مخاطب 24- رضا مراد صحرایی؛ وزیر آموزشوپرورش امروز در نخستین همایش بهرهوری و آموزشوپرورش با تأکید بر رهایی از تعدد برنامهها و استراتژیها اظهار کرد: جمعیت بسیاری در آغاز هر دولت مشغول نوشتن برنامههای راهبردی میشوند و بعد از مدتی مشغول "هو هو" کردن برنامه راهبردی که نوشتهاند، شده و تازه متوجه میشوند که اجرا بهدست آنها نیست، بنده معتقدم هر کاری به جز سند تحول بنیادین آموزشوپرورش یعنی غیر بهرهوری.
او ادامه داد: آییننامه «رشد معلمی» آماده است و میخواهیم آن را به پژوهشگران و معلمان بدهیم تا نظرات خود را اعلام کنند تا از هم دیگر آموزی به ادبیات آموزشوپرورش تبدیل شود، اگر یادگیرنده نشویم نمیتوانیم یاددهنده خوبی باشیم.
بیشتر بخوانید:
مدیر خوب یعنی همانند شمشیرزن سامورایی باشی
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به رهایی از آشوبناکی مدیریتی بیان کرد: بنده ۵ ماه است وزیر آموزشوپرورش هستم اما برخی تصور میکنند وزیر خوب یعنی همانند شمشیرزن سامورایی، چشم خود را بسته و با مهارت تمام سر تمام مسئولان قبلی را بزنید، برای هر مدیری بهتر این است که افراد آشنای خود را بیاورد اما برای بنده ثبات مدیریت مهم است و حالا که بر آن تأکید دارم، مورد سؤال قرار میگیرم؛ انگار به بیثباتی در آموزشوپرورش عادت داریم و مدیر خوب یعنی نسنجیده همه را تغییر دهد، برخی افراد خود را متخصص تعلیم و تربیت میدانند و به من میگویند چند ماه گذشته اما هنوز فردی را تغییر ندادهای!
صحرایی در ادامه با اشاره به اینکه موضوع بهرهوری سهل و دشوار است؛ سهل از این جهت که تمام افراد میخواهند بهرهوری در سیستم زیاد باشد اما نمیدانند چگونه میتوان بهرهور شد و همه تصور میکنند که بهترین کار را انجام میدهند اما وقتی پیامد را بررسی میکنند آن چیزی نیست که مدنظر است.
او افزود: مکان ما آموزشوپرورش و زمان، آغاز چهلواره دوم انقلاب اسلامی است، تمام مسئولان کشور ۱۲ سابقه حضور در آموزشوپرورش را دارند و همه و هم درباره آموزشوپرورش صحبت میکنند اما وقتی بخواهیم اقدام کنیم، کار هر فردی نیست.
وزیر آموزشوپرورش گفت: آموزشوپرورش هیچ بدیلی ندارد چون آینده هرکشوری در آموزشوپرورش ساخته میشود بنابراین باید بدانیم از ۴۰ سال نخست انقلاب چه یاد گرفتیم که بتوان در چهلواره دوم از آن استفاده کرد، یکی از کلیدیترین راهبردها تمرکز بر بهرهوری است.
مدیرانی که نگاه مصرفی به آموزشوپرورش دارند، غیر بهرهور هستند
او ادامه داد: دولت و مجلس به عنوان دستگاه ریلگذار کشور زمانی میتوانند ادعا کنند که برای آینده اقدامی انجام دادهاند که بر آموزش و پرورش تمرکز کنند. تعلیم و تربیت سرآغاز هر تحول و پیشرفت برای آینده است اگر مدیری به آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه مصرفی نگاه کند، آن مدیر غیر بهرهور است حتی اگر پرچم بهرهوری بهدست گرفته باشد.
وزیر آموزشوپرورش با تأکید بر اینکه رابطه بین مدرسه و بهرهوری بسیار مهم است، افزود: بهرهوری در کشور به اندازه مورد انتظار محقق نمیشود مگر آنکه از مدرسه آغاز شود و هیچ فردی در کشور به اندازه معلم نمیتواند عامل بهرهوری باشد البته ممکن است در ادبیاتی او را به قاعده رتبهبندی فرو بکاهیم یا اینکه معلم را آموزنده نیکیها بدانیم.
صحرایی گفت: در آموزشوپرورش دائم درگیر مسائلی هستیم که تولید و به ما تحویل شده است که مدیر بعدی باید آنها را رفع یا از سرخود باز کند، روزمرگی چالشی است که مانع بهرهوری در آموزش و پرورش میشود و اجازه نمیدهد از گنجیه عظیم دانش در داخل و خارج از کشور استفاده کنیم.
منبع: فردای اقتصاد