کد خبر: ۳۱۳۰۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
ویدئویی از مسابقه تلویزیونی «میدون» در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است که شائبه نمایشی بودن جایزه ۳ میلیارد تومانی این مسابقه را به وجود آورده است. مسابقه «میدون» پیش‌تر در سال ۱۴۰۰ به دنبال فاش شدن هدیه ۶ میلیارد تومانی حجت‌الله عبدالملکی، وزیر کار سابق دولت ابراهیم رئیسی، به این برنامه تلویزیونی، خبرساز شده بود.

مخاطب 24- «میدون» یک رقابت تلویزیونی استعدادیابی شغلی با هدف حمایت از کسب و کارهای برتر نوپا است که از شبکه سه سیما پخش می‌شود و به برندگان خود به عنوان جایزه یک وام ۳ میلیارد تومانی اعطا می کند.

ویدئوی منتشر شده که نشان می‌دهد برنده  جدید مسابقه «میدون» به راحتی جایزه خود را به رقیبش هدیه می‌دهد، تردیدهایی درمورد واقعی بودن جایزه  این مسابقه به وجود آورده است.

به علاوه، در فضای مجازی از زبان یکی از شرکت کنندگان مسابقه «میدون» ادعا شده که پیش از شرکت در برنامه از آن ها تعهد گرفته شده بود که وامی در کار نخواهد بود و تنها مزیت این برنامه، دیده شدن خود آن‌ها است و علاوه بر این، اجازه ندارند جایی درباره این موضوع صحبت کنند.

کاربری توئیتری به نام علی نیکوکار در واکنش به این ویدئو نوشت: «در قسمت اخیر برنامه «میدون» برنده وام ۳ میلیاردی، خیلی راحت آن را به رقیب خود هدیه داد! کمی شک کردیم…هرچند ۳ میلیارد وام، رقم بالایی نیست. اگر تمام این‌ها نمایش و دروغ باشد، بسیار جای تاسف دارد!

درباره مسابقه میدون

مسابقه استعدادیابی شغلی «میدون» با هدف حمایت از کسب و کارهای برتر نوپا و تولید ملی، با اجرای بهمن هاشمی از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

فصل اول «میدون» در سال ۹۸ و فصل دوم آن نیز در سال ۹۹ روی آنتن رفت. فصل سوم این مسابقه در سال ۱۴۰۱ پخش شد و فصل چهارم این برنامه هم در سال ۱۴۰۲ روی آنتن رفت. کارگردانی فصل چهارم «میدون» را محمدجواد حشمتی و تهیه کنندگی آن را مصطفی خلیل‌ زاده بر عهده دارد.

جایزه ۳ میلیارد تومانی مسابقه صدا و سیما نمایشی از آب درآمد!

جایزه ۳ میلیارد تومانی مسابقه صدا و سیما نمایشی از آب درآمد!

در مسابقه «میدون»، صاحبان کسب و کارها و کارآفرینانی از سراسر کشور به ارائه کسب و کار خود می‌پردازند و از تهدیدها و فرصت‌های کسب و کارشان می‌گویند. داورها پس از بررسی کسب‌ و کار کارآفرینان، به آن‌ها امتیازاتی در قالب «سکه» می‌دهند و پس از آن، کسب و کارها توسط هیأت منصفه مورد داوری قرار می‌گیرند. کارآفرینی که بیشترین امتیاز را دریافت کند، برنده‌ مسابقه و صاحب وام چند میلیاردی خواهد شد.

علیرضا یونچی، تاجر پیشکسوت و مینا مهرنوش، فعال اقتصادی حوزه ی کسب و کارهای دیجیتال که در فصل‌های قبلی «میدون» حضور داشتند، داوران فصل چهارم این مسابقه نیز هستند. حسن سیرانی، استاد دانشگاه و فعال اقتصادی هم به عنوان داور جدید در کنار باقی داوران حضور دارد.

جایزه ۳ میلیارد تومانی مسابقه صدا و سیما نمایشی از آب درآمد!

