کد خبر: ۳۱۴۹۶
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۱
گروهی بر این باورند که به واسطه هسته‌ای بودن پکن و واشنگتن، چنین رویارویی غیر ممکن خواهد بود، اما گروهی دیگر از منظری متفاوت جنگ محتمل را بررسی کرده و می‌گویند به دلیل متغیرهایی، چون عدم تمایل آمریکا و چین جهت استفاده از سلاح هسته‌ای، آسیا در آستانه جنگی تمام عیار قرار دارد.

مخاطب 24- برخی از ناظران بر این باورند که جنگ چین و آمریکا اجتناب ناپذیر است. با این همه متغیرهایی وجود دارد که که تامل درباره شان، احتمال وقوع درگیری را کم تر خواهد کرد. نخستین و در عین حال مهم‌ترین متغیر، تجهیز دو کشور به سلاح هسته‌ای است؛ طبیعتا رهبران دو کشور به خوبی می‌دانند که در صورت وقوع هرگونه درگیری، جهان باید به پایان خود سلام کند.

چرا جنگ تایوان محتمل است؟

با این حال برخی از تحلیلگران می گویند، چین و ایالات متحده در عین رقابت ظاهرا نگران موازنه هسته‌ای نیستند. در ایالات متحده آمادگی زیادی برای جنگ وجود دارد - و صحبت از استفاده احتمالی از سلاح هسته ای بسیار کم است. در نوشته‌های استراتژیست‌های نظامی یا گزارش‌های مربوط به بازی‌های جنگی در اندیشکده‌های واشنگتن، تمرکزها بر جنگ متعارف است. از همین رو گفته می شود که شرایط کنونی با شرایط حاکم بر جنگ سرد، متفاوت است. در آن بازه زمانی، روس‌ها زرادخانه هسته‌ای بسیار بزرگی داشتند، در حالی که چین، تا همین اواخر، زرادخانه بسیار کوچکی داشت. با این حال در پنج سال گذشته، چین ذخایر هسته ای اش را بیش از دو برابر کرده و به بیش از 400 کلاهک رسانده و انتظار می رود تا سال 2030 به هزار کلاهک دسترسی داشته باشد.

چرا درگیری چین و آمریکا حتمی است؟ تایوان؛ محرک جنگ جهانی سوم!

با این همه از منظر گروهی از ناظران، تجهیز چین به چنین سلاحی، به معنای بازدارندگی موثر است. به باور این گروه، همیشه یک عنصر روانی برای بازدارندگی وجود دارد. از همین رو گفته می شود که در صورت وقوع درگیری احتمالی چین و آمریکا بر سر تایوان، دو بازگر به رویارویی متعارف متوسل خواهند شد، مگر آن که جنگ به جایی کشیده شود که احتمال باخت، یکی از طرفین در برابر دیگری افزایش یابد. Lawliberty دراین باره نوشته چنین ابهامی موجبات تمایز سناریوی تایوان از جنگ روسیه و اوکراین می شود. اگرچه تهدیدات هسته‌ای روسیه همه آن چیزی نیست که ناتو را از مداخله باز می دارد، با این وجود باورپذیرتر از تهدیدات چین است. علاوه بر این، جغرافیای تایوان و چین با اوکراین و روسیه بسیار متفاوت است. طبیعتا تصرف تایوان توسط آمریکا، آسان تر و  کم هزینه تر از توقف ماشین جنگی پوتین در اوکراین است.

چرا درگیری چین و آمریکا حتمی است؟ تایوان؛ محرک جنگ جهانی سوم!

چین، شوروی نیست!

در نهایت، دولت ها در خلاء تاریخ تعامل ندارند. رویدادهای اخیر اولویت‌های تصمیم‌گیرندگان را تعیین کرده و ارزیابی‌های شان از ریسک را تغییر می دهد. در باب این نظریه که ایالات متحده و چین وارد «جنگ سرد دوم» می شوند، گروهی تردید دارند و می گویند، چین برای توسعه هر مایل از مرزهای خود از رویکرد جاه طلبانه و در عین حال هولناک شوروی پیروی نمی کند. بی دلیل نیست که آمریکا نتوانسته با روسیه به توافقی دست پیدا کند، چرا که روس ها از منظر تاریخی پتانسیل توسل به محرک های خطرناک را دارند.


بیشتر بخوانید


اما در باب چین، چنین ذهنیتی وجود ندارد. هرچند برخی از ناظران می گویند، واشنگتن، پکن را دست کم گرفته است. با این همه اکثریت تحلیلگران در باب یک نظریه اجماع نظر دارند و می گویند، در صورتی که چین بخواهد بر سرتایوان، دست به ماجراجویی بزند، صرفا قادر است به اهرم محاصره متوسل شود. گزینه ای که توسل بدان بعید است، هرچند از منظر فنی، محاصره یک سرزمین اقدام جنگی نیست، بلکه محرکی است برای آغاز جنگ.منافع آمریکا منوط به نفی هرگونه تمرین اجباری چین بر سر تایوان است. اگر استراتژی بلندمدت چین برای اجبار از طریق محاصره موفق شودو تایوان بدون ریختن قطره‌ای خون از دست برود تقریباً همان تعداد تراشه از آمریکا به چین روی میز پوکر بین‌المللی منتقل خواهد شد.

