کد خبر: ۳۳۵۵
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۵

مدیرعامل خانه تئاتر از سمت خود کناره‌گیری کرد

شهرام گیل‌آبادی، مدیرعامل خانه تئاتر در یادداشتی از سمت خود در کسوت مدیرعامل خانه کناره‌گیری کرد.
مدیرعامل خانه تئاتر از سمت خود کناره‌گیری کرد

شهرام گیل‌آبادی، مدیرعامل خانه تئاتر در یادداشتی از سمت خود در کسوت مدیرعامل خانه کناره‌گیری کرد.


مدیرعامل خانه تئاتر از سمت خود کناره‌گیری کرد


مخاطب ۲۴: شهرام گیل‌آبادی، به مدت ۳ سال به‌عنوان مدیرعامل خانه تئاتر در این مجموعه حضور داشت که بخشی از این دوره با بحران کرونا و معضلات ناشی از آن مواجه بود. با این حال اهداف بسیاری در این مدت برنامه‌ریزی شده بود که به گفته گیل‌آبادی او تا به نتیجه‌رسیدن یا در مسیر اجرا قرارگرفتن برنامه‌های هدف‌گذاری‌شده در سمت خود باقی ماند و پس از آن، پنجم دی ماه ۱۴۰۰، در یادداشتی از ادامه‌ی حضور خود به‌عنوان مدیرعامل خانه تئاتر کناره‌گیری کرد.

متن نامه‌ی گیل‌آبادی به‌شرح زیر است:

«بسمه‌تعالی

به آینده امیدوارم؛ تئاتر زنده و پویاست و نفس‌به‌نفس با مردم پیش می‌رود. تمام سختی‌ها و دلمردگی‌ها را می‌دانم. تئاتر نقّاد است، تحلیل‌گر است و گاهی حتی علیه خود قد علم می‌کند. انسان، جامعه و تمامی مفاهیم عالی موضوع تئاتر هستند. صف‌آرایی خیر و شر و قیام اندیشگی و معرفتی علیه باطل اگر نبود، تئاتر معنی پیدا نمی‌کرد. از کودکی در جامعه‌ی تئاتر این کشور خود را پیدا کردم، چون باور دارم تمام فرم‌ها، مدل‌ها و روش‌ها در این هنرِ شریف برای رسیدن به پالایش و توسعه‌ی فکری و فضیلت اخلاقی جامعه است. این جریان خروشان حق‌طلبی، مخالف خفقان و سیطره‌ی استعمار هر اندیشه‌ی زیاده‌خواهی است؛ مخالف استیلای سلب اختیارات انسان خداست، استبدادگریز است و آینه‌ی تمام‌نمای راستی‌ها و کژی‌هاست برای تولید بهترین و واقعی‌ترین تصمیم مخاطب خود. هر آدمی روی زمین منحصربه فرد است تا جایی که بزرگ‌ترین شگفتی آفرینش، تفاوت میان تمامی موجودات روی زمین است. کسانی که در مقابل اندیشه می‌ایستند و در پی چیرگی بر معرفت جمعی و فردی که شگفتی اختیار انسان‌هاست؛ اقتدارگرایانی هستند که خودبه خود نسبت به فلسفه‌ی الهیِ زمین خدا مشرکند. هر جامعه‌ای بر اساس نظامی فکری در گستره‌ای فرهنگی شکل گرفته است، کشور ما با تنوع بی‌بدلیل فرهنگی خود دارای توانمندی‌هایی است که اگر نادیده گرفته شوند، بزرگ‌ترین ظلم به جامعه‌ی انسانی است. امروزه به نظر می‌رسد هنر هنرمندان از جهات متنوع و متکثر زیر بار سختی‌های درزمانی و هم‌زمانی است. درزمانی؛ چون همیشه در طول تاریخ حقگرایی یا حتی حرف متفاوت توسط قدرتطلبان مورد پذیرش نبوده و همزمانی؛ چون استبداد فرانو برای اثبات خود به نفی گفتمان‌های متفاوت به شیوه‌های مختلف می‌پردازد. اگر بخواهیم در دنیای تئاتر معاصر کشور کمی واقع‌گرا باشیم، متوجه می‌شویم که با عصر عسرت‌زده‌ای مواجهیم که همه‌ی ارکانش مغشوش است و در این اغتشاش، هنرمند اصیل زیر چرخ نابرابری‌های مدنی و اجتماعی له شده است. همگان نیک می‌دانند عادت به شعاردادن و بی‌عملی ندارم، اما از باب تجربه‌ای طولانی و برای ثبت در تاریخ باید نکاتی را در این مرقومه ذکر کنم:

