کد خبر: ۳۳۹۰
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹
ایران بر اهمیت در اولویت قرار گرفتن موضوع لغو تحریم‌ها، راستی‌آزمایی از رفع تحریم‌ها و تضمین‌ها در آغاز بررسی محتوایی متون مذاکراتی در وین تاکید کرد.

ایران بر اهمیت در اولویت قرار گرفتن موضوع لغو تحریم‌ها، راستی‌آزمایی از رفع تحریم‌ها و تضمین‌ها در آغاز بررسی محتوایی متون مذاکراتی در وین تاکید کرد. هشتمین دور مذاکرات ایران و ۱+۴ برای بازگشت همه طرف‌های برجام به تعهداتشان روز دوشنبه در حالی از سر گرفته شد که شهر وین و هتل کوبورگ در حال و هوای کریسمس به سر می‌برند.

لغو تحریم‌ها اولین دستور کار دور هشتم مذاکرات وین
مخاطب ۲۴- با این حال هیات‌های مذاکره کننده با جدیت در وین حاضر شدند و قرار است بر اساس تفاهم انجام شده، هیات‌های کارشناسی از روز سه شنبه در موضوع لغو تحریم‌ها، اقدامات هسته‌ای، راستی آزمایی و تضمین‌ها کار خود را آغاز کنند.

علی باقری رییس هیات مذاکره کننده ایران پس از نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام گفت: در نشست امروز نمایندگان کشور‌های مختلف بر اهمیت اولویت داشتن رسیدگی به موضوع رفع تحریم‌ها، راستی آزمایی و تضمین‌ها در دور هشتم تاکید کردند.
گفتنی است ایران و ۱+۴ با تایید آمریکا در دور هفتم بر سر دو متن پیش نویس مربوط به لغو تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای با در نظر گرفتن پیشنهادات و نظرات ایران به تفاهم رسیدند.

 



ایران در مذاکرات ۸ آذر اعلام کرده بود که علاوه بر دو سند مربوط به لغو تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای، سند سومی نیز وجود دارد که بعد از تایید این دو سند ارایه می‌شود. به نظر می‌آید علاوه بر سند سوم، سند چهارمی ـ درباره "تضمین‌"ها، نیز وجود دارد که به زودی ایران آن را نیز ارایه خواهد کرد و در ابتدای این دور از مذاکرات صحبت از آن‌ها به میان هم آمده است.

علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران ۱۱ آذر گفته بود که ایران در سند سومی که به طرف‌های مقابل در برجام ارائه می‌شود درباره "مدت راستی آزمایی از رفع تحریم‌ها" نقطه نظرات و پیشنهاد‌هایی را بیان می‌کند.

وی، اما در روز اول از دور هشتم مذاکرات در وین در جمع خبرنگاران گفت: ایران اعلام کرده است در صورتی که توافق حاصل شود، ابتدا باید طرفی که ناقض توافق است، یعنی آمریکا تحریم‌ها را بردارد و ایران برداشته شدن آن‌ها را راستی آزمایی کند و سپس اقدامات هسته‌ای را در چارچوب برجام انجام دهد.

باقری تاکید کرد که "اساس و مبنای راستی آزمایی توسط طرف مقابل پذیرفته شده است، اما درباره چارچوب‌ها و شاخص‌های این کار، گفتگو‌ها از روز سه شنبه آغاز می‌شود. "

وی درباره تضمین‌های مدنظر ایران که طرف‌های مقابل به ویژه آمریکا و اروپا باید به ایران بدهند تا ایران مطمئن شود که آمریکا دیگر یک جانبه از برجام خارج نمی‌شود، تاکید کرد: اینکه مجدد آمریکا توافق را نقض نکند و تحریم جدیدی را علیه ایران بر خلاف توافق وضع نکند، مدنظر ایران در بحث تضمین‌هاست. مطالبه به حق ایران این است که در این رابطه تضمین‌هایی به طرف ایرانی داده شود.

رییس هیات مذاکره کننده کشورمان همچنین خبر داد که موضوع تحریم مالی و بانکی در دو سه روز آینده در چارچوب مذاکرات دور هشتم در دستور کار قرار می‌گیرد.

باقری در ادامه خاطرنشان کرد: همان طور که بار‌ها تاکید کرده‌ایم، رمز پیشرفت گفتگو‌ها دستیابی به توافق درباره لغو تحریم‌ها به طور موثر و عملیاتی است و این که طرف‌های دیگر هم اعلام کردند، این موضوع باید در اولویت بررسی‌ها قرار گیرد، نشانه امیدوار کننده‌ای است. اگر در این موضوع پیشرفت کنیم به نظر ما مسیر دستیابی به توافق در آینده تسهیل خواهد شد.

به گزارش ایسنا، هم چنین انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین پس از نشست کمیسیون مشترک برجام در جمع خبرنگاران گفت که موفقیت دور کنونی مذاکرات به معنای بازگشت واشنگتن و تهران به اجرای تعهدات‌شان در توافق هسته‌ای است.

