کد خبر: ۳۴۱۱۹
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۱

پوستر جشنواره فجر ۱۴۰۲ حاشیه‌ساز شد

پوستر چهل و دومین دوره از جشنواره تئاتر فجر در روز‌های اخیر رونمایی شد. این پوستر که البته به اعتقاد عده‌ای در نگاه اول ارتباطی با فضای تئاتر برقرار نمی‌کند، از دیدگاه یک گرافیست نیز بررسی شده است.
پوستر جشنواره فجر ۱۴۰۲ حاشیه‌ساز شد

مخاطب 24- پوستر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر یکشنبه ـ ۲۴ دی ماه ـ رونمایی شد. این پوستر که طراحی حامد مغروری است در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر با حضور کاظم نظری و مهدی حامد سقایان دبیر جشنواره، به نمایش گذاشته شد.

برای پی بردن به پیوند میان پوستر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر با فضای تئاتر، باید ابتدا المان یا مشخص‌ترین عنصر به کارگرفته شده در اثر را مورد بررسی قرار داد. از سویی دیگر اما، برای ارزیابی کیفیت پوستر باید مواردی مانند پلان‌بندی پوستر و شیوه مدیریت چشم مخاطب، رعایت تناسب میان وزن اجزا، ویژگی بصری رنگ‌های به کاربرده شده، تایپوگرافی استفاده شده و چیدمان را هم لحاظ کرد.

علیرضا غفوری ـ طراح گرافیک ـ در گفت‌وگویی با ایسنا به بررسی ویژگی‌های پوستر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر پرداخت.

او در ابتدا بر این نکته تاکید داشت که برای بررسی پوستر جشنواره‌ها، باید هویت دیداری و اقلام گرافیکی را به صورت یک مجموعه بررسی کرد. او با بیان اینکه هویت دیداری یک جشنواره از اقلام گرافیکی متفاوتی تشکیل شده که هر کدام نیاز به دیزاین دارد گفت: بخشی از هویت دیداری یک جشنواره را پوستر تشکیل خواهد داد. در مورد پوستر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر که از سوی مرکز هنر‌های نمایشی برگزار شده است، هم باید اقلام گرافیکی مانند گرافیک محیطی، گرافیک متحرک، بروشور و... را یک‌جا بررسی کرد. در بعضی موارد، طراح اثر به صورتی سلسله‌وار از المان‌های به کارگرفته‌اش، در عناصر متفاوتی رمزگشایی خواهد کرد.

این طراح گرافیک گفت: این پوستر، اما دارای هویت مستقلی نیست؛ به خودیِ خود نتوانسته پیوندی با تئاتر ایجاد کند. قائدتا این پیوند باید در قالب المان، تایپ، فضاسازی و... گنجانده می‌شد؛ با ورود از هر دری اما، ارتباطی میان تصویر و فضای تئاتر دیده نشده است.

غفوری ضمن بیان اینکه ابتدایی‌ترین مورد در خلق پوستر پلان‌بندی تصویر و مدیریت چشم مخاطب است گفت: چیدمان پوستر باید به شیوه‌ای انجام شود که مخاطبِ اثر با سلسله مراتب مشخصی المان‌های به کاربرده شده را مشاهده کرد. چشم مخاطب در برخورد اولیه با این پوستر، با طرحی از یک دست مواجه خواهد شد که ارتباط دقیقش با موضوع تئاتر مشخص نیست. واضح است که طراح قصد داشته این المان را بیش از سایر نمایش دهد که طبیعتا همین پلان بندی را هم صورت داده است؛ اما در قدم بعدی چشم مخاطب به سوی عنوان پوستر در گوشه بالا، سمت چپ، دیده خواهد شد که در این مورد تناسبی در تقسیم‌بندی فضا دیده نمی‌شود و وزن تایپ به نسبت سایر اجزاء منطقی نیست.

او به رنگ‌های به کارگرفته شده در این پوستر نیز اشاره کرد و گفت: رنگ پوستر را می‌توان از منظر‌های متفاوتِ ذائقه شخصی، محتوایی و فنی بررسی کرد. بر این اساس انتخاب این رنگ‌ها از نظر محتوایی و به لحاظ هم‌نشینی این دو رنگ در کنار یکدیگر به خوبی صورت نگرفته است. مسئله‌ای که وجود دارد این است که پوستر بیش از آن‌که فضای تئاتر را به مخاطب یادآوری کند، فضایی عرفانی را تداعی می‌کند.

این طراح گرافیک افزود: این پوستر البته از چیدمان کلی نسبتا مناسبی برخوردار است. اطلاعات مورد نیاز به درستی جاگذاری شده و دیتای مورد نیاز را به مخاطب منتقل خواهد کرد. چیدمان اطلاعات تمیز و استاندارد صورت گرفته؛ لوگو و اطلاعات انگلیسی از سمت راست، راست چین شده و اطلاعات به مخاطب منتقل شده است.

