کد خبر: ۳۱۲۱۵
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶

جمعه سیاه چیست و چه روزی است؟

Black Friday (بلک فرایدی) یا جمعه سیاه اصطلاحا به روزی گفته می‌شود که مردم امریکا بعد از روز شکرگذاری یا Thanksgiving که آخرین پنجشنبه ماه نوامبر است، نامگذاری کرده اند.
جمعه سیاه چیست و چه روزی است؟

مخاطب 24- Black Friday یا جمعه سیاه اصطلاحا به روزی گفته می‌شود که مردم آمریکا بعد از روز شکرگذاری یا Thanksgiving که آخرین پنجشنبه ماه نوامبر است، نامگذاری کرده‌اند. این روز سرآغاز خرید‌های کریسمس بوده و روز تعطیلی نیست، اما با توجه به سنت‌هایی که کشور‌های آمریکای شمالی از قبل داشته‌اند، کارمندان ادارات این اجازه را پیدا می‌کنند که در این روز به خرید‌های خود بپردازند. بسیاری از افراد از ساعات اولیه صبح منتظر در جلوی فروشگاه‌ها می‌مانند تا به محض آغاز این روز خرید‌های خود را انجام داده و تا قبل از پایان شب تمامی وسایل لازم را خریداری کنند.

جمعه سیاه چیست و چه روزی است؟

اما تفاوت این آخرین جمعه ماه نوامبر با سایر روز‌ها چیست؟ در Black Friday اجناس فروشگاه‌ها تخفیف‌های عمده‌ای می‌خورند. برای مثال شما می‌توانید یک سینمای خانگی را با نصف قیمت روز قبل خریداری کنید. این تخفیف هم شامل وسایل الکترونیکی و هم غیر الکترونیکی است. از نظر روانشناسی و علم بازاریابی تکنیک‌هایی که فروشنده‌ها در این روز به کار می‌برند باعث می‌شود آن‌ها فروش فوق‌العاده‌ای داشته باشند.

فروشنده‌ها با فروش بسته‌های کالا یا Bundle، خریداران را به خرید کالا‌هایی غیرجذاب نیز تشویق می‌کنند. برای مثال در یک بسته شامل ۵ کالا، سه کالا مورد نظر خریدار بوده و با توجه به اینکه این بسته شامل تخفیف ۵۰ درصدی می‌شود، خریدار ترجیح می‌دهد آن را تهیه کرده و در نتیجه دو کالایی که ممکن است فروش کمتری داشته باشد در این وضعیت به فروش می‌رسد.


بیشتر بخوانید


به واسطه فروش فوری که در این روز ایجاد می‌شود به خریداران این حس القا می‌گردد که باید به سرعت خرید خود را انجام داده و اگر این کار را نکنند چیزی را از دست می‌دهند. این سبک از بازاریابی را شاید در بسیاری از شعار‌های تبلیغاتی دیده اید که به شما می‌گویند تنها ۵ روز برای شرکت در مسابقه فرصت دارید یا تنها تعداد محدودی از این جنس باقی مانده و شما فرصت کمی برای خرید آن دارید. این سبک از بازاریابی باعث ایجاد یک نوع هیجان در خریدار شده و وی را ترغیب به خرید محصول می‌کند. این خاصیت در Black Friday به خوبی دیده می‌شود، چون خریدار تنها از صبح تا قبل از شب فرصت خرید داشته و این فرصت محدود به وی القا می‌کند که حتما باید خریدی را انجام داده در غیر اینصورت ضرر می‌کند. شاید اگر به جای Black Friday یک هفته این اتفاق می‌افتاد صف‌های فروشگاه‌ها و خرید افراد اینقدر زیاد نمی‌شد.

اما با توجه به اینکه بسیاری از فروشگاه‌ها در این روز با تخفیف بسیار محصولات خود را عرضه می‌کنند، رقابت نقش مهمی را ایفا می‌کند. در اینجا بحث احترام به مشتری مطرح می‌شود. مشتری ترجیح می‌دهد از فروشگاهی خرید خود را انجام دهد که ارزش افزوده‌ای حتی کوچک در اختیار وی قرار گیرد. دادن اشانتیون رایگان محصولات یا حتی دادن یک لیوان قهوه به مشتری می‌تواند به وی حس خوبی القا کرده و سبب شود از همان فروشگاه خرید‌های خود را انجام دهد. در فروشگاه‌های اینترنتی نیز سعی می‌کنند با دادن گیفت کارت‌های جانبی در کنار خرید‌های با تخفیف، مزیت رقابتی نسبت به فروشگاه‌های مشابه ایجاد کنند.

جمعه سیاه چیست و چه روزی است؟

جذابیت جمعه سیاه برای مشتریان

به واسطه فروش فوری که در این روز ایجاد می‌شود به خریداران این حس القا می‌گردد که باید به سرعت خرید خود را انجام داده و اگر این کار را نکنند چیزی را از دست می‌دهند. این سبک از بازاریابی را شاید در بسیاری از شعار‌های تبلیغاتی دیده اید که به شما می‌گویند تنها ۵ روز برای شرکت در مسابقه فرصت دارید یا تنها تعداد محدودی از این جنس باقی مانده و شما فرصت کمی برای خرید آن دارید. این سبک از بازاریابی باعث ایجاد یک نوع هیجان در خریدار شده و وی را ترغیب به خرید محصول می‌کند. این خاصیت در Black Friday به خوبی دیده می‌شود، چون خریدار تنها از صبح تا قبل از شب فرصت خرید داشته و این فرصت محدود به وی القا می‌کند که حتما باید خریدی را انجام داده در غیر اینصورت ضرر می‌کند. شاید اگر به جای Black Friday یک هفته این اتفاق می‌افتاد صف‌های فروشگاه‌ها و خرید افراد اینقدر زیاد نمی‌شد.

