کد خبر: ۳۴۱۱۱
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰
متعهد، باهوش، خستگی‌ناپذیر و از خودگذشته؛

تصویر روزنامه‌نگاران در آینه سینما

روزنامه‌نگاری و خبرنگاران در سینمای جهان افرادی حقیقت‌جو و عدالت‌خواه به تصویر کشیده شده‌اند که برای کشف حقیقت و افشای نام قدرتمندان فاسد دردسر‌های زیادی متحمل می‌شوند.
تصویر روزنامه‌نگاران در آینه سینما

مخاطب 24- ساختار متفاوت رسانه‌ای در غرب که در آن روزنامه‌نگاری افشاگرانه با دسترسی آزاد به اطلاعات ممکن است، به این حرفه اثرگذاری و اهمیتی آرمان‌خواهانه می‌بخشد و از روزنامه‌نگاران شخصیت‌های جذابی برای درام می‌سازد. اما در ایران، روزنامه‌نگاری از جاذبه و هیجان نمایش داده‌شده در فیلم‌های هالیوودی فاصله دارد و اغلب کارگردانان ایرانی برای هیجان‌انگیز نشان دادن این حرفه مجبور به غلو‌های نسنجیده و غیرواقعی نشان دادن فضای روزنامه‌نگاری کشورند. جالب است که برخی از کارگردانان ایرانی که در فیلم‌های‌شان سراغ شخصیت‌های روزنامه‌نگار رفته‌اند، یا شخصا تجربه کار روزنامه‌نگاری داشته‌اند یا به نوعی به طور غیرمستقیم با این حرفه و الزامات و محدودیت‌هایش آشنا بوده‌اند؛ ولی این آشنایی در ارائه تصویری باورپذیر از حرفه روزنامه‌نگاری به کارشان نیامده است. در ادامه ۵ فیلم هالیوودی را که قهرمانان‌شان روزنامه‌نگار هستند و در قطب خیر فیلم قرار دارند، معرفی کرده‌ایم.

تصویر روزنامه‌نگاران در آینه سینما
«یک شب اتفاق افتاد» (فرانک کاپرا، ۱۹۳۴)

الن، دختر نازپرورده خاندانی ثروتمند، از ازدواج ناخواسته‌ای که پدرش برای او ترتیب داده می‌گریزد. خبرنگاری کارکشته به نام پیتر وارن که به تازگی از کارش اخراج شده و قصد اثبات توانایی‌هایش را به مدیرش دارد، تصمیم به تهیه گزارشی از این ماجرا می‌گیرد و این دو در فرار از میامی به نیویورک همراه هم می‌شوند. نقش وارن را کلارک گیبل بازی می‌کند، با همان آقامنشی جذاب آشنایش. کمدی رمانتیکی دیدنی و گرم و دلچسب که شخصیت خبرنگارش محترم و از خود گذشته و همدلی‌برانگیز است.

تصویر روزنامه‌نگاران در آینه سینما
«همه مردان رئیس‌جمهور» (آلن جی. پاکولا، ۱۹۷۶)

فیلم داستان رسوایی واترگیت است که به استعفای نیکسون از رئیس جمهوری امریکا منجر شد. دو روزنامه‌نگار به نام‌های باب وودوارد (رابرت ردفورد) و کارل برنستاین (داستین هافمن) پرونده استراق سمع از دفتر حرب دموکرات به دستور رئیس جمهور وقت، نیکسون، را پی می‌گیرند و با افشاگری‌شان نقطه عطفی را در تاریخ امریکا رقم می‌زنند و به روزنامه‌نگاری تحقیقی و افشاگرانه اعتبار می‌بخشند.

تصویر روزنامه‌نگاران در آینه سینما
«اسپات لایت» (توماس مک کارتی، ۲۰۱۵)

چند روزنامه‌نگار در بخشی با عنوان «اسپات لایت» در روزنامه بوستون گلوب روی پرونده‌ای که به سوء‌استفاده جنسی کشیش‌ها از بچه‌ها مربوط می‌شود، با صرف وقت و تلاش خستگی‌ناپذیر کار می‌کنند تا نشان دهند چه رسوایی عظیمی در دل یک از مهم‌ترین نهاد‌های مذهبی جهان جریان داشته، اما برای سال‌ها روی آن سرپوش گذاشته شده است. فیلم ضمن به تصویر کشیدن تعهد، زکاوت و روحیه کار گروهی اعضای گروه «اسپات لایت»، احساسات شخصی آن‌ها را هم درباره این فاجعه اخلاقی منعکس می‌کند.

تصویر روزنامه‌نگاران در آینه سینما
«پست» (استیون اسپیلبرگ، ۲۰۱۷)

داستان این فیلم در مورد پنهان‌کاری‌ای است که چهار رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا را تحت تأثیر قرار داد. اولین رئیس زن واشینگتن پست، کاترین گراهام (مریل استریپ) و سردبیر شجاع این روزنامه، بنجامین سی. بردلی (تام هنکس) می‌خواهند وارد نبردی بی‌سابقه با دولتی‌ها بشوند تا بتوانند اسنادی را از پنتاگون افشا کنند. شجاعت گراهام و عزم راسخ بردلی در انجام کار درست مهم‌ترین نکته‌ای است که از این فیلم در خاطر می‌ماند.