یکی از ویژگی‌های مسابقه «میدون»، لوکیشن استودیوی ضبط آن است که چسبیده به «کافه میدون» واقع در خیابان انقلاب ِ تهران است که به نوعی با هر بار پخش این مسابقه تلویزیونی، تبلیغ گسترده‌ای برای آن در شبکه سه صورت می‌گیرد.

در این برنامه فعالیت‌های سامانه‌ای به نام «میدون» نیز تبلیغ می‌شود که به بسیج دانشگاه امام صادق (ع) تعلق دارد. به گفته سیدمحمدحسین هاشمی گلپایگانی اصل، کارگردان و تهیه‌ کننده ی فصل اول مسابقه «میدون»، تعامل مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق (ع) با صدا‌ و‌ سیما منجر به تولید برنامه «میدون» شد.

جایزه ۳ میلیارد تومانی مسابقه صدا و سیما نمایشی از آب درآمد!

وی در مصاحبه ای در پاسخ به این سؤال که آیا «کافه میدون» خیابان انقلاب که به نوعی متصل به استودیوی این برنامه است، متعلق به صداوسیما است یا خیر، توضیح داد: «این کافه برای سامانه میدون است. سامانه میدون هم مجموعه‌ای جدا بوده که ذیل صداوسیما نیست. این سامانه چندین سال است که کار خود را شروع کرده و مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق (ع) از آن پشتیبانی کرده است. اگر مستحضر باشید دانشگاه‌ها مجموعه‌هایی را حول خود دارند که فارغ‌التحصیلان خود را در آن نگه می‌دارند. سامانه میدون هم متعلق به مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق(ع) است.»

جایزه ۳ میلیارد تومانی مسابقه صدا و سیما نمایشی از آب درآمد!

حجت الله عبدالملکی، فارغ التحصیل و عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) که در شهریور ۱۴۰۰ اولین وزیر کار دولت ابراهیم رئیسی شد و پس از استعفا از تصدی وزارت کار در خرداد ۱۴۰۱، به عنوان مشاور ابراهیم رئیسی و دبیر شورای عالی مناطق آزاد منصوب گردید، در فصل دوم مسابقه «میدون» پیش از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، به عنوان داور حضور داشت.

در دی ماه ۱۴۰۰، خبر هدیه ی ۶ میلیارد تومانی حجت الله عبدالملکی – که آن زمان هنوز وزیر کار دولت ابراهیم رئیسی بود – به برنامه «میدون» جنجال برانگیز شد.

ماجرا با انتشار تصویری در فضای مجازی از نامه ی علی فروغی، مدیر شبکه سه سیما شروع شد. فروغی در این نامه‌ که تاریخ آن آبان ماه سال ۱۴۰۰ بود، برای تولید ۷۸۰ قسمت از برنامه «میدون استانی» (۲۶ قسمت برای ۳۰ استان) تقاضای حدود ۵/۴۸ میلیارد تومان کرده بود. مدیر شبکه سه در ادامه ی این نامه از وزیر کار خواسته بود که با تخصیص ۲ میلیارد تومانی اعتبار تسهیلات برای ۱۰۰ نفر از برندگان مسابقه برنامه «میدون ملی» و ۵۰۰ میلیون تومان برای برندگان مسابقه «میدون استانی» موافقت کند که عبدالملکی هم نهایتاً با اختصاص ۶ میلیارد تومان موافقت کرده بود.

جایزه ۳ میلیارد تومانی مسابقه صدا و سیما نمایشی از آب درآمد!

انتشار این نامه، حجت الله عبدالملکی را که با نظریات اقتصادی بحث برانگیزش شناخته می شود و یک بار نیز مدعی شده بود با یک میلیون تومان هم می توان شغل ایجاد کرد، با انتقادات زیادی در فضای مجازی مواجه ساخت.

اولین واکنش رسمی به این انتقادات، توییت بهزاد مهرکش، دستیار ویژه ی وزیر کار در امور فرهنگی و رسانه بود که ضمن تأیید نامه ی منتشر شده، از اقدام عبدالملکی دفاع نیز کرد.

