کد خبر: ۳۱۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
فقط بیش از سه هزار خودرو برای لوکس سواران در هوای آلوده آمد؛

نه خودروی اقتصادی آمد و نه ۲۰۰ هزار خودروی وارداتی

قرار بود تا قبل از تابستان ۲۰۰ هزار خودروی روز دنیا راهی خیابان‌های کشور شود. وارداتی که در گام اول به خروج ده‌ها هزار خودروی پرمصرف و فرسوده منجر می‌شد تا حداقل تاثیر آن در کاهش آلودگی این روز‌های شهر‌های بزرگ همچون تهران را شاهد باشیم.
نه خودروی اقتصادی آمد و نه ۲۰۰ هزار خودروی وارداتی

مخاطب 24- در هفته‌های پایانی سال گذشته، وزارت صمت در راستای قانون واردات خودرو، تصمیم گرفت تا متقاضیان این خودرو در سامانه یکپارچه ثبت نام کنند و در همان شروع کار نیز ۵۰۰ میلیون تومان در حساب بانکی خود مسدود کنند. در نهایت اعلام شد که حدود ۱۲۰ هزار نفر در این طرح ثبت نام کرده‌اند و مدتی بعد در اقدامی عجیب و سوال برانگیز، تنها حدود ۳۴ هزار نفر تایید نهایی شدند و باقیمانده افراد متقاضی نیز چندین هفته بعد و با اعتراض بسیار، بالاحره توانستند ۵۰۰ میلیون تومان بلوکه شده خود را از بانک دریافت کنند. چند ماه بعد نیز مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت گفت: از این تعداد ۴ هزار نفر از خرید انصراف دادند و به این ترتیب ۳۰ هزار نفر در نوبت تحویل خودرو قرار گرفتند که فقط تعداد محدودی از این ۳۰ هزار نفر موفق به تحویل خودرو‌های خود شده‌اند.

اما در این میان و در حالی که سخنگوی وقت وزارت صمت وعده داده بود که تا پایان بهار امسال ۲۰۰ خودرو به کشور وارد خواهد شد، گمرک اعلام کرد در بهار امسال ۲۴۱ دستگاه خودرو سواری و به ارزش ۵.۶ میلیون دلار به کشور وارد شده است. مدتی بعد و با فشار رسانه‌ها و گلایه متقاضیان در صف مانده، بر تعداد این خودرو‌ها افزوده شد و حالا در جدیدترین آمار رسمی گمرک مشخص شده است که از ابتدای سال تا پایان آبان ماه (یازده روز قبل) ۳ هزار و ۴۸۸ دستگاه خودروی سواری به ارزش ۶۹ میلیون و ۶۱۵ هزار دلار به کشور وارد شده است.

آماری که نشان می‌دهد نه تنها وعده واردات ۲۰۰ هزار خودرو به سنگ خورده است، بلکه همان ۳۰ هزار نفر ثبت نام کننده نهایی هم امیدی به دریافت خودروی خود ندارند! هرچند علی آبادی وزیر صمت در آبان ماه وعده داده بود که "واردات خودرو‌های نو براساس برنامه پیش می‌رود و تا آذرماه تکلیف تمام کسانی که ثبت نام کرده‌اند روشن و نحوه دریافت خودرو مشخص می‌شود. "

اما سرعت واردات لاک پشتی خودرو‌های خارجی، اوضاع را به گونه دیگری نشان می‌دهد و موضوع خودرو‌های وارداتی هنوز برای بسیاری از این ۳۰ هزار متقاضی تعیین‌تکلیف نشده است.

حال از وعده واردات ۲۰۰ هزار خودرو یا بهتر بگوییم وعده رسیدن ۳۰ هزار خودرو به دست ۳۰ هزار ثبت نام کننده تا آذرماه که بگذریم، موضوع مهم دیگری در میان است که بدست فراموشی مسئولان صمت سپرده شده است. قانونی که بر لزوم واردات خودرو‌های اقتصادی تاکید داشت و حتی وزیر وقت صمت یعنی فاطمی امین نیز گفته بود: تمرکز وزارت صمت بر واردات خودرو‌های اقتصادی است تا بتوان در سبد خودرویی خانواده‌های متوسط و کم درآمد جای داشته باشد. یا در جای دیگری تاکید داشت: "واردات خودرو‌های اقتصادی به منظور دسترسی قشر‌های متوسط با درآمد کمتر جامعه و همچنین ارتقای کیفی صنعت خودروی کشور در دستور کار قرار خواهد گرفت. ".

اما نگاهی به سامانه یکپارچه عرضه خودرو‌های وارداتی داشته باشیم نشان می‌دهد که همین تعداد اندک خودروی وارداتی به روایت گمرک، دارای قیمت‌های میلیاردی هستند که هیچ نشانی از خودروی اقتصادی برای مردم ندارند. خودرو‌هایی که با در نظر گرفت هزینه‌هایی همچون بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل؛ ارقامی بعضا بالای سه میلیارد تومان نیز خواهند داشت. خودرو‌هایی که حالا قرار است در هوای آلوده شهر‌هایی همچون تهران، به دست لوکس سوارانی برسد که از مدل‌های قدیمی آن‌ها خسته شده اند و به زودی مدل ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ را سفر می‌شوند و سایر ۲۰ و چند هزار متقاضی در صف مانده‌ی سامانه یکپارچه نیز، همچنان باید چشم انتظار تعیین تکلیف از سوی وزارت صمت باشند تا شاید چند ماه دیگر به خودروی مورد نظرشان برسند.

