کد خبر: ۳۴۳۲۳
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
وضعیت قرمز در ۱۰ نقطه پایتخت؛
مصوبات جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران اعلام شد. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران جزییات تصمیمات کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای پایتخت را تشریح کرد.

مخاطب 24- میر محمد غراوی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران صبح یکشنبه «اول بهمن ماه ۱۴۰۲» در جلسه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوا با بیان اینکه کارگروه اضطرار بر اساس گزارش‌های واصله از اداره کل هواشناسی و معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جهت اتخاذ تمهیدات مناسب برای کنترل و کاهش میزان آلایندگی در روز‌های آینده تشکیل می‌شود، اظهار کرد: مجوز روزانه طرح ترافیک توسط شهرداری در روز دوشنبه دوم بهمن ماه صادر نمی‌شود و طرح‌زوج و فرد خودرو‌ها در محدوده طرح کاهش آلودگی هوا نیز در روز (دوشنبه، دوم بهمن ماه) اجرا خواهد شد.

معاون استاندار تهران با تاکید بر این موضوع که این تصمیمات برای همه شهرستان‌های استان تهران به استثنای شهرستان‌های پردیس دماوند و فیروزکوه لازم الاجرا می‌باشد، گفت: فعالیت‌های معادن شن و ماسه و آسفالت ممنوع می‌باشد.

او افزود: پایگاه‌های سیار فوریت‌های پزشکی اعم از اورژانس و هلال احمر در مناطق پرتردد شهر، جانمایی گردند و شهرداری‌ها و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان، نسبت به جلوگیری از روشن ماندن اتوبوس‌ها و مینی بوس‌ها در پایانه‌های مسافربری، اقدام نماید.

غراوی ادامه داد: پلیس راهور تهران بزرگ و پلیس راهور شرق و پلیس راهور غرب تهران، از تردد شبانه خودرو‌های گازوئیلی سنگین که آلایندگی قابل رؤیت دارند، جلوگیری نمایند. وی ضمن اعلام این خبر که فعالیت ورزشی مدارس در همه مقاطع تحصیلی در محیط‌های باز ممنوع است، از مردم خواست تا از فعالیت‌های ورزشی اعم از انفرادی و همگانی در محیط‌های باز خودداری کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران عنوان کرد: سازمان صداوسیما، رسانه‌ها و روابط عمومی همه دستگاه‌های اجرایی، نسبت به اطلاع رسانی لازم، توصیه‌ها و جلب همکاری و مشارکت عمومی در خصوص پرهیز از اقدامات منجر به آلودگی هوا، رعایت نکات بهداشتی ویژه شرایط اضطرار آلودگی هوا و کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی و پرهیز از سفر‌های غیر ضروری و نظایر آن، اقدام نماید.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران تصریح کرد: استفاده از ماسک‌های مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (N۹۵) توسط آحاد مردم و به ویژه گروه‌های حساس (کودکان، افراد سالمند، بیماران قلب و تنفسی، زنان باردار و…)، شاغلین پلیس راهور و شهرداری‌ها و… که بیشترین مواجهه با آلودگی هوا و حضور در فضای باز دارند، ضرورت دارد.

غراوی اظهار کرد: پلیس راهور تهران بزرگ، نسبت به جلوگیری از تردد کلیه موتور سیکلت‌ها، خودرو‌های دودزا و فاقد معاینه فنی و همچنین وسایل نقلیه دودزا دارای معاینه فنی، اقدامات لازم را به عمل آورد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران افزود: ممنوعیت مصرف نفت کوره و مازوت در کلیه واحد‌های نیروگاهی، صنعتی، تولیدی، معدنی و خدماتی استان، کماکان ادامه یابد و شرکت گاز استان، نسبت به تداوم تأمین سوخت گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها و سایر واحد‌های متصل به شبکه گاز رسانی که فعالیت آن‌ها در این شرایط ضروری است، اقدام کنند.

غراوی همچنین گفت: شهرداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌های استان، جهت جلوگیری از پسماند سوزی و سوزاندن شاخ و برگ درختان، نظارت ویژه اعمال نمایند؛ همچنین اداره کل حفاظت محیط زیست استان، نسبت به تشدید نظارت بر فعالیت واحد‌های آلاینده و همچنین سوخت مصرفی نیروگاه‌ها و واحد‌های تولیدی و صنعتی، اقدام نماید. وی در پایان از اداره کل حفاظت محیط زیست استان، نسبت به تشدید نظارت بر فعالیت واحد‌های آلاینده و همچنین سوخت مصرفی نیروگاه‌ها و واحد‌های تولیدی و صنعتی، اقدام کنند.

گفتنی است تصمیمات جلسه کارگروه اضطرار برای فردا است و اگر ضرورتی باشد، حتماً شب قبل جلسه فوری گذاشته می‌شود.

تشدید آلودگی هوای تهران و وضعیت قرمز در ۱۰ نقطه پایتخت

شاخص لحظه‌ای کیفیت هوای تهران امروز (یکشنبه) روی عدد ۱۲۱ قرار دارد که در این شرایط به کودکان، بیماران قلبی و ریوی و همچنین زنان باردار توصیه می‌شود از تردد در فضای باز خودداری کنند.

در ۲۴ ساعت گذشته نیز، شاخص کیفیت هوای تهران روی عدد ۱۲۹ (ناسالم برای گروه‌های حساس) قرار داشت.

