کد خبر: ۳۱۴۳۶
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۲
با وجود اینکه تاکنون چندین بار مقامات دولتی افزایش قیمت بزنین را شایعه خوانده و اخبار در این خصوص را تکذیب کرده‌اند، اما همچنان نگرانی در مورد بالا رفتن قیمت بنزین وجود دارد.

مخاطب 24- قیمت بنزین از عوامل مهمی است که تأثیر به‌سزایی در اقتصاد و هزینه‌های رانندگی دارد. قیمت بنزین در سراسر جهان تحت تأثیر عواملی مانند قیمت نفت خام، پیش‌بینی تقاضا و عرضه بنزین، سیاست‌های دولتی، نوسانات ارز و قوانین بین‌الملل قراردارد.

استاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: دولت کشوری مثل آلمان در ۲۰ سال اخیر هم تولید ناخالص داخلی (جی دی پی) خود را بالا برد و هم مصرف انرژی را کاهش داد. در انگلستان مصرف بنزین ظرف حدود دو دهه نصف شد. یعنی انگلستان هم زمان با رشد اقتصادی، مصرف سوخت را کم کرد و برعکس در ایران نه تنها رشد اقتصادی نداشتیم بلکه مصرف بنزین نیز افزایش یافته است. به عبارت دیگر تمام شاخص‌ها به ما نشان می‌دهد که در بخش انرژی مسیر را اشتباه می‌رویم.

چون از تولید ثروت عاجزند، اصرار به توزیع ثروت دارند
رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی انرژی ایران درباره “طرح بنزین برای همه” گفت: “طرح بنزین برای همه” در ادامه تصمیمات پوپولیستی و عوامگرایانه تخصیص یارانه به صورت یکسان است. واقعیت ماجرا این است که دولت، مجلس و حکومت ایران از تولید ثروت عاجز هستند و بنابراین بر توزیع ثروت اصرار می‌کنند و با اختصاص بنزین برای همه، توزیع ثروت می‌کنند نه تولید ثروت. این در حالی است که وظیفه دولت‌ها توزیع ثروت نیست بلکه باید در بخش تولید ثروت تسهیلگری کنند.

اورعی در پاسخ به این سوال که چرا دولت، مجلس و حکومت ایران بر توزیع ثروت اصرار می‌کنند؟ گفت: زیرا می‌خواهند ارباب گری کنند. اگر قرار است بنزین را میان همه تقسیم کنیم، پس دیگر منابع ایران را نیز بین همه تقسیم کنیم. چه فرقی بین بنزین و دیگر منابع است؟ زیرا نقش حکمرانی این نیست که هرچه در کشور است به طور مساوی بین مردم تقسیم کند. مسئله این است که نه تنها نباید تقسیم کند بلکه بزرگترین اشتباه، تقسیم مساوی میان همه است. نقش دولت این است که باید به دنبال توسعه زیرساخت، امنیت، بهداشت، آموزش و… باشد نه اینکه به “مقسم” تبدیل شود.


بیشتر بخوانید


دولت باید از دلالی بنزین کنار رود و کار را به بخش خصوصی واقعی واگذار کند
طرح بنزین برای همه، کیلویی است
استاد دانشگاه صنعتی شریف در پاسخ به این سوال که راهکار چیست؟ گفت: راهکار این است که دولت حوزه انرژی را به بخش خصوصی واگذار کند. اگر از کشورهایی چون گینه بیسائو و جیبوتی بگذریم، در کل دنیا یک کشور وجود ندارد که چنین طرح نابخردانه و غیرعاقلانه‌ای را پیشنهاد کند. بنابراین از همین امروز دولت باید از دلالی بنزین کنار رود و کار را به بخش خصوصی واقعی واگذارد و قیمت‌گذاری اصلاح شود. دولت اجازه دهد نیروهای اقتصاد و نیروهای بازار وارد این حوزه شوند و در ادامه نیز از قشر آسیب پذیر حمایت کند اما حمایت باید هوشمندانه باشد.

او تاکید کرد: چرا فردی که اتومبیل دارد باید بنزین ۲۰ هزار تومانی را ۳ هزار تومان بخرد و ۱۷ هزار تومان از جیب آنکس که دوچرخه سوار است، بردارد؟ حداقل یک نفر باید در این کشور پاسخ این سوال را بدهد. من مخالف پرداخت یارانه نیستم بلکه با پرداخت یارانه به همه و کیلویی و بدون حساب و کتاب مخالف هستم. طرح بنزین برای همه، دقیقا کیلویی است.

اورعی با بیان اینکه اتفاقی نیست که مجلس سه ماه مانده به انتخابات، بحث چنین طرحی را باز می‌کند، گفت: این مسئله فقط یک اقدام پوپولیستی است. زیرا نمایندگان موافق این طرح، برای خود کار می‌کنند نه برای کشور و مردم و ارتباطی به مصلحت اندیشی ندارد. برای این است که حرفی برای گفتن در زمان انتخابات داشته باشند. اگر مجلس می‌خواهد مجلسی واقعی باشد و نمایندگان مجلس می‌خواهند واقعا نماینده مردم باشند و به دنبال منافع خود نبودند، باید از قدرت مجلس استفاده کنند و به دنبال این باشند که قیمت بنزین اصلاح شود و از قشر آسیب پذیر حمایت شود اما مجلسی‌ها از گفتن این سخنان واهمه دارند. آنها می‌ترسند به ضررشان باشد و تایید صلاحیت نشوند.

