کد خبر: ۳۲۳۹۹
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱
یک اتفاقی در جریان اصولگرایی می‌افتد و آن هم این است که شب انتخابات دکه‌هایی درست می‌شود و این دکه‌ها مصرف کوتاه‌مدت دارد. مانند بلال‌فروش‌هایی که تا وقتی فصل بلال است بلال می‌فروشند و بعد از آن که فصل آن به پایان می‌رسد سراغ محصول دیگری مانند گردو می‌روند. این احزاب یک دکه هستند بدون آنکه هیچ ساختار فکری و اندیشه‌ای قابل اعتنا داشته باشند.

مخاطب 24- محمد مهاجری فعال سیاسی اصولگرا، درباره تشکیل حزب جدید جماران در جریان سیاسی اصولگرایان گفت: من خیلی اطلاعی از جریانات فکری این افراد ندارم. اما یک اتفاقی در جریان اصولگرایی می‌افتد و آن هم این است که شب انتخابات مجلس دکه‌هایی درست می‌شود و این دکه‌ها مصرف کوتاه‌مدت دارد. مانند بلال‌فروش‌هایی که در فصل خود، تا وقتی فصل بلال است بلال می‌فروشند و بعد از آن که فصل آن به پایان می‌رسد سراغ محصول دیگری مانند گردو می‌روند. این احزاب یک دکه هستند بدون آنکه هیچ ساختار فکری و اندیشه‌ای قابل اعتنا داشته باشند. الان به نظرم، جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا به لحاظ تفکری و تشکلی اشباع هستند. یعنی اگر در داخل جریانات فکری اصولگرایان یا اصلاح‌طلبان جریانی منشعب شود، شما به هیچ‌وجه حزبی پیدا نمی‌کنید که حرف نویی داشته باشند.

او افزود: اگر یادتان باشد چند سال پیش آقای قالیباف جریانی به نام نواصولگرایی را تعریف کرد. شما وقتی وارد جریان نواصولگرایی می‌شوید می‌بینید هیچ‌چیز جدیدی در آن نیست. همان حرف‌های قبلی است، حالا یک مقدار تندتر، یک مقدار کندتر و یک مقدار آدم‌های جدیدتر که آن هم خیلی محدود هستند. بنابراین، چون فکر جدید و خاصی واقعا در کشور وجود ندارد، این گروه‌های خلق‌الساعه هم به هیچ‌وجه هویت مستقل سیاسی پیدا نمی‌کنند و بعد از مدتی رنگ می‌بازند و به تاریخ می‌پیوندند. حالا بعضی از این دکه‌هایی که عرض کردم، ممکن است سر هر انتخاباتی خودشان را دوباره نشان بدهند. یعنی یک مدتی به وجود می‌آیند و بعد تعطیل می‌شوند و می‌روند.

این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: اگر خاطرتان باشد چند سال پیش تشکلی از سوی اطرافیان آقای احمدی‌نژاد تشکیل شده بود. آقای سیدمحمد حسینی که در دولت آقای احمدی‌نژاد وزیر ارشاد بود و الان هم معاون پارلمان رئیس‌جمهور است، جزو نفرات اصلی آن بود؛ بنابراین این احزاب، مغازه‌هایی هستند که یک مدتی کرکره‌شان را بالا می‌دهند، بعد از مدتی کارشان نمی‌گیرد و تعطیل می‌کنند، یا مغازه دیگری با تابلوی جدید باز می‌کنند یا دکه‌های موقتی ایجاد می‌کنند که هدف انتخاباتی کوتاه‌مدتی را رقم بزنند.

مهاجری در پاسخ به این سوال که آیا این احزاب بیشتر به دنبال سهم‌خواهی در انتخابات هستند یا همان فعالیت شب انتخاباتی دارند، گفت: بیشتر این ابراز وجود‌ها برای فهم است. یعنی طرف می‌خواهد بگوید من هم هستم، بیا شریک شویم. به من هم، از قدرت چیزی بدهید. اگر انتخابات مجلس باشد، کرسی پارلمانی می‌خواهند، اگر انتخابات ریاست جمهوری باشد پست وزیر، معاون یا مشاور وزیر و یا مشاور رئیس‌جمهوری می‌خواهند بگیرند و تلاش می‌کنند که خودشان را به قدرت برسانند.


بیشتر بخوانید


این تحلیل‌گر سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که حزب جماران را به کدام طیف سیاسی نزدیک می‌دانید، گفت: بیشتر به جریان تندروی سیاسی نزدیک است.

