کد خبر: ۳۳۹۸۹
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۰
رئیس پلیس راه استان اصفهان گفت: با برنامه‌ریزی‌ها و اقداماتی که برای اصلاح نقاط پرخطر انجام داده‌ایم، در آمار تصادفات در شش ماهه دوم سال کنترل شده بوده و پیش‌بینی می‌کنیم که تا پایان سال این آمار روند کاهشی پیدا کند.

به گزارش مخاطب ۲۴، سرهنگ علی مولوی در نشست با اصحاب رسانه ضمن تبریک فرا رسیدن ماه رجب و ولادت امام محمد باقر (ع) و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ویژه سردار شهید سلیمانی و شهدای حادثه تروریستی کرمان، اظهار داشت: استان اصفهان با توجه به موقعیت جغرافیایی کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب است و به همین دلیل از تاثیرگذارترین استان‌های کشور بوده و عمده حمل بار و مسافر از طریق این استان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های استان اصفهان، هم‌جواری با ۹ استان دیگر است، افزود: در استان اصفهان ۱۷ پلیس راه فعال است و همچنین ۶ پایانه کالا و شهرک حمل و نقل داریم که از این بابت در رتبه دوم هستیم.

رئیس پلیس راه استان اصفهان ادامه داد: استان اصفهان دارای ۴۱۰ شرکت و موسسات فعال باری و ۳۲ پایانه فعال مسافری است و نه هزار ۱۶۷ نفر رانندگان مسافربری در سطح استان فعالیت دارند و در این زمینه‌ها رتبه نخست کشور را داریم، همچنین از نظر میزان آزادراه‌ها رتبه اول کشور و از نظر میزان کل راه‌ها رتبه سوم کشور داریم.

وی با بیان اینکه ۹ درصد از راه‌های کل کشور در استان اصفهان واقع شده، خاطرنشان کرد: استان اصفهان با مساحتی نزدیک به ۱۰۷ هزار کیلومتر، ششمین استان پهناور کشور به حساب می‌آید و طول کل راه‌های استان به بیش از ۱۲ هزار کیلومتر می‌رسد و به طور میانگین در شرایط عادی روزانه شاهد تردد بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو در محور‌های برون شهری و راه‌های مواصلاتی استان هستیم.

مولوی وضعیت تصادفات و آمار جان‌باختگان تصادفات در سطح استان در یک دهه گذشته را تشریح کرده و گفت: از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۶ شاهد روند کاهشی آمار جانباختگان تصادفات در سطح استان بودیم و همچنین از ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ آمار جان‌باختگان تصادفات در استان تثبیت شد. متاسفانه این میزان از سال ۱۴۰۱ تاکنون افزایشی بوده، اما با برنامه‌ریزی‌ها و اقداماتی که برای اصلاح نقاط پرخطر انجام داده‌ایم، در آمار تصادفات در شش ماهه دوم سال کنترل شده بوده و پیش‌بینی می‌کنیم که تا پایان سال این آمار روند کاهشی پیدا کند.

رئیس پلیس راه استان اصفهان فرسودگی راه‌ها و افزایش چشم گیر وسایل نقلیه را مهم‌ترین عامل تصادفات دانسته و خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۶ به بعد تعداد خودرو‌های فرسوده‌ای که از رده خارج شدند، به شدت کاهش پیدا کرده و همین فرسودگی خودرو‌ها هم یکی از عوامل تصادفات است. از طرفی خودرو‌های داخلی ناایمن هستند و کوچکترین حادثه می‌تواند منجر به فوت و یا جراحت و نقص عضو سرنشینان خودرو شود. بیشتر تصادفاتی در استان اصفهان شاهد آن هستیم، خودرو‌های داخلی مربوط می‌شود و بالا بودن آمار مرگ و میر به دلیل عمل نکردن ترمز و یا از هم پاشیدن اتاق خودرو است‌

وی، عنوان کرد: توسعه شهرک‌های اقماری، افزایش سفرها، بی‌نظمی‌های ترافیکی در ۳۰ کیلومتری شهر‌ها بدون توسعه زیرساختی، عدم توسعه وسایل نقلیه عمومی و کم هزینه بودن سفر با وسیله نقلیه شخصی از دیگر عوامل افزایش تصادفات است.