وی تاکید کرد که "هدف مذاکرات فعلی، احیای توافق هسته‌ای است که به معنای رفع تحریم‌ها و پایبندی هسته‌ای ایران است. "

مورا همچنین خاطرنشان کرد که مذاکرات در این دور باید در دوره زمانی معقولی پایان یابد، اما منظور من صحبت از چند هفته است، نه چند ماه. اگر در روز‌ها و هفته‌های آینده سخت کار کنیم به نتایج مثبتی دست پیدا می‌کنیم، اما نمی‌خواهم درباره زمانی که قصد داریم به توافق برسیم گمانه‌زنی کنم.

گفته می‌شود، گفتگو‌ها در دور هشتم تا پنجشنبه هفته جاری ادامه خواهد داشت و از آنجایی که از روز جمعه تا یکشنبه هتل کوبورگ به دلیل تعطیلات سال نو میلادی تعطیل است، مذاکرات برای سه روز متوقف و سپس از روز دوشنبه هفته آینده از سر گرفته می‌شود.

منابع نزدیک به هیات مذاکره کننده ایران پیش از شروع دور جدید مذاکرات در وین اعلام کرده بودند که هیات ایرانی برای ماندن در وین و ادامه مذاکرات تا رسیدن به یک نتیجه مطلوب در کوتاه‌ترین زمان آمادگی کامل دارد.

منبع: ایسنا

برچسب ها: مذاکرات وین
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
مردمان سنگی در شهری سنگی در ایتالیا title
انسان‌هایی که به یکباره و توسط آتفشان شهر با گداخته‌های مذاب تبدیل به سنگ می‌شوند و به همان شکل در شهر می‌مانند و شهر تبدیل می‌شود به موزه‌ای از انسان‌های سنگ شده.
جزئیات عملیات تروریستی در مسکو/ عامل حمله تروریستی مسکو مشخص شد + فیلم title
در پی حمله حداقل سه نفر با لباس شبه نظامی به طبقه همکف یک تالار کنسرت در شهر کروکوس در نزدیکی مسکو و تیراندازی با سلاح‌های خودکار به سمت حاضرین در این تالار و پرتاب نارنجک، بیش از 40 نفر کشته و حداقل یکصد نفر زخمی شده‌اند.
هایده و معین خواننده های مورد علاقه علی پروین و حسن روشن title
اسطوره پرسپولیسی‌ها در پاسخ به اینکه علاقه‌اش به صدای کدام خواننده است؟ بعد از اینکه حسن روشن نام معین را به زبان آورد، گفت: من صدای خانم هایده را دوست دارم و گوش می‌دهم!
کاوشگرِ استقامت محموله‌های حاوی سنگ و خاک مریخ را جمع آوری کرد + فیلم title
تصویری از محموله‌های حاوی سنگ و خاک در سطح مریخ که توسط کاوشگرِ استقامت انبار شده اند. این‌ محموله‌ها آماده میشوند تا با ماموریت بعدی ناسا، به زمین پرتاب شوند.
انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه آغاز شد title
رای دهندگان روسی در شرق دور روسیه شامل «کامچاتکا»، «چوکوتکا» و سایر نواحی این منطقه ۸ صبح امروز (جمعه) به وقت محلی آرای خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه به صندوق رای انداختند.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتایج نهایی شمارش آرا انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور title
ستاد انتخابات کشور از صبح روز شنبه نتایج شمارش آرا انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را برای اطلاع ملت شریف ایران اسلامی منتشر می‌کند که براساس آخرین اطلاعات دریافتی، این گزارش به روز رسانی می‌شود.
برگزیده
پیام نوروزی رهبر انقلاب جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ title
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.
اعلام ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز title
ساعت فعالیت موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز ۱۴۰۳ و لیالی قدر اعلام شد.
محدودیت بانکی برای کسانی که ارز مسافرتی گرفته‌اند و مسافرت نرفته‌اند title
بانک مرکزی اسامی خریداران ارز مسافرتی را که سهمیه ارز را تحویل گرفته، ولی بلیط‌شان را کنسل کرده‌اند، دریافت کرده است و بناست تغییرات مهمی در خدمات بانکی به این افراد اعمال شود. یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز در ایام نزدیک به سال نو، در سال جاری و سنوات قبل، افزایش تقاضا در بازار ارز است که موجب تشدید دلالی و سوداگری هم می‌شود.
نتایج نهایی شمارش آرای نامزدهای شهر تهران ۱۰۰ نفر آخر ۱۰۰ رای هم نداشتند! + لیست کامل title
نتایج انتخابات مجلس شهر تهران ۱۴ نفر اول این فهرست، با کسب حدنصاب حداقل ۲۰ درصد آرای صحیح، در دور اول به مجلس راه می‌یابند و ۳۲ نفر بعدی برای تعیین ۱۶ نماینده دیگر این حوزه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم رقابت خواهند کرد.
نتانیاهو چه قولی داده بود به بایدن؟ title
اسکای نیوز عربی در گزارشی امروز از عدم تمایل جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر داد.