کد خبر: ۳۰۶۶۵
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰

پروژه‌ای که ۱۴۰ کیلومتر از مسافت جاده تهران ـ شمال را کم می‌کند

تکمیل و بهره‌برداری از دو محور «قزوین ـ الموت ـ تنکابن» و «قزوین ـ رحیم آبادـ کلاچای» به عنوان پروژه‌های شاخص ملی سبب کاهش مسافت، زمان سفر و مصرف سوخت خواهد شد که با پیشرفت‌های فیزیکی متفاوتی در حال اجرا هستند.
پروژه‌ای که ۱۴۰ کیلومتر از مسافت جاده تهران ـ شمال را کم می‌کند

مخاطب 24- استان قزوین به دلیل نزدیکی به پایتخت و قرار گرفتن در موقعیت خاص جغرافیایی و محورهای مواصلاتی همواره از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است.

در پی سفر مقام معظم رهبری به استان قزوین در سال ۸۲، احداث پروژه راه اصلی محور قزوین_ الموت_تنکابن مطرح و در سال ۸۶ مصوب و عملیات اجرایی آن از سال ۸۷ آغاز  و از سال ۹۴ نیز به شرکت ساخت و توسعه استان‌های زنجان و قزوین تفویض می‌شود. این پروژه شامل یک خط رفت و یک خط برگشت و عرض راه ۱۲ متر است. مسیر آن ۱۶۴ کیلومتر است که ۹۶ کیلومتر در استان قزوین و مابقی آن در استان مازندران قرار دارد.

تکمیل ۶۲ کیلومتر از پروژه قزوین-الموت-تنکابن تا پایان سال

در این رابطه رحیم نصیر‌زاده مدیر طرح‌های حوزه شرکت ساخت و توسعه راه‌های استان‌های زنجان و قزوین در گفت وگو با خبرنگار فارس در قزوین می گوید: برنامه ای که امسال در دستور کار قرار دارد اجرای ۶۲ کیلومتر از مسیر پروژه می باشد و مابقی آن در حد ۶۰ درصد انجام شده و از ۶ تونل، ۵ تونل اجرایی شده است.

بیشتر بخوانید:

بیشتر بخوانید

قرار است پروژه قزوین- الموت -تنکابن در دو بخش اجرایی شود؛ یک بخش مربوط به طول محور است که حدوداً به غیر از یک کیلومتر که به صورت منقطع است، مابقی آسفالت شده و آسفالت رویه در قراردادی در حال انجام می شود که نقاط باقیمانده کار هستند و در مسیر مانده‌اند، بخش دوم هم اتصال از آزادراه کرج-قزوین به صورت تقاطع راه ارتباطی می شود که حدود ۴ کیلومتر است و محور اصلی را به الموت وصل می‌کند.

به گفته نصیرزاده، علت کندی اجرای بخش دوم پروژه قزوین-الموت- تنکابن عدم تملک و آزادسازی و مسائل تاسیساتی حول محور آزادراه و کمبود مصالح بوده است. در این راستا آزادسازی، طی یک ماه اخیر انجام شده و تقریباً مشکلات حل و اجرای پروژه با قوت و سرعت توسط پیمانکار در حال انجام است. همچنین برای علایم ایمنی، خط کشی و نیوجرسی انعقاد قرارداد در مرحله انجام است و تا پایان امسال اجرایی می شود.

بنابر اعلام این مسوول، برای اجرای ۶۲ کیلومتر محدوده استان قزوین ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام نیاز شده بود که قبلاً ۵۰ میلیارد تومان و حدود یک هفته اخیر هم ۵۰ میلیارد تومان به صورت اسناد خزانه، تزریق شده است. از سویی پیمانکاران ۲۰۰ میلیارد تومان طلبکار هستند که امیدواریم تا پایان امسال اعتبارات لازم در این خصوص جذب شود.

مسوولان با هماهنگی‌های صورت گرفته با سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین پیرامون پیوست زیست محیطی پروژه قزوین-الموت-تنکابن به تفاهم هایی رسیده اند و تعهداتی داده اند که برخی از آنها انجام و مابقی هم طبق توافق، اجرایی خواهند کرد.

کاهش ۳ ساعته زمان سفر

جالب است بدانید با تکمیل و افتتاح جاده قزوین-الموت-تنکابن طول مسیر از ۳۳۰ کیلومتر به ۱۶۴ کیلومتر، زمان طی مسیر از ۶ ساعت به ۳ ساعت تقلیل می یابد و کاهش مصرف سوخت سالانه ۳.۸ میلیون لیتری را به همراه خواهد داشت.

بیان این مطلب نیز خالی از لطف نیست که اجرای پروژه قزوین-الموت-تنکابن مزایایی دارد که می توان به توسعه گردشگری بیشتر در رودبار الموت و رودبار شرقی توسعه منابع مالی، توسعه زیربخش‌های کشاورزی و دامداری، ساماندهی روستاهای منطقه الموت با تشویق و جذب توریست و بهره‌برداری از معادن الموت که از معادن غنی کشور هستند، اشاره کرد.

