کد خبر: ۳۳۳۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۷
موجود نبودن تعدادی از اقلام بهداشتی و درمانی خارجی نوزاد در داروخانه‌ها چند سالی است که راه را بر ورود غیرقانونی و قاچاق آن‌ها به کشور و رونق گرفتن بازار‌های آزاد باز کرده است.

مخاطب 24- محصولاتی مانند شیشه‌شیر، پستانک، شامپو، کرم سوختگی پا، قطره‌های آنتی‌کولیک، کرم ترک بارداری و ... که ورودشان قاچاق محسوب می‌شود، اما در سیسمونی‌فروشی‌ها، آنلاین‌شاپ‌ها، سایت‌ها و حتی استارت‌آپ‌های معروف موجود هستند. سری به یکی از راسته‌های سیسمونی‌فروشی معروف تهران زده‌ایم تا ببینیم ماجرا چیست.

نگاه منتقد مادران

بسیاری از مادران از اثربخشی برخی اقلام‌دارویی موجود در سیسمونی‌ها و همچنین دارو‌های کولیکی رضایت ندارند، اما معتقدند دارو‌هایی که پزشکان اطفال هم معرفی می‌کنند با وجود قیمت مناسب دارو‌های ایرانی و با وجود یافت شدن در داروخانه‌ها کارایی‌ندارند.

قطره‌های خارجی اثری نداشت

یکی از مادران می‌گوید: «من به این نتیجه رسیدم که کولیک، لازمه رشد اندام‌های داخلی کودک است، این درد‌ها ناگزیر است و تا حدود ۴ ماهگی کودک ادامه دارد. به همین دلیل دارویی تخصصی و خارجی مثل اینفکول (Infacol) که همه می‌گویند معجزه می‌کند هم نتوانست کولیک کودک ما و خیلی از کودکان دیگر را بهتر کند.

دکتر‌های مختلف هم دارو‌های متفاوتی دادند و هیچ تأثیری نداشت. دارو‌های کولیک ایرانی از ۴۰ هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان در داروخانه‌ها موجودند. درنهایت ما قطره خارجی اینفکول را از سیسمونی‌فروشی خریدیم که قیمتش ۶۰۰ هزار تومان بود. خیلی‌ها می‌گفتند مثل آب روی آتش است، اما برای کودک ما تأثیری نداشت و مثل آب عمل کرد.»

توضیح سیسمونی‌فروشی‌ها

اما سیسمونی‌فروشی‌ها این موضوع را قبول ندارند و می‌گویند اینکه یک برند برای همه افراد جوابگو نباشد، طبیعی است، اما دلیل بر فیک یا تقلبی بودن محصول نیست. یکی از آن‌ها می‌گوید: «نمی‌شود مثلا گفت ۱۰۰ درصد کسانی که از محصولات موستلا استفاده کرده‌اند، راضی بوده‌اند، اما تعداد زیادی از مادران از این محصول راضی هستند و با وجود قیمت گرانش آن را تهیه می‌کنند؛ بنابراین اگر تعدادی از والدین از محصولات موجود در سیسمونی‌فروشی‌ها ناراضی هستند، دلیل بر فیک بودن یا کیفیت پایین اجناس موجود نیست.»

چه محصولاتی فیک دارند؟

یکی دیگر از فروشنده‌ها می‌گوید: «یک‌سری محصولات، فیک دارند، اما اقلام بهداشتی خیر. تنها مسئله اقلام بهداشتی، تاریخ مصرف آنهاست.
پیش می‌آید که تاریخ محصولی گذشته باشد یا تاریخ انقضای آن نزدیک باشد، اما فیک بودن محصولات را قبول ندارم؛ مثلا موستلا فرانسوی است و هیچ فیکی ندارد. تنها موردش این است که فرانسه آن را به سفارش ترک و امارات هم تولید می‌کند که لیبل یا برچسب‌شان ترکی یا عربی است. خیلی‌ها همین را به‌حساب فیک بودن آن می‌گذارند؛ مثلا جانسون یک برند قدیمی آمریکایی است، ولی الان، هم برای ترکیه پر می‌شود، هم با لیبل ایتالیا و عرب موجود است، اما فیک ندارد.

پای بلاگر‌ها در میان است

سیسمونی‌فروشی‌ها یکی از دلایل سردرگمی مادران و بهبود نیافتن کولیک کودک را انتخاب نادرست محصولات از سوی والدین و تحت‌تأثیر تبلیغات بلاگر‌ها می‌دانند. یکی از مغازه‌داران می‌گوید: «متأسفانه بلاگر‌ها روی ذهنیت و انتخاب خیلی از مادران تأثیر می‌گذارند. آن‌ها می‌آیند از لایف استایل خودشان ویدئو در اینستاگرام می‌گذارند و یک برند را تبلیغ می‌کنند و آن برند را خوب نشان می‌دهند؛ مثلا می‌گویند ما با این شیشه شیر به بچه شیر دادیم و عالی بود. آن‌ها جنس‌هایی را تبلیغ می‌کنند که اصلا مورد تأیید ما نیست و حتی به مشتری پیشنهاد نمی‌کنیم؛ مثلا یک دوره مادران زیادی مراجعه می‌کردند و محصولات هی‌اُرشی (he or she) را می‌خواستند و معلوم بود که تحت‌تأثیر بلاگر‌ها هستند.»

 

منبع: سلامت نیوز

برچسب ها: استارتاپ
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
آتش سوزی در خیابان لاله زار! title
جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران درباره جزئیات حریق در خیابان لاله‌زار اعلام کرد
رژیم غذایی گیاهی برای افراد سیگاری مفید است؟ title
یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که سیگاری‌های فعلی و سابق اگر رژیم غذایی گیاهی بسیار مغذی داشته باشند، ممکن است خطر ابتلا به آمفیزم در آن‌ها کاهش یابد.
تاثیرات عمیق زندان بر تتلو شعر در وصف امام علی! title
خواننده بازداشت شده تصمیم دارد تا برای شعری که در مدح حضرت علی نوشته آهنگی بسازد.
بازگشت محکوم به مرگ از پای چوبه دار title
زندانی محکوم به مرگ که برای اجرای حکم پای چوبه دار رفته بود، توانست با دریافت مهلت از اولیای دم به زندان برگردد.
۵ صبحانه کم کالری برای لاغری title
بسیاری از کارشناسان تغذیه صبحانه را مهم‌ترین وعده غذایی روز می‌دانند. این بدان معنا نیست که صبحانه باید همانند ناهار سنگین و مملو از نشاسته و چربی‌ها باشد. در واقع، برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، انتخاب صبحانه‌ای کم کالری می‌تواند گزینه بهتری نسبت به صبحانه‌های پرکالری باشد.
استایل مجری جنجالی صدا و سیما در راه بازگشت از آمریکا! title
ژیلا صادقی مجری خبرساز صداوسیما که در ماه‌های اخیر در چند نوبت بابت پوشش متفاوتش روی آنتن تلویزیون به سوژه شبکه‌های مجازی تبدیل شده است؛
این میوه سبب کاهش وزن می‌شود title
افراد مسن، با گنجاندن انگور در رژیم غذایی خود، می‌توانند به طور بالقوه سلامت چشمشان را بهبود بخشند.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.