کد خبر: ۳۰۹۲۵
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۶

انتشار آمار و ارقام شوکه کننده بدهی و ضرر و زیان خودروسازان داخلی

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان میزان بدهی و ضرر و زیان خودروسازان داخلی از جمله ایران خودرو و سایپا را اعلام کرد.
انتشار آمار و ارقام شوکه کننده بدهی و ضرر و زیان خودروسازان داخلی

مخاطب 24- فرهاد بهنیا، سخنگوی انجمن قطعه‌سازان با انتقاد از شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو گفت شورای رقابت هنگام ممنوعیت واردات خودرو در حوزه قیمت‌گذاری ورود پیدا کرد، اما اکنون که واردات خودروهای خارجی اعم از نو و دست دوم آزاد شده، دیگر قیمت‌گذاری خودرو معنایی ندارد.

او افزود در واقع علاوه بر این‌که خودرو باید از طریق بورس عرضه شود، شرکت‌ها نیز باید فرایند قیمت‌گذاری را خودشان انجام دهند. صنعت خودروسازی توانایی خودکفا شدن را داشت و حتی می‌توانست خودروهای برقی را تولید کند، اما اکنون دولت باید هزینه‌های آن را پرداخت کند.

بیشتر بخوانید:

بیشتر بخوانید

میزان بدهی و ضرر و زیان خودروسازان داخلی

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان در ادامه در خصوص اثرات منفی قیمت‌گذاری دستوری عنوان کرد هم‌اکنون خودروسازان داخلی حدود 20 هزار میلیارد تومان زیان انباشه دارند و بدهی بانکی آنها نیز حدود 180 هزار میلیارد تومان گزارش شده است. علاوه بر این، بدهکاری ایران خودرو و سایپا به قطعه‌سازان به 50 هزار میلیارد تومان رسیده است. البته این میزان بدهی به غیر از 20 هزار میلیارد تومان خرید دیون بوده که در چنین شرایطی پرداخت آنها بعید به‌نظر می‌رسد.

زیان خودروسازان داخلی

بهنیا در ادامه بیان کرد دو هفته قبل با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت جلسه‌ای را برگزار کردیم و در آن خواستار پرداخت بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان شدیم. در آن جلسه وزیر صمت طی تماس با خودروسازان از آنها قول پرداخت بدهی‌ها را گرفت. پس از آن نیز ایران خودرو حدود 3.8 هزار میلیارد تومان و سایپا نیز حدود 800 تا 1 هزار میلیارد تومان از بدهی‌ها را پرداخت کردند.

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان در ادامه بیان کرد صنعت قطعه‌سازی به‌دلیل رکود قیمتی و مطالبات قادر به افزایش حقوق کارگران خود نیست. کارخانجات قطعه‌سازی حتی در جذب نیروهای ساده نیز ناتوانند که وضعیت فعلی خودروسازی علت آن است. شورای رقابت به فولاد و پتروشیمی توجه‌ای ندارد و برای خودرو که محصول نهایی است، قیمت‌گذاری می‌کند.

زیان خودروسازان داخلی

بهنیا در ادامه تاکید کرد پولی که می‌تواند برای تکنولوژی و تجهیزات اختصاص پیدا کند، نباید برای واردات خودروهای چینی صرف شود. البته ما با واردات مخالفتی نداریم، اما باید از صنعت داخلی نیز حمایت شود. دولت از صنعت خودروسازی حدود 40 درصد پول برای هزینه‌های مختلف اعم از مالیات و بهره بانکی دریافت می‌کند.

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان افزود سیاست‌های نادرست در صنعت خودروسازی باعث آسیب به صنعت قطعه‌سازی شده است. هشدارهای ما نیز فایده‌ای ندارد؛ چرا که برای حل مشکلات تصمیمی اتخاذ نمی‌شود. بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان زیاد بوده که همین موضوع به صنعت خودرو آسیب وارد می‌کند. قیمت‌گذاری دستوری باعث افزایش زیان انباشته خودروسازان می‌شود و در نتیجه بدهی آنها به قطعه‌سازان و بانک‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

بهنیا در ادامه بیان کرد سال گذشته خودرو در بورس عرضه شد که اقدام مناسبی بود؛ چرا که باعث شد قیمت خودرو کاهش یابد و خودروسازان نیز معوقات خود را پرداخت کنند. در حالی که تداوم این طرح باعث سوددهی خودروسازان می‌شد، اما طرح عرضه در بورس را متوقف کردند و ما نیز دلیل توقف این طرح را متوجه نشدیم.

