کد خبر: ۳۰۵۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸

راه‌آهن همدان_ سنندج جلوه‌ای از دانش مهندسان کشور

راه‌آهن همدان_ سنندج جلوه‌ای از دانش مهندسان کشور در صنعت ریلی استفاده از ۲۰ هزار تن ریل تولید ملی در راه آهن همدان_ سنندج پروژه راه‌آهن همدان-سنندج با بهره‌گیری از توان و تخصص مهندسان داخلی و تجهیزات داخلی منطبق بر آخرین تکنولوژی‌های روز جلوه‌ای از دانش مهندسان کشور در صنعت ریلی است.
راه‌آهن همدان_ سنندج جلوه‌ای از دانش مهندسان کشور

به گزارش مخاطب24 به نقل از شرکت ذوب آهن اصفهان: راه‌آهن همدان- سنندج با ظرفیت جابه‌جایی یک میلیون تن بار و ارزش روز ۱۵۰ هزار میلیارد ریال در آستانه بهره‌برداری قرار دارد. این مسیر ریلی یک خطه با ۳ قطعه اجرایی بخشی از راه‌آهن تهران - همدان - سنندج است که مراکز استان‌های همدان و کردستان را به هم مرتبط می‌سازد. راه‌آهن همدان- سنندج ۱۵۱ کیلومتر طول دارد که با احتساب خطوط ایستگاهی به ۱۷۸ کیلومتر می‌رسد و ۴۸ کیلومتر آن در استان همدان و حدود ۱۰۳ کیلومتر آن نیز در استان کردستان واقع شده است.

خط ریلی همدان- سنندج از ایستگاه همدان آغاز شده و ضمن عبور از حوالی شهر‌های بهار، لالجین، صالح آباد، قروه و دهگلان به ایستگاه سنندج منتهی می‌شود و مقرر است در ادامه مسیر با عبور از شهر مریوان به مرز باشماق متصل شود. اتصال سنندج به شبکه ریلی سراسری از طریق همدان و تهران جابه‌جایی کالا از مرز باشماق (کردستان عراق) و اتصال سنندج به شبکه ریلی سراسری از طریق همدان و تهران از جمله اهداف احداث این راه‌آهن است. با اجرای این پروژه ریلی جابه‌جایی محصولات کشاورزی و تولیدات کارخانجات و صنایع موجود در منطقه تسهیل می‌شود و امکان توسعه در آینده و اتصال این پروژه به استان‌های کرمانشاه، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی نیز فراهم خواهد شد.

هم اکنون و در فاز اول ریل‌گذاری ۱۷ کیلومتر از خطوط ایستگاهی پروژه راه‌آهن همدان- سنندج انجام شده است. عملیات روسازی آن از ابتدای سال ۱۳۹۹ آغاز شد و در ۴ سال ساخت خطوط اصلی و ایستگاهی عملیات تکمیل سیستم ارتباطات و فیبر نوری محور انجام شد. استفاده از ۲۰ هزار تن ریل ملی و بومی سازی تجهیزات وراداتی با دانش مهندسان داخلی عمده‌ترین تجهیزات روسازی شامل ریل، سوزن، تراورس، ادوات پابند و سیستم انتقال بر مبنای استاندارد‌های بین‌المللی تامین شده است و تمام ادوات وارداتی نیز با بهره از توان و تخصص مهندسان داخلی منطبق برآخرین تکنولوژی‌های روز بومی سازی شده است.

همچنین در این پروژه ۲۰ هزار تن ریل تولید ملی به کار رفته و خودکفایی در این حوزه اقدام ارزشمندی در راستای کاهش ریسک واردات، کنترل هزینه‌های اجرایی و افزایش سرعت در اجرای عملیات محور‌های ریلی است. حداکثر سرعت طراحی این مسیر ریلی برای قطار‌های مسافری ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و قطار‌های باری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است که انتظار می‌رود سرعت عملیاتی قطار مسافری در شروع بهره برداری حدود ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت باشد و پیش‌بینی می‌شود ظرف ۲ ماه آینده به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برسد.

