کد خبر: ۳۱۸۲۸
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۷
بررسی آمار‌های تجارت نشان می‌دهد اختلاف ارزش هر تن کالای صادراتی و وارداتی در هشت ماهه ابتدایی امسال به بیشترین سطح در ۱۰ سال اخیر رسیده است.

مخاطب 24- ارزش هر تن کالای صادراتی و وارداتی در یک اقتصاد همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. به طوری‌که این آمار می‌تواند نشان دهد چه میزان ارز حاصل از هر تن صادرات وارد کشور شده و چه میزان ارز به واسطه واردات کالا از کشور خارج می‌شود. اختلاف این دو مقدار گویای میزان خالص خروج یا ورود ارز به کشور است.
بررسی آمار‌های تجارت کشور در هشت ماهه ابتدایی امسال نشان می‌دهد ارزش هر تن کالا‌های وارداتی در هشت ماهه ابتدایی سال جاری در مقایسه با دوره مشابه در ۱۰ سال گذشته بالاترین سطح را تجربه کرده است.

همچنین این آمار‌ها نشان می‌دهد اختلاف ارزش هر تن کالای صادراتی و وارداتی در هشت ماهه نیز در کمترین سطح خود از سال ۹۲ تا ۱۴۰۲ قرار گرفته است.
لازم به ذکر است که این گزارش بر اساس ارزش تجارت در کالا‌های غیرنفتی عنوان شده و از آمار‌های گمرک ایران در آن استفاده شده است.
شکاف عجیب در ترکیب تجارت ایران! ثبت ارزان‌ترین حجم صادرات!
رکورد ارزش هر تن کالای وارداتی شکسته شد
اکوایران در این باره نوشت: آمار‌های صادرات و واردات کشور در ۸ ماهه ابتدایی امسال نشان می‌دهد ارزش هر تن کالای صادراتی به ۳۵۶ دلار رسیده است. به عبارتی با تقسیم ارزش کل کالا‌های صادراتی کشور در این مدت بر وزن کالا‌های صادراتی می‌توان فهمید به ازای هر تن کالایی که از کشور خارج می‌شود ۳۵۶ دلار عایدی ارزی برای کشور خواهد داشت.

این عدد در هشت ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ معادل ۴۶۰ دلار بوده که با کاهش ۱۰۴ دلاری مواجه شده است. دلیل این اتفاق را می‌توان در بازار‌های جهانی کالا‌های ایرانی دانست. در حقیقت این عدد نشانه‌ای از تقاضای پایین بازار‌های جهانی برای کالای ایرانی است. به طوریکه باعث شده قیمت کالا‌های ایرانی در این بازار‌ها افت داشته باشد.

همین آمار برای واردات کالا‌های خارجی نیز وجود دارد. به طوریکه از تقسیم ارزش کل کالا‌های وارداتی کشور در هشت ماهه ابتدایی سال جاری بر کل وزن کالا‌های وارداتی می‌توان به ارزش هر تن کالای وارداتی به کشور پی برد. بر این اساس ارزش هر تن کالای وارداتی به کشور در ۸ ماهه ابتدایی امسال به ۱۷۰۴ دلار رسیده است. به این معنا که به ازای هر تن کالایی که در این مدت به کشور وارد شده است ۱۷۰۴ دلار ارز از کشور خارج شده است.

بررسی روند ۱۰ ساله این متغیر گویای آن است که خروج ارز از کشور در سال ۱۴۰۲ روند صعودی به خود گرفته است. طبق آمار‌ها ارز خارج شده از کشور به ازای هر تن واردات در هشت ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ معادل هزار و ۵۸۴ دلار بوده که این عدد در سال جاری با ۱۲۰ دلار افزایش در روبه‌رو شده است.