سرهنگ مولوی با اشاره به تصادفات ۹ ماهه استان اصفهان تاکید کرد: با تجزیه و تحلیلی که انجام دادیم، واژگونی خودرو حدود ۲۵ درصد تصادفات منجر به فوت و جراحت در سطح استان اصفهان را تشکیل می‌دهد؛ از طرفی یکنواختی جاده‌ها یکی از ویژگی‌های خاص استان اصفهان نسبت به سایر استان‌هاست و همین یکنواختی جاده‌ها به ویژه در شرق و شمال استان باعث خواب‌آلودگی راننده‌ها و بالا رفتن احتمال واژگونی خودرو می‌شود.

وی ادامه داد: بر همین اساس ۳۲ درصد از تصادفات منجر به فوت ناشی برخورد دو خودرو بوده و همچنین ۵۸ درصد تصادفات در محدوده ۳۰ کیلومتری شهر‌ها اتفاق افتاده است.

به گفته رئیس پلیس راه استان ۴۵ درصد از تصادفات منجر به فوت و جرحی ناشی از عدم توجه به جلو بوره و هچنین ۴۴ درصد تصادفات به وسیله خودرو‌های سواری رخ داده و بیشترین فراوانی را دارند. به گفته سرهنگ مولوی آمار تصادفات منجر به فوت موتورسیکلت ۸ درصد بوده و این میزان در وانت‌بار‌ها ۵ درصد، کامیون و کشنده‌ها ۷ درصد و ناوگان اتوبوسرانی یک درصد بوده است.

وی با بیان اینکه آمار تصادفات در شش ماهه نخست سال افزایشی بود، متذکر شد: برای کم کردن آمار تصادفات برنامه‌هایی را تدارک دیدیم که کنترل سرعت یکی از آنهاست؛ در هر تصادفی که تجزیه و تحلیل می‌کنیم، ردپای سرعت مشخص است و اگر بتوانیم در جاده‌های استان سرعت را مهار کنیم، آمار تصادفات هم کم می‌شود.

رئیس پلیس راه استان اصفهان اضافه کرد: بر همین اساس در جلسه شورای راهبری کاهش حوادث ترافیکی با هماهنگی که با قوه قضائیه انجام دادیم، طرح برخورد با سرعت‌های بحرانی در جاده‌ها را مصوب کردیم و در حال حاضر این طرح در جاده‌های استان پیاده می‌شود. بر اساس این طرح خودرو‌هایی که از سرعت بحرانی عبور می‌کنند از ۳ روز تا یک ماه توقیف و ضمن آموزش به مقام قضایی معرفی می‌شوند.

سرهنگ مولوی با اشاره به طرح توقیف ساعتی خودرو‌های مختلف، گفت: بر اساس این طرح خودرو‌هایی که اقدام به تخلفات حادثه‌ساز کرده و یا منجر به حوادث ترافیکی می‌شوند، در کنار جاده متوقف و راننده ضمن اعمال قانون، در محل آموزش خواهد دید.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۱ درصد تصادفات در مناطق روستایی رخ می‌دهد، گفت: دهیاران در ایجاد امنیت ترافیکی نقش موثری دارند و در این راستا جلساتی را با بخش‌داران برگزار و با رویکرد امنیت محله‌محور نسبت به مسئول‌سازی دهیاران اقدام کردیم و دهیاران به صورت فصلی آموزش داده خواهند شد.

رئیس پلیس راه استان اصفهان با بیان اینکه ایمن‌سازی نقاط حادثه‌ساز و پرخطر به بودجه‌های کلان نیاز دارند، بیان کرد: برخی از این نقاط حادثه‌ساز را می‌توان با بودجه‌های کمتری ایمن‌سازی کرد و در این راستا با همکاری سازمان حمل و نقل و راهداری کارگروه ویژه‌ای را تشکیل دادیم و کارشناسان ما محل را به صورت میدانی بررسی کرده و برای ایمن‌سازی محل ظرف ۴۸ با کمترین هزینه اقدام می‌کنند.

سرهنگ مولوی تاکید کرد که سازمان راهداری ایمن‌سازی ۲۵ نقطه حادثه‌ساز در سطح استان را در دستور کار قرار داده و این نقاط تا پایان سال و اوایل فرودین سال آینده، ایمن خواهند شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات فرهنگی انجام شده برای کاهش آمار تصادفات جاده‌ای پرداخت و از راه‌اندازی اولین اتوبوس آموزش در کشور خبر داده و گفت: با همکاری معاونت پلیس راه روستایی، یک اتوبوس آموزشی در نظر گرفتیم که این اقدام برای اولین بار است در سطح کشور و استان اصفهان اتفاق می‌افتد.