این پروژه دارای ۷ ایستگاه با نام‌های بهار، آق‌بلاغ، دوسر، قزوه، آونگان، دهگلان و سنندج است. ایستگاه راه‌آهن سنندج در مجاورت شهر سنندج آخرین ایستگاه مسیر و از نوع درجه یک تشکیلاتی بوده که در زمینی به مساحت ۵۲.۲ هکتاری احداث شده است. معماری ایستگاه نشات گرفته از مهربانی و مهمان پذیری مردم، زیبایی و ظرافت هنر کردی و اقلیم منطقه با فناوری روز دنیا و تولیدات مصالح و تجهیزات ایرانی طراحی و اجرا شده است.

امکان افزایش ظرفیت جابه‌جایی بار به ۹ میلیون تن در سال راه‌آهن همدان- سنندج ظرفیت جابه‌جایی ۶۰۰ هزار نفر و یک میلیون تن بار در سال را دارد که با توجه به توسعه صنایع منطقه‌ای در سنوات اخیر و افزایش جمعیت، این ارقام در بخش باری افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت. در فاز دوم بهره‌برداری و تکمیل خطوط ایستگاهی و اتصال خطوط پیش بینی شده به مراکز بار در استان کردستان ظرفیت این محور به ۸ تا ۹ میلیون تن بار در سال ارتقا خواهد یافت. این پروژه ریلی ۲۹ دستگاه پل بزرگ و ۴۱۱ دستگاه پل کوچک دارد. راه‌آهن همدان- سنندج روز جمعه با حضور رئیس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی افتتاح خواهد.

تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
ممنوعیت پرواز هوایی برداشته شد ممنوعیت پرواز هوایی برداشته شد
پس از چند هفته تعطیلی فرودگاه‌های کشور، پرواز‌های هوایی دوباره از سر گرفته می‌شود.
مایکروسافت باز هم کارمندان خود را اخراج کرد! مایکروسافت باز هم کارمندان خود را اخراج کرد!
مایکروسافت روز چهارشنبه اعلام کرد که حدود ۹۰۰۰ کارمند را تعدیل خواهد کرد.
پخش آهنگ حبیب در صداوسیما پخش آهنگ حبیب در صداوسیما
قطعه «مرگ قو» حبیب محبیان در برنامه ققنوس صداوسیما با اجرای کامران نجف زاده پخش شد. این لحظات را می‌بینید
سعید مدنی از زندان آزاد شده است یا نه؟ سعید مدنی از زندان آزاد شده است یا نه؟
عمادالدین باقی از آزادی سعید مدنی، جامعه شناس، خبر داد و نوشت: این یکی از پاسخ‌های محکم به دشمنان ایران است که طمع بر اختلافات داخلی بسته‌اند.
وریا غفوری در خصوص حمله افراد ناشناس به کافه‌اش توضیح داد! وریا غفوری در خصوص حمله افراد ناشناس به کافه‌اش توضیح داد!
وریا غفوری، کاپیتان پیشین استقلال گفت: تعدادی تندرو کافه‌ام را تعطیل کردند. دوست دارم در کنار یک مربی بزرگ کار کنم.
جزئیات تصادف مرگبار ستاره لیورپول جزئیات تصادف مرگبار ستاره لیورپول
پلیس محلی اسپانیا جزئیات سانحه‌ای که منجر به مرگ دیوگو ژوتا، مهاجم لیورپول شد را اعلام کرد.
تحول دیجیتال و توسعه فیبر نوری، محور برنامه‌های استراتژی مخابرات است تحول دیجیتال و توسعه فیبر نوری، محور برنامه‌های استراتژی مخابرات است
مهندس جعفرپور مدیرعامل شرکت مخابرات ایران درمجمع عمومی عادی سالیانه که روز پنج‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۴ به‌صورت الکترونیکی برگزار شد، با ارائه گزارشی جامع از وضعیت شرکت، به بررسی جایگاه مخابرات در بازار، افق تحول دیجیتال، ضرورت نوسازی زیرساخت‌ها، توسعه خدمات و بهینه‌سازی عملکرد پرداخت و گفت: تحول دیجیتال و توسعه فیبر نوری، محور برنامه‌های استراتژی مخابرات در آینده است.
صفحه خبر بالای تصاویر