کد خبر: ۳۴۱۹۳
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
مرکز ملی فضای مجازی دستورالعملی در حوزه امنیت سایبری ابلاغ کرده است که مجموعه‌ها را ملزم به رمزنگاری داده‌ها و فراهم کردن امکان حذف داده‌ها برای کاربر می‌کند.

مخاطب 24- دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی دستورالعمل اجرایی حفاظت از حریم خصوصی کاربران و شیوه جمع آوری، پردازش و نگهداری اطلاعات کاربران را به منظور اجرا، به دستگاه‌های مختلف ابلاغ کرد. طبق این دستورالعمل حذف بدون قید و شرط تمامی یا بخشی از داده‌های کاربران از روی پلتفرم‌ها امکان‌پذیر می‌شود. پلتفرم‌ها موظف‌اند که تا ۲ ماه آینده نسبت به اجرای تکالیف این دستورالعمل اقدام کنند، در غیر این صورت قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود.

به گزارش «فن‌زی» این دستورالعمل هرچند به صورت کامل منتشر نشده است، ولی بخش‌هایی از آن روی سایت مرکز ملی فضای مجازیز قرار گرفته است. مطابق این دستورالعمل، ارائه‌دهندگان خدمات، داده‌های کاربران را صرفاً در حد اقلام مورد نیاز و متناسب با اهداف صریح و مشخص جمع‌آوری کرده و در صورت درخواست کاربران، امکان «حذف بدون قید و شرط» تمام یا بخشی از داده­‌های آن‌ها را، ضمن رعایت مفاد قانون آیین دادرسی کیفری، فراهم خواهند کرد.

این دستورالعمل برای کاهش مخاطرات نقض حریم خصوصی کاربران و حمایت از آن‌ها در برابر تهدیدات سایبری، اشخاص حقوقی غیر دولتی و دستگاه‌های اجرایی کشور را به رعایت قواعد جدیدی در حوزه پردازش و نگهداری داده‌های مرتبط با کاربران در سامانه‌ها و سکو‌های فضای مجازی ملزم کرده است.

از سوی دیگر این دستورالعمل که در قالب بخش نخست از سند مادر «سیاست‌ها و الزامات حفاظت از داده‌ها» تدوین شده است، کلیه ارائه‌دهندگان خدمات فضای مجازی را ملزم به اعلام دقیق و شفاف سیاست‌های حفظ حریم خصوصی و اخذ رضایت صریح از کاربران در خصوص این سیاست‌ها می‌کند.

همچنین مطابق این دستورالعمل، ارائه‌دهندگان خدمات، داده‌های کاربران را صرفاً در حد اقلام موردنیاز و متناسب با اهداف صریح و مشخص جمع‌آوری کرده و در صورت درخواست کاربران، امکان «حذف بدون قید و شرط» تمام یا بخشی از داده‌های ایشان را، ضمن رعایت مفاد قانون آیین دادرسی کیفری، فراهم خواهند کرد.

براساس این ابلاغیه، استمرار ارائه خدمات یا تمدید مجوز‌های فعالیت سامانه‌ها و سکو‌های موضوع دستورالعمل یاد شده از سوی تنظیم‌گران بخشی و مراجع صدور مجوز، منوط به حصول اطمینان از رعایت این مقررات است که از طریق سازوکار نظارتی تدوین شده توسط مرکز ملی فضای مجازی، مورد سنجش و ارزیابی قرار خواهد گرفت.


بیشتر بخوانید


این دستور العمل که در کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور به تصویب رسیده، توسط محمد امین آقامیری دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، جهت اجرا، ابلاغ شده است.

طبق این دستورالعمل، پلتفرم‌ها ملزم به رمزنگاری داده‌های مردم هستند و در صورتی رعایت نکردن رمزنگاری، مسئولیت حقوقی و کیفری دارند. آقامیری در این رابطه در جمع خبرنگاران گفته است: «برای مثال اگر شهروندی در یکی از سکو‌های ارائه‌کننده خدمات خودرویی یا فروش غذا و یا پیا‌م‌رسان داخلی ثبت نام می‌کند، اولا سکو باید کاملا شفاف اعلام کند که چه اطلاعاتی را نیاز دارد و ارائه کدام دسته از اطلاعات اجباری و کدام دسته اختیاری هستند، ثانیا سکو باید تمام اطلاعات ارائه شده توسط کاربر را رمزنگاری کند و ثالثا اگر هر زمانی کاربر درخواست حذف تمام یا بخشی از داده‌های خود را ارائه کند، آن سکو موظف است تمام داده‌های مرتبط با کاربر را حذف کند و در صورتی که این کار توسط سکو انجام نشود، حتما باید در محاکم حقوقی پاسخگو باشد.»

آقامیری در مورد نقش مرکز ملی فضای مجازی در تامین امنیت سایبری نیز اعلام کرده است: «مرکز ملی فضای مجازی فرمانده امنیت سایبری کشور است و از این پس به صورت کلی بر روند اجرای این دستورالعمل مهم توسط دستگاه‌ها و سکو‌ها نظارت خواهد کرد. از سوی دیگر، تنظیم‌گر بخشی نیز به صورت جزئی‌تر و دقیق موظف شده بر روند اجرای تمام بند‌های این دستورالعمل نظارت کند و اگر سکویی این الزمات را رعایت نکند، حتما باید با او برخورد.»

 

منبع: شرق

برچسب ها: فضای مجازی
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
حمید رسایی لیست درخواست هایش را از مجلس مطرح کرد! title
حمید رسایی، منتخب مجلس دوازدهم گفت: هیات رییسه، هر کس که باشد، موظف است امکانات ابتدایی برای منتخبان که از شهرستان‌ها به تهران می‌آیند را فراهم کند.
ساخت الماس در کمتر از ۳ ساعت شدند title
دانشمندان کشور کره جنوبی در عرض ۱۵۰ دقیقه موفق به ساخت الماس با استفاده از مخلوط فلزات مایع تحت فشار یک اتمسفر شدند.
ماجرای مسلمان شدن مورایس چیست؟ title
خبر گرویدن ژوزه مورایس به دین اسلام و ازدواج قریب الوقوع او با یک دختر ایرانی، یکی از پر سر و صداترین اخبار فوتبال ایران در ۲۴ ساعت گذشته بود.
مرد نقاش رنگ مرگ به زندگی خانواده زد! title
اواخر فروردین امسال، مرگ زن جوانی در بیمارستان سوانح و سوختگی به تیم جنایی اعلام شد.
استاد سارا هم وارد دنیای بدون کیش و مات مد شد! title
سارا خادم الشریعه شطرنج باز ایرانی است. سارا خادم الشریعه از ۸ سالگی شطرنج را شروع کرده. سارا خادم الشریعه در سال ۱۳۹۴ قهرمان شطرنج زنان شد. سارا خادم الشریعه به اسپانیا پناهده شده است. حالا عکس سارا خادم الشریعه روی یک جلد مجله مد ثبت شده است.
تولد ۴۴ سالگی فریدون زندی با پسرش title
فریدون زندی تصویر جالبی در فضای مجازی به اشرتاک گذاشت.
عمو ابراهیم رییسی با حقوقش چی کار می‌کند؟ title
فرزند رئیسی درباره میزان حقوق پدرش در قوه قضائیه توضیحاتی ارائه کرد.
برگزیده
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.