کد خبر: ۳۴۰۵۶
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۸
در حالی که هنرمندان در جهان به ویژه آن‌ها که میلیون دلاری دستمزد می‌گیرند، همواره در تیررس نهاد‌های مالیات‌ستانی قرار دارند، در ایران، اما این فعالان عرصه هنر و به ویژه برخی که دستمزدشان چند ده برابر میزان دریافتی کارمند و کارگر است، تا ۳ سال پیش یک ریال هم مالیات نمی‌دادند.

مخاطب 24- سقف معافیت مالیاتی کارگران در سال ۱۲۰میلیون تومان است، اما این سقف برای هنرمندان ۴۸۰میلیون تومان تعیین شده است!
حتی با عزم دولت و مجلس در ۳سال گذشته برای مالیات‌گیری از هنرمندان با درآمد بالا، خبر رسیده که کل اظهارنامه‌هایی که امسال هنرمندان پر کرده‌اند و تحویل سازمان مالیاتی داده‌اند، ۴هزار میلیارد تومان درآمد اعلام شده که هزارمیلیارد تومان آن مشمول معافیت مالیاتی شده است.

اکران وضعیت معافیت مالیاتی هنرمندان خبر از یک معافیت غیرهدفمند می‌دهد. امسال که سقف معافیت مالیاتی کارگران در سال ۱۲۰میلیون تومان است، این سقف برای هنرمندان ۴۸۰میلیون تومان شده و در لایحه بودجه‌ای هم که دولت برای سال آینده تنظیم کرده و به مجلس فرستاده، اشاره‌ای به سقف معافیت مالیاتی هنرمندان نشده‌است.

معافیت هنرمندان از کجا می‌آید؟

شاید برای‌تان سؤال باشد که این معافیت مالیاتی از کجا نشأت می‌گیرد. بند «ل» ماده۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم که سال‌هاست مبنای وصول مالیات از هنرمندان و ناشران است، می‌گوید: فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی و قرآنی و فرهنگی و هنری از مالیات معاف هستند و هنرمندان برای اینکه از این معافیت بهره‌مند شوند، باید اظهارنامه و اسناد و مدارکی ارائه دهند که نشان دهد درآمد سال‌شان از ۴۸۰میلیون تومان بیشتر نشده است. شاهین مستوفی، مدیرکل حسابرسی سازمان‌امور مالیاتی توضیح می‌دهد که هنرمندان مشمول معافیت هم جزو مودیانی هستند که از این معافیت استفاده می‌کنند و ما اصلا وقت نمی‌گذاریم که ۳۰هزار نفری که فعالیت مالیاتی دارند را رصد کنیم و اظهارنامه آن‌ها را می‌پذیریم.

راز معافیت هزارمیلیاردی

در سال۱۴۰۰ که سرانجام برای نخستین‌بار قرار شد از درآمد هنرمندان مالیات گرفته شود، آن‌ها تا سقف ۲۰۰میلیون‌تومان معاف از مالیات بودند و در سال بعد این سقف ۳۰درصد افزایش یافت و به ۲۶۰میلیون تومان رسید. درحالی‌که انتظار می‌رفت این سقف هدفمند شود، در نهایت نمایندگان مجلس در جریان بودجه سال۱۴۰۲ سقف معافیت مالیاتی هنرمندان را حدود ۸۵درصد افزایش دادند و به ۴۸۰میلیون‌تومان در یک‌سال رساندند. این یعنی اینکه یک هنرمند به شرطی که در سال‌جاری تا ۴۸۰میلیون تومان درآمد داشته باشد، فقط کافی است اظهارنامه مالیاتی پر کند و مالیات هم ندهد. راز معافیت مالیاتی هزارمیلیارد تومانی هنرمندان در سال‌جاری هم در همین اضافه سقف معافیتی است.

معافیت مشروط یا مالیات مشکوک؟

مدیرکل حسابرسی سازمان امور مالیاتی می‌گوید: معافیت مالیاتی هنرمندان مشروط بر این است که اظهارنامه مالیاتی بدهند و حتما باید اسناد و مدارک‌شان را به سازمان مالیاتی ارائه کنند؛ این شرط در ۳سال اخیر گذاشته شده است. جالب است که بدانید تا قبل از این هنرمندان اصلا مالیات نمی‌دادند.

