کد خبر: ۳۴۱۱۹
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۱

پوستر جشنواره فجر ۱۴۰۲ حاشیه‌ساز شد

پوستر چهل و دومین دوره از جشنواره تئاتر فجر در روز‌های اخیر رونمایی شد. این پوستر که البته به اعتقاد عده‌ای در نگاه اول ارتباطی با فضای تئاتر برقرار نمی‌کند، از دیدگاه یک گرافیست نیز بررسی شده است.
پوستر جشنواره فجر ۱۴۰۲ حاشیه‌ساز شد

مخاطب 24- پوستر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر یکشنبه ـ ۲۴ دی ماه ـ رونمایی شد. این پوستر که طراحی حامد مغروری است در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر با حضور کاظم نظری و مهدی حامد سقایان دبیر جشنواره، به نمایش گذاشته شد.

برای پی بردن به پیوند میان پوستر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر با فضای تئاتر، باید ابتدا المان یا مشخص‌ترین عنصر به کارگرفته شده در اثر را مورد بررسی قرار داد. از سویی دیگر اما، برای ارزیابی کیفیت پوستر باید مواردی مانند پلان‌بندی پوستر و شیوه مدیریت چشم مخاطب، رعایت تناسب میان وزن اجزا، ویژگی بصری رنگ‌های به کاربرده شده، تایپوگرافی استفاده شده و چیدمان را هم لحاظ کرد.

علیرضا غفوری ـ طراح گرافیک ـ در گفت‌وگویی با ایسنا به بررسی ویژگی‌های پوستر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر پرداخت.

او در ابتدا بر این نکته تاکید داشت که برای بررسی پوستر جشنواره‌ها، باید هویت دیداری و اقلام گرافیکی را به صورت یک مجموعه بررسی کرد. او با بیان اینکه هویت دیداری یک جشنواره از اقلام گرافیکی متفاوتی تشکیل شده که هر کدام نیاز به دیزاین دارد گفت: بخشی از هویت دیداری یک جشنواره را پوستر تشکیل خواهد داد. در مورد پوستر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر که از سوی مرکز هنر‌های نمایشی برگزار شده است، هم باید اقلام گرافیکی مانند گرافیک محیطی، گرافیک متحرک، بروشور و... را یک‌جا بررسی کرد. در بعضی موارد، طراح اثر به صورتی سلسله‌وار از المان‌های به کارگرفته‌اش، در عناصر متفاوتی رمزگشایی خواهد کرد.

این طراح گرافیک گفت: این پوستر، اما دارای هویت مستقلی نیست؛ به خودیِ خود نتوانسته پیوندی با تئاتر ایجاد کند. قائدتا این پیوند باید در قالب المان، تایپ، فضاسازی و... گنجانده می‌شد؛ با ورود از هر دری اما، ارتباطی میان تصویر و فضای تئاتر دیده نشده است.

غفوری ضمن بیان اینکه ابتدایی‌ترین مورد در خلق پوستر پلان‌بندی تصویر و مدیریت چشم مخاطب است گفت: چیدمان پوستر باید به شیوه‌ای انجام شود که مخاطبِ اثر با سلسله مراتب مشخصی المان‌های به کاربرده شده را مشاهده کرد. چشم مخاطب در برخورد اولیه با این پوستر، با طرحی از یک دست مواجه خواهد شد که ارتباط دقیقش با موضوع تئاتر مشخص نیست. واضح است که طراح قصد داشته این المان را بیش از سایر نمایش دهد که طبیعتا همین پلان بندی را هم صورت داده است؛ اما در قدم بعدی چشم مخاطب به سوی عنوان پوستر در گوشه بالا، سمت چپ، دیده خواهد شد که در این مورد تناسبی در تقسیم‌بندی فضا دیده نمی‌شود و وزن تایپ به نسبت سایر اجزاء منطقی نیست.

او به رنگ‌های به کارگرفته شده در این پوستر نیز اشاره کرد و گفت: رنگ پوستر را می‌توان از منظر‌های متفاوتِ ذائقه شخصی، محتوایی و فنی بررسی کرد. بر این اساس انتخاب این رنگ‌ها از نظر محتوایی و به لحاظ هم‌نشینی این دو رنگ در کنار یکدیگر به خوبی صورت نگرفته است. مسئله‌ای که وجود دارد این است که پوستر بیش از آن‌که فضای تئاتر را به مخاطب یادآوری کند، فضایی عرفانی را تداعی می‌کند.

این طراح گرافیک افزود: این پوستر البته از چیدمان کلی نسبتا مناسبی برخوردار است. اطلاعات مورد نیاز به درستی جاگذاری شده و دیتای مورد نیاز را به مخاطب منتقل خواهد کرد. چیدمان اطلاعات تمیز و استاندارد صورت گرفته؛ لوگو و اطلاعات انگلیسی از سمت راست، راست چین شده و اطلاعات به مخاطب منتقل شده است.

