کد خبر: ۳۰۹۲۵
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۶

انتشار آمار و ارقام شوکه کننده بدهی و ضرر و زیان خودروسازان داخلی

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان میزان بدهی و ضرر و زیان خودروسازان داخلی از جمله ایران خودرو و سایپا را اعلام کرد.
انتشار آمار و ارقام شوکه کننده بدهی و ضرر و زیان خودروسازان داخلی

مخاطب 24- فرهاد بهنیا، سخنگوی انجمن قطعه‌سازان با انتقاد از شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو گفت شورای رقابت هنگام ممنوعیت واردات خودرو در حوزه قیمت‌گذاری ورود پیدا کرد، اما اکنون که واردات خودروهای خارجی اعم از نو و دست دوم آزاد شده، دیگر قیمت‌گذاری خودرو معنایی ندارد.

او افزود در واقع علاوه بر این‌که خودرو باید از طریق بورس عرضه شود، شرکت‌ها نیز باید فرایند قیمت‌گذاری را خودشان انجام دهند. صنعت خودروسازی توانایی خودکفا شدن را داشت و حتی می‌توانست خودروهای برقی را تولید کند، اما اکنون دولت باید هزینه‌های آن را پرداخت کند.

بیشتر بخوانید:

بیشتر بخوانید

میزان بدهی و ضرر و زیان خودروسازان داخلی

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان در ادامه در خصوص اثرات منفی قیمت‌گذاری دستوری عنوان کرد هم‌اکنون خودروسازان داخلی حدود 20 هزار میلیارد تومان زیان انباشه دارند و بدهی بانکی آنها نیز حدود 180 هزار میلیارد تومان گزارش شده است. علاوه بر این، بدهکاری ایران خودرو و سایپا به قطعه‌سازان به 50 هزار میلیارد تومان رسیده است. البته این میزان بدهی به غیر از 20 هزار میلیارد تومان خرید دیون بوده که در چنین شرایطی پرداخت آنها بعید به‌نظر می‌رسد.

زیان خودروسازان داخلی

بهنیا در ادامه بیان کرد دو هفته قبل با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت جلسه‌ای را برگزار کردیم و در آن خواستار پرداخت بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان شدیم. در آن جلسه وزیر صمت طی تماس با خودروسازان از آنها قول پرداخت بدهی‌ها را گرفت. پس از آن نیز ایران خودرو حدود 3.8 هزار میلیارد تومان و سایپا نیز حدود 800 تا 1 هزار میلیارد تومان از بدهی‌ها را پرداخت کردند.

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان در ادامه بیان کرد صنعت قطعه‌سازی به‌دلیل رکود قیمتی و مطالبات قادر به افزایش حقوق کارگران خود نیست. کارخانجات قطعه‌سازی حتی در جذب نیروهای ساده نیز ناتوانند که وضعیت فعلی خودروسازی علت آن است. شورای رقابت به فولاد و پتروشیمی توجه‌ای ندارد و برای خودرو که محصول نهایی است، قیمت‌گذاری می‌کند.

زیان خودروسازان داخلی

بهنیا در ادامه تاکید کرد پولی که می‌تواند برای تکنولوژی و تجهیزات اختصاص پیدا کند، نباید برای واردات خودروهای چینی صرف شود. البته ما با واردات مخالفتی نداریم، اما باید از صنعت داخلی نیز حمایت شود. دولت از صنعت خودروسازی حدود 40 درصد پول برای هزینه‌های مختلف اعم از مالیات و بهره بانکی دریافت می‌کند.

