کد خبر: ۳۳۸۷۹
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از واردکنندگان اسباب‌بازی شکایت می‌کند

عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در نشستی با حضور افرادی که رسانه‌ها آنان را «فعالان حوزه اسباب بازی» معرفی کردند، از نهاد‌های امنیتی خواست با واردکنندگان اسباب‌بازی برخورد کنند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از واردکنندگان اسباب‌بازی شکایت می‌کند

مخاطب 24- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از آنچه «واردات بی‌رویه اسباب‌بازی» خواند به‌شدت انتقاد کرد و گفت: «من یکی اگر شده وکیل می‌گیرم، پولش را هم می‌دهم و شکایت از دستگاه‌های واردکننده اسباب‌بازی را پیگیری می‌کنم.»

خسروپناه از حاضران در این نشست خواست سازمان بازرسی کل کشور، وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران را «درگیر» و یک گزارش از واردات اسباب‌بازی تهیه کنند و به دستش برسانند. او با تاکید بر اینکه به‌عنوان «شاکی» علیه واردکنندگان اسباب‌بازی طرح دعوا می‌کند، مدعی شد که با واردات اسباب‌بازی، این صنعت در ایران «آسیب جدی» می‌بیند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه افزود که آسیب‌های ناشی از واردات اسباب‌بازی باید به رئیس‌جمهوری، معاون اول رئیس‌جمهوری و وزارت صمت اطلاع داده شود.

خبرگزاری فارس، از قول عبدالحسین خسروپناه نوشت که سند سیاستی صنعت اسباب‌بازی به‌سرعت تدوین خواهد شد و پس از تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس دولت جمهوری اسلامی آن را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌کند.

مقام‌های مختلف در سخنان‌شان به‌تناوب ادعا کرده‌اند که اسباب‌بازی یکی از ابزار‌های «تهاجم فرهنگی غرب» است. اوایل دهه ۹۰ که پروژه ساخت عروسک‌های داخلی در جمهوری اسلامی با شکست مواجه شد، علی خامنه‌ای در سخنانی گفت که نهاد‌های فرهنگی باید در کنار تولید عروسک‌های داخلی، برای آن‌ها «پیوست فرهنگی» هم آماده کنند تا در بازار داخلی موفق شوند. او محبوبیت عروسک‌های بتمن، باربی و مرد عنکبوتی را مثال زد و از تولیدکنندگان داخلی خواست مانند غربی‌ها، شخصیت این عروسک‌ها را در قالب فیلم‌های سینمایی به کودکان معرفی کنند تا تقاضا برای خرید آن‌ها بالا برود.

از این نظر، اسباب‌بازی‌ها و عروسک‌های وارداتی سبک زندگی غربی را ترویج می‌دهند و بر نگرش کودکان و نوجوانان تاثیر می‌گذارند. در این بین، حساسیت بر عروسک‌هایی مانند باربی به دلیل تاثیرپذیری دختران از آن‌ها بیشتر است. به همین دلیل خامنه‌ای و دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی به‌تناوب بر موضوع کنترل واردات اسباب‌بازی و بازی‌های اینترنتی تاکید کرده‌اند.


بیشتر بخوانید


بر مبنای ماده ۴۳ قانون موسوم به «حجاب و عفاف» مصوب مجلس شورای اسلامی، واردات، طراحی، تولید و فروش عروسک‌های «مروج برهنگی، بی‌عفتی، بی‌حجابی و بدپوششی» ممنوع است و مجازات ممنوع‌الخروجی، جریمه نقدی و منع فعالیت در فضای مجازی را به همراه دارد.

این نگرانی تنها به تاثیرپذیری احتمالی کودکان از عروسک‌هایی مانند باربی و مرد عنکبوتی محدود نیست. گردش مالی هزاران میلیاردی اسباب‌بازی نیز افراد و نهاد‌های وابسته را ترغیب می‌کند روی این بخش دست بگذارند و به بهانه‌های مختلف از جمله «مبارزه با تهاجم فرهنگی»، سهمی از بازار آن را نصیب خود کنند.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی ابراهیم رئیسی، اوایل آذرماه گفت که سهم ایران از بازار ۱۰۰ میلیارد دلاری اسباب‌بازی در جهان ۳۰۰ میلیون دلار است که حدود سه‌دهم درصد می‌شود. به گفته این مقام دولتی، از این میزان ۱۰۰ میلیون دلار آن به اسباب‌بازی‌های داخلی و مابقی به اسباب‌بازی‌های وارداتی اختصاص دارد و جمهوری اسلامی می‌تواند سهمش را از گردش مالی صنعت اسباب‌بازی به یک میلیارد دلار برساند.

