به گزارش مخاطب ۲۴ به نقل از روابط عمومی بانک توسعه تعاون؛محمد جعفر ایرانی عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون در کارگاه آموزشی مدیران ستادی و استانی اظهار داشت: طی دهههای اخیر بانکداری اسلامی در کشورهای اسلامی رواج یافته است، بانکداری اسلامی نوعی بانکداری یا فعالیت بانکی است که با احکام اسلام همخوانی دارد و مطابق مقرراتی برای مقابله با رباخواری میباشد و در قالب اقتصاد اسلامی تعریف میشود.
ایرانی گفت: عاری بودن از ربا، توجه به عدالت و توزیع عادلانه منابع، ممنوعیت سرمایه گذاریهای غیر اخلاقی و رعایت اخلاق اسلامی، ممنوعیت غرر، تاثیر بر رشد اقتصادی و استفاده از ابزارهای مبتنی بر اصول اقتصاد اسلامی از ویژگیهای بانکداری اسلامی به شمار میرود.
وی تاکید کرد: کارآمدی، ثبات بیشتر، کاهش مخاطره اخلاقی، افزایش بهره وری اقتصادی کاهش فقر و اختلاف طبقاتی از جمله مزایای بانکداری اسلامی و تعاونی است و پول وسیله مبادله، مشارکت در سود و زیان، عدم امکان خلق پول، فقدان نظام حسابداری کارآمد و استاندارد، عدم پرداخت سود واقعی به سپرده گذاران، فقدان اعتقاد جامعه به اسلامی بودن عملیات بانکی و محدودیت عقدها در پرداخت تسهیلات از جمله چالشها است.
این مقام بانکی گفت: از جمله عوامل موفقیت در تداوم کسب و کار بانکهای اسلامی میتوان به مشارکت دادن کارکنان در منافع و سود ناشی از عملیات بانک، پروژه محور بودن کسب و کار و نظارت دقیق و الزام به زمان بندی اجرای پروژههای مورد تامین مالی، تجهیز منابع ارزان قیمت برای بکارگیری در پروژههای اقتصادی و تجهیز منابع مبتنی بر روشهای نوین از جمله تامین مالی فردی و انتشار اوراق ارتباط گسترده با بازار سرمایه یاد نمود.
ایرانی در ادامه ماهیت دولتی و توسعهای بودن، پرداخت تسهیلات تکلیفی و ارزان قیمت، فقدان سیستم قدرتمند مدیریت ارتباط با مشتری، عدم شناسایی دقیق نیازهای مشتریان، عدم تمرکز بر بازار هدف و عدم معرفی درست خدمات بانک به کارکنان و مشتریان را از جمله چالشهای بانک توسعه تعاون در جذب منابع ارزان قیمت در مقایسه با بانکهای اسلامی مورد مطالعه برشمرد.
ایرانی در خصوص راهکارهایی برای تجهیز منابع ارزان قیمت بیان داشت: شناسایی ظرفیتهای خالی در اقتصاد از جمله شناسایی شرکتهای متوسط و کوچک جدید التاسیس، شناسایی سرمایه گذاریهای جدید، ارایه خدمات به توریستها و زوار، ارایه خدمات به اتباع خارجی، شناسایی منابع و بودجههای اختصاصی توسعه بخشی از داخل و خارج از کشور از جمله راهکارها است.
وی ادامه داد: مدیریت تجربه مشتری و استفاده از روشهای مبتنی بر ارتباط با مشتریان و افزایش تعاملات با مشتریان فعلی بسیار مهم است.
ایرانی گفت: اطلاع رسانی و تبلیغات در هر سطح جغرافیایی بر اساس فرهنگ و موقعیت اجتماعی، بهره برداری از ظرفیتهای بانکداری دیجیتال و تکمیل سبد خدماتی بانکداری دیجیتال از جمله چک، سفته، برات الکترونیک، پردازش بیشتر اطلاعات مشتریان بانک و بهره برداری از آنها در راستای ارائه خدمات بهتر به مشتریان بانک، بروزرسانی سبد محصولات و خدمات بانک با هدف تامین نیاز مشتریان، بهره گیری از ظرفیتهای بازار سرمایه از طریق انتشار اوراق از جمله اوراق گواهی، بدهی و تسهیلات و پذیرش نقشهایی در مراودات بازار سرمایه از جمله رکن ضمانت، عامل پذیره نویسی نیز میتواند به عنوان اقداماتی برای کمک به تجهیز منابع ارزان قیمت مطرح باشد.