کد خبر: ۳۰۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹
در سفر استانی رییس جمهور به کردستان

با ریل ذوب آهن اصفهان راه آهن همدان سنندج افتتاح شد

پروژه راه‌آهن همدان سنندج که عملیات اجرایی آن حدود ۱۸ سال پیش آغاز شد و تا قبل از دولت سیزدهم ۶۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، در طول دو ساله دولت سیزدهم به مرحله نهایی رسید و امروز با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.
با ریل ذوب آهن اصفهان راه آهن همدان سنندج افتتاح شد

به گزارش مخاطب24 به نقل از شرکت ذوب آهن اصفهان: با این افتتاح، چشم انتظاری بیش از دو دهه‌ای مردم غیور استان کردستان برای شنیدن سوت قطار در راه آهن" همدان سنندج" به ایستگاه آخر رسید و بیست و سومین مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل شد.

مهدی کوهی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان که در این مراسم حضور داشت گفت: آنچه حلاوت و شیرینی افتتاح این پروژه را در اذهان ماندگار می‌سازد و همچنین لبیکی دوباره بر بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت "ساخت داخل" است، بهره گیری از دانش و توان نیروی انسانی مجرب ذوب آهن اصفهان به عنوان تنها تولید کننده ریل در غرب آسیا می‌باشد.

وی افزود: این مجتمع عظیم صنعتی کل ریل مورد نیاز این پروژه را مطابق با به روزترین استاندارد ریل دنیا (EN ۱۳۶۷۴) تولید کرد تا یک بار دیگر ثمره دانش و تجربه جوانان ایران زمین، بدون کوچکترین وابستگی، عمران و آبادانی را در این مرز پُر گهر توسعه دهنده باشند.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان اظهار داشت: خوشبختانه ذوب آهن اصفهان با تلاش و همت متخصصین و کارگران خود موفق شده نقش مهمی در توسعه صنعت حمل و نقل ریل ایفا کند و بسیار خرسندیم که این صنعت استراتژیک با تلاش‌های صورت گرفته متکی به توان داخلی است و به ویژه در تامین محصول ریل با هیچ مشکلی مواجه نیست.

عباس خطیبی معاون شرکت ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های کشور نیز در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار هفته نامه آتشکار با اشاره به تولید ریل در ذوب آهن اصفهان گفت: نکته کلیدی در خصوص اَبر پروژه ریلی همدان- سنندج این است که ۱۸ هزار و ۲۰۰ تن ریل مورد نیاز این پروژه از نوع ۶۰ E ۱و با گرید R ۲۶۰ و مطابق با استاندارد بین المللی EN ۱۳۶۷۴ توسط ذوب آهن اصفهان به عنوان اولین تولید کننده ریل در غرب آسیا تولید و به شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور جهت نصب در این پروژه تحویل داده شده است.
وی افزود: تولید ریل در ذوب آهن اصفهان یک ظرفیت استراتژیک است و برای تحقق این مهم، تلاش‌های شبانه روزی بسیار زیادی انجام گرفته است و بنابراین شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور، همواره این خودکفایی بزرگ را حفظ نموده و در راستای رشد تولید آن همراهی لازم را دارد.

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های کشور در ادامه به راه آهن همدان- سنندج پرداخت و تصریح کرد: سرعت این خط ریلی برای قطار‌های مسافری ۱۶۰ کیلومتر و برای قطار‌های باری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است.

خطیبی بیان کرد: طول این پروژه ریلی حدود۱۵۰ کیلومتر است و همچنین در کل محور همدان - سنندج نیز ۱۹ ایستگاه وجود دارد که ۱۲ ایستگاه آن در مسیر تهران- همدان و سایر آن در مسیر همدان- سنندج قرار گرفته است.

معاون شرکت ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های کشور اظهار داشت: خط ریلی همدان- سنندج که ارزش روز آن ۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده است، مراکز استان‌های کردستان و همدان را به شبکه ریلی متصل می‌کند. به نوعی می‌توان گفت این خط ریلی، ارتباط مرکز کشور را به سمت غرب ایران برقرار می‌کند و در توسعه پایدار بخش اقتصاد کشاورزی، گردشگری، صنعتی و خدماتی نیز نقش شایان توجهی دارد، زیرا در تمام کشور‌های توسعه یافته و در حال توسعه، حمل و نقل ریلی نقش بی بدیلی در امنیت سرمایه‌گذاری و توسعه پایدار ایفا می‌نماید. وی بیان کرد: در سال اول بهره برداری از این محور ریلی میزان ۱/۸ میلیون تن بار و ۴۵۰ هزار نفر مسافر برای آن پیش بینی شده است و در سال بیستم بهره برداری نیز۲/۸میلیون تن بار و ۹۵۰ هزار نفر مسافر با اتصال به مرز باشماق قابل پیش بینی می‌باشد.