مهاجری در مورد اختلافات اخیر در جریان اصولگرایی گفت: اصلاح‌طلبان هم درگیر این ماجرا هستند، اما جریان اصولگرا، نیاز به یک پوست‌اندازی کامل دارد که نه جرأت آن و نه توان و نیروی انسانی‌اش را دارد؛ بنابراین می‌بینید که، چون نمی‌تواند پوست‌اندازی کند، پروژه‌های کوتاه‌مدت مقطعی تعریف می‌کند. یک روز زیرپوست لایحه بودجه می‌رود و روز دیگر به استضیاح وزیر می‌پردازد. یعنی به نظرم هیچ کار ایجابی برای جریانات سیاسی اصولگرا و منشعبین جدیدشان وجود ندارد. عمدتا توانایی کار‌های فردی را دارند و برای خودشان با یکسری کار‌های تبلیغاتی، فضای سیاسی- تبلیغاتی فراهم می‌کنند.

او در پاسخ به این سوال که آیا امکان ارائه چند لیست در انتخابات از سوی نهاد اصولگرایان وجود دارد، گفت: اگر فضای انتخابات به شکلی باشد که از جناح‌های مختلف کاندیدا‌های زیادی تأیید صلاحیت شوند و این تصور به وجود بیاید که ممکن است جریان اعتدال و اصلاح‌طلب به عنوان یک خطر در مقابل جریان اصولگرا قرار بگیرند آن زمان حتما یک ائتلاف صورت می‌گیرد. وگرنه اصولگرایان ترجیح می‌دهند وزن‌کشی کنند و هرکسی با وزن خودش وارد جریان انتخابات شود.

این فعال سیاسی اصولگرا در مورد اینکه برخی اختلافات در جریان اصولگرایی را با وجود یکدستی قوا نوعی دعوای زرگری می‌دانند، گفت: بخشی از آن اختلافات واقعا دعوای زرگری نیست، یعنی در حال حاضر به نظر می‌رسد، جریان دولت هر روز ناکارآمدی‌های خود را بیشتر بروز می‌دهد و مجلس دیگر نمی‌خواهد در نقش ماله‌کشیدن بر این ناکارآمدی‌ها به ویژه در آستانه انتخابات، ظاهر شود. نمایندگان فعلی به میزانی که بخواهند ژست حمایت از دولت بگیرند، باید از پارلمان خداحافظی کنند، چون مورد اقبال مردم قرار نمی‌گیرند. از این جهت به انتقاد از دولت مشغول می‌شوند، اما اینطور نیست که کلا جنبه تبلیغاتی داشته باشد. واقعا یک جا‌هایی ناکارآمدی‌های دولت یا مجلس به اصطکاک‌هایی منجر شده است.


منبع: ایلنا

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
حشاشین ممنوع شد title
طبق دستور شورای صدور مجوز ساترا انتشار سریال «حشاشین» در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران مورد تایید نمی‌باشد.
بیمارستان محب مهر به علت کشف حجاب پلمپ شد؟! title
مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد: پلمب بیمارستان محب مهر به دلیل کشف حجاب تکذیب می‌شود.
حراج ساعت طلایی ثروتمندترین مسافر تایتانیک title
یک ساعت جیبی طلایی که از جیب‌های جسد جان جیکوب آستور، یکی از ثروتمندترین مسافران کشتی تایتانیک پیدا شده بود، روز شنبه به حراج گذاشته می‌شود.
قاتل مجنون چرا باید آزد باشد؟ title
سوابق مرد معتادی که بعد از ارتکاب به قتل، از سوی کارشناسان پزشکی قانونی مجنون تشخیص داده شد، نشان می‌دهد وی سه سال قبل نیز پدرش را کشته بود.
حمید رسایی لیست درخواست هایش را از مجلس مطرح کرد! title
حمید رسایی، منتخب مجلس دوازدهم گفت: هیات رییسه، هر کس که باشد، موظف است امکانات ابتدایی برای منتخبان که از شهرستان‌ها به تهران می‌آیند را فراهم کند.
ساخت الماس در کمتر از ۳ ساعت شدند title
دانشمندان کشور کره جنوبی در عرض ۱۵۰ دقیقه موفق به ساخت الماس با استفاده از مخلوط فلزات مایع تحت فشار یک اتمسفر شدند.
ماجرای مسلمان شدن مورایس چیست؟ title
خبر گرویدن ژوزه مورایس به دین اسلام و ازدواج قریب الوقوع او با یک دختر ایرانی، یکی از پر سر و صداترین اخبار فوتبال ایران در ۲۴ ساعت گذشته بود.
برگزیده
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.