مستوفی معافیت هنرمندان از پرداخت مالیات را براساس قانون می‌داند و می‌گوید: هر آنچه در مراجع قانونی مصوب شود سازمان امور مالیاتی مکلف به اجرای آن است؛ فارغ از آنکه الان می‌خواهیم بگوییم چه اشخاصی باید مالیات بدهند یا ندهند.

میانگین مالیات پرداختی هر صنف چقدر است؟

میانگین مالیات پرداختی اصناف منتخب نشان می2دهد که عدالت در تعیین ماالیات و البته فرار مالیاتی در نتیجه نهایی بسیار تعیین کننده است. ضمن اینکه شاید برای‌تان جالب باشد بدانید که ۵۰ درصد از اصناف کشور از معافیت مالیاتی بهره می‌برند و مالیات‌شان صفر است.

کارمندان معمولی: ۲۰ میلیون تومان
دفاتر اسناد رسمی: ۱۴.۵ میلیون تومان
مشاوران املاک: ۱۰ میلیون تومان
طلا فروشان: ۹.۹ میلیون تومان
رستوران‌ها: ۹ میلیون تومان
وکلا: ۸ میلیون تومان
هنرمندان: ۶ میلیون تومان
فروشندگان لوازم خانگی: ۵.۹ میلیون تومان


منبع: روزنامه همشهری

برچسب ها: معافیت مالیاتی
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
کاهش شدید قیمت خودرو‌های چینی بدلیل حادثه اتوبان قم + فیلم title
سقوط قیمت خودرو‌های چینی در پی انتشار فیلمی از زمان شکسته شدن اکسل خودرو ام وی ام x۵۵ پرو شرکت مدیران خودرو و واژگونی در اتوبان کاشان قم
تفاوت کرم مرطوب کننده و آبرسان چیست؟ title
کرم‌های مرطوب کننده، یک لایه چربی روی پوست ایجاد می‌کنند و به صورت سطحی رطوبت و آب زیر پوست را مسدود کرده و آن را نرم ترمی‌کنند. اما کرم آبرسان‌ها به صورت عمیق تری آب و رطوبت را از هوا و پوست، جذب سلول‌های پوستی می‌کنند که موجب افزایش آب و رطوبت پوست می‌شوند. دیگرتفاوت آن‌ها با هر نوع سرم، ژل و کرمی در ساختار، نحوه استفاده و اثری که بر پوست صورت می‌گذارند است. مهم است که بدانیم آن‌ها بسیار متفاوت عمل می‌کنند، زیرا آنچه انتخاب می‌کنید می‌تواند سلامت پوست شما را بهبود ببخشد یا از بین ببرد.
نه خیانتی در کار بود نه سقط بچه‌ای title
همایون شجریان دقایقی پیش در پستی در حساب اینستاگرامش نوشت: «عزیزان دل به این مزخرفات توجه نکنید. نه خیانتی در کار من و سحر جان بوده، نه بچه‌ای که بخواد انداخته بشه. تا همیشه حمایت و رفاقت پابرجاست. خسته شد صبر ما»
فروش اسکناس‌های ایرانی با قیمت نجومی در «آمازون» title
بازار فروش اسکناس‌های نو در فروشگاه اینترنتی آمازون داغ است.
۶ ضرر نوشیدن قهوه با معده خالی title
نوشیدن قهوه در اوایل صبح ایده خوبی نیست؛ زیرا ترشح کورتیزول یا هورمون استرس را تشدید می‌کند و سبب تغییرات خلقی و اضطراب می‌شود.
اسکرین شات گرفتن یواشکی در واتس اپ ممنوع شد! title
هدف از این ویژگی در واتساپ، جلوگیری از به اشتراک گذاری تصاویر صاحب پروفایل توسط افراد دارای سوءنیت بدون رضایت صاحب آن بود. با این حال، اسکرین شات، گزینه مذکور را دور زد.
جزییاتی جدید از قتل شهردار منطقه ۵ شیراز title
معاون دادستان و سرپرست دادسرای ویژه امور جنایی و جرایم امنیتی شیراز توضیحاتی درباره جزییات ماجرای قتل شهردار منطقه ۵ شیراز را ارایه کرد.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.