او با اشاره به موردی که درباره تایپ «چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر» صورت گرفته است نیز گفت: با بررسی پوستر‌های ادوار گذشته، می‌بینیم که هر پوستر در دوره‌ای از تایپ خاص خود برخوردار بوده است؛ اما به نظر می‌رسد که تایپ «چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر» در واقع همان تایپ «چهلمین دوره جشنواره تئاتر فجر»، با تغییر جزئی است. در ترکیب‌بندی پوستر این دوره قسمتی از نوشته چهلمین جشنواره تئاتر فجر حذف شده و «۴۲» با عدد نوشته شده است.

پوستر جشنواره فجر ۱۴۰۲ حاشیه‌ساز شد


پوستر چهلمین دوره از جشنواره تئاتر فجر/ در چهلمین دوره از جشنواره تئاتر فجر، طراح پوستر از خط توسط استاد احمد زیرک از اساتید هنر خوشنویسی، در طرح خود استفاده کرده بود.



منبع: ایسنا

برچسب ها: جشنواره تئاتر
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
قلقلی سکوت را شکست؛روایت تلخ شهرام لاسمی قلقلی سکوت را شکست؛روایت تلخ شهرام لاسمی
شهرام لاسمی،قلقلی معروف، در برنامه رک با مجید واشقانی، از زندگی تلخ خود در فقر صحبت کرد.
مصوبه جدید شورای رقابت: تعیین قیمت خودرو به خودروسازان مصوبه جدید شورای رقابت: تعیین قیمت خودرو به خودروسازان
طبق تصمیم تازه شورای رقابت، از این پس قیمت خودرو مستقیماً توسط خودروسازان بر اساس فرمول «کاست‌پلاس» تعیین می‌شود و سازمان حمایت تنها نقش ناظر خواهد داشت.
از کنفرانس تهران تا نشست آلاسکا؛ تکرار سیاست قدرت‌های بزرگ از کنفرانس تهران تا نشست آلاسکا؛ تکرار سیاست قدرت‌های بزرگ
در گذار از کنفرانس تهران ۱۹۴۳ تا نشست آلاسکا ۲۰۲۵، تاریخ تکرار می‌شود: قدرت‌های بزرگ همچنان سرنوشت ملت‌های ضعیف را رقم می‌زنند. ایران و اوکراین، قربانیان رئال‌پلیتیک، حاکمیت محدود خود را در برابر منافع غول‌ها از دست می‌دهند.
جبهه اصلاحات: آشتی ملی فرصتى طلایی برای تغییر و بازگشت به مردم است جبهه اصلاحات: آشتی ملی فرصتى طلایی برای تغییر و بازگشت به مردم است
جبهه اصلاحات ایران در بیانیه‌ای آشتی ملی را تنها راه نجات کشور و تغییر ساختار‌ها دانست و خواستار مذاکرات مستقیم با آمریکا شد.
نخست‌وزیر دانمارک: نتانیاهو خودش یک مشکل است نخست‌وزیر دانمارک: نتانیاهو خودش یک مشکل است
مته فردریکسن اعلام کرد بنیامین نتانیاهو با اقدامات اخیر دولت اسرائیل به «مشکل» بدل شده و قصد دارد فشار اتحادیه اروپا بر تل‌آویو را افزایش دهد.
کیهان: ادعای خروج ایران از لیست سیاه FATF موهوم است کیهان: ادعای خروج ایران از لیست سیاه FATF موهوم است
روزنامه کیهان با انتقاد از اظهارات رئیس مرکز اطلاعات مالی، آن را «خوش‌خیالی موهوم» خواند و گفت ایران هنوز راه طولانی تا خروج از لیست سیاه FATF دارد.
شرط پوتین برای پایان جنگ فاش شد شرط پوتین برای پایان جنگ فاش شد
ترامپ پس از مذاکره با پوتین در آلاسکا اعلام کرد آتش‌بس راه‌حل نیست و تنها توافق صلح مستقیم می‌تواند جنگ روسیه و اوکراین را پایان دهد.
برگزیده
آخرین وضعیت از وخامت حال محمود فرشچیان آخرین وضعیت از وخامت حال محمود فرشچیان
محمود فرشچیان این استاد برجسته اکنون در بیمارستانی در آمریکا بستری است و حال جسمی ایشان وخیم گزارش شده است.
راز مرگ بروس‌لی فاش شد راز مرگ بروس‌لی فاش شد
علت مرگ بروس لی، که در سن ۳۲ سالگی در سال ۱۹۷۳ درگذشت، تا امروز به‌طور رسمی «ضایعه مغزی حاد» ثبت شده است.
جنجال حضور رشید پور در عشق ابدی جنجال حضور رشید پور در عشق ابدی
رضا رشیدپور عکسی با شرکت کنندگان برنامه «عشق ابدی» گرفته که به‌واسطه ابتذال عشق در این برنامه بیشتر از یک عکس یادگاری قضاوت شده است.
صفحه خبر بالای تصاویر