مخاطب 24- سندی کارتر، بازرگان، سخنران و نویسنده آمریکایی است. او از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ میلادی مدیرکل شرکت IBM و از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ معاون شرکت خدمات وب آمازون بوده و اکنون مدیر عملیاتی در Unstoppable Domains است. او نویسنده پنج کتاب از جمله "زبان جدید تجارت: SOA و وب ۲" میباشد که برنده جایزه Platinum MarCom در سال ۲۰۰۸ میلادی شد. او هم چنین بنیانگذار و مدیر عامل شرکت Silicon-Blitz است و به بسیاری از استارت آپها و شرکتها در زمینه فناوری، تنوع شناختی و نوآوری کمک کرده است. کارتر در حال حاضر یکی از اعضای هیات مشورتی انجمن اینترنت اشیاء است. کارتر در سال ۲۰۰۹ میلادی نام اش در زمره تاثیرگذارترین زنان در عرصه فناوری مطرح شده و شبکه خبری سی ان ان نیز در سال ۲۰۱۲ میلادی از او به عنوان یکی از ده زن قدرتمند در عرصه فناوری یاد کرد.
به نقل از فوربس، من ده پیشبینی برای سال ۲۰۲۴ در مورد تاثیر هوش مصنوعی، وب ۳ و فناوریهای نوظهور دارم که مایل هستم با شما به اشتراک بگذارم.
۱-گسترش قابلیت همکاری در عرصه وب ۳*
قابلیت همکاری در حوزه وب ۳ برای من دو مقوله متفاوت را شامل میشود. نخستین مقوله قابلیت همکاری بین پلتفرمهای وب ۳ است زمانی که بلاکچین*های مختلف میتوانند با یکدیگر صحبت کنند و با هم کار کرده و مخاطبان و حتی فناوری خود را به اشتراک بگذارند. سپس در مقوله دوم قابلیت همکاری بین وب ۲ و وب ۳ قدیمی و جدید وجود دارد. معرفی دامنههای وب ۲ با قابلیت وب ۳ یکی از بهترین راهها برای پر کردن شکاف بین وب ۲ و وب ۳ است. بدین ترتیب اولین پیش بینی من آن است که شاهد آن خواهیم بود که دیگر نوآوران اصلی عرصه وب ۳ راههایی برای ادغام با وب ۲ پیدا میکنند و بومیهای وب ۲ را به شیوهای واقعا کاربرپسند وارد وب ۳ میکنند.
این در مورد ایجاد فناوریای است که تغییر رفتار را تشویق میکند و از مقاومت جلوگیری خواهد کرد. اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم موارد استفاده بالقوه نامحدود خواهند بود.
۲-ارزش روزافزون هویت دیجیتال
من یکی از طرفداران جنبش هویت دیجیتال هستم، زیرا شدیدا معتقدم که این یک تغییر بسیار ضروری هم از نظر اجتماعی و هم از نظر فناوری است. مشکلات بسیار زیادی در حوزه اعتماد آنلاین وجود دارند و راههای کمی برای شناسایی ایمن خود وجود دارد که منجر به فراهم شدن فرصتهای بسیار زیادی برای کلاهبرداران و افراد بد میشود. ما بزودی به آن پایان خواهیم داد. هویت دیجیتال مبتنی بر بلاکچین راه حل را ارائه میدهد و من از دیدن رشد آن بسیار هیجان زده هستم.
برزیل و آرژانتین جزو اولین کشورهایی هستند که شناسههای ملی مبتنی بر بلاکچین را پیاده سازی کردند در حالی که ناحیه جزیرهای کوچکی مانند پالائو هویت وب ۳ را با هزینهای ناچیز به هر فردی ارائه میکند. ژاپن نیز بر هویت دیجیتال متمرکز است.
