کد خبر: ۳۳۵۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۴
گلایه چمران از وضعیت نظافت شهر؛
مهدی چمران با اشاره به نظافت و رفت و روب در شهر تهران گفت: وضعیت رفت و روب در پایتخت به هیچ عنوان مناسب نیست و علاوه بر گلایه شهروندان، ما نیز به این موضوع منتقد هستیم.

مخاطب 24- آیین آغاز عملیات اجرایی نظام تحول امور نظافت و مدیریت پسماند شهر تهران و بهره‌برداری از کارخانه بازیافت پسماند‌های عمرانی و ساختمانی در قالب نودمین پویش امید و افتخار با حضور مهدی چمران؛ رییس شورای شهر تهران، علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران، پرویز سروری؛ نایب‌رئیس شورای شهر تهران، حسین نظری؛ معاون خدمات شهری شهرداری تهران و جمعی از شهرداران مناطق در بوستان ولایت برگزار شد.

مهدی چمران در این مراسم با اشاره به نظافت و رفت و روب در شهر تهران گفت: وضعیت رفت و روب در پایتخت به هیچ عنوان مناسب نیست و علاوه بر گلایه شهروندان، ما نیز به این موضوع منتقد هستیم.

او با طرح این پرسش که چه زمانی بساط زباله‌گرد‌ها در پایتخت جمع خواهد شد؟ گفت: وضعیت رفت و روب به هیچ عنوان مناسب نیست و نه‌تن‌ها مردم بلکه شهرداری نیز خودش به این شرایط راضی نیست و هرچه سریع‌تر باید برنامه عملیاتی برای این موضوع اجرا شود.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه تهران با این وسعت نباید این شرایط را به لحاظ رفت و روب داشته باشد، گفت: همه نسبت به این موضوع ایراد می‌گیرند و حق هم دارند و ما نیز همانطور که گفته شد به این شرایط منتقد هستیم؛ اما باید به این موضوع اشاره شود که شرایط به گونه‌ای است که به راحتی نمی‌توان این فضا را اصلاح کرد و علی‌رغم همه این موارد ورود به این مسئله انجام بپذیرد.

چمران ادامه داد: امیدواریم هرچه سریع‌تر دستگاه زباله‌سوز در پایتخت نصب شود تا ما شاهد نباشیم که شیرابه‌ها به زمین برود تا برای محیط زیست مشکلاتی به وجود بیاورد.

در این مراسم علیرضا زاکانی، شهردار تهران با بیان اینکه برخی موضوعات به طور مستقیم با مجموعه مدیریت شهری مربوط است که یکی از موضوعات نگاه تحولی در زمینه جمع آوری پسماند است، گفت: در شهر تهران نوع قرارداد‌ها در زمینه جمع آوری پسماند معیوب بود و از این نقص سو استفاده می‌شد و بار شهر به زمین می‌ماند. گرچه زحماتی در گذشته کشیده شده، اما بیشتر نقش مسکن داشته است.

زاکانی با بیان اینکه کار جدی در این زمینه انجام نشده بود، گفت: با توجه به اینکه انتظارات در حوزه پسماند زیاد است، در این مدت ماموریت جدیدی در زمینه تحول در نظافت شهر در دستور کار خدمات شهری و سازمان مدیریت پسماند قرار گرفت. به طوری که ابتدا باید پیمان‌ها و قرارداد‌ها را اصلاح می‌کردیم؛ در گذشته به گونه‌ای بود که هر ناحیه برای زباله خشک و‌تر قراردادی داشت و البته هر بزرگراه نیز یک قرارداد داشت.

شهردار تهران دلیل انتخاب مدیرعامل فعلی سازمان مدیریت پسماند را -قبل‌تر شهردار منطقه ۶ بوده است- ایجاد تحول در حوزه پسماند دانست و ادامه داد: پیمان‌های زیادی وجود داشت و هیچ نظام یکپارچه‌ای وجود نداشت. به همین دلیل هم در موضوع انتقال و جمع آوری پسماند با شبکه‌های متعددی که شکل گرفته بود، مواجه بودیم که مشکلات بسیاری ایجاد کرده بود. اما با تغییراتی که اعمال شده در حال حاضر ۱۴ پیمانکار متولی جمع آوری پسماند‌تر و خشک و همچنین برف روبی و رفت و روب شده اند. به طوری که خود پیمانکاران موظف شده اند تجهیزات را تامین کنند. اکنون ۲۰۰ دستگاه مکانیزه وارد ناوگان رفت و روب و جمع آوری شده، اما حداقل نیاز شهر ۴۸۰ دستگاه است.