جمع بندی

با همه این اوصاف؛ اضطرار آلودگی هوا، افزایش مصرف بنزین، حباب قیمتی در بازار خودرو و مواردی از این دست؛ همگی نشان از نبود مدیریت صحیح در ابعاد مختلف دارد که شاید یکی از مهم‌ترین آن ها، فراموشی وعده واردات ۲۰۰ هزار خودروی روز دنیا به کشورمان باشد که قرار بود تا قبل از تابستان راهی خیابان‌های کشور شود. وارداتی که در گام اول به خروج ده‌ها هزار خودروی پرمصرف و فرسوده منجر می‌شد تا حداقل تاثیر آن در کاهش آلودگی این روز‌های شهر‌های بزرگ همچون تهران را شاهد باشیم. اما آنچه تا به امروز محقق شده، ناامید کننده است و از آن بدتر تولید خودرو‌های داخلی پرمصرف است که همچنان ادامه دارد!

ناگفته نماند که اجرای قانون واردات خودرو‌های کارکرده نیز چند ماهی است که در مرحله وقت کشی از سوی تیم اقتصادی دولت است و نیازمند توجه نمایندگان مجلس در مقام نظارت بر حسن اجرای قانون است.

 

منبع: تابناک

برچسب ها: واردات خودرو
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
راهکار‌هایی برای جلوگیری از داغ شدن گوشی در تابستان راهکار‌هایی برای جلوگیری از داغ شدن گوشی در تابستان
کارشناسان هشدار می‌دهند گرمای شدید تابستان می‌تواند به باتری و عملکرد گوشی آسیب بزند و توصیه‌هایی برای جلوگیری از داغ شدن آن ارائه کرده‌اند.
ردیاب مخفی آمریکا در تراشه‌ها؛ رصد پنهان چین ردیاب مخفی آمریکا در تراشه‌ها؛ رصد پنهان چین
منابع آگاه می‌گویند آمریکا در محموله‌های تراشه‌های پیشرفته، ردیاب مخفی نصب کرده تا هرگونه انتقال غیرقانونی آنها به چین را شناسایی کند.
چرخش بزرگ هند و چین؛ از مرز هیمالیا تا میز مذاکره چرخش بزرگ هند و چین؛ از مرز هیمالیا تا میز مذاکره
وانگ یی، وزیر خارجه چین ۱۸ اوت به دهلی نو می‌رود تا درباره کاهش تنش‌های مرزی، ازسرگیری تجارت و همکاری‌های دوجانبه با مقامات هند گفت‌و‌گو کند.
ایران از NPT خارج می شود ایران از NPT خارج می شود
نماینده تهران هشدار داد در صورت فعال شدن مکانیسم ماشه، ایران از معاهده NPT خارج می‌شود؛ موضوعی که پیش‌تر به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام شده است.
شروع تبعید بزرگ؛ اسرائیل طرح اخراج فلسطینیان غزه را کلید زد شروع تبعید بزرگ؛ اسرائیل طرح اخراج فلسطینیان غزه را کلید زد
اسرائیل با اندونزی، سومالی‌لند، اوگاندا، سودان جنوبی و لیبی درباره پذیرش فلسطینیان غزه مذاکره می‌کند؛ اقدامی که با واکنش‌های تند روبه‌رو شده است.
طرح روسیه و آمریکا با الگوی اشغال کرانه باختری برای اوکراین طرح روسیه و آمریکا با الگوی اشغال کرانه باختری برای اوکراین
تایمز فاش کرد روسیه و آمریکا مدلی شبیه اشغال کرانه باختری برای پایان جنگ اوکراین بررسی می‌کنند که کنترل مناطق اشغالی را به مسکو می‌سپارد.
بسته حمایتی خبرنگاران به مرحله اجرا نزدیک شد بسته حمایتی خبرنگاران به مرحله اجرا نزدیک شد
سخنگوی دولت از نهایی شدن بسته حمایتی خبرنگاران شامل مسکن، معیشت و بیمه خبر داد و گفت این طرح با پیگیری مسئولان به‌زودی اجرایی می‌شود.
برگزیده
روند بازگشت دلار روند بازگشت دلار
قیمت دلار که روز گذشته خود را به کانال ۹۵ هزار تومانی نزدیک کرده بود، در معاملات نقدی امروز دوباره به کانال ۹۲ هزار تومانی سقوط کرد و روی رقم ۹۲ هزار و ۴۰۰ تومان بسته شد. تا این لحظه، قیمت دلار در معاملات فردایی هم رونق چندانی ندارد و ۲۰۰ تومان بالاتر قرار گرفته است.
ایران‌خودرو از دولت شکایت کرد ایران‌خودرو از دولت شکایت کرد
با اینکه خودروسازان به‌تازگی موفق شدند مجوز افزایش قیمت محصولاتشان را بگیرند، اما به نظر می‌رسد این افزایش نه‌تنها رضایت آنها را جلب نکرده، بلکه حالا یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان کشور پای شکایت به میان آورده است.
تجارت سلامت در بیمارستان‌ها تجارت سلامت در بیمارستان‌ها
وقتی هزینه درمان پدر، سه میلیون یا سه سکه است، و جان او گروگان تعرفه‌ها و بیمارستان‌هاست، دیگر نامش «درمان» نیست؛ روایت تلخی که این‌بار از زبان یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس بازگو می‌شود.
صفحه خبر بالای تصاویر