همان طور که "هینزا آصف" رئیس آسیا Web ۳ Alliance ژاپن و مدیر عامل NFTStudios ۲۴ اظهار داشت: "در Asia Web ۳ Alliance ژاپن ما این مسئولیت را به سوی یک انقلاب هویت دیجیتال که برای سال ۲۰۲۴ تنظیم شده هدایت میکنیم. تمرکز ما در سراسر آسیا است و یک تغییر پویا را پیش بینی میکند. هویت دیجیتال صرفا یک مفهوم نیست. این کلید امن تراکنش ها، کارایی و اتصال جهانی است. آیندهای را تصور کنید که در آن اعتماد در وهله اول اهمیت قرار دارد و قابلیت اطمینان تضمین شده است این همان دورانی است که ما در حال شکل دادن به آن هستیم. با تعهد ژاپن ما در خط مقدم هستیم و به سوی عصر جدیدی از تجربیات بی نظیر و امکانات هیجان انگیز پیش میرویم".
با ورود نسل بعدی به نیروی کار افزایش ارزش و تقاضای هویت دیجیتال امری غیر قابل انکار است. اگر اعضای نسل هزاره اولین گروه بومی دیجیتالی بودند، اعضای نسل Z افرادی هستند که از چالشهای هویت آنلاین و آفلاین و شکست مدلهای قدیمی وب ۲ ناامید شده اند. بزودی شاهد خواهیم بود که صدها میلیون نفر از هویت دیجیتالی خود برای کنترل آن چه به اشتراک میگذارند نحوه تعامل شان و این که با چه کسانی تعامل دارند استفاده خواهند کرد. سطح شخصی سازی و حفاظتی که هویت دیجیتالی ارائه میدهد پیشتر دیده نشده است.
۳- انتخابات ایالات متحده عرصه مواجهه و مقابله با دیپ فیک (جعل عمیق) خواهد بود
دخالت خارجی، کمبریج آنالیتیکا*، دروغ، دستکاری و بسیاری موارد دیگر انتخابات مدرن را پیچیدهتر از همیشه کرده است. اکنون هوش مصنوعی و تمام قابلیتهای آن را برای تصاویر، ویدئوها، صدا و متن جعلی اضافه کنید در نتیجه متوجه خواهید شد که دلیل خوبی برای نگرانی عمیق وجود دارد. ما فورا به نوعی تایید اعتماد برای اطلاعات سیاسی نیاز داریم.
متا و بسیاری از پلتفرمهای اصلی دیگر پیشتر خط مشیهای خود را در مورد تبلیغات سیاسی و محتوای جعلی به روز رسانی کرده اند و تمام تلاش خود را برای حذف فناوری دیپ فیک از پلتفرمهای شان در صورت امکان انجام داده اند. تنظیم کنندههای ایالات متحده انرژی خود را برای مقابله با تهدیدات احتمالی متوجه از جانب هوش مصنوعی در انتخابات ایالات متحده هدایت میکنند.
در عصر هوش مصنوعی اعتماد ارز دموکراسی است که تغییر عمیق در نحوه تایید اطلاعات فراتر از صرف سیاستها را میطلبد. فناوری بلاکچین راه حلی قوی برای مقابله با چالشهای متوجه از جانب فیک نیوز (اخبار جعلی) و دستکاری دیپ فیک (جعل عمیق) در انتخابات ایالات متحده ارائه میدهد. با استفاده از ماهیت غیرمتمرکز و مقاوم در برابر دستکاری بلاکچین میتوان فضایی شفاف و تغییرناپذیر برای منابع خبری و انتشار محتوا ایجاد کرد و تضمین نمود که منشاء و تاریخچه تغییرات مقالات خبری و فایلهای رسانهای قابل ردیابی است و به کاربران امکان میدهد صحت اطلاعات را تأیید کنند. سازوکارهای غیرمتمرکز بررسی واقعیت که مبتنی بر بلاکچین ساخته شده اند میتوانند راستی آزمایی در زمان واقعی را فراهم کنند و از گسترش سریع اطلاعات نادرست جلوگیری نمایند.
