برندسازی شخصی یا پرسونال برندینگ (Personal Branding) فرآیندی است که طی آن خود را تعریف و تبلیغ میکنید. برند شخصی هر آدمی نقطه اوج تجربیات، مهارتها و ارزشهایی است که شما را از سایرین متمایز میکند. برای اینفلوئنسرهای شبکههای اجتماعی، افراد برجسته، سخنرانها و ...، ایجاد پرسونال برندینگ بخشی از «فروش» خود به مشتریان است. برای افراد عادی هم داشتن برند شخصی میتواند اعتماد به نفس آنها را بالا ببرد و فرصتهای جدیدی را در مقابلشان قرار دهد. اما برای برندسازی شخصی به چه چیزی نیاز دارید و مزیت این کار چیست؟
هر کس برند شخصی خودش را دارد؛ درست مانند برندهای شرکتی، میتوانید خود را به دیگر بشناسانید. با در دست گرفتن مسئولیت برند شخصی میتوانید تعیین کنید که مردم زمان تعامل با شما، چه فکری در موردتان کنند و چه احساسی داشته باشند.
برای مثال، شرکتهایی مانند Nike زمان و تلاش زیادی را برای ایجاد یک تصویر به عنوان شرکت حرفهای برای ورزشکاران و علاقمندان به تناسب اندام صرف کردهاند. این برند سعی میکند هویتش را با محصولاتی که میفروشد، به مشتریان نشان دهد. ضمن اینکه در این راه از تکنیکهای بازاریابی و حتی شبکههای اجتماعی برای انتقال این هویت استفاده میکند.
برخی از مدیران کسب و کارها، در کنار محصولات یا خدماتی که ارائه میدهند، سعی میکنند برند شخصی را نیز پرورش دهند. هدف آنها از این کار افزایش میزان فروش است؛ زیرا 92 درصد از مردم به توصیههای افراد نسبت به شرکتها اعتماد دارند.
پیشنهاد می کنیم جهت طراحی برند بوک و مشاوره برندسازی با آژانس هویت بصری بمان در ارتباط باشید.
شما چه تلاش کنید و چه نکنید به طور فطری یک برند شخصی در نهاد شما وجود دارد. نشانه آن را میتوانید در رفتارهای خود در ارتباط با دیگران و یا در فضای اینترنت مشاهده کنید. با این حال پرسونای برندینگ که برای رشد آن هیچ تلاشی نشده باشد، به شکل سادهای است و باید آن را تقویت کنید.
این کار طی چند مرحله انجام میشود:
این مراحل برای ایجاد یک هویت غیرواقعگرانه و رویایی نیست و فقط باید به این فکر کنید که شخصیت درست و مرتبط با ایدههای ذهنی خود را برنامهریزی کنید.
پرسونال برندینگ راهی برای افرادی است که میخواهند به شهرت برسند. در عین حال این پروژه میتواند مزیتهای زیر را نیز به همراه داشته باشد:
بدست آوردن پرسونال برندینگ به راحتی انجام نمیشود و باید طی چندین مرحله به آن دست پیدا کنید، مراحل برندسازی شخصی به شرح زیر است:
قبل از هر چیز باید بفهمید که چه چیزی برای شما یک شخصیت مورد علاقه میسازد. بنابراین با پرسیدن این سوالات از خود شروع کنید:
حالا پاسخ هر یک از این سوالات را بنویسید. این تمرین به شما کمک میکند تا برخی از ارزشها، باورها و یا اهدافی را که در حال حاضر شخصیتتان را هدایت میکند، شناسایی کنید.
اگرچه شروع بسیار خوبی را داشتید، اما برای رشد در نقش فعلی خود باید راههای اتصال برند شخصی به اهداف سازمان را نیز پیدا کنید. برای این کار به افرادی که در شرکت شما موفق و مورد تحسین هستند، توجه داشته باشید. رفتارها و ویژگیهایی را که به طور مداوم از خود نشان میدهند، بررسی کنید. حالا با ارزشترین نقاط قوت آنها چیست؟ رفتار آنها چگونه به پیشرفت شرکت کمک میکند؟
حالا به مرحله اول برگردید و در مورد اهداف و ارزشهایی را که شناسایی کردهاید، خوب فکر کنید. آیا بین مهارتهای فعلی شما با ویژگیهایی که سازمان به آنها پاداش میدهد و مورد ستایش قرار میدهد، همسویی میبینید؟ اگر اینطور است که برای روی توسعه این نقاط قوت و مهارتهای خود تمرکز کنید.
در غیر این صورت باید تلاش کنید برخی از ویژگیهایی را که تاکنون نداشتهاید، از این به بعد در خود بسازید.
یک تجارت یا برند زمانی موفق میشود که دیگران از آن آگاه باشند. اگر نتوانید پرسونال برندینگ خود را برای جمعی از مخاطبان (به ویژه تصمیمگیرندگان اصلی) به نمایش بگذارید، شانسی برای بدست آوردن فرصتهای بزرگتر را ندارید. ساده بگوییم ایجاد برند شخصی هیچ مزیتی برایتان نخواهد داشت.
برای افزایش دید خود در سازمان باید نقشه سهامداران یا مخاطبان را ترسیم کنید. این ابزار به شما کمک میکند تا افراد تاثیرگذار در سازمان را شناسایی کنید.
هیچ قانونی برای ایجاد نقشه سهامداران وجود ندارد و این میتواند شامل لیست سادهای از افرادی باشد که به پیشرفتتان در سازمان کمک میکند. شما حتی میتوانید روی رهبران با نفوذ سازمان (که نقش و مسئولیت بیشتری دارند) نیز تاثیر بگذارید.
با داشتن لیست افرادی که باید با آنها در ارتباط باشید و افرادی که باید شما را بشناسند، باید نحوه ارتباط با آنها را مشخص کنید. وقتی تازه وارد یک سازمان یا گروه کاری شده باشید، شاید کمی برایتان دشوار باشد که بخواهید با همکار ارشد یا رئیس ارتباط برقرار کنید.
برای ارتباط با آنها باید گام به گام عمل کنید و به یکباره وارد پروژه نشوید. برای مثال باید بررسی کنید که آیا مایل به نوشیدن قهوه هستند؟ یا حتی میتوانید شباهتهایی را که بین شما و آنها وجود دارد، بررسی کنید. همچنین باید مهارتها و علایق خود را در گفتگو با این افراد برجسته کنید تا آنها متوجه مفید بودن شما شوند.