باید روزانه ۱۵ میلیون لیتر بنزین وارد کشور کنیم
رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی انرژی ایران گفت: مصرف بنزین نسبت به سال گذشته ۱۳/۵ درصد افزایش یافته است. چه کسی پاسخگو است؟ پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم امسال به طور متوسط روزانه ۱۵ میلیون لیتر بنزین وارد کنیم. یعنی امسال کشور باید ۳ میلیارد دلار هزینه بنزین دهد و سال آینده و سال‌های دیگر بیشتر این رقم بالاتر است.

لذا باید با سیاستگذاری و مدلسازی‌های علمی همزمان با اصلاح قیمت بنزین، از قشر آسیب پذیر حمایت کنیم و متناسب با تاثیری که بر دهک‌های مختلف دارد برای خانوارها یارانه اختصاص دهیم و هزینه‌های کشور را کم کنیم تا نرخ تورم کاهش یابد. بنابراین راهی جز اصلاح این سیاست غلط نداریم و نباید این مسیر را ادامه داد و تغییر این سیاست شجاعت و صداقت می‌خواهد، چون هیچ راه‌حل دیگری نداریم.

ما فقیر شدیم اما به مردم نگفتیم که فقیر شدیم و ادای پولدارها را در می‌آوریم
اورعی در آخر با بیان اینکه ما کشور فقیری شده ایم، گفت: ما احمقانه عمل کردیم. فقیر شدیم اما به مردم نگفتیم که فقیر شدیم و تظاهر به پولداری می‌کنیم. قطعا مقصد نهایی این مسیر ورشکستگی است. ما فقیریم و یک مردی در عالم سیاست باید بیاید بگوید مردم ما اشتباه کردیم. نمی‌توانیم خود را با قطر، امارات، عربستان، ترکیه و دیگر کشورها مقایسه کنیم. دیگر نمی‌توانیم بنزین ۲۰ هزار تومانی را لیتری ۱۵۰۰ یا ۳ هزار تومان به مردم بفروشیم اما این سیاست را ادامه می‌دهیم و عواقبش این است که پول کم می‌آوریم و بعد پول چاپ می‌کنیم و بنابراین تورم ۵۰ درصد می‌شود. پس کسی باید این چرخه معیوب را بشکند.

 

منبع: ساناپرس

برچسب ها: قیمت بنزین
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
۵ صبحانه کم کالری برای لاغری title
بسیاری از کارشناسان تغذیه صبحانه را مهم‌ترین وعده غذایی روز می‌دانند. این بدان معنا نیست که صبحانه باید همانند ناهار سنگین و مملو از نشاسته و چربی‌ها باشد. در واقع، برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، انتخاب صبحانه‌ای کم کالری می‌تواند گزینه بهتری نسبت به صبحانه‌های پرکالری باشد.
استایل مجری جنجالی صدا و سیما در راه بازگشت از آمریکا! title
ژیلا صادقی مجری خبرساز صداوسیما که در ماه‌های اخیر در چند نوبت بابت پوشش متفاوتش روی آنتن تلویزیون به سوژه شبکه‌های مجازی تبدیل شده است؛
این میوه سبب کاهش وزن می‌شود title
افراد مسن، با گنجاندن انگور در رژیم غذایی خود، می‌توانند به طور بالقوه سلامت چشمشان را بهبود بخشند.
جزئیات جدید از ربودن "یسنا" title
فرمانده انتظامی گلستان گفت: با اشراف اطلاعاتی و عملیاتی پلیس دو نفر از عاملان ربایش که یکی از آن‌ها در شهرستانی دیگر متواری و مخفی شده بود، دستگیر شدند و پس از بازجویی‌های فنی پلیس به جرم خود اعتراف کردند.
بازیگر جومونگ بعد از ۱۸ سال چه شکلی شده است؟ title
کیم سونگ سو که سال ۲۰۰۶ نقش «تسو» را در سریال جومونگ بازی کرد، اکنون ۵۲ ساله است.
گاف عجیب مجری زن صداوسیما روی آنتن title
مجری زن شبکه سلامت صداوسیما در حالی اجرا می‌کرد که میکروفونش حین اجرا افتاده بود.
چرا بدن‌درد می‌گیریم؟ title
درد عضلانی که قسمت کوچکی از بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از آن ناحیه از بدن ایجاد می‌شود برای مثال درد بازو‌ها ناشی از بلند کردن جعبه‌ها در طول روز همچنین ممکن است یک آسیب جزئی باشد، مانند کبودی شانه پس از زمین خوردن.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.