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های کشورگفت: این خط راه‌آهن برای نخستین بار استان کردستان را به شبکه ریلی کشور متصل کرده و مصوب شده که در فاز‌های بعدی تا مرز باشماق و خاک عراق امتداد یابد که تکمیل این مسیر یک ابر پروژه ریلی محسوب می‌شود و ترانزیت ریلی غرب کشور را متحول می‌کند، لذا این اقدام نشان‌دهنده عزم دولت سیزدهم در گسترش شبکه ریلی کشور است.

خطیبی بیان کرد: این محور از غرب تهران شروع می‌شود و شهر‌های رباط کریم، ساوه، فامنین، همدان، شهر بهار، قروه، دهگلان و سنندج را تحت پوشش قرار می‌دهد.

آخرین اخبار
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
قلقلی سکوت را شکست؛روایت تلخ شهرام لاسمی قلقلی سکوت را شکست؛روایت تلخ شهرام لاسمی
شهرام لاسمی،قلقلی معروف، در برنامه رک با مجید واشقانی، از زندگی تلخ خود در فقر صحبت کرد.
مصوبه جدید شورای رقابت: تعیین قیمت خودرو به خودروسازان مصوبه جدید شورای رقابت: تعیین قیمت خودرو به خودروسازان
طبق تصمیم تازه شورای رقابت، از این پس قیمت خودرو مستقیماً توسط خودروسازان بر اساس فرمول «کاست‌پلاس» تعیین می‌شود و سازمان حمایت تنها نقش ناظر خواهد داشت.
از کنفرانس تهران تا نشست آلاسکا؛ تکرار سیاست قدرت‌های بزرگ از کنفرانس تهران تا نشست آلاسکا؛ تکرار سیاست قدرت‌های بزرگ
در گذار از کنفرانس تهران ۱۹۴۳ تا نشست آلاسکا ۲۰۲۵، تاریخ تکرار می‌شود: قدرت‌های بزرگ همچنان سرنوشت ملت‌های ضعیف را رقم می‌زنند. ایران و اوکراین، قربانیان رئال‌پلیتیک، حاکمیت محدود خود را در برابر منافع غول‌ها از دست می‌دهند.
جبهه اصلاحات: آشتی ملی فرصتى طلایی برای تغییر و بازگشت به مردم است جبهه اصلاحات: آشتی ملی فرصتى طلایی برای تغییر و بازگشت به مردم است
جبهه اصلاحات ایران در بیانیه‌ای آشتی ملی را تنها راه نجات کشور و تغییر ساختار‌ها دانست و خواستار مذاکرات مستقیم با آمریکا شد.
نخست‌وزیر دانمارک: نتانیاهو خودش یک مشکل است نخست‌وزیر دانمارک: نتانیاهو خودش یک مشکل است
مته فردریکسن اعلام کرد بنیامین نتانیاهو با اقدامات اخیر دولت اسرائیل به «مشکل» بدل شده و قصد دارد فشار اتحادیه اروپا بر تل‌آویو را افزایش دهد.
کیهان: ادعای خروج ایران از لیست سیاه FATF موهوم است کیهان: ادعای خروج ایران از لیست سیاه FATF موهوم است
روزنامه کیهان با انتقاد از اظهارات رئیس مرکز اطلاعات مالی، آن را «خوش‌خیالی موهوم» خواند و گفت ایران هنوز راه طولانی تا خروج از لیست سیاه FATF دارد.
شرط پوتین برای پایان جنگ فاش شد شرط پوتین برای پایان جنگ فاش شد
ترامپ پس از مذاکره با پوتین در آلاسکا اعلام کرد آتش‌بس راه‌حل نیست و تنها توافق صلح مستقیم می‌تواند جنگ روسیه و اوکراین را پایان دهد.
صفحه خبر بالای تصاویر