پیش‌تر محمدرضا زارع برزشی، مدیرکل دفتر صنایع خلاق و ورزشی وزارت صمت، ادعا کرده بود که در سال ۱۴۰۱ ارزش صادرات اسباب‌بازی از ایران بیش از ۳۸ میلیون دلار بود. چنین ادعا‌هایی در حالی مطرح می‌شود که بیشتر اسباب‌بازی‌های تولیدی در ایران به دلیل محدودیت‌هایی که حاکمیت برای تولیدکنندگانشان ایجاد می‌کند، نه‌تن‌ها در بازار جهانی که در بازار داخلی هم خریدار ندارند.

پیش از این روزنامه شرق در گزارشی، به بررسی چالش‌های تولید، واردات و صادرات اسباب‌بازی در ایران پرداخته و نوشته بود که بیشترین اسباب‌بازی‌ها از کشور‌های چین، تایلند، آلمان و ایتالیا وارد می‌شوند. در این میان، تولیدکنندگان چینی مواد اولیه پتروشیمی ایران را بدون واسطه و ارزان دریافت می‌کنند و در مقابل، عروسک‌هایی با طراحی مدرن و بسته‌بندی جذاب به ایران می‌فرستند.

این به معنای آن است که ایران به دلیل کاملا مشخص، امکان سود بردن از بازار پررونق اسباب‌بازی را ندارد و طراحان و شرکت‌های دانش‌بنیان هم به دلیل اینکه از چالش‌های طراحی و تولید اسباب‌بازی در ایران آگاهی دارند، وارد این عرصه نمی‌شوند.

 

منبع: ایندپندت فارسی 

برچسب ها: اسباب بازی
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
صحنه معروف هارولد لوید در تاریخ سینما چگونه فیلمبرداری شد؟ (فیلم) صحنه معروف هارولد لوید در تاریخ سینما چگونه فیلمبرداری شد؟ (فیلم)
یکی از معروف‌ترین صحنه‌های تاریخ سینما آویزان شدن هارولد لوید از ساعت بالای برج است.
حرکات زن قصاب ایرانی توجه همه را به خود جلب کرد (فیلم) حرکات زن قصاب ایرانی توجه همه را به خود جلب کرد (فیلم)
فیلمی از یک قصاب زن ایرانی در فضای مجازی منتشر شد که توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کرد و با توجه به این که تعداد قلیلی از بانوان علاقه به کارکردن در این حوزه دارند او به عنوان اولین قصاب زن ایرانی در فضای مجازی معروف شد.
تیتر رسانه‌های خارجی از اولین نشست خبری پزشکیان تیتر رسانه‌های خارجی از اولین نشست خبری پزشکیان
پس از اولین نشست رئیس‌جمهور با خبرنگاران رسانه‌های آنلاین تیتر‌های مختلفی را منتشر کردند.
قصه دردناک چادرنشینی هنرمند دهه ۶۰چیست؟ قصه دردناک چادرنشینی هنرمند دهه ۶۰چیست؟
این بازیگر طی سه ماه گذشته تلاش کرده است تا از طریق وام و کمک‌های مختلف، مبلغ پیش‌پرداخت خانه‌ای را تأمین کند، اما موفق به تأمین این مبلغ نشد.
آینده صندوق‌های بازنشستگی در ایران آینده صندوق‌های بازنشستگی در ایران
فاصله سن بازنشستگی تا امید به زندگی در ۷۰ سال گذشته کاملا صعودی بوده است. به طوری که در سال ۱۳۳۰ امید به زندگی ایرانیان ۴۶ سال بوده و سن بازنشستگی به طور متوسط ۵۶ سال ثبت شده است.
حقایقی درباره سریال اوشین حقایقی درباره سریال اوشین
بعد از پخش سریال «سال‌های دور از خانه» که در ایران به اوشین معروف شده بود، صحبت‌های زیادی درباره سانسور این مجموعه و در نتیجه عوض شدن قصه‌اش مطرح شد؛ ترانه علیدوستی، اما در این‌باره توضیحات جالبی داده است.
برای تغذیه ۶۰ سالگی خود فکری کرده اید؟ برای تغذیه ۶۰ سالگی خود فکری کرده اید؟
یک متخصص تغذیه مطرح کرد: بهتر است افراد مسن روزی سه تا پنج بار در وعده‌های کوچک غذا بخورند و پرخوری نکنند.
برگزیده
تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه تدابیر امنیتی شدید در آستانه افتتاحیه
نیرو‌های امنیتی بسیار زیادی در اطراف محل برگزاری مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس حضور دارند
المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا المپیکی ۱۵ ساله ایران با اسلحه ۲۰ هزار یورویی در جستجوی طلا
کوچکترین عضو کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس می‌گوید همه تلاشش را می‌کند تا مدال طلای المپیک را بر گردن آویزد