کد خبر: ۳۳۶۶۹
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۱
اعضای باند کلاهبرداری با ارسال پیامک «مشاهده سهام عدالت» حساب بیش از هزار نفر را هک کردند و میلیارد‌ها تومان به جیب زدند.

مخاطب 24- اعضای باند کلاهبرداری با ارسال پیامک «مشاهده سهام عدالت» حساب بیش از هزار نفر را هک کردند و میلیارد‌ها تومان به جیب زدند.

تحقیقات پلیس فتای استان البرز برای شناسایی و دستگیری این باند با شکایت تعداد زیادی از مال‌باختگان که مدعی بودند به‌حساب بانکی‌شان دستبرد زده شده، آغاز شد. بررسی اظهارات این افراد نشان می‌داد که حساب بانکی همه آن‌ها به‌صورت اینترنتی خالی شده و تمامی مال‌باختگان، قربانی کلاهبرداران فیشینگی شده‌اند. تحقیقات نشان می‌داد که همه این افراد پس از دریافت یک پیامک آلوده به دام کلاهبرداران گرفتار شده‌اند. پیامک با عنوان «مشاهده سهام عدالت» یا «دریافت سود سهام عدالت» برای مال‌باختگان ارسال شده بود.

این پیامک حاوی یک لینک هم بود به‌طوری که وقتی مال‌باختگان روی لینک کلیک کرده بودند، یک بدافزار روی گوشی آن‌ها نصب شده بود که اطلاعات گوشی آن‌ها را در اختیار کلاهبرداران قرار داده بود. لینک آلوده، مشخصات دیگری هم از مال‌باختگان می‌خواست. از جمله شماره کارت و اطلاعات آن. از سوی دیگر بدافزاری که روی گوشی مال‌باختگان نصب شده بود، به‌گونه‌ای عمل می‌کرد که هر پیامکی که به گوشی آن‌ها ارسال می‌شد همزمان برای کلاهبرداران هم ارسال می‌شد. به این ترتیب کلاهبرداران که اطلاعات کارت بانکی طعمه‌شان را داشتند و از طرفی می‌توانستند به پیامک حاوی رمز دوم آن‌ها دسترسی پیدا کنند، به راحتی اقدام به خرید‌های اینترنتی کرده و از این طریق حساب طعمه‌هایشان را خالی می‌کردند.

پلیس که مطمئن شده بود همه این کلاهبرداری‌ها از سوی اعضای یک باند صورت گرفته است، تحقیقات برای شناسایی آن‌ها را ادامه داد. بررسی‌ها نشان می‌داد که کلاهبرداران برای اینکه ردی از خودشان باقی نگذارند، اقدام به تهیه کارت‌های عابربانک مختلف کرده بودند تا پول‌های کلاهبرداری شده را به‌حساب این کارت‌ها منتقل و آن‌ها را خرج کنند. کارت‌هایی که این افراد در اختیار داشتند، کارت‌های اجاره‌ای یا کارت‌های عابربانک خریداری شده از افراد معتاد بود تا پلیس نتواند از طریق ردگیری آن‌ها به اعضای اصلی باند برسد. با این حال تیم تحقیق در جریان بررسی‌ها و ردگیری پول‌هایی که از حساب مال‌باختگان خارج شده بود، توانست به نخستین سرنخ‌ها از اعضای باند دست پیدا کند.

تحقیقات نشان می‌داد که اعضای این باند مانند بسیاری از باند‌های فیشینگی دیگر، بدون اینکه یکدیگر را بشناسند از طریق گروه‌های تلگرامی با هم آشنا شده‌اند. آن‌ها در استان‌های مختلف زندگی می‌کردند و از طریق تلگرام با هم در ارتباط بودند و هر بار که حسابی را هک می‌کردند، اطلاعات آن را در این گروه با هم به اشتراک می‌گذاشتند. در ادامه مشخص شد که این باند از ۴ مجرم سابقه‌دار تشکیل شده که همگی آن‌ها پیش از این هم به جرم کلاهبرداری فیشینگی دستگیر و زندانی شده بودند. در ادامه محل زندگی هر چهار عضو باند شناسایی شد و آن‌ها در جریان عملیات همزمان و جداگانه دستگیر شدند. به‌گفته سردار حمید هداوند، فرمانده انتظامی استان البرز، با دستگیری این باند مقدار زیادی طلاجات و سکه خریداری‌شده با پول‌های کلاهبرداری از مخفیگاه آن‌ها کشف و مشخص شد که آن‌ها حساب هزار و ۸۸ نفر را با این شگرد هک و بیش از ۴.۵ میلیارد تومان از این حساب‌ها سرقت کرده بودند.

براساس این گزارش، با اعترافات اعضای این باند برای تمامی آن‌ها قرار قانونی صادر شد و متهمان در اختیار مرجع قضایی قرار گرفتند.



منبع: همشهری

برچسب ها: کلاهبرداری
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
چرا فنلاندی‌ها شادترین مردم دنیا هستند؟ title
بر اساس آخرین گزارش شادمانی جهانی World (Happiness Report ۲۰۲۴)، فنلاند برای هفتمین سال پیاپی عنوان شادترین کشور جهان را از آن خود کرده است.
بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان رایگان می‌شود title
همزمان با روز ملی موزه‌ها و روز ملی تنوع زیستی (۲۷ اردیبهشت تا ۳ خرداد) بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان به صورت رایگان است.
نخستین امپراتور روم کجا دفن شد؟ title
محققان از احتمال شناسایی مکان درگذشت نخستین امپراتور روم خبر داده‌اند، آن‌ها ویلایی را شناسایی کرده‌اند که بر اثر فوران آتشفشان «وزوو» مدفون شده بود، درحالی‌که به نظر آنها، اطلاعات این ویلا با مکان درگذشت «آگوستوس»، نخستین امپراتور روم همخوانی دارد.
تیپ جالب مجری و گوینده در کنسرت مصطفی راغب title
استایل المیرا شریفی‌مقدم با مانتو مجلسی در کنسرت مصطفی راغب پربازدید شده است.
بازداشت مروج کودک‌همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه در اینستاگرام title
رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از بازداشت زنی که برای تبلیغات سالن زیبایی‌اش اقدام به سوءاستفاده از یک دختربچه و معرفی او به عنوان یک نوعروس کرده بود خبر داد و به خانواده‌ها هشدار داد که اجازه چنین برخورد‌های سودجویانه‌ای را که ممکن است آینده فرزندانشان را تحت الشعاع قرار دهند، ندهند.
مشتی که به مرگ انجامید! title
روز یکشنبه دو پسر دانش‌آموز در بیرون از مدرسه در منطقه ابوذر غفاری شوش با هم درگیر شدند که یکی از آن‌ها با مشت به سر همکلاسی‌اش زد.
در این قبرستان جسد مردگان پوسیده نمی‌شود؟ title
قبرستان سفید چاه که به «قبرستان سپید» نیز شهرت دارد، از جا‌های دیدنی بهشهر به شمار می‌آید.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.