١. تئاتر ایران از نگاه سیاستمداران، سیاستگذاران و مسئولین، نقطه‌ی آسیبی است که در جهت اهداف آن‌ها حرکت نمی‌کند، غافل از آنکه تئاتر اگر به اهداف عالیه‌ی خود دست یابد جامعه به‌سمت پالایش حرکت می‌کند.

٢. تئاتر کشور نظام، ساختار و سازمانی منظم و حساب‌شده ندارد و این نقصان سبب شده است حمایت جدی از این حوزه، حتی تا برآورده‌شدن نیاز‌های ابتدایی هنر و هنرمندان دیده نشود.

٣. تئاتر همواره در ادوار متفاوت تاریخ مورد تهاجم مهاجمانی آشکار و پنهان بوده است، اما تغییرات، مصائب و مشکلات زمانی از یک سو و نظارت‌های بی‌بنیاد از سوی دیگر به مخدوش‌کردن حق تألیف هنرمند دامن زده‌اند که این خود به یکی از بزرگترین آسیب‌های عصر اکنون تبدیل شده است.

٤. تئاتر همیشه و در طول تاریخ نیازمند یک صنف منسجم و مستحکم برای پیگیری اهداف صنفی و درونی خود بوده است، اما تعارض منافع و فشار‌های متعدد و عدم اطمینان بخش‌های دولتی باعث شده خود دولت تصدی‌گری و تولی‌گری این هنر مردمی را رأساً انجام داده و برخلاف شعار‌های مرسوم این روزگار، اساساً به مردم‌گرایی وقعی گذاشته نشود. شاهد ما بر این ادعا این است که حتی یک شورای صنفی برای تصمیم‌های صنفی و حرفه‌ای اجازه تأسیس نیافت.

٥. سیاست‌های غلط در همه‌ی حوزه‌ها خصوصاً در موضوعِ نگاه به خصوصی‌سازیِ نادرست برای سلب مسئولیت حمایت از تئاتر، باعث شد محور فرهنگی تئاتر مخدوش شده و از تولیدی فکری و معرفتی به تولیدی بازاری و بازرگانی پرتاب شود و این پرتگاهی بود که بی‌کفایتی و عدم آشنایی سیاستگذاران برای تئاتر به وجود آورد.

٦. جامعه‌ی گسترده، شریف و زحمتکش تئاتر کشور امکانات مناسبی برای ارائه‌ی آثار ارزشمند خود ندارد؛ خروجی‌های سالانه‌ی علاقه‌مندان و فارغ‌التحصیلان تئاتر بی‌جایگاه، خود گواهی بر این فضای تنگ و نامتناسب است. امروزه تئاتر می‌تواند در تمام ارکان از آموزش‌وپرورش و تربیت گرفته تا کاربرد‌های نواندیشانه و برنامه‌ریزی اجتماعی در کنار رشد کشور موثر باشد، اما ظاهراً تصمیم بر دیده نشدن این قدرت بیبدیل انسانی است.

 