مهرکش در توییتر خود نوشت: «وظیفه خودم می‌دانم از همه افرادی که در انتشار این نامه کمک کردند، تشکر کنم. اینکه وزارت کار در دوره جدید به جای پشتیبانی از جریان‌های سیاسی، باندهای بدنام و حقوق بگیران غیرحضوری! به حمایت از کارآفرینی می‌پردازد حتما صاحبان مشاغل مهارت محور را خوشحال و عده‌ای را هم ناراحت خواهد کرد.»

جایزه ۳ میلیارد تومانی مسابقه صدا و سیما نمایشی از آب درآمد!

پس از تأخیری چند روزه، سرانجام صدا و سیما هم سکوت خود را شکست و در اطلاعیه‌ای دریافت این مبلغ کلان را تائید و ادعا کرد اعطای این ۶ میلیارد تومان، امری قانونی بود، نه هدیه. روابط عمومی صدا و سیما در بخشی از این اطلاعیه نوشته بود: «مستند قانونی کمک یادشده، دقیقاً بند «چ» ماده ۳۷ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب سوم مهر سال ۱۳۹۵ هیئت وزیران است. کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلفند یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای خود را طی قرارداد مشخص با صدا و سیما صرف تولید برنامه جهت فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی نمایند.»

سید جواد حسینی‌کیا، از نمایندگان مجلس حامی حجت الله عبدالملکی نیز آن زمان در واکنش به هدیه ی ۶ میلیاردی وزیر کار به برنامه «میدون» گفته بود: «این عددها عدد سنگینی نیست که کل معادلات را به هم بریزد. هر ماه نزدیک به ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان، دولت به صندوق‌های بازنشستگی کمک می‌کند که حقوقشان را پرداخت کنند، حال این ۶ میلیارد به کجای این یک سال بر می‌خورد.»

 

منبع: روزیاتو

برچسب ها: کسب و کار مسابقه
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
چرا فنلاندی‌ها شادترین مردم دنیا هستند؟ title
بر اساس آخرین گزارش شادمانی جهانی World (Happiness Report ۲۰۲۴)، فنلاند برای هفتمین سال پیاپی عنوان شادترین کشور جهان را از آن خود کرده است.
بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان رایگان می‌شود title
همزمان با روز ملی موزه‌ها و روز ملی تنوع زیستی (۲۷ اردیبهشت تا ۳ خرداد) بازدید از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان به صورت رایگان است.
نخستین امپراتور روم کجا دفن شد؟ title
محققان از احتمال شناسایی مکان درگذشت نخستین امپراتور روم خبر داده‌اند، آن‌ها ویلایی را شناسایی کرده‌اند که بر اثر فوران آتشفشان «وزوو» مدفون شده بود، درحالی‌که به نظر آنها، اطلاعات این ویلا با مکان درگذشت «آگوستوس»، نخستین امپراتور روم همخوانی دارد.
تیپ جالب مجری و گوینده در کنسرت مصطفی راغب title
استایل المیرا شریفی‌مقدم با مانتو مجلسی در کنسرت مصطفی راغب پربازدید شده است.
بازداشت مروج کودک‌همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه در اینستاگرام title
رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از بازداشت زنی که برای تبلیغات سالن زیبایی‌اش اقدام به سوءاستفاده از یک دختربچه و معرفی او به عنوان یک نوعروس کرده بود خبر داد و به خانواده‌ها هشدار داد که اجازه چنین برخورد‌های سودجویانه‌ای را که ممکن است آینده فرزندانشان را تحت الشعاع قرار دهند، ندهند.
مشتی که به مرگ انجامید! title
روز یکشنبه دو پسر دانش‌آموز در بیرون از مدرسه در منطقه ابوذر غفاری شوش با هم درگیر شدند که یکی از آن‌ها با مشت به سر همکلاسی‌اش زد.
در این قبرستان جسد مردگان پوسیده نمی‌شود؟ title
قبرستان سفید چاه که به «قبرستان سپید» نیز شهرت دارد، از جا‌های دیدنی بهشهر به شمار می‌آید.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.