کد خبر: ۳۴۳۶۸
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳
نشست سه‌جانبه آسیب‌شناسی دعاوی دارای فراوانی در دیوان عدالت اداری با حضور تعدادی از قضات دیوان عدالت اداری، نمایندگان اداره کار استان و نیز نمایندگان معاونت‌های تخصصی سازمان تأمین‌اجتماعی، از سوی اداره‌کل امور حقوقی و قوانین سازمان و به میزبانی اداره‌کل تأمین‌اجتماعی استان بوشهر برگزار شد.

به گزارش مخاطب ۲۴ به نقل از سازمان تامین اجتماعی ؛  در این نشست حسن زینلی‌نژاد معاون قضایی در امور کار و تأمین‌اجتماعی دیوان عدالت اداری، با اشاره به این‌که همگرایی ادارات کار و تأمین‌اجتماعی در رسیدگی به دعاوی اشتغال و احتساب سوابق بیمه‌ای و اصلاح عناوین شغلی، سبب احقاق حق کارگران و پایداری منابع مالی سازمان تأمین‌اجتماعی می‌شود، گفت: ضروری است در هنگام بررسی و رسیدگی به ادعای اشتغال و احتساب سوابق بیمه‌ای؛ هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف قانون کار تبعیت دستمزدی و دستوری کارگر از کارفرما را بر پایه دلایل و مستندات قانونی مورد بررسی قرار دهند و در جهت پیشگیری از نقض آرای مراجع مزبور در شعب دیوان عدالت اداری، قانون و مقررات ملاک عمل مبنای کار قرار گیرد.

وی افزود: رسیدگی مراجع حل اختلاف کار به دعاوی اصلاح عنوان شغلی و ادعای اشتغال؛ نافی صلاحیت دیوان عدالت اداری به‌عنوان مرجع عالی در رسیدگی به این آراء نیست و چنان‌چه مقررات قانونی از سوی هیئت‌ها رعایت نشود، رأی صادره از سوی شعب دیوان عدالت اداری نقض خواهد شد.
معاون قضایی در امور کار و تأمین‌اجتماعی دیوان عدالت اداری همچنین گفت: تخطی برخی کارفرمایان از انجام وظایف خود در مورد پرداخت به‌موقع حق بیمه کارگران؛ سبب افزایش غیرمتعارف دعاوی ادعای اشتغال، احتساب سابقه و اصلاح عنوان شغلی در دیوان عدالت اداری شده است که زنگ خطر یک آسیب اجتماعی است.
وی افزود: کاهش دعاوی مربوط به ادعای اشتغال و سابقه بیمه‌ای مستلزم عمل دقیق به قانون، مقررات و شیوه‌نامه مشترک موضوع ماده  148 قانون کار است که در تاریخ 27‏/1‏/1402 به واحدهای اجرایی ابلاغ شده و مورد تأیید دیوان عدالت اداری نیز قرار گرفته و هیئت‌ها ملزم به رعایت این شیوه‌نامه در رسیدگی و صدور رأی هستند.
محمدجواد انصاری رئیس هیئت تخصصی کار، بیمه و تأمین‌اجتماعی دیوان عدالت اداری نیز در این همایش گفت: وفق ماده سه آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور، کارفرمایان کارگاه‌ها مکلفند ظرف 2 سال از تاریخ نظر کمیته استانی نسبت به ایمن‌سازی و حذف آلاینده‌های محیط کار در جهت حفظ سلامت کارگران اقدام کنند و دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با این امر باید رعایت و اجرای ضمانت اجراهای پیش‌بینی شده در قانون و آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور را پیگیری کنند.
براساس این گزارش، در ادامه این نشست محمدحسین نژادی، رئیس شعبه 18 تجدیدنظر دیوان عدالت اداری گفت: صرف تأیید شغل شاکی در کمیته‌های استانی، به منزله اشتغال در شغل مورد ادعا نیست و کمیته‌های استانی صرفاً صلاحیت رسیدگی و تطبیق شغل مورد ادعای متقاضی از حیث احراز صفت سخت و زیان‌آوری بر آن را بر عهده داشته و تطبیق کامل مشاغل مورد تأیید درکمیته‌های استانی به‌منظور بررسی استحقاق بیمه‌شده، بر عهده سازمان تأمین‌اجتماعی است.

 
 
 
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
بازیگر جومونگ بعد از ۱۸ سال چه شکلی شده است؟ title
کیم سونگ سو که سال ۲۰۰۶ نقش «تسو» را در سریال جومونگ بازی کرد، اکنون ۵۲ ساله است.
گاف عجیب مجری زن صداوسیما روی آنتن title
مجری زن شبکه سلامت صداوسیما در حالی اجرا می‌کرد که میکروفونش حین اجرا افتاده بود.
چرا بدن‌درد می‌گیریم؟ title
درد عضلانی که قسمت کوچکی از بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از آن ناحیه از بدن ایجاد می‌شود برای مثال درد بازو‌ها ناشی از بلند کردن جعبه‌ها در طول روز همچنین ممکن است یک آسیب جزئی باشد، مانند کبودی شانه پس از زمین خوردن.
سوپر گل شهاب زاهدی از فاصله ۶۵ متری! title
شهاب‌ زاهدی از میانه زمین خودی با یک شوت دیدنی به گامبا اوساکا گلزنی کرد.
فیلم آموزش الفبا توسط مرحوم سید حسن نیرزاده title
این قصه گوی پیر با لباس بلندی بر تن، کلاهی بر سر و عصایی در دست راوی نمایشی می شد که خودش، هم کارگردانی می کرد و هم به جای تک تک شخصیت های قصه به ایفای نقش ها می پرداخت
مرتب کردن خانه به روش ژاپنی‌ها title
مرتب کردن یا چیدمان خانه از آن چیزهایی است که همه ما دوست داریم بهترینش را در خانه اجرا کنیم. در این‌جا یکی از روش‌های مuروف ژاپنی به نام «کن‌ماری» را معرفی کرده‌ایم.
ترک خاک ایران برای همیشه؟ title
تصاویری از سارا صوفیانی و همسر و دخترش در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایران را برای همیشه ترک کردند
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.