کد خبر: ۳۲۸۱۴
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۶
بورس تهران معاملات روز یکشنبه را با کاهش ارزش معاملات خرد به پایان رساند که زنگ خطری برای فعالان بازار سهام در بر داشت.

پیش‌بینی بورس- مخطب 24- بازار سهام در روند معاملات روز گذشته شاهد ریزش تراز شاخص کل هم‌وزن و کاهش تراز شاخص کل بود. بازار سهام پس از مثبت شدن روند جریان پول حقیقی در هفته دوم آذر ماه با افزایش انتظارات صعودی برای فتح سطح مقاومتی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی همراه شد و در هفته گذشته موفق به فتح این سطح شد. با وجود دستیابی به سطح حمایتی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی شاخص کل، بورس تهران هفته اول زمستان را با حالت تدافعی آغاز کرده است.

روز یکشنبه، شاخص‌های سهامی فرابورس ایران مشابه روند شاخص کل و هم‌وزن بورس تهران، تماماً قرمز پوش بودند. شکاف بازدهی شاخص کل و هم‌وزن که در بورس تهران نزدیک به ۳۰ صدم درصد بود و ریزش تراز کمتر شاخص هم‌وزن را نشان می‌داد؛ در بازار فرابورس ایران با رقم ۲۶ صدم درصدی نشان از ریزش بیشتر شاخص کل داشت. کمترین بازدهی را در میان شاخص‌های اصلی فرابورس، شاخص بازار اول فرابورس با ۶۹ صدم درصد ریزش به ثبت رساند و بیشترین بازدهی نیز به شاخص هم‌وزن فرابورس با ۷ صدم درصد ریزش تراز تعلق گرفت.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت سیمان با ۱۷.۸ میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت اطلاعات و ارتباطات با ۱۶.۵ میلیارد تومان و صنعت سایر محصولات کانی غیر فلزی با ۱۳.۶ میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت فلزات اساسی با ۴۴.۹ میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت خودرو و ساخت قطعات با ۴۲.۲ میلیارد تومان و صنعت سرمایه‌گذاری‌ها با ۴۲.۱ میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.


آمار معاملات سهام

ارزش معاملات خرد بازار سهام و روند ورود و خروج جریان پول حقیقی به سهام مدتی است که نسبت به نوسانات شاخص‌های اصلی در چرخش است. بورس تهران پس از رشد ارزش معاملات خرد تا سطح ۸ همتی، بار دیگر شاهد ارزش معاملات خرد ۵ همتی شده است.

بازار سهام هفته دوم آذر را با ورود جریان پول حقیقی به سهام پشت سر گذاشت، ولی در هفته گذشته با فرار سرمایه حقیقی مواجه شد. این در حالی است که هفته گذشته مرز ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی تصاحب شد.


پیش بینی بورس امروز ۴ دی ۱۴۰۲؛ رکود معاملاتی تشدید می‌شود؟


روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از ۲۴.۶ میلیون تومان روز شنبه تا ۲۵.۲ میلیون تومان رشد داشت. یکشنبه سرانه فروش هر کد حقیقی نیز افزایش داشت و از ۲۳.۹ میلیون تومان به ۲۵.۹ میلیون تومان رسید. با این اوصاف بار دیگر شکاف سرانه خرید و فروش به سمت فروشندگان حقیقی سنگینی می‌کند.

پیش‌بینی بورس امروز

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ معاملات روز دوشنبه در تداوم روند رکودی شاخص‌ها در معاملات روز یکشنبه آغاز خواهد شد. بازار سهام همچنان با افزایش ریسک سیاسی که به رشد ریسک سیستماتیک منجر شده مواجه است و تحلیل‌گران بازار سهام درگیر صورت‌های مالی نه ماهه ساله شرکت‌ها هستند. در این روز‌ها که نوسانات قیمت‌های حامل‌های انرژی و فلزات گران‌بها در بازار‌های جهانی افزایش پیدا کرده است؛ اثرپذیری بازار سهام از این تغییرات و خبر‌های بین‌الملل خاورمیانه رشد داشته است. با این تفاسیر، یکی از عوامل مؤثر در رکود بازار سهام، عدم تحرک در بازار‌های موازی شناخته می‌شود که در صورت تغییر، می‌تواند معاملات سهامی را دستخوش تغییرات کند.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح ۴ تا ۶ همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با افت تراز شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی مثبت و اندک شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد بهتر شاخص کل هم‌وزن به نسبت شاخص کل در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز منفی، ولی اندک پیش بینی می‌شود و ورود پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت محتمل است. صفوف خرید سهام اندکی کاهش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال رشد اندکی وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح ۲۳ میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای ۲۵ میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً رشد تراز بیشتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمالاً شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن بورس و فرابورس افزایش یابد.

 

منبع: اکو ایران

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
چرا فنلاندی‌ها شادترین مردم دنیا هستند؟ title
بر اساس آخرین گزارش شادمانی جهانی World (Happiness Report ۲۰۲۴)، فنلاند برای هفتمین سال پیاپی عنوان شادترین کشور جهان را از آن خود کرده است.
بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان رایگان می‌شود title
همزمان با روز ملی موزه‌ها و روز ملی تنوع زیستی (۲۷ اردیبهشت تا ۳ خرداد) بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان به صورت رایگان است.
نخستین امپراتور روم کجا دفن شد؟ title
محققان از احتمال شناسایی مکان درگذشت نخستین امپراتور روم خبر داده‌اند، آن‌ها ویلایی را شناسایی کرده‌اند که بر اثر فوران آتشفشان «وزوو» مدفون شده بود، درحالی‌که به نظر آنها، اطلاعات این ویلا با مکان درگذشت «آگوستوس»، نخستین امپراتور روم همخوانی دارد.
تیپ جالب مجری و گوینده در کنسرت مصطفی راغب title
استایل المیرا شریفی‌مقدم با مانتو مجلسی در کنسرت مصطفی راغب پربازدید شده است.
بازداشت مروج کودک‌همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه در اینستاگرام title
رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از بازداشت زنی که برای تبلیغات سالن زیبایی‌اش اقدام به سوءاستفاده از یک دختربچه و معرفی او به عنوان یک نوعروس کرده بود خبر داد و به خانواده‌ها هشدار داد که اجازه چنین برخورد‌های سودجویانه‌ای را که ممکن است آینده فرزندانشان را تحت الشعاع قرار دهند، ندهند.
مشتی که به مرگ انجامید! title
روز یکشنبه دو پسر دانش‌آموز در بیرون از مدرسه در منطقه ابوذر غفاری شوش با هم درگیر شدند که یکی از آن‌ها با مشت به سر همکلاسی‌اش زد.
در این قبرستان جسد مردگان پوسیده نمی‌شود؟ title
قبرستان سفید چاه که به «قبرستان سپید» نیز شهرت دارد، از جا‌های دیدنی بهشهر به شمار می‌آید.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.