نظر وهاب میزانی مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری قزوین هم بر این است که از سال گذشته با اختصاص اعتبارات، روند اجرای پروژه مذکور جهش داشته و پیشرفت فیزیکی آن به بیش از ۹۰ درصد رسیده است. وی در این رابطه می گوید: تمام ورودی از اتوبان در مرحله خاکریزی و اجرا قرار دارد و اواسط محور هم پل‌ها در حال تکمیل هستند که با توجه به نیاز استان و منطقه الموت تلاش می‌شود امسال این پروژه به بهره‌برداری برسد. البته به دلیل عدم تخصیص منابع مالی پیمانکاران پروژه در دوره‌های مختلف به کرات عوض شده‌اند که سبب شده بود بخشی از پروژه اجرا و انجام مابقی متوقف شود.

اجرای ۱۱ کیلومتر از پروژه قزوین_رحیم آباد_ کلاچای

در ادامه گزارش به پروژه جاده قزوین_رحیم آباد_ کلاچای می پردازیم که دومین پروژه مهم در استان قزوین است. این پروژه احداث راه اصلی و مشخصات درجه یک را دارد. عرض مسیر ۱۲ رویه آسفالتی بوده و مبدا آن از مسیر دانشگاه آزاد باراجین و مقصد آن کلاچای استان گیلان است. پروژه مذکور قبل از سال ۹۲ طرح و کار مطالعاتی آن نیز انجام شده بود که در سال ۹۲ در سفر هیات وزیران به استان گیلان مصوب شد.
از همان سال احداث این پروژه در استان‌های گیلان و قزوین آغاز شد. طول مسیر این پروژه ۱۴۲ کیلومتر است که ۷۲ کیلومتر آن در محدوده استان قزوین و مابقی در استان گیلان است.

برای تکمیل این پروژه که به احداث حدود ۹۰ پل بزرگ و کوچک و سه دستگاه تونل در استان قزوین نیاز دارد، بین ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

این پروژه به دلیل مسائل زیست محیطی که محدود به استان قزوین هم نبود و موضوع کلان ملی بود، مدتی در محدوده گیلان متوقف شد که چند ماه پیش استانداران قزوین، گیلان و مازندران از محورهای مختلف آن بازدید داشتند و مقرر شد مطالعات زیست محیطی با هماهنگی سه استان انجام شود.

به گفته میزانی مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری قزوین، در بخشی از جاده قزوین_ رحیم آباد کلاچای برای گردشگری منطقه زرشک و روستاهای الموت غربی که صعب العبور است نیاز به معبر داریم. در حال حاضر ۱۱ کیلومتر از عملیات اجرایی این پروژه با اخذ پیمانکار به تازگی آغاز شده و تجهیز کارگاه صورت گرفته که با فرارسیدن فصل سرما و کوهستانی بودن منطقه، کار به کندی پیش خواهد رفت و زمان بیشتری از لحاظ زمانبندی برای تکمیل نیاز دارد.

علت تأخیر در اجرای پروژه

سید مصطفی سجادی نیا رئیس اداره نظارت بر راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین با اشاره به اینکه حدود ۵ کیلومتر از صفر پروژه تا محدوده باراجین چهار خطه شده و بعد از آن برای کیلومتر چهار تا کیلومتر ۹ محدوده باراجین تا میزوج قراردادی به مبلغ ۱۵۵ میلیارد تومان منعقد شده و حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، می‌گوید: حدود ۸ تا ۱۰ کیلومتر بعد از رودخانه شاهرود، کیلومتر ۴۲ تا ۵۶ هم عملیات اجرایی انجام شده که برای اجرای چهار و نیم کیلومتر و احداث دو پل همسطح و غیرهمسطح به ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و با اختصاص آن به موقع، در سال ۱۴۰۴ این بخش تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید.

علت تاخیر در اجرای این پروژه ۱۰ ساله، طبق بیان سجادی نیا کوهستانی بودن مناطق و به شدت هزینه بر بودن آن، ساخت تونل، پل و ابنیه فنی و از همه مهمتر عدم تخصیص به موقع اعتبار یا تخصیص کم اعتبارات بوده است. از سویی پرپژه در بحث مسائل زیست محیطی نیاز به اصلاحاتی داشته که به صورت مشترک و متمرکز به دلیل اینکه پروژه مربوط به دو استان گیلان و قزوین است طرح مطالعاتی آن در تهران انجام شد و در برخی از موارد که نیاز به اصلاح داشت وزارتخانه پیگیر اخذ مجوز است تا بعد از تاییدیه سازمان محیط زیست مشکل حل شود.

نکته قابل ذکر این است که با احداث جاده قزوین-رحیم آباد- کلاچای مسافت سفر به ۹۷ کیلومتر و یک ساعت زمان سفر کاهش می‌یابد و در مصرف سوخت هم طبق مطالعات انجام شده توسط مشاور، سالیانه ۳.۸ میلیون لیتر بنزین صرفه جویی می شود.