شهردار تهران با اشاره به اینکه روزانه ۷۰۰۰ تن زباله در شهر تهران جمع‌آوری می‌شود و از این میزان ۵۰۰۰ تن به مرکز پردازش آرادکوه منتقل می‌شود، افزود: این انتقال به آرادکوهی که شهروندان تهرانی را آزار می‌دهد و قبله تهران را تحت تاثیر قرار داده، انجام می‌شود؛ لذا شرایط شهر با این تحول تغییر خواهد کرد. در دولت موضوع برخورد با کسانی که ضایعات را خریداری می‌کنند دنبال شد تا برخورد قانونی با آن‌ها صورت بگیرد. همچنین مقرر شد بخش امنیتی برخورد با شبکه‌های استثمار کودکان را دنبال کند. در طرح تحول، هر منطقه‌ای متولی کارکرد‌های خاص خود منطقه است

او تاکید کرد: وجود پیمانکاران و متولیان متعدد ظلم بزرگی به تهران بود که با قبول مسئولیت پیمانکاران دیگر شاهد دست‌های ناصواب در موضوع زباله گردی نخواهیم بود و با همکاری دستگاه‌ها مراکز خرید زباله برچیده و پرونده زباله گردی بسته خواهد شد.

زاکانی در مورد کارخانه زباله سوز ۶ هزار تنی نیز گفت: در سفر به کشور چین در این خصوص تفاهم نامه‌ای بسته شد و مسیر راه اندازی این دستگاه در حال دنبال شدن است.

زاکانی با تاکید بر اینکه تغییر چهره شهر در حوزه زیباسازی هم مسیرش را طی می‌کند، ادامه داد: قطعا چهره شهر تغییر خواهد کرد. به طوری که در بستر جمع آوری زباله، نوع و مسیر انتقال به جنوب شهر اتفاقات جدیدی در حال رخ دادن است. در زمینه جمع آوری زباله‌های ساختمانی و نوع انتقال آن‌ها نیز همین طور. انشالله در آینده نزدیک با هماهنگی معاونت خدمات شهری، معاونت حمل و نقل و معاونت امور مناطق چهره شهر تغییر خواهد کرد.

او تصریح کرد: ما به پیمانکاران به عنوان شرکای خود در شهر نگاه می‌کنیم و از پیمانکاران درخواست می‌کنم حق و حقوق کارگران را متناسب با میزان کاری که انجام می‌دهند، بدهند.

زاکانی تاکید کرد: استفاده از کودکان کار خط قرمز ما است که در قرارداد‌های جدید به آن اشاره شده است.

شهردار پایتخت به موضوع پسماند ساختمانی هم پرداخت و تصریح کرد: اکنون حدود ۱۰ هزارتن از ۳۰ هزار تن نخاله ساختمانی استحصال می‌شود که با راه اندازی این کارخانه در منطقه چهار در فاز اول سه هزار و ۳۰۰ تن و در ادامه تا هشت هزار تن به این ظرفیت اضافه می‌شود.

او در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم خداوند متعال ما را در مسیر سید الشهدا قرار دهد.

رضا محمدی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران هم در این مراسم با تاکید بر اینکه اجرای طرح نوماند از دیگر مسائل مطروحه بود، گفت: برای هرکدام از این موضوعات چندین ساعت وقت گذاشته شد. تحول در جغرافیا و محتوا از موضوعات در دستور کار بود. ضمن اینکه در طرح تحول میانگین سنی خودرو‌های ماشین پسماند را از ۱۰ به ۴ سال قرار دادیم.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران به خدمات رفاهی کارگران این سازمان هم پرداخت و افزود: در بحث بسته خرسندساز نیز طبق صحبت‌هایی که با معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران شده است، پاکبان‌ها از بیشترین آیتم‌های این بسته بهره‌مند خواهند شد.

محمدی با اشاره به اینکه بحث افزایش حقوق و مزایای پاکبانان و همچنین موضوع طبقه‌بندی مشاغل به‌صورت جدی دنبال می‌شود، گفت: در قرارداد‌های جدید افزایش حقوق لحاظ خواهد شد. به طوری که حقوق و مزایای پاکبانان به شکل قانونی پرداخت خواهد شد. به همین منظور با همه پاکبانان قرارداد بسته می‌شود و بحث اضافه‌کاری آن‌ها نیز مورد محاسبه قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران ادامه داد: در قرارداد‌ها تحول و بهبود را در نظر گرفته ایم. به طوری که ۱۵۴ قرارداد پیمانکاران را به ۱۴ قرارداد رسانده ایم. طرح تحول باعث ورود پیمانکاران قوی خواهد شد و نظارت خوب و یکپارچه را رقم خواهد زد.

محمدی ادامه داد: محتوای قرارداد‌ها را هم تغییر دادیم و امروز به صورت یک زمین و یک کیلو زباله قرارداد‌ها را حساب می‌کنیم.