 

منبع: گجت نیوز

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
اتهامات سنگین علیه پسر ارشد ولیعهد نروژ اعلام شد اتهامات سنگین علیه پسر ارشد ولیعهد نروژ اعلام شد
ماریوس بورگ هویبی، پسر ارشد پرنسس نروژ، پس از تحقیقات طولانی، به چندین جرم از جمله چهار مورد تجاوز متهم شد و ممکن است تا ۱۰ سال زندان شود.
قلقلی سکوت را شکست؛روایت تلخ شهرام لاسمی قلقلی سکوت را شکست؛روایت تلخ شهرام لاسمی
شهرام لاسمی،قلقلی معروف، در برنامه رک با مجید واشقانی، از زندگی تلخ خود در فقر صحبت کرد.
مصوبه جدید شورای رقابت: تعیین قیمت خودرو به خودروسازان مصوبه جدید شورای رقابت: تعیین قیمت خودرو به خودروسازان
طبق تصمیم تازه شورای رقابت، از این پس قیمت خودرو مستقیماً توسط خودروسازان بر اساس فرمول «کاست‌پلاس» تعیین می‌شود و سازمان حمایت تنها نقش ناظر خواهد داشت.
از کنفرانس تهران تا نشست آلاسکا؛ تکرار سیاست قدرت‌های بزرگ از کنفرانس تهران تا نشست آلاسکا؛ تکرار سیاست قدرت‌های بزرگ
در گذار از کنفرانس تهران ۱۹۴۳ تا نشست آلاسکا ۲۰۲۵، تاریخ تکرار می‌شود: قدرت‌های بزرگ همچنان سرنوشت ملت‌های ضعیف را رقم می‌زنند. ایران و اوکراین، قربانیان رئال‌پلیتیک، حاکمیت محدود خود را در برابر منافع غول‌ها از دست می‌دهند.
جبهه اصلاحات: آشتی ملی فرصتى طلایی برای تغییر و بازگشت به مردم است جبهه اصلاحات: آشتی ملی فرصتى طلایی برای تغییر و بازگشت به مردم است
جبهه اصلاحات ایران در بیانیه‌ای آشتی ملی را تنها راه نجات کشور و تغییر ساختار‌ها دانست و خواستار مذاکرات مستقیم با آمریکا شد.
نخست‌وزیر دانمارک: نتانیاهو خودش یک مشکل است نخست‌وزیر دانمارک: نتانیاهو خودش یک مشکل است
مته فردریکسن اعلام کرد بنیامین نتانیاهو با اقدامات اخیر دولت اسرائیل به «مشکل» بدل شده و قصد دارد فشار اتحادیه اروپا بر تل‌آویو را افزایش دهد.
کیهان: ادعای خروج ایران از لیست سیاه FATF موهوم است کیهان: ادعای خروج ایران از لیست سیاه FATF موهوم است
روزنامه کیهان با انتقاد از اظهارات رئیس مرکز اطلاعات مالی، آن را «خوش‌خیالی موهوم» خواند و گفت ایران هنوز راه طولانی تا خروج از لیست سیاه FATF دارد.
برگزیده
تاکید مدیرعامل شستا بر ارتباط بارز با استارت آپ‌ها و پارک‌های فناوری تاکید مدیرعامل شستا بر ارتباط بارز با استارت آپ‌ها و پارک‌های فناوری
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) در دیدار با مدیران گروه صنعتی بارز ضمن اشاره به اهمیت دو موضوع بین‌المللی سازی و نوآوری بر ایجاد ارتباط بین گروه صنعتی بارز با استارت آپ‌ها، دانشکده‌های تخصصی و پارک‌های فناوری تاکید کرد.
روند بازگشت دلار روند بازگشت دلار
قیمت دلار که روز گذشته خود را به کانال ۹۵ هزار تومانی نزدیک کرده بود، در معاملات نقدی امروز دوباره به کانال ۹۲ هزار تومانی سقوط کرد و روی رقم ۹۲ هزار و ۴۰۰ تومان بسته شد. تا این لحظه، قیمت دلار در معاملات فردایی هم رونق چندانی ندارد و ۲۰۰ تومان بالاتر قرار گرفته است.
ایران‌خودرو از دولت شکایت کرد ایران‌خودرو از دولت شکایت کرد
با اینکه خودروسازان به‌تازگی موفق شدند مجوز افزایش قیمت محصولاتشان را بگیرند، اما به نظر می‌رسد این افزایش نه‌تنها رضایت آنها را جلب نکرده، بلکه حالا یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان کشور پای شکایت به میان آورده است.
صفحه خبر بالای تصاویر