کد خبر: ۳۲۶۰۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۰
دانشمندان دریافتند که کسانی که در طول یک هفته عادی پرکار دچار کم‌خوابی شده بودند، اما سپس توانسته بودند در پایان هفته دو ساعت بیشتر بخوابند، ۶۳ درصد کمتر احتمال داشت که به حمله قلبی یا سکته مغزی دچار شوند

مخاطب 24- همه عاشق آنند که برای پنج دقیقه بیشتر ماندن زیر لحاف در صبح‌های یخبندان دسامبر، دکمه «چرت زدن» (Snooze) را بزنند.
اما دانشمندان دارند به این نتیجه می‌رسند که آن دقایق حیاتی، می‌تواند جان فرد را نیز نجات بدهد.

دانشمندان دانشگاه پزشکی نانجینگ در چین دریافتند که کسانی که در طول یک هفته عادی پرکار دچار کم‌خوابی شده بودند، اما سپس توانسته بودند در پایان هفته دو ساعت بیشتر بخوابند، ۶۳ درصد کمتر احتمال داشت که به حمله قلبی یا سکته مغزی دچار شوند.

این مطالعه چرخه خواب با پیگیری [شرایط]سه هزار و ۴۰۰ نفر، این را نیز نشان داد که در مقابل، کارکنانی که در طول هفته کاری کمتر از شبی شش ساعت می‌خوابیدند و آخر هفته‌ها چرت نمی‌زدند، بیشتر در معرض خطر [ابتلا به]بیماری‌های قلبی عروقی قرار داشتند.

این پژوهشگران گفتند: «خواب جبرانی آخر هفته با خطر اندک درد قفسه سینه، سکته مغزی و بیماری قلبی [نیز]مرتبط است – به‌ویژه در افرادی که در طول هفته کم‌خوابی دارند.»


برای خواب بهتر ساعت را جایگزین کوک کردن تلفن همراه کنید
«این پژوهش نشان داده است که خواب فقط برای استراحت فیزیولوژیکی نیست، بلکه بر سلامت قلبی عروقی نیز بسیار موثر است.»

دهه‌ها پژوهش نشان داده بود که چرت زدن می‌تواند اثرات منفی داشته باشد، چه روی خواب و چه روی توانایی مغز برای بیدار شدن، و پزشکان به جای آن خواب عمیق بی‌وقفه را توصیه می‌کنند.

مطالعه تازه‌ای که در نشریه پژوهش خواب منتشر شده است، میزان رواج چرت زدن و تاثیر‌های این رفتار را بر خواب، خواب‌آلودگی، خلق‌وخو و توانایی‌های شناختی مغز ارزیابی کرده است.

پژوهشگران دریافتند افرادی که چرت می‌زنند، در قیاس با کسانی که اصلا چرت نمی‌زنند، به صورت میانگین نسبتا کمتر می‌خوابند و صبح‌ها خواب‌آلوده‌ترند.

اما این را نیز دریافتند که چرت زدن، روی ترشح کورتیزول، هورمون استرس، خلق‌وخو یا کیفیت خواب در طول شب، هیچ تاثیر منفی ندارد.
سایر مطالعه‌ها نیز نشان داده‌اند که یک یا دو ساعت بیشتر چرت زدن می‌تواند مانع چاقی و افسردگی شود.

 

منبع: سلامت نیوز

برچسب ها: چرت زدن
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
خانم مجری سیتیزن امریکا از ایران رفت؟ title
ژیلا صادقی، مجری پرحاشیه صداوسیما که در ماه‌های اخیر بسیار مورد توجه رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی بود، به تازگی یک استوری عجیب و متفاوت منتشر کرد.
ارتباط استفاده از سیگار الکتریکی با صرف وقت در رسانه‌های اجتماعی title
تحقیقات جدید نشان می‌دهد کودکان و نوجوانانی که هفت ساعت یا بیشتر در روز از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، دو برابر با خطر بیشتر مصرف سیگار سنتی یا سیگار الکترونیکی یا هر دو مواجهند.
اجرام مرموز در فضا که از وجود حیات فرازمینی حکایت دارند title
ستاره شناسان اجرامی مرموز را در فضا رصد کرده اند که احتمال می‌دهند نشانه وجود حیات در آنجا باشد.
شهید«حسین امیرعبدالهیان» به روایت تصویر title
شهید حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سانحه هوایی روز گذشته همراه با شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی و دیگر همراهانش، شهد شهادت نوش کرد تا نخستین شهید وزیر امور خارجه انقلاب اسلامی لقب بگیرد.
کدام بیماران کاندید پیوند عضو می توانند باشند؟ title
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با بیان این که در حال حاضر بیش از ۲۵ هزار نفر در کشور نیازمند دریافت عضو پیوندی هستند، گفت: هر سال ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ عضو قابل پیوند به دلیل عدم رضایت خانواده‌های افراد دچار مرگ مغزی به خاک سپرده می‌شود.
محل های مورد جستجو پهپاد دید در شب آکینجی ترکیه title
بررسی سایت راداری فلایت ۲۴ حاکی از ورود پهپاد آکینجی (AKINCI۰۱) ترکیه که به تجهیزات دید در شب مجهز است به آسمان ایران دارد.
ویدئو| مهدی کوشکی برای بار چهارم ازدواج کرد title
مهدی کوشکی با انتشار ویدئویی از ازدواجش با محیا مهدی‌زاده بازیگر تئاتر خبر داد
برگزیده
شهید«حسین امیرعبدالهیان» به روایت تصویر title
شهید حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سانحه هوایی روز گذشته همراه با شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی و دیگر همراهانش، شهد شهادت نوش کرد تا نخستین شهید وزیر امور خارجه انقلاب اسلامی لقب بگیرد.
بیانیه وزارت امور خارجه در خصوص سانحه بالگرد رئیس جمهور title
علیرغم شرایط نامساعد جوی و محیطی، تلاش‌ها برای رسیدن گروه‌های پُرتلاش امدادی به محل حادثه همچنان با جدیت و امیدوارانه ادامه دارد.
برگزاری جلسه فوق‌العاده دولت برای پیگیری وضعیت رئیس‌جمهور title
جلسه فوق العاده هیأت دولت به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور به منظور بسیج همه امکانات برای پیگیری وضعیت آیت‌الله رئیسی برگزار شد.
استوری عاشقانه داماد سینمای ایران title
سپند امیرسلیمانی در تازه‌ترین استوری خود، تصویری به همراه همسرش، مونا کرمی منتشر کرد.
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.