برخی مسئولان معتقدند با توجه به زمان بر شدن دو پروژه قزوین-الموت-تنکابن و قزوین-رحیم آباد- کلاچای نیاز است که مسوولان استان قزوین در جذب اعتبارات مورد نیاز این پروژه‌ها جهت تکمیل آنها، گام‌های بلندتر و موثرتری بردارند.

همچنین برخی از کارشناسان اذعان کرده‌اند همانطور که این دو پروژه مهم جاده‌ای برای استان قزوین و به ویژه الموت ارزشمند است، چند برابر برای دو استان گیلان و مازندران ارزشمند می باشد چرا که مسافت و دسترسی این استانها را به مرکز کشور و پایتخت آسان تر می کند. امید است با تدبیر مناسب و پیگیری مجدانه مسوولان استان قزوین، روند اجرای این پروژه‌ها شتاب بیشتری بگیرد.

برچسب ها: استان قزوین
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
عینک مخصوص مبتلایان به صرع ساخته شد عینک مخصوص مبتلایان به صرع ساخته شد
افراد مبتلا به صرعِ حساس به نور به زودی می‌توانند بدون نگرانی تلویزیون تماشا کنند
ماجرای خودکشی دانشجوی دانشگاه رازی چه بود؟ ماجرای خودکشی دانشجوی دانشگاه رازی چه بود؟
معاون دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه با اشاره به خودکشی ناموفق یکی از دانشجویان دختر این دانشگاه گفت: این حادثه پس از بروز اختلافات شخصی در خوابگاه رخ داد و اقدام سریع مسئولان باعث نجات دانشجو شد.
کپی شخصیت ۱۰۰۰ نفر با کمک هوش مصنوعی! کپی شخصیت ۱۰۰۰ نفر با کمک هوش مصنوعی!
گروهی از پژوهشگران «دانشگاه استنفورد» و «گوگل دیپ‌مایند» با کمک هوش مصنوعی، کپی‌هایی را از شخصیت ۱۰۰۰ شرکت‌کننده ساختند و تقلید آنها را از همتایان انسانی خود بررسی کردند.
هنرمندان در مراسم جشن حافظ هنرمندان در مراسم جشن حافظ
سینمایی‌ها در شب آذر ماهی تهران به بهانه بیست و سومین مراسم جشن سینمایی و تلویزیونی «حافظ» در تالار بزرگ وزارت کشور گردهم آمدند.  در این مراسم که شامگاه ۳ آذر ماه برپا شد، برگزیدگان بخش سینمایی و تلویزیونی این رویداد در بخش‌های مختلف معرفی شدند. در این رویداد از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی تقدیر شد.
مو را با آب گرم بشوییم یا سرد؟ مو را با آب گرم بشوییم یا سرد؟
شست‌وشوی مو با آب گرم و شامپو باعث باز شدن کوتیکول‌ها می‌شود و مو‌ها را مستعد اصطکاک می‌کند. اصطکاک‌ها مانند تماس مو با لباس یا بالش به مرور می‌تواند منجر به تخریب مو و ایجاد موخوره شود.
کدام آجیل بیشترین کالری را دارد؟ کدام آجیل بیشترین کالری را دارد؟
فندق یکی از مغزیجات پرطرفدار در آجیل به اشکال مختلف خام، بو داده و آسیاب شده است که بیشتر افراد از طعم بی‌نظیر آن در شکلات صبحانه لذت می‌برند.
چگونه یک لپ تاپ گیمینگ قدرتمند انتخاب کنیم؟ چگونه یک لپ تاپ گیمینگ قدرتمند انتخاب کنیم؟
وقتی پای بازی‌های جدید و سنگین به میان می‌آید، دیگر هیچ چیزی جز یک سیستم فوق‌العاده هم نمی‌تواند کافی باشد!
برگزیده
چرا رابطه جنسی و خوردن و آشامیدن در ایستگاه فضایی بین المللی ممنوع شده چرا رابطه جنسی و خوردن و آشامیدن در ایستگاه فضایی بین المللی ممنوع شده
ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) پیچیده‌ترین ماشین ساخته بشر است که با همکاری نزدیک پنج آژانس فضایی بزرگ دنیا یعنی ناسا، روسکازموز، آژانس فضایی اروپا، آژانس اکتشافات فضایی ژاپن و آژانس فضایی کانادا طراحی و ساخته شده است، اینجا برخی کارهای ممنوعه برای فضانوردان در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) را معرفی می‌کنیم
بدخوابی در دهه پنجم زندگی چه عواقبی دارد؟ بدخوابی در دهه پنجم زندگی چه عواقبی دارد؟
خواب کافی و باکیفیت بر عملکرد شناختی مغز تاثیر می‌گذارد.
سردرد‌هایی که باید جدی گرفت سردرد‌هایی که باید جدی گرفت
یک متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه سردرد یک شکایت شایع است که تقریباً همه افراد آن را تجربه می‌کنند، گفت: برخی موارد خاص سردرد باید مورد توجه قرار گیرند.
صفحه خبر بالای تصاویر