 اما با توجه به اینکه بسیاری از فروشگاه‌ها در این روز با تخفیف بسیار محصولات خود را عرضه می‌کنند، رقابت نقش مهمی را ایفا می‌کند. در اینجا بحث احترام به مشتری مطرح می‌شود. مشتری ترجیح می‌دهد از فروشگاهی خرید خود را انجام دهد که ارزش افزوده‌ای حتی کوچک در اختیار وی قرار گیرد. دادن اشانتیون رایگان محصولات یا حتی دادن یک لیوان قهوه به مشتری می‌تواند به وی حس خوبی القا کرده و سبب شود از همان فروشگاه خرید‌های خود را انجام دهد. در فروشگاه‌های اینترنتی نیز سعی می‌کنند با دادن گیفت کارت‌های جانبی در کنار خرید‌های با تخفیف، مزیت رقابتی نسبت به فروشگاه‌های مشابه ایجاد کنند.

 

منبع: تابناک

برچسب ها: جمعه سیاه
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
همکاری بانک‌ها با مردم برای گذر از روز‌های سخت! همکاری بانک‌ها با مردم برای گذر از روز‌های سخت!
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی توضیحاتی درباره جزئیات جلسه اعضای کمیسیون متبوعش با وزیر اقتصاد و معاون وی ارائه کرد.
حمله به پایگاه آمریکا در شمال شرق سوریه حمله به پایگاه آمریکا در شمال شرق سوریه
نیرو‌های آمریکایی مستقر در پایگاه قصرک، در شمال غربی حسکه، صبح امروز مستقیماً هدف گلوله خمپاره‌ای قرار گرفتند که از منبعی ناشناس شلیک شد
استفاده اسرائیل از بمب ممنوعه به یک قهوه‌خانه استفاده اسرائیل از بمب ممنوعه به یک قهوه‌خانه
تحقیقات گاردین نشان می‌دهد که ارتش اشغالگر اسرائیل از بمب ممنوعه در حمله به یک قهوه‌خانه در غرب غزه استفاده کرده است.
دبیرکل حزب الله: هرگز سلاحمان را تسلیم دشمن نمی‌کنیم دبیرکل حزب الله: هرگز سلاحمان را تسلیم دشمن نمی‌کنیم
دبیر کل حزب‌الله با بیان اینکه اسرائیل به عنوان یک غده سرطانی خطری راهبردی برای کل جهان است و باید مقابل آن ایستاد، تاکید کرد این رژیم حق دخالت در امور لبنان را ندارد و ما هرگز سلاح خود را تسلیم دشمن صهیونیستی نمی‌کنیم.
ممنوعیت ترخیص برنج لغو شد ممنوعیت ترخیص برنج لغو شد
معاون اول رئیس‌جمهور تصویب‌نامه هیات وزیران در خصوص لغو ممنوعیت ترخیص برنج در ایام برداشت را ابلاغ کرد.
مسافران پرواز‌های هوایی مبالغ خود را پس گرفتند؟ مسافران پرواز‌های هوایی مبالغ خود را پس گرفتند؟
جنگ ۱۲ روزه میان ایران و اسرائیل نه‌تنها تحولات ژئوپلیتیکی و امنیتی گسترده‌ای در پی داشت، بلکه روند روزمره و اقتصاد کشور و مردم را به صورت جدی به خطر انداخت.
هدیه بانک مرکزی به بورس! هدیه بانک مرکزی به بورس!
نظام بانکی سرانجام برای نجات بورس وارد عمل شد؛ خبر بسته حمایتی ۶۰ همتی از سوی بانک مرکزی در شرایطی منتشر شد که چهار روز متوالی صف‌های فروش سنگین، معاملات را قفل کرده بود. با وجود گشایش قفل‌ها، بورس تهران روز چهارشنبه بزرگ‌ترین خروج سرمایه حقیقی تاریخ خود را تجربه کرد و ۱۳همت پول از گردونه دادوستد‌ها خارج شد. در همین روز، ارزش معاملات به بیش از ۲۷همت رسید؛
برگزیده
همکاری بانک‌ها با مردم برای گذر از روز‌های سخت! همکاری بانک‌ها با مردم برای گذر از روز‌های سخت!
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی توضیحاتی درباره جزئیات جلسه اعضای کمیسیون متبوعش با وزیر اقتصاد و معاون وی ارائه کرد.
ممنوعیت ترخیص برنج لغو شد ممنوعیت ترخیص برنج لغو شد
معاون اول رئیس‌جمهور تصویب‌نامه هیات وزیران در خصوص لغو ممنوعیت ترخیص برنج در ایام برداشت را ابلاغ کرد.
هدیه بانک مرکزی به بورس! هدیه بانک مرکزی به بورس!
نظام بانکی سرانجام برای نجات بورس وارد عمل شد؛ خبر بسته حمایتی ۶۰ همتی از سوی بانک مرکزی در شرایطی منتشر شد که چهار روز متوالی صف‌های فروش سنگین، معاملات را قفل کرده بود. با وجود گشایش قفل‌ها، بورس تهران روز چهارشنبه بزرگ‌ترین خروج سرمایه حقیقی تاریخ خود را تجربه کرد و ۱۳همت پول از گردونه دادوستد‌ها خارج شد. در همین روز، ارزش معاملات به بیش از ۲۷همت رسید؛
صفحه خبر بالای تصاویر