کد خبر: ۳۲۶۷۹
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۶
درپی تایید شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک جثه در استان البرز، رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران گفت: تاکنون هیچ مورد مشکوک یا ابتلا به طاعون نشخوارکنندگان کوچک جثه در استان تهران مشاهده و گزارش نشده است.

مخاطب 24- محمد کرمی ضمن اشاره به اینکه هیچ مورد ابتلا به طاعون نشخوارکنندگان کوچک جثه در استان تهران تاکنون مشاهده و گزارش نشده است، اظهارکرد: رصد و پایش حیات وحش استان تهران درخصوص مشاهده علایم بیماری طی سال به‌صورت مستمر و منطقه‌ای توسط محیط‌بانان انجام می‌شود به‌ویژه در فصل کوچ عشایر در چندین مرحله مناطق مورد پایش قرار می‌گیرند.

به گفته وی، بهار سال جاری مناطق استان تهران در چندین مرحله رصد و پایش شدند و خوشبختانه موردی از ابتلای حیات وحش به بیماری مشاهده نشد همچنین طی پایش‌های انجام شده در هفته‌های اخیر نیز هیچ مورد بیماری گزارش نشده است.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران ضمن بیان اینکه اقدامات پیشگیرانه از شیوع بیماری در میان حیات وحش استان تهران اتخاذ شده، به شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک جثه در استان البرز اشاره کرد و گفت: با گزارش هر نوع بیماری حیات وحش در سایر استان‌ها به‌ویژه استان‌های همجوار ما به سرعت با مسئولان منطقه مکاتبه می‌کنیم تا محیط‌بانان در گشت و پایش‌های خود دقت بیشتری کنند و براساس دستورالعمل‌ها و پروتکل‌هایی که قبلا درباره انواع بیماری‌های حیات وحش از جمله «طاعون نشخوارکنندگان کوچک» برای آنان ارسال کرده و در ابتدای هر فصل نیز مجدد ارسال می‌کنیم، در گشت و پایش‌های خود نسبت به مشاهده بروز علائم ظاهری هر نوع بیماری حساس‌تر شوند.

کرمی ادامه داد: محیط‌بانان در صورت مشاهده علائم ظاهری بیماری در بین حیات وحش آن را گزارش می‌دهند تا ما بتوانیم با هماهنگی اداره کل دامپزشکی استان تهران تمهیدات لازم را اتخاذ و از ورود و خروج به منطقه جلوگیری کنیم.

به گزارش ایسنا، عامل بیماری «طاعون نشخوارکنندگان کوچک» (PPR) یک ویروس است که منجر به بروز بیماری حادی می‌شود که معمولا در درجه اول کل و بز و قوچ و میش را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بیشترین درصد تلفات ناشی از این بیماری در کل و بز مشاهده شده است که گاهی باعث می‌شود صد در صد گله آن‌ها تلف شود. این بیماری در ایران بیشتر از دام‌های اهلی آلوده به این بیماری که واکسیناسیون نشده‌اند و از طریق آلوده شدن علوفه مرتعی و آبشخور‌های مشترک میان حیات وحش و دام اهلی به حیات وحش منتقل می‌شود. حیات وحش نیز به علت حساسیتی که به این بیماری دارند در بسیاری از موارد پس از ابتلا تلف می‌شوند.


منبع: ایسنا

برچسب ها: طاعون
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
مسواک معمولی بهتر است یا برقی؟ title
رییس گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در خصوص اینکه از مسواک معمولی استفاده کنیم یا برقی، نکاتی را متذکر شد.
تا حالا آدمخوار دیده‌اید؟ title
در گوشه‌های دنج و دورافتاده جهان، قبایلی باقی مانده اند که سنت‌های کهن و عجیب آن‌ها از جمله آدمخواری، بیگانگان را شگفت زده می‌کند. این قبایل که از تمدن مدرن به دور مانده اند، هنوز آداب و رسوم قدیمی خود را حفظ کرده اند. دانشمندان و کاشفان همواره به این قبایل دورافتاده علاقه‌مند بوده اند تا با فرهنگ‌های بدوی آن‌ها آشنا شوند.
۹ دلیل برای گنجاندن آجیل در رژیم غذایی روزانه title
آجیل سرشار از مواد مغذی ضروری، از جمله چربی‌های سالم، پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی است.
«بچه مهندس» با شلوارک و دمپایی در فرودگاه! title
روزبه حصاری بازیگر سینما و تلویزیون که به تازگی در یک پروژه از ناحیه زانو دچار آسیب دیدگی شده است.
مغز خاطرات عجیب را بیشتر به یاد می‌آورد title
پژوهش جدید دانشمندان «دانشگاه ییل» نشان می‌دهد که هرچه خاطرات عجیب‌تر و دور از ذهن باشند، مغز تمایل بیشتری به یادآوری آن‌ها دارد.
رمزگشایی از چرایی زمین گیر شدن جنگنده‌های چین! title
نفوذ سیاسی نقش بسزایی در فروش هواپیما‌های جنگنده دارد. بازار بین‌المللی هواپیما‌های جنگنده فقط به کیفیت و هزینه مربوط نمی‌شود، بلکه به شراکت‌ها و پیوند‌های سیاسی نیز مربوط می‌شود.
فروش ۳۵۰ میلیاردی نمایشگاه کتاب title
سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران، مجموع فروش نمایشگاه در بخش مجازی و حضوری را، ۳۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد.
برگزیده
استوری عاشقانه داماد سینمای ایران title
سپند امیرسلیمانی در تازه‌ترین استوری خود، تصویری به همراه همسرش، مونا کرمی منتشر کرد.
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.