او با پرداختن به طرح نوماند گفت: زباله خشک قابل بازیافت را از درب منزل تحویل می‌گیریم. البته شروع این پروژه در سه منطقه و موفقیت آمیز بود، اما از امروز در تمام شهر پروژه نوماند آغاز می‌شود و این موضوع نیاز به همکاری رسانه‌ها دارد.

محمدی با تاکید بر اینکه در دوره مدیریت شهری قبلی به بهانه ارزان اداره کردن تنظیف شهر به جای استفاده از دستگاه از نیروی انسانی استفاده شد، تصریح کرد: مدیریت شهری پایتخت روشی را با استناد و تعهد کامل نسبت به اسناد بالادستی، آسیب شناسی مسائل و مراجعه به آراء شهروندی، تدابیری از جمله تمرکز حداکثری در مدیریت، اجرا و تجمیع حداکثری پیمانکاران، تغییر نظام رتبه بندی پیمانکاران به منظور ایجاد رقابت و بکارگیری بخش خصوصی، تغییر متون قرارداد‌ها با اعمال نظام بهرست بها برای اولین بار، تمرکز در اعتبارات، کمک به نوسازی ناوگان، هوشمندسازی نظارت، افزایش مدت قراردادها، قیمت‌گذاری واقعی بهای خدمات و معرفی نرم‌افزار ویژه خدمات پسماند خشک اتخاذ کرد و با اجرای تشریفات قانونی لازم، انتخاب پیمانکاران را در دستور کار قرار داد.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تهران تاکید کرد: این اقدامات در قالب ۱۴ قرارداد به منتخبین ابلاغ شده و مراحل واگذاری در حال اجراست.

محمدی درباره بهره‌برداری از کارخانه بازیافت پسماند ساختمانی هم اظهار کرد: روزانه ۲۸ تا ۳۰ هزارتن خاک و نخاله ساختمانی در شهر تولید می‌شود که با کمک بخش خصوص یک کارخانه احداث شده و تست گرم آن نیز انجام شده است. پروژه مشارکتی است و احداث، نصب و راه‌اندازی، نگهداری و راهبری کارخانه بازیافت پسماند ساختمانی و عمرانی به روش B.o.o است.

او افزود: فاز نخست این کارخانه شامل تولید انواع شن و ماسه دانه بندی شده از محل دپو‌های پسماند ساختمانی در مجتمع آبعلی است که با تکمیل در فاز‌های بعدی پروژه تولید آسفالت، بتن و سایر محصولات بتنی به میزان بالاتر از مقدار پیش بینی شده در قرارداد انجام خواهد شد. این مجموعه که در حال حاضر ظرفیت استحصال ۳۳۰۰ تن نخاله را دارد، قابلیت افزایش پذیرش تا میزان ۸۰۰۰ تن در روز از مجموع ورودی پسماند ساختمانی مجتمع آبعلی و دپو‌های موجود از سالیان گذشته را خواهد داشت.

 

منبع: اکو ایران

برچسب ها: پسماند
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
آتش سوزی در خیابان لاله زار! title
جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران درباره جزئیات حریق در خیابان لاله‌زار اعلام کرد
رژیم غذایی گیاهی برای افراد سیگاری مفید است؟ title
یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که سیگاری‌های فعلی و سابق اگر رژیم غذایی گیاهی بسیار مغذی داشته باشند، ممکن است خطر ابتلا به آمفیزم در آن‌ها کاهش یابد.
تاثیرات عمیق زندان بر تتلو شعر در وصف امام علی! title
خواننده بازداشت شده تصمیم دارد تا برای شعری که در مدح حضرت علی نوشته آهنگی بسازد.
بازگشت محکوم به مرگ از پای چوبه دار title
زندانی محکوم به مرگ که برای اجرای حکم پای چوبه دار رفته بود، توانست با دریافت مهلت از اولیای دم به زندان برگردد.
۵ صبحانه کم کالری برای لاغری title
بسیاری از کارشناسان تغذیه صبحانه را مهم‌ترین وعده غذایی روز می‌دانند. این بدان معنا نیست که صبحانه باید همانند ناهار سنگین و مملو از نشاسته و چربی‌ها باشد. در واقع، برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، انتخاب صبحانه‌ای کم کالری می‌تواند گزینه بهتری نسبت به صبحانه‌های پرکالری باشد.
استایل مجری جنجالی صدا و سیما در راه بازگشت از آمریکا! title
ژیلا صادقی مجری خبرساز صداوسیما که در ماه‌های اخیر در چند نوبت بابت پوشش متفاوتش روی آنتن تلویزیون به سوژه شبکه‌های مجازی تبدیل شده است؛
این میوه سبب کاهش وزن می‌شود title
افراد مسن، با گنجاندن انگور در رژیم غذایی خود، می‌توانند به طور بالقوه سلامت چشمشان را بهبود بخشند.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.