بر اساس اطلاعات سنجش کیفیت هوای تهران، اکنون در مناطق پیروزی منطقه (۱۳)، میدان فتح منطقه (۹)، شریف منطقه (۲)، شادآباد منطقه (۱۸)، تربیت مدرس منطقه (۶)، ستاد بحران منطقه هفت و شهرداری مناطق چهار، ۲، ۱۱ و ۱۹) در وضعیت قرمز (آلوده برای همه افراد) قرار دارد و در سایر نقاط پایتخت وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس است.

از ابتدای سال جاری تا امروز، ۹ روز هوای پاک، ۲۰۰ روز هوای قابل قبول، ۸۵ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱۲ روز هوای ناسالم برای تمامی گروه‌ها در روزشمار شاخص آلودگی هوای پایتخت ثبت شده است.

شاخص کیفیت هوا، معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامت افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط قابل قبول یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک یا ارغوانی تعیین شده است.

جزئیات تصمیمات کارگروه اضطرار آلودگی هوا برای فردا «دوشنبه، دوم بهمن‌ماه» به شرح ذیل است:

*لغو صدور مجوز روزانه طرح ترافیک توسط شهرداری در روز دوشنبه «دوم بهمن ماه» و اجرای طرح زوج و فرد خودرو‌ها در محدوده طرح کاهش آلودگی هوا.

*ممنوعیت همه فعالیت‌های معادن شن و ماسه و آسفالت.

*جلوگیری از روشن ماندن اتوبوس‌ها و مینی بوس‌ها در پایانه‌های مسافربری.

*جلوگیری از تردد شبانه خودرو‌های گازوئیلی سنگین به استثنایی میکسر‌های حمل بتن در محدوده کامیون ممنوع شهر تهران.

*ممنوعیت ورزشی مدارس در کلیه مقاطع تحصیلی در محیط‌های باز و خودداری از فعالیت‌های ورزشی اعم از انفرادی و همگانی در محیط‌های باز.

*کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی و پرهیز از سفر‌های غیر ضروری و نظایر آن.

*استفاده از ماسک‌های مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (N۹۵) توسط آحاد مردم و به ویژه گروه‌های حساس (کودکان، افراد سالمند، بیماران قلب و تنفسی، زنان باردار و…)، شاغلین پلیس راهور و شهرداری‌ها و...

*جلوگیری از تردد کلیه موتور سیکلت‌ها، خودرو‌های دودزا و فاقد معاینه فنی و همچنین وسایل نقلیه دودزا دارای معاینه فنی.

*ممنوعیت مصرف نفت کوره و مازوت در کلیه واحد‌های نیروگاهی، صنعتی، تولیدی، معدنی و خدماتی استان.

*تداوم تامین سوخت گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها و سایر واحد‌های متصل به شبکه گاز رسانی که فعالیت آن‌ها در این شرایط ضروری است.

*جلوگیری شهرداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌های استان، جهت جلوگیری از پسماند سوزی و سوزاندن شاخ و برگ درختان.

*تشدید نظارت بر فعالیت واحد‌های آلاینده و همچنین سوخت مصرفی نیروگاه‌ها و واحد‌های تولیدی و صنعتی.



منبع: ایرنا

برچسب ها: آلودگی هوا
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
جوکار: طرح افزایش تعداد نمایندگان به مجالس دیگر منتقل شد! title
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با طرح افزایش تعداد نمایندگان مخالفت کردند.
کارمندان دولت حق دریافت هدیه را ندارند title
سازمان اداری و استخدامی اعلام کرد: دریافت هدیه در مقابل انجام وظایف مرتبط با شغل کارمندان دستگاه‌های اجرایی بر اساس قانون ممنوع است.
چت‌بات هوش مصنوعی انویدیا با قابلیت‌های هیجان‌انگیز آپدیت شد title
انویدیا چت‌بات اختصاصی ChatRTX را با قابلیت‌های جذاب و کاربردی‌تر به‌روزرسانی کرد.
محاکمه مرد رمال به اتهام تعرض به ۵ زن title
مرد رمال که متهم است با نقشه شیطانی پنج زن و دختر را به دام سیاه انداخته و آزار داده در جلسه محاکمه مدعی شد که تعرضی در کار نبوده و شاکی‌ها با خواست و رضایت خودشان با وی ارتباط داشته‌اند.
چرا فنلاندی‌ها شادترین مردم دنیا هستند؟ title
بر اساس آخرین گزارش شادمانی جهانی World (Happiness Report ۲۰۲۴)، فنلاند برای هفتمین سال پیاپی عنوان شادترین کشور جهان را از آن خود کرده است.
بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان رایگان می‌شود title
همزمان با روز ملی موزه‌ها و روز ملی تنوع زیستی (۲۷ اردیبهشت تا ۳ خرداد) بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان به صورت رایگان است.
نخستین امپراتور روم کجا دفن شد؟ title
محققان از احتمال شناسایی مکان درگذشت نخستین امپراتور روم خبر داده‌اند، آن‌ها ویلایی را شناسایی کرده‌اند که بر اثر فوران آتشفشان «وزوو» مدفون شده بود، درحالی‌که به نظر آنها، اطلاعات این ویلا با مکان درگذشت «آگوستوس»، نخستین امپراتور روم همخوانی دارد.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.