کد خبر: ۳۳۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹
برای شناسایی افراد دیابتی و دارای فشار خون انجام شد
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: حدود ۸۹۳ هزار نفر از جمعیت زیر پوشش این دانشگاه در استان از ۲۰ آبان تا پنجم دی امسال در «پویش ملی سلامت»، تحت غربالگری دیابت و فشار خون قرار گرفتند.

حمید گله‌داری روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: این تعداد ۲۳.۵ درصد از جمعیت مورد هدف ما را در پویش ملی سلامت که حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر پیش بینی شده است، تشکیل می‌دهد.

«پویش ملی سلامت» (غربالگری دیابت و پُرفشاری خون) از ۲۰ آبان توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کشور آغاز شد و تا پانزدهم دی امسال ادامه داشت؛ در این پویش تکمیل پرونده سلامت الکترونیک و غربالگری دیابت و پُرفشاری خون برای ارتقای برنامه سلامت خانواده مورد توجه است.

رییس مرکز بهداشت استان اصفهان اظهار داشت: در بین افرادی که تاکنون غربالگری شده‌اند ۲۵ هزار نفر (معادل سه درصد) مشکوک به فشار خون بالا و هشت هزار و ۵۵۰ نفر (معادل یک درصد) مشکوک به دیابت شناسایی شدند.

وی با اشاره به شناسایی ۸۱ هزار و ۶۰۰ نفر مشکوک به «پری دیابت» (معادل ۱۰ درصد) در بین افراد غربالگری شده، تصریح کرد: این تعداد معادل ۱۰ درصد از جمعیت زیر پوشش پویش ملی سلامت تاکنون است و با توجه به اینکه در مرحله پیش دیابت هستند اگر مراقبت لازم را انجام ندهند تا پنج سال آینده احتمال ابتلای قطعی آن‌ها به دیابت وجود دارد.

گله‌داری خاطرنشان کرد: از بین افراد غربالگری شده ۱۴۵ هزار نفر (معادل۲۰ درصد) سابقه فشار خون بالا و ۸۸ هزار نفر (معادل ۱۲ درصد) سابقه دیابت داشتند.

وی با بیان اینکه درصد پوشش جمعیت در پویش ملی سلامت در استان‌هایی که جمعیت روستایی بیشتری دارند، بالاتر بوده است، گفت: در استان اصفهان ۹۵ درصد جمعیت روستایی زیر پوشش خدمات سلامت خانواده هستند و مشکل چندانی در این بخش برای اجرای غربالگری دیابت و فشار خون نداریم.

وی با اشاره به اینکه حدود ۳۰ درصد از جمعیت شهری استان زیر پوشش خدمات سلامت خانواده هستند، تصریح کرد: مشکل عمده ما در اجرای غربالگری دیابت و فشار خون بالا مربوط به شهر‌ها بویژه کلانشهر اصفهان است.

وی با بیان اینکه گروه هدف اجرای پویش ملی سلامت همه افراد بالای ۱۸ سال و مادران باردار زیر ۱۸ سال هستند، افزود: این طرح در شهر‌ها و روستا‌های زیر۲۰ هزار نفر با پوشش صددرصد اجرا می‌شود که در استان اصفهان حدود ۹۰۰ هزار نفر را دربرمی‌گیرد.

گله‌داری با اشاره به اینکه پویش سلامت در شهر‌های خوانسار، گلپایگان و شهرضا نیز با پوشش صددرصد اجرا می‌شود، ادامه داد: در سایر شهر‌های استان مقرر است این طرح با پوشش ۷۰ درصد جمعیت اجرا شود.

وی با بیان اینکه این طرح برای اتباع خارجی نیز اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: پویش ملی سلامت در یکهزار خانه و پایگاه بهداشت و مرکز سلامت در شهر‌ها و روستا‌های استان و همچنین اماکن عمومی مانند مدرسه‌ها و مسجد‌ها اجرا می‌شود.

گله‌داری خاطرنشان کرد: تاکنون در استان اصفهان، بیشترین پوشش جمعیت روستایی در طرح پویش ملی سلامت در شهرستان نایین با ۸۰ درصد و کمترین در بُرخوار با ۳۰ درصد بوده است.

وی میانگین پوشش جمعیت روستایی استان در پویش ملی سلامت را ۴۶ درصد اعلام کرد و افزود: در بین جمعیت شهری نیز بیشترین پوشش مربوط به گُلپایگان با ۴۱ درصد و کمترین مربوط به کلانشهر اصفهان با ۱۰ درصد است.