سرهنگ مولوی ادامه داد: اتوبوس آموزش با امکانات مختلف به بهترین نحو ممکن تجهیز شده و به منظور آموزش در محل کاربران ترافیک، موتورسیکلت سواران، دانش‌آموزان و کاربران ادوات کشاورزی در روستا‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی از اجرای طرح ضربتی با متخلفان در نقاط حادثه‌ساز خبر داده و اظهار داشت: این طرح به مدت یک ماه در آزادراه‌های آزدگان، معلم، ذوب‌آهن جوب محدوده اصفهان_شیراز در حال اجراست و خروجی آن کاهش ۲۴ درصدی تصادفات در این مناطق است.

رئیس پلیس راه استان با تاکید بر اینکه شعار ما کاهش حوادث ترافیکی است، گفت: میزان تردد در جاده‌ها و راه‌های مواصلاتی استان در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳ درصد افزایش یافته و آزادراه‌های اصفهان_کاشان، امیرکبیر، ذوب‌آهن، اصفهان_شهرکرد، محدوده داران_چادگان و مسیر فرودگاه شهید بهشتی بیشترین تصادفات منجر به فوت را دارند.

وی با بیان اینکه اعمال قانون و برخورد با تخلفات در ۹ ماهه سال جاری ۱۸ درصد رشد داشته‌ایم، متذکر شد: در این مدت برخورد با تخلفات سبقت مجاز ۱۲ درصد، انحراف به چپ ۹ درصد، نقص سیستم روشنایی ۱۸ درصد، نبستن کمربند ایمنی ۱۴ درصد، استفاده از تلفن همراه حین رانندگی ۲۰ درصد رشد کرده است.

سرهنگ مولوی ادامه داد همچنین میزان اعزام رانندگان به زادگاه راننده متخلف ۱۳ درصد رشد کرده و برخورد با رانندگان وسایل نقلیه سنگین که اضافه بار داشته‌اند نیز رشد ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد.

به گفته این مقام مسئول تعداد خودرو‌هایی که در پارکینگ توقیف شده نسبت به سال گذشته ۴۷ درصد رشد داشته و بر اساس تفکیک از این میزان هزار و ۳۰۲ مورد توقیف ساعتی بوده و نوزده هزار و ۱۶۴ خودرو نیز به صورت مدت‌دار توقیف شده‌اند.

منبع : تسنیم 

 

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
سوپر گل شهاب زاهدی از فاصله ۶۵ متری! title
شهاب‌ زاهدی از میانه زمین خودی با یک شوت دیدنی به گامبا اوساکا گلزنی کرد.
فیلم آموزش الفبا توسط مرحوم سید حسن نیرزاده title
این قصه گوی پیر با لباس بلندی بر تن، کلاهی بر سر و عصایی در دست راوی نمایشی می شد که خودش، هم کارگردانی می کرد و هم به جای تک تک شخصیت های قصه به ایفای نقش ها می پرداخت
مرتب کردن خانه به روش ژاپنی‌ها title
مرتب کردن یا چیدمان خانه از آن چیزهایی است که همه ما دوست داریم بهترینش را در خانه اجرا کنیم. در این‌جا یکی از روش‌های مuروف ژاپنی به نام «کن‌ماری» را معرفی کرده‌ایم.
ترک خاک ایران برای همیشه؟ title
تصاویری از سارا صوفیانی و همسر و دخترش در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایران را برای همیشه ترک کردند
عکس‌هایی از پیکر نیکا شاکرمی و وسایلش در روز فوت title
رسانه قوه قضائیه با انتشار تصاویری از روز فوت نیکا شاکرمی نوشت: «نگاهی به گزارش‌های یاد شده با موضوع نیکا شاکرمی در اینترنشنال، بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان به‌عنوان سردمداران تهیه گزارش‌های جعلی از فوت نیکا شاکرمی واقعیت عجیبی را نشان می‌دهد
چت‌بات هوش مصنوعی انویدیا با قابلیت‌های هیجان‌انگیز آپدیت شد title
انویدیا چت‌بات اختصاصی ChatRTX را با قابلیت‌های جذاب و کاربردی‌تر به‌روزرسانی کرد.
محاکمه مرد رمال به اتهام تعرض به ۵ زن title
مرد رمال که متهم است با نقشه شیطانی پنج زن و دختر را به دام سیاه انداخته و آزار داده در جلسه محاکمه مدعی شد که تعرضی در کار نبوده و شاکی‌ها با خواست و رضایت خودشان با وی ارتباط داشته‌اند.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.