کد خبر: ۳۲۶۸۶
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵
زنگ خطر کمبود نقدینگی شرکت‌ها به صدا درآمده
رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد گفت: خوشبختانه تامین شیر خشک اطفال در کشور به حالت عادی رسیده، اما در چند هفته اخیر مشکلات جدیدی برای تولید کنندگان ایجاد شده که اگر سریعتر نهاد‌های مربوطه فکری برای حل آن نکنند تامین شیر خشک اطفال پایدار نخواهد بود.

مخاطب 24- رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد با انتقاد از تغییر یکباره نرخ ارز ترجیحی گفت: تامین ماده اولیه با نرخ جدید و پرداخت ما‌به‌التفاوت نرخ ارز جدید و قدیم برای هر محموله مواد اولیه که وارد کشور می‌شود شرکت‌های تولیدکننده شیرخشک را با بحران جدی نقدینگی رو به رو کرده است.

هانی تحویل‌زاده، رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد در گفتگو با «اکونگار» گفت: بر اساس تصمیم سازمان غذا و دارو در ۳ هفته اخیر به یکباره نرخ ارز ترجیحی شیرخشک از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تغییر پیدا کرد که این موضوع منشا مشکلات جدی برای تولیدکنندگان است.

او با اشاره به اینکه اکثر تولیدکنندگان شیرخشک موجودی بالایی در زمینه مواد اولیه ندارند، اظهار داشت: شرکت‌ها برای ادامه تولید نیازمند تهیه مواد اولیه هستند. در نتیجه ماده اولیه را باید با قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی بخرند که این تغییر صورت گرفته در نرخ ارز نیاز نقدینگی را ۷ برابر بیشتر نسبت به ماه گذشته می‌کند.

این فعال حوزه شیرخشک نوزاد افزود: هفته گذشته بانک مرکزی، طی بیانیه‌ای اعلام کرد شرکت‌ها پس از واردات مواد اولیه و ترخیص آن از گمرک تا ۲ ماه فرصت دارند که مابه‌التفاوت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی را به خزانه دولت واریز کنند. خود این ابلاغیه یک بحران مالی برای شرکت‌های تولیدکننده شیرخشک به وجود می‌آورد.

او تاکید کرد: به صورت عادی از زمان ترخیص ماده اولیه تا تولید شیرخشک و توزیع آن در شرکت‌های پخش و حضور محصول و بازگشت نقدینگی به شرکت‌ها حدود ۸ ماه زمان نیاز هست، اما بانک مرکزی به شرکت‌ها تنها ۲ ماه فرصت داده تا مابه‌التفاوت نرخ ارز را به آن‌ها بازگرداند.

وی تصریح کرد: واردات کمکی به حل مشکل کمبود شیرخشک در بازار نکرد، آنچه که بازار را از بحران نجات داد، همت تولیدکنندگان بود. هنوز هم بسیاری از محصولات وارداتی بعد سه ماه از وارد شدن به داخل کشور در مرحله آزمایش مانده‌اند و خبری از توزیع آن‌ها در بازار نیست.

او با انتقاد از روند کند و مبهم تخصیص ارز عنوان کرد: روند تخصیص ارز در سازمان غذا و دارو به صورت شفاف انجام نمی‌شود و اقدامات مبهم و غیر قابل برنامه ریزی است. برای مثال مسئولین مربوطه در سازمان غذا و دارو عنوان می‌کردند که در تخصیص‌های مواد اولیه در سامانه جامع تجارت صفر دیده می‌شوند و مشکل دارد. عجیب اینکه این مسئله تا امروز هنوز حل نشده است.


بیشتر بخوانید


رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد ادامه داد: سوال ما از سازمان غذا و دارو این است که در شرایطی که بحران کمبود شیرخشک در کشور یک مساله جدی بود و تولید کنندگان سعی در حل آن داشتند و دارند چرا یکباره نرخ ارز ترجیحی تغییر کرد تا مشکلی به مشکلات قبلی اضافه شود.

در حال حاضر اگر فکری برای تامین نقدینگی شرکت‌ها و زمان مناسب برای پرداخت مابه‌التفاوت ارزی نشود بازار بازهم دچار التهاب می‌شود.

تحویل‌زاده، تاکید کرد: پیشنهادات ما برای عدم تکرار کمبود شیرخشک در کشور این است که در گام اول فکری به حال تامین نقدینگی شرکت‌ها شود و در گام دوم زمان لازم برای پرداخت ما‌به‌التفاوت در نظر گرفته شود.

او ادامه داد: برای جلوگیری از هرگونه بحران کمبود شیرخشک در بازار باید تامین فوری ارز انجام شود. درحالی که سازمان غذا و دارو تاکید دارد که هیچ مشکل ارزی برای واردات ماده اولیه شیرخشک وجود ندارد، اما تولیدکنندگان با مشکل تامین ارز رو به رو هستند.

او در پایان با اشاره به مساله قیمت‌گذاری دستوری در بحث تولید شیرخشک، گفت: قیمت گذاری دستوری براساس نرخ ارز جدید باعث زیان‌دهی شرکت‌های تولیدی شده است سازمان غذا و دارو بدون گرفتن مدارک از شرکت‌های تولیدی اقدام به قیمت گذاری کرده که همین موضوع باعث زیان ده شدن تولید شیر خشک اطفال شده است.

 

منبع: اکو نگار

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
ازدواج یک بازیگر و مجری ایرانی! title
شیدا خلیق بازیگر مشهور ایرانی عکس‌هایی در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد و خبر ازدواجش را داد.
علت فوت دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه شیراز چه بود؟ title
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در خصوص فوت یکی از دانشجویان این دانشگاه گفت: فعلاً این موضوع در دست پیگیری است و جزئیات بیشتر آن متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد
جزئیات مراسم تشییع و خاکسپاری زری خوشکام title
زهرا خوشکام، ملقب به زری خوشکام صبح امروز در سن ۷۷ سالگی دارفانی را وداع کرد
شیطان پرستان تهران دستگیر شدند! title
یک تیم شیطان پرستی در تهران متلاشی شد.
نوشیدنی که برای کودکان مفید نیست! title
در کنار همه گزینه‌های مناسبی که می‌توانید به عنوان نوشیدنی مفید برای کودکان در نظر بگیرید، انتخاب بعضی نوشیدنی‌ها نه تنها هیچ فایده‌ای برای بچه‌ها ندارد، بلکه می‌تواند مضر باشد و سلامت آن‌ها را به خطر بیندازد
اطلاعیه زندان اصفهان درباره توماج صالحی title
اداره کل زندان اصفهان درباره عدم دسترسی توماج صالحی به تلفن اطلاعیه صادر کرد.
زری خوشکام درگذشت title
زهرا خوشکام بازیگر قدیمی سینما و همسر علی حاتمی از دنیا رفت.
برگزیده
استوری عاشقانه داماد سینمای ایران title
سپند امیرسلیمانی در تازه‌ترین استوری خود، تصویری به همراه همسرش، مونا کرمی منتشر کرد.
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.