کد خبر: ۳۰۸۸۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۱
هنگامی که شی جین پینگ رئیس جمهور چین چهارشنبه شب در سانفرانسیسکو برای صرف شام با مدیران اجرایی ملاقات کرد، نه یک، بلکه با سه تشویق ایستاده از سوی جامعه تجاری ایالات متحده مورد استقبال قرار گرفت.

مخاطب 24- این یکی از چندین پیروزی رهبر چین در روابط بین‌المللی در اولین سفر خود در شش سال اخیر به ایالات متحده بود. جایی که او و جو بایدن در حاشیه اجلاس همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه به توافقاتی در زمینه فنتانیل، ارتباطات نظامی و هوش مصنوعی دست یافتند.
دو نفری که در این سفر بودند مطلع شدند که هر سه این اتفاقات نتایجی بودند که ایالات متحده از چین انتظار داشت و برعکس آن نبود.
اما به نظر می‌رسد شی به اهداف خود رسیده است: کسب امتیازات سیاست ایالات متحده در ازای وعده‌های همکاری، کاهش تنش‌های دوجانبه که به تمرکز بیشتر بر رشد اقتصادی اجازه می‌دهد و فرصتی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی که به طور فزاینده‌ای از چین دوری می‌کنند.
او در اجلاس مدیرعامل APEC گفت: "ما از دوستان جوامع تجاری در سراسر جهان دعوت می‌کنیم تا در چین سرمایه گذاری کنند و ردپای شما را عمیق‌تر کنند. "
اقتصاد چین در حال کند شدن است و اوایل این ماه اولین کسری سه ماهه خود را در سرمایه گذاری مستقیم خارجی گزارش کرد. حزب کمونیست حاکم با دسیسه‌های سیاسی مبارزه کرده است و سوالاتی را از جمله برکناری‌های ناگهانی و غیرقابل توضیح وزیر خارجه و وزیر دفاع ایجاد کرده است.
الکساندر نیل، عضو کمکی در انجمن هاوایی اقیانوس آرام می‌گوید: "اگر ایالات متحده و چین بتوانند اختلافات خود را مدیریت کنند... به این معنی است که شی جین پینگ مجبور نیست تمام توجه خود را به آن (روابط دوجانبه) منحرف کند. "
"او باید روی دستور کار داخلی خود تمرکز کند که فوق العاده ضروری است. "
لغو تحریم‌ها برای همکاری
تضمین وعده شی در مورد همکاری چین برای جلوگیری از جریان فنتانیل به ایالات متحده در فهرست کار‌های بایدن برای نشست سران قرار داشت. یک مقام ارشد آمریکایی گفت توافقی که بر اساس آن چین به دنبال شرکت‌های خاصی است که پیش ساز‌های فنتانیل تولید می‌کنند، بر اساس «اعتماد و تأیید» انجام شده است.
در مقابل، دولت ایالات متحده روز پنجشنبه یک موسسه پزشکی قانونی امنیت عمومی چین را از فهرست تحریم‌های تجاری وزارت بازرگانی حذف کرد. جایی که در سال ۲۰۲۰ به دلیل سوء استفاده‌های ادعایی علیه اویغورها، یک هدف دیپلماتیک طولانی مدت برای چین شد.
منتقدان هشدار دادند که حذف تحریم‌ها علیه این مؤسسه به پکن نشان می‌دهد که فهرست‌های نهاد‌های آمریکایی قابل مذاکره است و تعهد دولت بایدن برای تحت فشار قرار دادن چین به خاطر آنچه نسل‌کشی اویغور‌ها توسط دولت چین است، زیر سؤال برده‌اند.
سخنگوی کمیته منتخب مجلس نمایندگان به رهبری جمهوری‌خواهان در مورد چین گفت: «این اعتبار فهرست نهاد‌ها و اقتدار اخلاقی ما را تضعیف می‌کند».