تصویر روزنامه‌نگاران در آینه سینما
«او گفت» (ماریا شریدر، ۲۰۲۲)

این فیلم به داستان دو خبرنگار زن نیویورک تایمز می‌پردازد که هاروی واینستاین، تهیه کننده معروف هالیوودی، را رسوا کردند و به سال‌ها سوء استفاده جنسی او و سکوت زنانی که قربانی او شده بودند خاتمه دادند. فیلم روایتی مستند از مصائب و موانع موجود در راه تحقیق و اثبات فساد جنسی هاروین واینستاین است و مراحل مختلفی را که دو شخصیت روزنامه‌نگار پشت سر می‌گذارند تا به حقیقت ماجرا برسند با نمایش جزئیات کارشان دربرمی‌گیرد.


منبع: همشهری آنلاین

برچسب ها: رسانه
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
مصوبه جدید شورای رقابت: تعیین قیمت خودرو به خودروسازان مصوبه جدید شورای رقابت: تعیین قیمت خودرو به خودروسازان
طبق تصمیم تازه شورای رقابت، از این پس قیمت خودرو مستقیماً توسط خودروسازان بر اساس فرمول «کاست‌پلاس» تعیین می‌شود و سازمان حمایت تنها نقش ناظر خواهد داشت.
از کنفرانس تهران تا نشست آلاسکا؛ تکرار سیاست قدرت‌های بزرگ از کنفرانس تهران تا نشست آلاسکا؛ تکرار سیاست قدرت‌های بزرگ
در گذار از کنفرانس تهران ۱۹۴۳ تا نشست آلاسکا ۲۰۲۵، تاریخ تکرار می‌شود: قدرت‌های بزرگ همچنان سرنوشت ملت‌های ضعیف را رقم می‌زنند. ایران و اوکراین، قربانیان رئال‌پلیتیک، حاکمیت محدود خود را در برابر منافع غول‌ها از دست می‌دهند.
جبهه اصلاحات: آشتی ملی فرصتى طلایی برای تغییر و بازگشت به مردم است جبهه اصلاحات: آشتی ملی فرصتى طلایی برای تغییر و بازگشت به مردم است
جبهه اصلاحات ایران در بیانیه‌ای آشتی ملی را تنها راه نجات کشور و تغییر ساختار‌ها دانست و خواستار مذاکرات مستقیم با آمریکا شد.
نخست‌وزیر دانمارک: نتانیاهو خودش یک مشکل است نخست‌وزیر دانمارک: نتانیاهو خودش یک مشکل است
مته فردریکسن اعلام کرد بنیامین نتانیاهو با اقدامات اخیر دولت اسرائیل به «مشکل» بدل شده و قصد دارد فشار اتحادیه اروپا بر تل‌آویو را افزایش دهد.
کیهان: ادعای خروج ایران از لیست سیاه FATF موهوم است کیهان: ادعای خروج ایران از لیست سیاه FATF موهوم است
روزنامه کیهان با انتقاد از اظهارات رئیس مرکز اطلاعات مالی، آن را «خوش‌خیالی موهوم» خواند و گفت ایران هنوز راه طولانی تا خروج از لیست سیاه FATF دارد.
شرط پوتین برای پایان جنگ فاش شد شرط پوتین برای پایان جنگ فاش شد
ترامپ پس از مذاکره با پوتین در آلاسکا اعلام کرد آتش‌بس راه‌حل نیست و تنها توافق صلح مستقیم می‌تواند جنگ روسیه و اوکراین را پایان دهد.
جواد امام: رسایی علت ردصلاحیت‌هایش را توضیح دهد جواد امام: رسایی علت ردصلاحیت‌هایش را توضیح دهد
سخنگوی جبهه اصلاحات با انتقاد از تندرو‌ها گفت: حمید رسایی باید درباره دلایل ردصلاحیت در ادوار گذشته توضیح دهد و پاسخگوی عملکرد خود باشد.
برگزیده
آخرین وضعیت از وخامت حال محمود فرشچیان آخرین وضعیت از وخامت حال محمود فرشچیان
محمود فرشچیان این استاد برجسته اکنون در بیمارستانی در آمریکا بستری است و حال جسمی ایشان وخیم گزارش شده است.
راز مرگ بروس‌لی فاش شد راز مرگ بروس‌لی فاش شد
علت مرگ بروس لی، که در سن ۳۲ سالگی در سال ۱۹۷۳ درگذشت، تا امروز به‌طور رسمی «ضایعه مغزی حاد» ثبت شده است.
جنجال حضور رشید پور در عشق ابدی جنجال حضور رشید پور در عشق ابدی
رضا رشیدپور عکسی با شرکت کنندگان برنامه «عشق ابدی» گرفته که به‌واسطه ابتذال عشق در این برنامه بیشتر از یک عکس یادگاری قضاوت شده است.
صفحه خبر بالای تصاویر