۴-ظهور بازیهای تعاملی مبتنی بر هوش مصنوعی
در سال ۲۰۲۴ میلادی صنعت بازی شاهد تغییری زمین لرزهای خواهد بود که ناشی از ظهور بازیهای تعاملی مبتنی بر هوش مصنوعی است. پیش بینیهای بازار این عرصه که نرخ رشد خیره کنندهای را نشان میدهد از ۹۲۲ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ به تخمینی ۴۷۱۰۵ میلیون دلار تا سال ۲۰۳۲. این تحول نه تنها چشم انداز بازی را گسترش میدهد بلکه خلق آن را نیز دموکراتیزه میسازد.
در چنین فضایی افراد غیر فنی این امکان و اختیار را خواهند داشت که بازیهای ویژهای بسازند که با مخاطبان مختلف طنین انداز شود و تجربیات شخصی سازی شده و پیشرفتهای دسترسی را برای بازیکنان دچار ناتوانی ارائه دهد. علاوه بر این، موج جدیدی از توسعه دهندگان بازی پاره وقت در حال ظهور است که توجه شرکتهای بزرگ بازی را به خود جلب میکند شرکتهایی که مشتاق به گسترش حضور خود در بازار هستند. ادغام هوش مصنوعی در موتورهای بازی مانند Unity و Unreal Engine نه تنها خلاقیت را تقویت میکند بلکه باعث ارتقای جامعیت نیز میشود، زیرا به افراد کمتر دیده شده این امکان را میدهد تا دیدگاههای تخیلی خود را در بازیها ببینند.
برای مثال، بازی Maze ۳۶۰ Fashion که توسط آنینا نت رویاپرداز رهبری میشود از Unity استفاده میکند. این بازی نوآورانه ظرفیت بالقوه در دست سازندگان حاشیهای را نشان داده و تجربهای فراگیر و متنوع از بازی را ارائه میدهد. این بازی به عنوان گواهی بر قدرت دگرگون کننده هوش مصنوعی در بازی عمل میکند نه تنها موانع را از بین میبرد بلکه باعث ایجاد یک دنیای بازی فراگیرتر و تخیلیتر میشود.
۵-کمک هوش مصنوعی به حل مشکلات لاینحل عرصه کسب و کار
کارآفرینان در حال یافتن انواع راههای عالی برای استفاده از هوش مصنوعی به منظور بهبود کسب و کار خود هستند و دیگران حتی در حال طراحی کل کسب و کار با ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی هستند. سرعت توسعه فناوری هوش مصنوعی در حال افزایش است. این وضعیت فرصتهای بی پایانی را برای مقابله با مشکلات محل کار که دههها حل نشده باقی مانده اند به ارمغان میآورد. یکی از نمونهها جلسات کاری است. با حرکت در سال ۲۰۲۴ میلادی هوش مصنوعی به سرعت در حال فعال کردن تعدیل در زمان واقعی در جلسات کاری شرکتها خواهد بود این امر باعث صرفه جویی در زمان برای کارمندان و متعاقبا صرفه جویی در هزینه شرکتها خواهد شد. پیشبینی من سیل موارد جدید استفاده از هوش مصنوعی است، اما در حالت ایده آل این موارد بر توانمندسازی نهادهای مستقلتر مانند مدل ها، هنرمندان و اینفلوئنسرها تمرکز خواهند کرد.
۶- رشد انفجاری هوش مصنوعی مسئول
هوش مصنوعی مسئول ایده مبتنی بر هوش مصنوعی منصفانه و شفاف است. تاکنون بسیاری از اقدامات هوش مصنوعی غیرمسئولانه بوده است و بنابراین اکنون شاهد شکایت، فساد و اقدامات غیر قانونی بوده ایم. چنین فضایی باید به پایان برسد!