ژرف‌ترین پیشآمد دو دهه‌ی اخیر تئاتر ایران بدون شک تشکّل‌سازی است. دستاورد «خانه تئاتر» و شکل‌گیری و تداوم فعالیت‌های آن در صورتی که به‌مثابه‌ی یک نظام انسجام‌بخش و هویت‌ساز فهم شود، مهم‌ترین و هوشمندانه‌ترین حرکت برای همگرایی صنفی، رشد و پیشرفت تئاتر ایران است. بررسی الگوی نهادسازی در این مجموعه نشان می‌دهد با تمام کاستی‌ها و دورنگاه‌های نافرجام، این تشکل در تئاتر کشور تولید قدرت تازه کرده است. سازمان‌های مردم‌گرا پیشران حرکت مردم‌سالاری و توسعه‌ی فرهنگی-اجتماعی هستند. این مجموعه‌ها با مدیریتی مشارکتی می‌توانند شبکه‌ای هوشمند، پیوسته و همگرا را برای رسیدن به اهداف و منافع مشترک به وجود بیاورند. شکل گرفتن صنوف و استقلال هر صنف امری لازم است، اما هستی این صنوف باید در پیوند با یکدیگر به تقویت ماهیت دستاورد بزرگ تئاتر ایران یعنی «خانه تئاتر» کمک کند. این خانه با پایداری و حمیّت بسیاری شکل گرفته و تا به اینجا رسیده است. نباید فراموش کرد:

«آنکه هفت اقلیم عالم را نهاد                                 هر کسی را آنچه لایق بود داد»

لیاقت جامعه‌ی تئاتری ایران بیش از چیزی است که هست و رسیدن به چشم‌اندازی آینده‌پژوهانه ابتدا نیاز به همگرایی و پیوستگی دارد. بدون شک «خانه تئاتر»‌ی منسجم و قدرتمند با همگرایی اعضای و صنوف به دست می‌آید. شکل‌گیری صنوف قدرتمند و مستقل در عین همگرایی صنفی تمام حِرَف تئاتری، می‌تواند یک گام‌به پیش باشد. در غیر این صورت ما دستاورد تاریخی خود را به مخاطره انداخته‌ایم. این خانه باید تغییری بنیادین در خود به وجود آورد. بنیاد‌هایی که همگان را با هر دید و منظر برای رسیدن به اهداف صنفی در درون خود داشته باشد. ما بیش از هر وقت دیگر به این «خانه» نیازمندیم.

بر خود لازم می‌دانم بر حسب آمار‌های و ریزاطلاعات موجود رسمی اعلام کنم: در حال حاضر به مدد همه‌ی عزیزان زحمتکش در هیئت‌مدیره‌ی خانه‌ی تئاتر، تمام زیرساخت‌های لازم برای تغییراتی بنیادین فراهم آمده است. در سه سال گذشته بودجه‌ی خانه در وزارت ارشاد و شهرداری بیش از صدوپنجاه درصد رشد داشته و برخلاف گذشته مبلغ همین رشد اخذ شده است. همچنین در حال حاضر بر اساس یک تدبیر، خانه با بیش از پنج‌میلیارد تومان داشته‌ی نقد به‌گونه‌ای خودگردان می‌تواند اداره شود. در این سه سال، با عضویت در صندوق اعتباری هنر، بیمه‌ی تکمیلی، بیمه‌ی تأمین اجتماعی، هنرکارت، تسهیلات ضروری و... از سی‌وپنج تا صددرصد رشد داشته‌ایم. بیش از پنج‌میلیارد تومان یاری ضروری از ارگان‌های مختلف برای اعضای دریافت و توزیع شده است. بیش از پنج‌میلیارد تومان خدمات، امکانات و تجهیزات برای خانه‌ی تئاتر به مشارکت گرفته شد. نظام‌های متعددی در این خانه بنیاد نهاده شد. یکی از این فرآیند‌ها شبکه‌ی اتوماسیون باز و تحت وب خانه است که تمام بنا‌های آن نهاده شده است و در حال حاضر کارکردی بی‌بدیل دارد… و نیز صد‌ها کار کوچک و بزرگ در این دوره‌ی مدیریتی با اقبال پیش رفت و البته به‌دلایلی بسیار، ده‌ها کارِ بر زمین مانده هم باقی است تا آینده خود گواه انجامش باشد.

بدون شک بنده هزاران خوب را برای عزیزان و اعضاء می‌خواستم که اگر نشد، قصور حقیر بود و اگر به انجام رسید نتیجه‌ی عملکرد جمعی هیئت مدیره و همگان است؛ این دوره در اوج سختی‌ها شکل گرفت و تداوم یافت؛ یکی از این سختی‌ها بیماری جهان‌گذر کروناست که در این دوران هم سعی کردیم در حد توان، شبانه‌روز، در کنار جامعه‌ی بزرگ تئاتر و خصوصاً اعضای عزیز خانه همه در امان باشیم، نیک می‌دانم ممکن است این خواسته شایستگی به انجام نرسیده باشد، اما خدا می‌داند که در حد توان‌مان ایستادیم.