علاوه بر این، مخالفان جمهوریخواه بایدن استدلال می‌کنند که ایالات متحده با استفاده نکردن از شتاب اقتصادی ضعیف چین برای دستاورد‌های دیپلماتیک بیشتر، فرصت را از دست می‌دهد.
بایدن همچنین توافقی برای از سرگیری گفتگو‌های نظامی که چین پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در سال ۲۰۲۲ به تایوان (مورد ادعای چین) در آن زمان قطع کرد، به عنوان یک موفقیت یاد کرد.
اما در حالی که پکن از تنش‌های پایین‌تر استقبال می‌کند، بعید است که این کار رفتار نظامی چین را که ایالات متحده آن را خطرناک می‌داند، تغییر دهد. مانند رهگیری کشتی‌ها و هواپیما‌های آمریکایی در آب‌های بین‌المللی که منجر به از دست رفتن اشتباهی تعدادی از آن‌ها شده است.
کریگ سینگلتون، کارشناس چین در بنیاد دفاع از دموکراسی در واشنگتن می‌گوید: چین نگران است که خطوط تلفن به عنوان بهانه‌ای بالقوه برای حضور ایالات متحده در مناطقی که ادعا می‌کند متعلق به خود است، استفاده شود.
مقامات دولت بایدن اذعان کرده اند که ایجاد روابط نظامی کاربردی به آسانی جلسات نیمه منظم بین مقامات دفاعی نخواهد بود.
یکی از مقامات ارشد دولت بایدن در آستانه نشست شی بایدن در ماه اکتبر به رویترز گفت: "این یک روند طولانی، سخت و آهسته است و چینی‌ها باید قبل از انجام این کار، ارزش آن را در هر قدم ببینند. این به ما لطفی نخواهد کرد. "
شریک و دوست؟
شی در اظهارات عمومی خود به بایدن پیشنهاد کرد که چین به دنبال همزیستی مسالمت آمیز با ایالات متحده است و به رهبران تجاری گفت که چین آماده است تا "شریک و دوست" ایالات متحده باشد، سخنانی که تا حدی هدف جامعه تجاری است که از سرکوب چین برای صنایع مختلف و ممنوع الخروجی و بازداشت برخی مدیران. نگران شده است.
به همین ترتیب، پیاده‌روی تلویزیونی شی در باغ با بایدن، و استقبال تا حد زیادی محترمانه از شی توسط میزبانان آمریکایی وی، در رسانه‌های تحت کنترل چین برجسته شد تا به مخاطبان داخلی نشان دهد که رئیس‌جمهور آن‌ها مهمترین روابط اقتصادی و سیاسی کشور را مدیریت می‌کند.
درو تامپسون، یکی از مقامات سابق پنتاگون که اکنون محقق دانشگاه ملی سنگاپور است، می‌گوید: «شی جین‌پینگ ممکن است این محاسبه را انجام داده باشد که افزایش بیش از حد تهدید آمریکا به چین و جایگاه او در حزب و خود حزب بیشتر آسیب می‌زند تا سود»..
این واقعیت که ما در حال بحث در مورد اینکه آیا چین قابل سرمایه گذاری است یا خیر، یک مشکل واقعی برای چین است.
در عین حال، شی به بایدن نکاتی را که در اوایل سال جاری به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بیان کرده بود، تکرار کرد و از رئیس‌جمهور آمریکا خواست تا روابط ایالات متحده و چین را از طریق «تسریع دگرگونی‌های جهانی غیرقابل مشاهده در یک قرن» ببیند.
تحلیلگران می‌گویند این رمزی است برای این باور که چین و روسیه در حال تغییر نظام بین المللی تحت رهبری ایالات متحده هستند.
با این حال، این بار عمل گرایی ممکن است بر ایدئولوژی غلبه کرده باشد.
لی مینگ جیانگ، استاد دانشکده مطالعات بین‌المللی راجاراتنام در سنگاپور، گفت: چین می‌داند که هنوز برای پیشرفت اقتصادی‌اش لازم است تا روابط عادی با ایالات متحده و کشور‌های غربی داشته باشد."این نیروی محرکه اساسی در ورای این جلسه است."

 

منبع: رویترز

ترجمه سلیم حیدری

برچسب ها: چین هوش مصنوعی
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
آتش سوزی در خیابان لاله زار! title
جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران درباره جزئیات حریق در خیابان لاله‌زار اعلام کرد
رژیم غذایی گیاهی برای افراد سیگاری مفید است؟ title
یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که سیگاری‌های فعلی و سابق اگر رژیم غذایی گیاهی بسیار مغذی داشته باشند، ممکن است خطر ابتلا به آمفیزم در آن‌ها کاهش یابد.
تاثیرات عمیق زندان بر تتلو شعر در وصف امام علی! title
خواننده بازداشت شده تصمیم دارد تا برای شعری که در مدح حضرت علی نوشته آهنگی بسازد.
بازگشت محکوم به مرگ از پای چوبه دار title
زندانی محکوم به مرگ که برای اجرای حکم پای چوبه دار رفته بود، توانست با دریافت مهلت از اولیای دم به زندان برگردد.
۵ صبحانه کم کالری برای لاغری title
بسیاری از کارشناسان تغذیه صبحانه را مهم‌ترین وعده غذایی روز می‌دانند. این بدان معنا نیست که صبحانه باید همانند ناهار سنگین و مملو از نشاسته و چربی‌ها باشد. در واقع، برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، انتخاب صبحانه‌ای کم کالری می‌تواند گزینه بهتری نسبت به صبحانه‌های پرکالری باشد.
استایل مجری جنجالی صدا و سیما در راه بازگشت از آمریکا! title
ژیلا صادقی مجری خبرساز صداوسیما که در ماه‌های اخیر در چند نوبت بابت پوشش متفاوتش روی آنتن تلویزیون به سوژه شبکه‌های مجازی تبدیل شده است؛
این میوه سبب کاهش وزن می‌شود title
افراد مسن، با گنجاندن انگور در رژیم غذایی خود، می‌توانند به طور بالقوه سلامت چشمشان را بهبود بخشند.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.