چرا درگیری چین و آمریکا حتمی است؟ تایوان؛ محرک جنگ جهانی سوم!

نکته مهم این است که برخی از عواملی که به منافع آمریکا در تایوان کمک می کند، نظامی هستند. تایوان بر لبه فلات قاره ای قرار دارد که از سرزمین اصلی چین جدا است.. اشغال این مانع بین آب های کم عمق و دریاهای عمیق، کارایی زیردریایی های چینی و قابلیت های نظارتی در سراسر منطقه را به شدت افزایش می دهد. این مقوله می تواند محاصره ژاپن و کره را تسهیل و تعادل هسته ای بین ایالات متحده و چین را تغییر دهد.علاوه بر این، دلیل دیگری که رویارویی میان آمریکا و چین را محتمل تر می کند، این است که ایالات متحده برای حمایت از تایوان راهی جزء ارسال نیروی نظامی به منطقه ندارد. هرچند چین بعد از آغاز جنگ به سختی می تواند مانع از تحویل تسلیحات هواپیماها و کشتی‌های آمریکایی به تایوان شود.

چرا درگیری چین و آمریکا حتمی است؟ تایوان؛ محرک جنگ جهانی سوم!

بایدن در قیاس با اوباما محبوبیت چندانی ندارد. با این همه، حقیقت این است که در صورت وجود تهدید خارجی جدی، رهبران واشنگتن فارغ از چند صدایی های حاکم، جبهه ای متحد را تعریف می کنند. درست است، صلح طلبان تعریف شده در جناح چپ به وقوع درگیری رای نمی دهند. گروهی از راست گراها نیز ساز مخالف خواهند زد.اما فاصله میان موافقان و مخالفان، چندان زیاد نیست. در مورد چین، بایدن از رویکرد ترامپ پیروی کرد و اتحادش را با کشورهایی که به دنبال مهار پکن هستند را تقویت کرد.دلیلش شاید جنگ در اوکراین باشد.جنگ اوکراین ممکن است واشنگتن را از رقابت بزرگتر در آسیا منحرف کند یا مانع از آن شود، اما تاکنون، به ایجاد اتحادها، تغییر جهت نهادها، و آمادگی سیاسی و مادی برای درگیری نظامی با چین سرعت بخشیده است.

 

منبع: اقتصاد نیوز

برچسب ها: سلاح هسته‌ای
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
فیلم آموزش الفبا توسط مرحوم سید حسن نیرزاده title
این قصه گوی پیر با لباس بلندی بر تن، کلاهی بر سر و عصایی در دست راوی نمایشی می شد که خودش، هم کارگردانی می کرد و هم به جای تک تک شخصیت های قصه به ایفای نقش ها می پرداخت
مرتب کردن خانه به روش ژاپنی‌ها title
مرتب کردن یا چیدمان خانه از آن چیزهایی است که همه ما دوست داریم بهترینش را در خانه اجرا کنیم. در این‌جا یکی از روش‌های مuروف ژاپنی به نام «کن‌ماری» را معرفی کرده‌ایم.
ترک خاک ایران برای همیشه؟ title
تصاویری از سارا صوفیانی و همسر و دخترش در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایران را برای همیشه ترک کردند
عکس‌هایی از پیکر نیکا شاکرمی و وسایلش در روز فوت title
رسانه قوه قضائیه با انتشار تصاویری از روز فوت نیکا شاکرمی نوشت: «نگاهی به گزارش‌های یاد شده با موضوع نیکا شاکرمی در اینترنشنال، بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان به‌عنوان سردمداران تهیه گزارش‌های جعلی از فوت نیکا شاکرمی واقعیت عجیبی را نشان می‌دهد
چت‌بات هوش مصنوعی انویدیا با قابلیت‌های هیجان‌انگیز آپدیت شد title
انویدیا چت‌بات اختصاصی ChatRTX را با قابلیت‌های جذاب و کاربردی‌تر به‌روزرسانی کرد.
محاکمه مرد رمال به اتهام تعرض به ۵ زن title
مرد رمال که متهم است با نقشه شیطانی پنج زن و دختر را به دام سیاه انداخته و آزار داده در جلسه محاکمه مدعی شد که تعرضی در کار نبوده و شاکی‌ها با خواست و رضایت خودشان با وی ارتباط داشته‌اند.
چرا فنلاندی‌ها شادترین مردم دنیا هستند؟ title
بر اساس آخرین گزارش شادمانی جهانی World (Happiness Report ۲۰۲۴)، فنلاند برای هفتمین سال پیاپی عنوان شادترین کشور جهان را از آن خود کرده است.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.