اما کلام آخر؛ سعی کردم تا انتهای این دوره‌ی مدیریتی در کنار هیئت‌مدیره محترم بایستم و راه را تا انتها با این دوستان طی کنم، اما بیماری کرونا مانع از برپایی مجمع عمومی شد و در حال حاضر هم زمان زیادی از پایان دوره مدیریتی بنده گذشته است. پس همین‌جا اعلام می‌کنم به‌دلایل عدیده، دیگر تمایلی به ادامه‌ی روند مدیریت در «خانه تئاتر» ندارم.

ضمن سپاس بی‌کران از استاد ایرج راد، استاد بهزاد فراهانی، استاد اصغر همت، نادر برهانی مرند، کوروش نریمانی، حمیدرضا نعیمی، محمودرضا رحیمی، محمدامیر یاراحمدی، مسعود دلخواه، مریم کاظمی، مهدی قلعه، آرش دادگر و تمام اعضای محترم هیئت‌مدیره‌ی انجمن‌های هفده‌گانه‌ی خانه تئاتر، همه اعضای محترم خانه تئاتر و در نهایت همکاران بسیار عزیزم که فداکارانه همه‌ی مهر و سعی‌شان را معطوف به پیشبرد اهداف و انجام امور کردند؛ به همکاری خود در کسوت مدیرعامل خانه تئاتر پایان می‌دهم.

امیدوارم همه‌ی کاستی‌ها را بر بنده بخشوده و از این به‌بعد شاهد ظهور رفاقت‌هایی شایسته‌تر باشیم.»