رییس مرکز بهداشت اصفهان، میانگین پوشش جمعیت شهری استان در پویش ملی سلامت تا پنجم دی امسال را ۱۳ درصد اعلام کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه با توجه به جمعیت بالای مورد هدف در پویش ملی سلامت، امکان تامین تجهیزات و نیروی انسانی کافی بمنظور گرفتن نمونه خون و ارسال آن به آزمایشگاه نبود، اضافه کرد: به همین دلیل پیشنهاد وزارت بهداشت، استفاده از «گلوکومتر» (ابزار تعیین تخمینی غلظت قند در خون) برای غربالگری دیابت بود.

گله‌داری با اشاره به خرید یک و نیم میلیون نوار گلوکومتر و ۸۰۰ دستگاه فشارسنج برای غربالگری دیابت و فشار خون بالا در استان تصریح کرد: تهیه این تعداد تجهیزات زمانبَر و هزینه‌بَر بود.

وی همچنین مهمترین چالش‌های بخش بهداشت استان اصفهان را منابع مالی و کمبود نیروی انسانی دانست و گفت: به ازای هر یکهزار و ۵۰۰ نفر جمعیت باید یک مراقب بهداشت داشته باشیم در حالی که این شاخص در اصفهان برای هر سه هزار و ۵۰۰ نفر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این نشست با تاکید بر اهمیت غربالگری فشار خون و دیابت گفت: فشار خون بالا علامت خاصی ندارد بنابراین اجرای برنامه‌هایی مانند غربالگری برای شناسایی افرادی که درگیر آن هستند، ضروریست.

شاهین شیرانی از مردم خواست تا با مراجعه به مراکز بهداشت در شهر‌ها و روستا‌های خود در پویش ملی سلامت شرکت کنند و بر ضرورت اطلاع رسانی رسانه‌ها در این زمینه تاکید کرد.

منبع : ایرنا 

 

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
محل های مورد جستجو پهپاد دید در شب آکینجی ترکیه title
بررسی سایت راداری فلایت ۲۴ حاکی از ورود پهپاد آکینجی (AKINCI۰۱) ترکیه که به تجهیزات دید در شب مجهز است به آسمان ایران دارد.
ویدئو| مهدی کوشکی برای بار چهارم ازدواج کرد title
مهدی کوشکی با انتشار ویدئویی از ازدواجش با محیا مهدی‌زاده بازیگر تئاتر خبر داد
عکس آسانسوری آقای مجری! title
سلفی آسانسوری ایرج طهماست با دخترش در شب تولدش
استایل آیشواریا رای سوژه خنده شد! title
استایل آیشواریا رای، بازیگر محبوب هندی در جشنواره کن سوژه خنده شده است.
توضیحات جدید قوه قضاییه درباره تتلو title
قوه قضاییه می‌گوید در جریان روند بررسی پرونده امیرحسین مقصودلو در محاکم استان تهران هیچ فردی یا افرادی به عنوان شاکی خصوصی از او شکایت نکرد و هیچ‌گونه پرونده‌ای با عنوان شاکی خصوصی برای تتلو تشکیل نشد
حکم مجازات تتلو صادر شد؟ title
حکم ‌مجازات ‌تتلو ‌از سوی قاضی دادگاه انقلاب تهران صادر شد. بر اساس این حکم، تتلو‌ به زندان و مجازات تبعی محکوم شده است.
همسر سابق ریحانه پارسا با چه کسی ازدواج کرد؟ title
مهدی کوشکی، بازیگر سینما و تلویزیون با انتشار انتشار استوری در صفحه اینستاگرامش، از ازدواج خود با محیا مهدی‌زاده خبر داد.
برگزیده
بیانیه وزارت امور خارجه در خصوص سانحه بالگرد رئیس جمهور title
علیرغم شرایط نامساعد جوی و محیطی، تلاش‌ها برای رسیدن گروه‌های پُرتلاش امدادی به محل حادثه همچنان با جدیت و امیدوارانه ادامه دارد.
برگزاری جلسه فوق‌العاده دولت برای پیگیری وضعیت رئیس‌جمهور title
جلسه فوق العاده هیأت دولت به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور به منظور بسیج همه امکانات برای پیگیری وضعیت آیت‌الله رئیسی برگزار شد.
استوری عاشقانه داماد سینمای ایران title
سپند امیرسلیمانی در تازه‌ترین استوری خود، تصویری به همراه همسرش، مونا کرمی منتشر کرد.
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.