کد خبر: ۳۲۶۶۱
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶
سهمیه‌بندی جدید قاره‌ها؛
جام جهانی باشگاه‌ها ۲۰۲۵ با فرمت جدید ۳۲ تیمی برگزار می‌شود که در بین باشگاه‌های حاضر در این رقابت‌ها، یک باشگاه ایرانی شانس حضور در این دوره از رقابت‌ها را دارد.

مخاطب 24- جام جهانی باشگاه‌ها قرار است از سال ۲۰۲۵ (۲۵ خرداد تا ۲۲ تیر ۱۴۰۴) با فرمت جدید برگزار شود که نخستین میزبان آن کشور آمریکاست. بر اساس تصمیمی که فیفا اتخاذ کرده، این رقابت‌ها قرار است که ۳۲ تیم در هشت گروه در این رقابت‌ها حضور داشته باشند و به صورت چهار ساله پیش از شروع فصل جدید رقابت‌های باشگاهی داخلی برگزار شود؛ به عبارتی شبیه به فرمت زمانی جام‌های جهانی.

فیفا در اوایل سال میلادی سهمیه‌بندی این رقابت‌ها را مشخص کرد که طبق آن یوفا با ۱۲ سهمیه،‌ بیشترین تعداد سهمیه را به خود اختصاص داده و پس از آن آمریکای جنوبی با ۶ نماینده حضور دارد. آسیا، آفریقا و کونکاکاف (آمریکای شمالی و مرکزی) با چهار سهمیه، افیانوسیه با یک سهمیه و کشور میزبان با یک سهمیه باقی سهمیه‌های جام جهانی باشگاه‌ها را تشکیل داده‌اند.

نحوه تخصیص سهمیه جام جهانی باشگاه‌ها

یوفا: ۴ قهرمان رقابت‌های قاره‌ای بین سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۴ + ۴ سهمیه از رنکینگ تیم‌های اروپایی

آمریکای جنوبی: ۴ قهرمان رقابت‌های قاره‌ای بین سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۴ + ۲ سهمیه از رنکینگ تیم‌های آمریکای جنوبی

آسیا، آفریقا و کونکاکاف: ۴ قهرمان رقابت‌های قاره‌ای بین سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۴

اقیانوسیه: برترین تیم رنکینگ باشگاهی

این سهمیه‌بندی در هر بازه چهار ساله منتهی به جام جهانی باشگاه‌ها اعمال می‌شود. در این میان اگر تیمی دو مرتبه یا بیشتر قهرمان رقابت‌های قاره‌ای شود، سهمیه‌های باقی‌مانده از طریق رنکینگ باشگاهی تعیین خواهد شد، با این تبصره که اگر قرار باشد دو تیم یا بیشتر از طریق رنکینگ در رقابت‌ها حضور داشته باشند، نباید هیچ دو تیمی از یک کشور باشند.

معیار رنکینگ باشگاهی

رنکینگ باشگاهی براساس عملکرد آنها در رقابت‌های قاره‌ای در بازه چهار ساله منتهی به رقابت‌های جام جهانی باشگاه‌ها تعیین می‌شود. امتیازدهی تعیین شده از سوی فیفا به شکل زیر است:

پیروزی: ۳ امتیاز

مساوی: یک امتیاز

صعود از هر مرحله به مرحله بعد: ۳ امتیاز

البته در این مورد یوفا خودش را تنها برای جام جهانی باشگاه‌های ۲۰۲۵ متمایز کرده است و روش امتیازدهی زیر را اعمال کرده است:

پیروزی: ۲ امتیاز

مساوی: یک امتیاز

صعود از مرحله گروهی: ۴ امتیاز

صعود از یک هشتم نهایی: ۵ امتیاز

صعود از مراحل بعدی: یک امتیاز

سهمیه‌های آسیا در جام جهانی باشگاه‌های ۲۰۲۵

در حال حاضر حضور الهلال عربستان و اوراوا ردز ژاپن به عنوان قهرمانان لیگ قهرمانان آسیا در سال‌های گذشته در این رقابت‌ها مشخص شده است. تیم سوم هم قهرمان فصل ۲۴-۲۰۲۳ لیگ قهرمانان آسیا خواهد بود اما باید تبصره قهرمانی تیم تکراری را در نظر گرفت. باید این نکته را در نظر گرفت که به دلیل تغییر تقویم لیگ قهرمانان آسیا برای آغاز فصل ۲۴-۲۰۲۳، لیگ قهرمانان ۲۰۲۳ برگزار نشد و به همین دلیل سهمیه چهارم به برترین تیم رنکینگ باشگاهی تعلق می‌گیرد.

