کد خبر: ۳۲۴۴۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۴
اغفال جوانان جویای کار با عنوان استخدام در سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و خصوصی، خرید تور‌های مسافرتی و مشاغل با درآمد بالا و کشاندن جوانان و افراد جویای کار به شهر‌های تهران و کرج از شایع‌ترین شیوه و شگرد‌های شرکت‌های هرمی است.

مخاطب 24- شرکت‌هرمی به شرکتی گفته می‌شود که اقدام به عضو گیری اعضای جدید نموده و سود اعضای قدیمی از مبالغ اخذ شده از اعضای جدید، پرداخت می‌شود. بر این اساس، هر شرکت هرمی که به این منظور تاسیس می‌شود، غیرمجاز و غیرقانونی است.

ممنوعیت فعالیت شرکت‌های هرمی در ایران مانع از آن نشده تا کلاهبرداران از این شیوه برای اغفال کسانی که می‌خواهند یک شبه ره صدساله را طی کنند، منصرف شوند بلکه هر بار شگرد‌های آنان تغییر می‌کند؛ گاهی به نام خرید و فروش طلا و گاهی هم به بهانه فروش اجناسی، چون لوازم بهداشتی و یا صنایع دستی؛ شگرد‌هایی که ماهیت آن‌ها بازاریابی شبکه‌ای و هرمی و هدف نهایی آن اغفال مردم است.

روزگاری شرکت‌هایی، چون گلد کوئیست و یا گلدماین با این شیوه به خروج ارز از کشور مبادرت کردند و کسانی که با سودای سودآوری سرشار به جمع آن‌ها پیوستند، سرمایه شان را از دست دادند. البته این را هم باید گفت که برخی شرکت‌ها با عنوان شرکت‌های شبکه‌ای وارد بازار می‌شوند، اما بعد‌ها فعالیت خود را به شکل هرمی ادامه می‌دهند تا با این شیوه سرمایه‌های مردم را به تاراج دهند.

با توسعه شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، تور گردانندگان شرکت‌های هرمی گسترده شده و با انتشار آگهی‌های اغواکننده در فضای مجازی به دنبال جذب جوانان با مشاغلی با درآمد بالا هستند.

در این رابطه معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی فراجا به جوانان جویای کار هشدار داد و گفت: جوانان جویای کار مراقب شرکت‌های هرمی به بهانه استخدام در شرکت‌های معتبر باشند.

سرهنگ عبداله چولکی توضیح داد: با اینکه اوج فعالیت و عضوگیری شرکت‌های هرمی با ترفند‌های مختلف همانند گذشته نیست، اما باز هم طبق گزارشات اعلام شده قربانی می‌گیرد که شهروندان باید مراقب باشند.

وی با تاکید بر اینکه آگاهی نداشتن برخی از شهروندان به ویژه جوانان جویای کار، از دسیسه‌های شرکت‌های هرمی است، اظهار داشت: گردانندگان این شرکت‌ها با دادن وعده‌های واهی و پوشالی آنان را جذب می‌کنند.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی فراجا ادامه داد: این افراد شیاد تحت عناوین مختلف مانند استخدام در سازمان ها، وزارتخانه‌ها و شرکت‌های معتبر پس از جذب، آنان را در مکان‌های مربوط به خود اسکان داده و به واسطه ودیعه مسکن و یا ضمانت کاری آن‌ها را وادار می‌کنند تا از خانواده‌های خود مبالغی اخذ و تحویل آن‌ها دهند.

وی گفت: در دسیسه‌های هرمی شخص قربانی پس از اینکه پول از خانواده اش دریافت کرد، لیدر‌های شرکت به طرق گوناگون که ردی از خودشان بجای نگذارند از طریق صرافی‌ها پول آنان را به دلار تبدیل سپس آنان را مجبور می‌کنند تا به جهت کسب سود بیشتر، نسبت به جذب افراد به صورت هرمی اقدام نمایند.

سرهنگ چولکی خاطرنشان کرد: در ادامه نیز با برگزاری کلاس‌های آموزشی تحت عنوان تحصیل سود کلان، سعی در تطمیع آنان برای ادامه همکاری و جذب زیرمجموعه می‌کنند.

وی در ادامه ضمن هشدار به شهروندان با تاکید به اینکه فعالیت در شرکت‌های هرمی به عنوان اخلال در نظام اقتصادی کشور محسوب شده و پیگرد قانونی دارد، افزود: اعضای شرکت‌های هرمی در پی جذب سرمایه‌های شما هستند نه اینکه سودی به شما برسانند.

این مقام انتظامی گفت: شرکت‌های هرمی همیشه فعالیت خود را یک نوع تجارت قانونی و مشروع معرفی می‌کنند و همچنین افراد را به خرید محصولات یا خدمات شرکت مجبور می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: نحوه فعالیت شرکت‌های هرمی در سایت ایران هشدار iranhoshdar.ir اطلاع رسانی شده است که هموطنان می‌توانند با مراجعه به این سایت اطلاعات جامعی در خصوص فعالیت شرکت‌های هرمی کسب کنند.

این مقام انتظامی یادآور شد: نحوه فعالیت و اسامی شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای نیز در سایت easnaf.ir و ایران هشدار اطلاع رسانی شده است.

برچسب ها: شرکت هرمی
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
چرا فنلاندی‌ها شادترین مردم دنیا هستند؟ title
بر اساس آخرین گزارش شادمانی جهانی World (Happiness Report ۲۰۲۴)، فنلاند برای هفتمین سال پیاپی عنوان شادترین کشور جهان را از آن خود کرده است.
بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان رایگان می‌شود title
همزمان با روز ملی موزه‌ها و روز ملی تنوع زیستی (۲۷ اردیبهشت تا ۳ خرداد) بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان به صورت رایگان است.
نخستین امپراتور روم کجا دفن شد؟ title
محققان از احتمال شناسایی مکان درگذشت نخستین امپراتور روم خبر داده‌اند، آن‌ها ویلایی را شناسایی کرده‌اند که بر اثر فوران آتشفشان «وزوو» مدفون شده بود، درحالی‌که به نظر آنها، اطلاعات این ویلا با مکان درگذشت «آگوستوس»، نخستین امپراتور روم همخوانی دارد.
تیپ جالب مجری و گوینده در کنسرت مصطفی راغب title
استایل المیرا شریفی‌مقدم با مانتو مجلسی در کنسرت مصطفی راغب پربازدید شده است.
بازداشت مروج کودک‌همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه در اینستاگرام title
رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از بازداشت زنی که برای تبلیغات سالن زیبایی‌اش اقدام به سوءاستفاده از یک دختربچه و معرفی او به عنوان یک نوعروس کرده بود خبر داد و به خانواده‌ها هشدار داد که اجازه چنین برخورد‌های سودجویانه‌ای را که ممکن است آینده فرزندانشان را تحت الشعاع قرار دهند، ندهند.
مشتی که به مرگ انجامید! title
روز یکشنبه دو پسر دانش‌آموز در بیرون از مدرسه در منطقه ابوذر غفاری شوش با هم درگیر شدند که یکی از آن‌ها با مشت به سر همکلاسی‌اش زد.
در این قبرستان جسد مردگان پوسیده نمی‌شود؟ title
قبرستان سفید چاه که به «قبرستان سپید» نیز شهرت دارد، از جا‌های دیدنی بهشهر به شمار می‌آید.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.