مخاطب 24- بانک رسالت کارمزد پیامک اطلاعرسانی خدمات خود را طبق اعلام یکی از رسانه ها بین 4 هزار تا 100 هزار تومان اعلام کرده است، البته ظاهرا این رقم برای مشتریان مختلف این بانک براساس تعداد تراکنشهای حسابشان متفاوت است. رقمهای متفاوت و البته قابل توجه برای کارمزد پیامک ارسالی این بانک آنهم برای سهماهه اول سال 1402 موجب تعجب تعدادی از مشتریان بانک رسالت شده است.
موضوعی که بانک رسالت آن را تایید کرده و البته اعلام کرده این سیاست مربوط به بخشنامه بانک مرکزی براساس عملکرد حساب مشتریان است.
مهران محرمیان معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی در واکنش به این اظهارات گفت: امسال اپراتورهای تلفن همراه هزینه پیامکها را افزایش زیادی دادهاند و به همین دلیل هزینه پیامک بانکها هم بالا رفته است.
به نقل از تسنیم او افزود: بانک مرکزی اعلام کرده است بانکها کنار هزینه اپراتورها برای هر پیامک باید 30 تومان دریافت کنند؛ عملاً بانکها سودی از ارسال پیامک ندارند وحتی برخی از بانکها در این حوزه ضرر هم دارند.
معاون فناوریهای نوین بانک مرکزی با تأکید بر اینکه علت اصلی افزایش هزینه پیامک بانکها را باید از اپراتورها سؤال کرد، گفت: ماههاست در حال مذاکره با سازمان تنظیم مقررات و اپراتورها هستیم که چرا هزینه پیامک را آنقدر زیاد افزایش دادهاند ولی هنوز نتیجهای نگرفتهایم.
محمدرضا جمشیدی دبیر کانون بانکهای خصوصی در این باره گفت: برای هر پیامک باید 48 تومان به سازمان تنظیم مقررات بپردازیم؛ بعد از رایزنیهایی که انجام دادیم این رقم را به 356 ریال کاهش دادیم ولی طبق بخشنامه بانک مرکزی، باید کنار این رقم برای هر پیامک 30 تومان هم پرداخت کنیم.
او افزود: در همین ارتباط شکایتی را به سازمان پدافند غیرعامل ارسال کردیم؛ آنها هم نامهای به تنظیم مقررات ارسال کردهاند که رقم در نظر گرفتهشده برای پیامکها خیلی بالاست، ولی با وجود این، هنوز نتیجه خاصی حاصل نشده است.
طبق اعلام جمشیدی، برخی بانکها در حوزه هزینه پیامک، سلیقهای عمل میکنند و رقمهای در نظر گرفتهشده برای کارمزد پیامک را کم یا زیاد میکنند، اما با توجه به رقمهای اعلامی از سوی سازمان تنظیم مقررات، حتی کارمزد 100هزارتومانی هم کم است و کفاف هزینههای اعلامی این سازمان را نمیدهد.