او با اشاره به موردی که درباره تایپ «چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر» صورت گرفته است نیز گفت: با بررسی پوستر‌های ادوار گذشته، می‌بینیم که هر پوستر در دوره‌ای از تایپ خاص خود برخوردار بوده است؛ اما به نظر می‌رسد که تایپ «چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر» در واقع همان تایپ «چهلمین دوره جشنواره تئاتر فجر»، با تغییر جزئی است. در ترکیب‌بندی پوستر این دوره قسمتی از نوشته چهلمین جشنواره تئاتر فجر حذف شده و «۴۲» با عدد نوشته شده است.

پوستر جشنواره فجر ۱۴۰۲ حاشیه‌ساز شد


پوستر چهلمین دوره از جشنواره تئاتر فجر/ در چهلمین دوره از جشنواره تئاتر فجر، طراح پوستر از خط توسط استاد احمد زیرک از اساتید هنر خوشنویسی، در طرح خود استفاده کرده بود.



منبع: ایسنا

برچسب ها: جشنواره تئاتر
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
عملیات H-۳، پیچیده‌ترین عملیات هوایی دنیا توسط ایران! عملیات H-۳، پیچیده‌ترین عملیات هوایی دنیا توسط ایران!
عملیات H-۳؛ روایتی از یکی از پیچیده‌ترین عملیات‌های هوایی دنیا که با درایت خلبانان ایرانی، ستون‌فقرات نیروی هوایی عراق را شکست.
عکس‌های نوروزی ۱۴۰۴ را به سبک استودیو جیبلی بسازید عکس‌های نوروزی ۱۴۰۴ را به سبک استودیو جیبلی بسازید
ساخت عکس به سبک استودیو جیبلی این روز‌ها به یکی از جذاب‌ترین ترند‌های دنیای دیجیتال تبدیل شده است. ترکیب جادوی انیمه‌های میازاکی با هوش مصنوعی مدرن، تجربه‌ای بی‌نظیر از هنر، تخیل و تکنولوژی را برای کاربران فراهم می‌کند.
رابطه ترامپ با ایران احساسی است؟ رابطه ترامپ با ایران احساسی است؟
رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اظهار کرد: «من ضرب‌الاجلی تعیین کرده‌ام، اما این ضرب‌الاجل بر اساس احساس من است، نه زمان مشخص. اگر حس کنم دیگر وقتش رسیده، اقدام خواهیم کرد»!
از نوشیدن آب داغ غافل نشوید! از نوشیدن آب داغ غافل نشوید!
نوشیدن آب داغ می‌تواند راه‌حل بسیاری از مشکلات باشد؛ مانند سینوزیت، استرس و کاهش وزن. بسیاری از کسانی که به سلامت‌شان اهمیت می‌دهند، عادت دارند هر روز صبح یا قبل از خواب آب گرم بنوشند. اما نظر علم درباره این عادت چیست؟
افغانستان اتباع خود را گردن نمی‌گیرد؟! افغانستان اتباع خود را گردن نمی‌گیرد؟!
نادر یار احمدی مشاور وزیر کشور و رئیس مرکز امور اتباع و مهاجرین خارجی گفت: مهاجرت امروز به یک پدیده دائمی تبدیل شده است در حالیکه تا قبل از این ما این اعتقاد را نداشتیم.
امسال سال مار باید مارکشی راه بیندازیم؟ امسال سال مار باید مارکشی راه بیندازیم؟
یک متخصص حیات وحش با اشاره به اینکه نام‌گذاری سال‌ها به نام حیوانات، فرصت مناسبی را در سال ۱۴۰۴ برای تاکید بر اهمیت فرهنگی و زیست‌محیطی مار‌ها فراهم کرده است گفت: اگرچه از نظر نمادین، مار‌ها به عنوان نماد شفا شناخته می‌شوند، اما در عمل، برخورد انسان با مار‌ها متفاوت است چرا که ترس از این مار‌های سمی موجب ترس از سایر مار‌ها نیز شده است. این امر باعث می‌شود مار‌ها در معرض خطر قتل عام ناشی از تصور اشتباه از مار‌های سمی قرار بگیرند.
دشت سوسن دشت سوسن
دشت «سوسن»، یکی از جاذبه‌های طبیعی استان خوزستان، در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان ایذه قرار دارد. این منطقه از دو دهستان دشت «سوسن شرقی» با مرکزیت «جنگه» و دشت «سوسن غربی» با مرکزیت «ترشک» تشکیل شده و در مجاورت استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. عبور رودخانه کارون از میان دشت شرایط مناسبی برای گردشگری و فعالیت‌های طبیعت‌گردی فراهم کرده است.
برگزیده
صفحه خبر بالای تصاویر