۷- فناوری اطلاعات پایدار
به نظر میرسد که ما سال هاست که خواستار سبزتر و پایدارتر شدن صنعت فناوری اطلاعات بوده ایم. شاید این عرصه به سمت بهتر شدن تغییر کرده باشد، اما فکر نمیکنم آن قدر سریع عمل کند که بتواند با خواستهها مطابقت داشته باشد. من فکر میکنم در سال پیش روی میلادی ما شاهد تقاضای بیش تری برای انرژیهای تجدیدپذیر برای شرکتهای فناوری اطلاعات و هم چنین خرید مواد پایدار برای سخت افزار خواهیم بود.
یکی از شرکتهایی که من عاشق آن هستم Soarce است که مواد نساجی مصنوعی را با جایگزینهای پایدار ساخته شده از جلبک دریایی و مواد نانو جایگزین میکند. من پیش بینی میکنم که تولید کنندگان هنگام ساخت محصولات خود توجه بیش تری به شرکتهایی مانند Soarce داشته باشند.
شرکتهای دیگر نیز برای سال ۲۰۲۴ شرط بندی بزرگی کرده اند. همانطور که "فیلیپ کالوم" مدیر عامل و بنیانگذار Resilient Energi به من گفت: "تغییر دهنده بازی برای سال ۲۰۲۴ در ادغام مواد خلاقانه مانند گرافن مقرون به صرفه در تولید تراشه و سختافزار و هوش مصنوعی نهفته است. استفاده از منابع پایدار برای تولید گرافن با ظرفیت انتقال برق ده برابر سریعتر و کاهش گرمایش حرارتی راه را به منظور یک راه حل اقتصادی برای نیازهای جهانی انرژی فناوری اطلاعات هموار میسازد.
او میگوید: "این چشم اندازی است که Resilient Energi را به دنبال آیندهای پایدار در فناوری اطلاعات هدایت میکند". با توجه به این واقعیت که هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، وب ۳ و شبکههای بلاکچین همگی فرآیندهای انرژی بر هستند و نیازهای سخت افزاری زیادی دارند اهمیت فشار بر روی شیوههای فناوری اطلاعات پایدار را نمیتوان نادیده گرفت.
۸- استراتژیهای وسواس مشتری برای محافظت و افزایش سود
در سالهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میلادی برخی از بزرگترین شرکتهای فناوری جهان مجبور به اخراج جدی شدند و صدها هزار نفر شغل خود را از دست دادند. در نتیجه این مهاجرت دسته جمعی تجربه مشتری آسیب دید. بسیاری از مصرف کنندگان نسبت به برندهای مورد علاقه خود ناامید و سرخورده شده اند و حتی این پرسش را مطرح کرده اند که آیا آن برندها واقعا به ایده آلهایی که برای به تصویر کشیدن آنها تلاش کرده اند عمل کرده اند یا خیر.
من گمان میکنم که شرکتهای بزرگ به ویژه آن دسته از شرکتهایی که در عرصه فناوری هستند باید برای بازسازی اعتماد با مشتریان خود کار کنند. این میتواند به معنای استخدامهای استراتژیکتر در نقشهای مواجهه با مشتری، ادغام هوش مصنوعی برای یادگیری در مورد مصرف کننده، یا برون سپاری نقشهای مرکز تماس به مناطق در حال توسعه باشد. اگر کسب و کارهای بزرگ میخواهند از سود خود محافظت کنن، باید با خشنود ساختن افرادی که به سختی پول به دست آورده شده شان را خرج میکنند آغاز کنند و این به معنای وسواس نسبت به مشتریان خود است تا باعث شود آنان احساس ارزشمند بودن، شنیده شدن و دیده شدن کنند.