منبع: ایسنا

برچسب ها: تئاتر مدیرعامل
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
ماده ۴۷۷ در پروند تتلو چه معنایی دارد؟ ماده ۴۷۷ در پروند تتلو چه معنایی دارد؟
وکلای تتلو از اعمال ماده ۴۷۷ برای وی خبر دادند و یک وکیل دادگستری درخصوص این ماده توضیحاتی داد. مهسا ولی‌پور، وکیل دادگستری با اشاره به اهمیت ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری به دیده بان ایران گفت: وی در پاسخ به این سوال که آیا ازدواج تتلو میتواند منجر به تخفیف تا نقض حکم تتلو شود گفت: اینکه آیا ازدواج امیرحسین مقصودلو می‌تواند در شکسته شدن حکم اعدامش موثر باشه یا خیر باید عرض کنم که از منظر قانونی چه در قانون آیین دادرسی کیفری و چه در قانون مجازات اسلامی همچین ماده‌ای نداریم که ازدواج را دلیلی بر تخفیف مجازات یا سقوط مجازات یا حتی توقف اجرای حکم داشته باشد بنابراین ازدواج امیرحسین مقصودلو در حکم اعدامش موثر نیست و باید ببینیم که شعبه خاص دیوان عالی کشور قرار است چه تصمیمی بگیرد این ازدواج شاید صرفاً بتواد اماره‌ای بر اصلاح و توبه مرتکب باشد
بدون معطلی کارت سوخت بگیرید بدون معطلی کارت سوخت بگیرید
مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی از تحویل کارت سوخت ظرف مدت یک هفته خبر داد.
کدام استان ها بالاترین و پایین ترین مانده سپرده بانکی را دارند؟ کدام استان ها بالاترین و پایین ترین مانده سپرده بانکی را دارند؟
تازه‌ترین داده‌های منتشر شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که تا پایان اسفند ماه ۱۴۰۳، مجموع مانده سپرده‌های بانکی کشور به عدد قابل توجه ۱۳۵۲۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. این رقم نسبت به اسفند ۱۴۰۲ رشدی چشمگیر را تجربه کرده و گویای روند ادامه‌دار افزایش نقدینگی در شبکه بانکی است.
هشدار پلیس فتا به دانش آموزان هشدار پلیس فتا به دانش آموزان
رئیس پلیس فتا فراجا با نزدیک شدن به ایام امتحانات نهایی مدارس کشور نسبت به افزایش فعالیت کلاهبرداران در فضای مجازی که با وعده‌های فریبنده اقدام به فروش سوالات یا پاسخ‌نامه امتحانات نهایی می‌کنند، هشدار داد.
آخرین بلایی که پرسپولیس سر بیرانوند آورد! آخرین بلایی که پرسپولیس سر بیرانوند آورد!
تیم حقوقی پرسپولیس با توجه به طولانی شدن روند رسیدگی به استیناف خواهی در پرونده شکایت بابت فسخ غیر موجه قرارداد از سوی دروازه‌بان پیشین خود، لایحه جدیدی را به فدراسیون فوتبال ارسال کرد.
صدور گواهی الکترونیکی انحصار وراثت از چه زمانی انجام می‌شود؟ صدور گواهی الکترونیکی انحصار وراثت از چه زمانی انجام می‌شود؟
رئیس سازمان ثبت احوال با اشاره به اقدامات نوین سازمان ثبت احوال کشور در سال‌جاری، گفت: گواهی انحصار وراثت با همکاری قوه قضاییه و با بهره گیری از پایگاه‌های سببی و نسبی و خانوار، از مردادماه به صورت الکترونیکی توسط سازمان ثبت احوال صادر خواهد شد و این اقدام گامی دیگر در تسهیل خدمات‌رسانی و افزایش رضایتمندی عمومی است.
کشف اسکلت قدیمی انسان در این استان شمالی کشف اسکلت قدیمی انسان در این استان شمالی
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بابل گفت: در گام اول از کاوش محوطه قلعه بن خشرودپی بابل ۶ اسکلت باستانی کشف شد که قدمت آنها به بیش از چهار هزار سال پیش می‌رسد.
برگزیده
ماده ۴۷۷ در پروند تتلو چه معنایی دارد؟ ماده ۴۷۷ در پروند تتلو چه معنایی دارد؟
وکلای تتلو از اعمال ماده ۴۷۷ برای وی خبر دادند و یک وکیل دادگستری درخصوص این ماده توضیحاتی داد. مهسا ولی‌پور، وکیل دادگستری با اشاره به اهمیت ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری به دیده بان ایران گفت: وی در پاسخ به این سوال که آیا ازدواج تتلو میتواند منجر به تخفیف تا نقض حکم تتلو شود گفت: اینکه آیا ازدواج امیرحسین مقصودلو می‌تواند در شکسته شدن حکم اعدامش موثر باشه یا خیر باید عرض کنم که از منظر قانونی چه در قانون آیین دادرسی کیفری و چه در قانون مجازات اسلامی همچین ماده‌ای نداریم که ازدواج را دلیلی بر تخفیف مجازات یا سقوط مجازات یا حتی توقف اجرای حکم داشته باشد بنابراین ازدواج امیرحسین مقصودلو در حکم اعدامش موثر نیست و باید ببینیم که شعبه خاص دیوان عالی کشور قرار است چه تصمیمی بگیرد این ازدواج شاید صرفاً بتواد اماره‌ای بر اصلاح و توبه مرتکب باشد
کشف اسکلت قدیمی انسان در این استان شمالی کشف اسکلت قدیمی انسان در این استان شمالی
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بابل گفت: در گام اول از کاوش محوطه قلعه بن خشرودپی بابل ۶ اسکلت باستانی کشف شد که قدمت آنها به بیش از چهار هزار سال پیش می‌رسد.
وقتی جوانان دل زده، داوطلبِ خیانت می‌شوند! وقتی جوانان دل زده، داوطلبِ خیانت می‌شوند!
موساد هیچ عملیات نفوذ پیچیده‌ای ترتیب نداد؛ هدف، خودش به در زد. پژوهش مشترک «نیروی زمینی آمریکا و دانشگاه کینگ کالج لندن» (۲۰۲۳) نشان می‌دهد ۵۷ ٪ از افشاگران اطلاعاتی خاورمیانه طی دهه اخیر، ابتدا داوطلب تماس بوده‌اند.
صفحه خبر بالای تصاویر