همچنین بررسی روند این متغیر حاکی از آن است که ارزش هر تن کالای وارداتی به کشور رکورد ده ساله خود را شکسته و در بالاترین سطح قرار گرفته است.
شکاف عجیب در ترکیب تجارت ایران! ثبت ارزان‌ترین حجم صادرات!
رکوردزنی اختلاف صادرات و واردات
با اختلاف گرفتن از دو ارزش یاد شده در بالا می‌توان به میزان خالص ورود یا خروج ارز از کشور رسید. به بیان دیگر اگر ارزش هر تن کالای صادراتی را از ارزش هرتن کالای وارداتی کم کنیم به عددی می‌رسیم که نشان می‌دهد به ازای هر تن تجارت در کشور، چه میزان ارز به طور خالص به کشور وارد یا از کشور خارج می‌شود.

بزرگترین وارد کننده خودرو ایران کدام است؟
آمار‌های تجارت هشت ماهه در ۱۰ سال اخیر نشان می‌دهد اختلاف ارزش هر تن کالای صادراتی و وارداتی به نفع کالا‌های وارداتی سنگینی کرده است. به بیان ساده‌تر در هشت ماهه ابتدایی ۱۰ سال اخیر کشور همواره کالا‌های وارداتی گرانتر از کالا‌های صادراتی بوده و میزان ارز خارج شده از کشور همواره بیشتر از ارز وارد شده به کشور بوده است.

بر اساس آخرین آمار تجارت در هشت ماهه ابتدایی امسال، به ازای هر تن تجارت کالا‌های غیرنفتی به میزان هزار و ۳۴۹ دلار ارز از کشور خارج شده است. به عبارتی هر تن کالای وارداتی به کشور در این مدت هزار و ۳۴۹ دلار گرانتر از هر تن کالای صادراتی بوده است.

بررسی روند تجارت هشت ماهه در ۱۰ سال اخیر گویای آن است که این شکاف میان ارزش هر تن کالای صادراتی و وارداتی شدت گرفته است. به طوریکه این اختلاف در هشت ماه ابتدایی سال گذشته هزار و ۱۲۴ دلار بوده، اما در سال جاری به اندازه ۱۲۵ دلار به ازای هر تن بدتر شده است. شواهد نشان می‌دهد اختلاف ارزش هر تن کالای صادراتی و وارداتی در هشت ماهه ابتدایی امسال به بیشترین میزان خود در ۱۰ سال اخیر رسیده است.
شکاف عجیب در ترکیب تجارت ایران! ثبت ارزان‌ترین حجم صادرات!

منبع: تجارت نیوز

برچسب ها: واردات کالا
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
با ۴ میلیارد تومان در این مناطق تهران خانه بخرید title
اگر قصد خرید خانه در تهران را دارید و حداکثر بودجه شما ۴ میلیارد تومان است، این گزارش را از دست ندهید.
واکنش مورینیو به رابطه مربی سپاهان و شیدا مقصودلو title
سردار آزمون در گفتگو با یکی از رسانه‌ها خاطره جالبی از مورینیو تعریف کرد.
شیدا مقصودلو کیست؟ title
در ادامه بیوگرافی شیدا مقصودلو، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون و همسر خارجی اش ژوزه مورایس، مورد بررسی قرار خواهد گرفت، پس با ما همراه باشید.
انهدام باند خواهر و برادری سرقت در تهران title
رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ از انهدام باند چهارنفره‌ای که به سرکردگی یک خواهر و برادر اقدام به قاپ‌زنی و سرقت موتورسیکلت در نقاط مختلف تهران کرده بودند، خبر داد.
بالاخره هر روز قهوه بخوریم یا نه؟ title
اگر شما یکی از افرادی هستید که هر روز قهوه می‌نوشید و به این فکر می‌کنید که این عادت چه بلایی سر بدن شما می‌آورد، به خواندن ادامه دهید تا در مورد این موضوع مهم بیشتر بدانید.
آیا واقعاً مهم است که به کدام سمت بخوابیم؟ title
هر یک از ما برای خواب به شکل و مدل خاص خود عادت داریم. آیا واقعاً مهم است که به کدام سمت بخوابیم؟ آیا دلایل علمی در این زمینه وجود دارد؟
حرارت تلفن همراه موجب ناباروری مردان می‌شود؟ title
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: حرارت تلفن همراه موجب ناباروری در مردان می‌شود.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.