۹- ظهور زنان در هیات مدیره شرکتها در سال ۲۰۲۴
در سال ۲۰۲۴ میلادی دنیای شرکتها در آستانه افزایش چشمگیر حضور زنان در هیئتهای مدیره است که تحت تاثیر دستورات اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ میلادی برای تعادل جنسیتی و تحولات اخیر مانند حذف دو زن از هیئت مدیره شرکت Open AI صورت خواهد گرفت. این تغییر جهت به سوی نمایندگی و حضور بیشتر زنان صرفا یک تغییر مبتنی بر انطباق نیست بلکه بازتابی از حرکتی گستردهتر به سمت تنوع و برابری در رهبری شرکتها میباشد. تاثیر این زنان در نقشهای تصمیم گیرنده همان طور که با رویکردهای پیشگیرانه و تحلیلی نشان داده شده احتمالا شرکتهای بیش تری را تشویق میکند که این تغییر را پذیرا شوند و سالی را پیش بینی کنند که حضور زنان در هیئت مدیره به یک هنجار و نه یک استثنا تبدیل شود. مدیران زن با بهبود تصمیم گیری هیئتهای مدیره به رشد سازمانها کمک میکنند. آنان با آمادگی بیش تری در جلسات حضور مییابند، صحبت میکنند و پرسشهای دشوار را مطرح مینمایند و کمتر نگران این هستند که اصطلاحا قایق را تکان ندهند.
۱۰- تغییرات عمده فناوری برای سال ۲۰۲۴ فراتر از فناوری
من فکر میکنم همه چیزهایی که در این مقاله ذکر کردم نقش مهمی در تغییرات فرهنگی دارند. هر فناوریای لزوما بر فرهنگ تاثیر نمیگذارد، اما همه نمونههایی که من انتخاب کرده ام بدون شک تاثیر میگذارند. هویت دیجیتال، مقررات هوش مصنوعی، نفوذ در انتخابات، وسواس مشتری و فناوری اطلاعات پایدار به نوعی بر همه ما تاثیر میگذارد.
هوش مصنوعی و وب ۳ در حال حاضر در حال تغییر روش کار، حکومت، ارتباط و تعامل ما هستند بنابراین طبیعتا بر فرهنگ ما تاثیر خواهند گذاشت. این موضوع در سال جاری به روشهای عمیقی تسریع خواهد شد. این فناوریهای جدید چیزی بیش از ایجاد فناوری جدید جالب هستند. برای مثال، هوش مصنوعی همراه مانند چت جی پی تی (Chat GPT) به طور میانگین دو ساعت در روز مورد استفاده قرار میگیرد تفکر ما را به تعویق میاندازد، نحوه جستجوی اطلاعات را تغییر میدهد و تعاملات انسانی ما را کاهش میدهد.
ما به عنوان یک گونه با سرعت فوق العادهای در حال تغییر هستیم. با در نظر گرفتن تمام این موارد به نظر میرسد سال ۲۰۲۴ دورهای از تحول را به ارمغان میآورد که در آن فناوری تجارب دیجیتالی و هنجارهای اجتماعی و فرهنگی ما را بازتعریف میکند. همان طور که ما در حال حرکت در چشم انداز در حال تغییر هستیم ادغام نوآوری، مسئولیت پذیری و پایداری در تضمین پیشرفت مثبت هم برای صنایع و هم برای افراد به طور یکسان مهم هستند.
* وب ۳ نسل سوم اینترنت (غیر متمرکز) است که از تکنولوژی و فناوریهای مختلف استفاده میکند.
*بلاکچین یک فناوری برای ثبت و ضبط دادهها به حساب میآید که به آن پایگاه داده نیز گفته میشود. این دادهها میتوانند برای نمونه تراکنشهای بانکی باشند یا اسناد مالکیت، قرارها، پیامهای شخصی یا اطلاعات دیگر.
* در دهه ۲۰۱۰ میلادی اطلاعات شخصی میلیونها کاربر فیس بوک بدون رضایت آنان توسط شرکت مشاوره بریتانیایی کمبریج آنالیتیکا جمعآوری شد که عمدتا برای کارزار تبلیغات سیاسی مورد استفاده قرار میگرفت. این دادهها از طریق اپلیکیشنی به نام "این زندگی دیجیتالی شماست" که توسط "الکساندر کوگان" محقق علوم داده و شرکت او که در سال ۲۰۱۳ تاسیس شده جمعآوری شده بود.