در حال حاضر حداقل یک نماینده آسیا از رنکینگ باشگاهی انتخاب می‌شود. رنکینگ به شرح زیر است:

۱. جونبوک موتورز کره جنوبی: ۷۱ امتیاز

۲. اولسان هیوندای کره جنوبی: ۵۹ امتیاز

۳. کاواساکی فرونتاله ژاپن: ۴۸ امتیاز

۴. پوهانگ استیلرز کره جنوبی: ۴۸ امتیاز

۵. النصر عربستان: ۴۶ امتیاز

۶. یوکوهامای ژاپن: ۳۷ امتیاز

با توجه به مواردی که مطرح شد، در حال حاضر فقط سپاهان شانس حضور در جام جهانی باشگاه‌ها را دارد که در صورت قهرمانی در لیگ قهرمانان ۲۴-۲۰۲۳ رقم خواهد خورد تا این تیم دومین تجربه حضورش در این رقابت‌ها را داشته باشد. با این حال تیم‌های ایرانی این شانس را برای دوره بعد خواهند داشت که با عملکرد خوب مداوم در لیگ قهرمانان آسیا در چهار سال آینده در رتبه‌های بالای رنکینگ‌ باشگاهی قرار بگیرند و در سال ۲۰۲۹ در جام جهانی باشگاه‌ها حضور داشته باشند.

برچسب ها: جام جهانی
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
فیلم آموزش الفبا توسط مرحوم سید حسن نیرزاده title
این قصه گوی پیر با لباس بلندی بر تن، کلاهی بر سر و عصایی در دست راوی نمایشی می شد که خودش، هم کارگردانی می کرد و هم به جای تک تک شخصیت های قصه به ایفای نقش ها می پرداخت
مرتب کردن خانه به روش ژاپنی‌ها title
مرتب کردن یا چیدمان خانه از آن چیزهایی است که همه ما دوست داریم بهترینش را در خانه اجرا کنیم. در این‌جا یکی از روش‌های مuروف ژاپنی به نام «کن‌ماری» را معرفی کرده‌ایم.
ترک خاک ایران برای همیشه؟ title
تصاویری از سارا صوفیانی و همسر و دخترش در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایران را برای همیشه ترک کردند
عکس‌هایی از پیکر نیکا شاکرمی و وسایلش در روز فوت title
رسانه قوه قضائیه با انتشار تصاویری از روز فوت نیکا شاکرمی نوشت: «نگاهی به گزارش‌های یاد شده با موضوع نیکا شاکرمی در اینترنشنال، بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان به‌عنوان سردمداران تهیه گزارش‌های جعلی از فوت نیکا شاکرمی واقعیت عجیبی را نشان می‌دهد
چت‌بات هوش مصنوعی انویدیا با قابلیت‌های هیجان‌انگیز آپدیت شد title
انویدیا چت‌بات اختصاصی ChatRTX را با قابلیت‌های جذاب و کاربردی‌تر به‌روزرسانی کرد.
محاکمه مرد رمال به اتهام تعرض به ۵ زن title
مرد رمال که متهم است با نقشه شیطانی پنج زن و دختر را به دام سیاه انداخته و آزار داده در جلسه محاکمه مدعی شد که تعرضی در کار نبوده و شاکی‌ها با خواست و رضایت خودشان با وی ارتباط داشته‌اند.
چرا فنلاندی‌ها شادترین مردم دنیا هستند؟ title
بر اساس آخرین گزارش شادمانی جهانی World (Happiness Report ۲۰۲۴)، فنلاند برای هفتمین سال پیاپی عنوان شادترین کشور جهان را از آن خود کرده است.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.