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان افزود سیاست‌های نادرست در صنعت خودروسازی باعث آسیب به صنعت قطعه‌سازی شده است. هشدارهای ما نیز فایده‌ای ندارد؛ چرا که برای حل مشکلات تصمیمی اتخاذ نمی‌شود. بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان زیاد بوده که همین موضوع به صنعت خودرو آسیب وارد می‌کند. قیمت‌گذاری دستوری باعث افزایش زیان انباشته خودروسازان می‌شود و در نتیجه بدهی آنها به قطعه‌سازان و بانک‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

بهنیا در ادامه بیان کرد سال گذشته خودرو در بورس عرضه شد که اقدام مناسبی بود؛ چرا که باعث شد قیمت خودرو کاهش یابد و خودروسازان نیز معوقات خود را پرداخت کنند. در حالی که تداوم این طرح باعث سوددهی خودروسازان می‌شد، اما طرح عرضه در بورس را متوقف کردند و ما نیز دلیل توقف این طرح را متوجه نشدیم.

 

منبع: گجت نیوز

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
فرونشست پارکینگ در قیطریه ۳ خودرو را بلعید فرونشست پارکینگ در قیطریه ۳ خودرو را بلعید
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران، از یک مورد حادثه فروکش کردن کف پارکینگ ساختمان مسکونی خبر داد.
مُسکنی که خطر خونریزی داخلی را افزایش می‌دهد مُسکنی که خطر خونریزی داخلی را افزایش می‌دهد
افرادی که از دارو‌های رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند، در صورت مصرف دارو‌های ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن، دو برابر با خطر خونریزی داخلی مواجهند.
ضبط سلمان فارسی از سر گرفته شد ضبط سلمان فارسی از سر گرفته شد
سریال «سلمان فارسی» که ضبط آن متوقف شده بود با بازگشت میرباقری ـ کارگردان ـ از سر گرفته شد
جشن تولد امیر قلعه نویی در قصرش جشن تولد امیر قلعه نویی در قصرش
امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، تولد ۶۱ سالگی‌اش را در منزلش که بی‌شباهت به قصر نیست و در کنار پسرش جشن گرفت.
لامبورگینی ۲ میلیون دلاری که یک ایرانی ساخت لامبورگینی ۲ میلیون دلاری که یک ایرانی ساخت
وناتوس رونوشت منصوری از شاسی بلند اوروس لامبورگینی است. تمامی ابعاد لامبورگینی وناتوس منصوری دقیقا مشابه نسخه استاندارد لامبورگینی اوروس است با این تفاوت که ستون دوم یا «B» حدود ۲۰۰ میلیمتر عقب‌تر رفته است.
واکسیناسیون عمومی علیه HPV ضروری است؟ واکسیناسیون عمومی علیه HPV ضروری است؟
اخیرا در برخی صفحات مجازی افراد تشویق به دریافت واکسن HPV می‌شوند؛ اظهاراتی که در برخی مواقع غیر علمی و نادرست هستند
درمان پف زیر چشم چیست درمان پف زیر چشم چیست
پف زیر چشم واقعا آزاردهنده است و ظاهر فرد مبتلا را خسته و پیر نشان می‌دهد. اما چگونه می‌توان از شر آن خلاص شد؟
برگزیده
نرخ بهره بین بانکی رشد کرد نرخ بهره بین بانکی رشد کرد
بر اساس آمار بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در پایان هفته آخر آبان ماه، با افزایش ۰.۶ درصدی به بالاترین میزان خود از ابتدای سال جاری تا امروز رسید.
۶۴۰۰ عضو هیات مدیره زیر بلیط دولت ۶۴۰۰ عضو هیات مدیره زیر بلیط دولت
در جریان ارایه گزارش تفریغ بودجه سال ۱۴۰۲، رییس کل دیوان محاسبات، اعلام کرد از مجموع ردیف‌هایی که نمایندگان به عنوان منابع عمومی بودجه سال ۱۴۰۲ مصوب کردند رقمی بالغ بر ۳۵۰ همت محقق نشده است.
باخت خودروهای الکتریکی مرسدس بنز به چینی‌ها باخت خودروهای الکتریکی مرسدس بنز به چینی‌ها
مرسدس بنز با توجه به رقابت شدید رقبای ارزان‌تر ساخت چین، با افت فروش خودروهای الکتریکی مواجه شده است.
صفحه خبر بالای تصاویر