کد خبر: ۳۰۴۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۰
در راستای رفع مشکل کمبود پزشک در شهرهای کوچک ممنوعیت فعالیت در ۲ شهر برداشته شد و مجوز طبابت در ۲ شهر به پزشکان داده می‌شود.

در راستای رفع مشکل کمبود پزشک در شهر‌های کوچک ممنوعیت فعالیت در ۲ شهر برداشته شد و مجوز طبابت در ۲ شهر به پزشکان داده می‌شود.

مجوز طبابت در ۲ شهر برای پزشکان صادر می‌شود
به گزارش مخاطب ۲۴ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، کمبود پزشک یا توزیع عادلانه پزشک در کشور پند هفته‌ای است خبر داغ رسانه‌ها شده است، خبری که از دولت تا مجلس همه به آن ورود کردند و مسئله در نهاد‌های بالادستی از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی به بحث و بررسی پرداخته شد چرا که دسترسی عادلانه حق عمومی مردم است، از طرفی سلامت با بسیاری از مسائل تفاوت دارد چرا که با جان افراد گره خورده است.

 



رهبر انقلاب هم در دیدار خود با پرستاران توزیع پزشک در مناطق مختلف را ناعادلانه دانستند و افزودند: درباره مسئله کمبود یا کافی بودن پزشک اظهارنظر نمی‌کنم، اما توزیع پزشک در مناطق مختلف کشور عادلانه نیست که این مسئله باید مورد توجه قرار بگیرد.

باید توجه داشت به دلیل شرایط نامناسب دربسیاری از مناطق محروم و شهر‌های کوچیک یا حتی حاشیه شهر‌ها بامشکل کمبود پزشک مواجه هستیم این در حالی است که این کمبود ناشی از توزیع عادلانه پزشکان است و بیشتر پزشکان فعالیت در کلانشهر‌هایی مانند تهران را انتخاب می‌کنند و شهر‌های کمتر برخوردار با مشکل دسترسی به پزشک مواجه می‌شوند.

آمار پزشکان در کشور و توزیع نامناسب پزشک

محمد رئیس زاده رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به آمار پزشکان در کشور اظهار کرد: ایران در زمینه پزشکی در طول ۲۰ و ۳۰ سال اخیر بسیار رشد کرده است به گونه‌ای که از نظری آماری از ۳.۲ پزشک در هر ۱۰ هزار نفر به آمار ۱۶ پزشک در هر ۱۰ هزار نفر رسیده ایم یعنی از ۱۳ هزار پزشک به تربیت ۱۵۰ هزار رسیده ایم و هیچ حوزه‌ای در این مدت چنین رشدی نداشته است بنابراین کمبودی که در حوزه پزشکی وجود دارد به دلیل توزیع نامناسب در به کارگیری پزشکان است.

رئیس زاده بیان کرد: آموزش دانش پزشکی نیاز به الزامات متعددی از جمله وجود هیئت علمی، بیمار، تخت، آزمایشگاه و موارد بسیار دیگری دارد و نمی‌توان این تعداد دانشجو بر بالین بیمار فرستاد، بنابراین باید برای ظرفیت‌های پزشکی تصمیم مناسب‌تری گرفته شود.

صدور مجوز طبابت در ۲ شهر برای پزشکان

با مصوبه جدید شورای عالی نظام پزشکی گامی در جهت افزایش دسترسی مردم به ویژه در شهر‌های کوچک به پزشک عمومی و متخصص برداشته شده است.

منصور جعفری نمین رئیس شورای عالی نظام پزشکی اظهار کرد: در چهارمین جلسه شورای عالی نظام پزشکی مصوب شد تا در شهر‌های تابع یک نظام پزشکی این امکان فراهم شود، که دو پروانه مطب برای یک پزشک صادر شود، این مصوبه در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری که نظام توزیع پزشک در کشور عادلانه شود و در زمینه توزیع بهینه پزشکان موثر خواهد بود و گامی در جهت تشویق و فعالیت همکاران در مناطق محروم و برخی از شهرستان‌هایی که پزشک وجود ندارد، خواهد بود.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی ادامه داد: پیش از این یک پروانه مطب برای پزشکان صادر می‌شد و پزشکان اغلب طبابت در شهر بزرگتر را انتخاب می‌کردند و شهر‌های کوچیکتر با مشکل دسترسی به پزشک مواجه می‌شدیم، اما اکنون امکان صدور پروانه طبابت در دو شهر فراهم شده است و پزشک می‌تواند در شهر بزرگ و کوچکتر طبابت کند.

جعفری نمین اظهار کرد: مصوبه شورای عالی نظام پزشکی به افزایش دسترسی مردم به ویژه مناطق کمتر برخوردار به پزشک و متخصص کمک خواهد کرد و این مصوبه برای تعیین جزئیات به کمیسیون تخصصی ارجاع داده شده است و پس از تعیین جزئیات برای اجرا به روسای نظام پزشکی در سراسر کشور ابلاغ خواهد شد البته اختیار صدور پروانه به روسای نظام پزشکی و هیات مدیره شهرستان‌ها تفویض می‌شود تا بتوانند بنابر صلاحدید پروانه دوم مطب را برای متقاضیان صادر کنند.

ممنوعیتی که برای پزشکان برداشته شد

علی سالاریان معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی با اشاره به نگرانی‌های بزرگان کشور در خصوص توزیع مناسب پزشک و همچنین پیشنهاد و مطالبه پزشکان جهت توزیع عادلانه‌تر منابع انسانی جامعه پزشکی در اقصی نقاط کشور بیان کرد: معاونت فنی و نظارت سازمان پیشنهادی را به شورای عالی نظام پزشکی ارائه داد مبنی بر این که صدور دو پروانه مطب در دو نوبت مختلف کاری در حوزه یک نظام پزشکی، بلامانع باشد.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی ادامه داد: نظام پزشکی‌های سراسر کشور معمولا دو یا سه شهرستان را تحت پوشش دارند و تا کنون پزشکان در یک منطقه از نظام پزشکی شهرستان محل فعالیت خود یک پروانه مطب دریافت نموده و حق کار در دیگر نقاط منطقه تحت پوشش نظام پزشکی مورد نظر را نداشتند.

وی افزود: با صدور این اجازه در حوزه یک نظام پزشکی؛ همکاران می‌توانند با موافقت رئیس نظام پزشکی مربوطه در دو نقطه مطب تاسیس کنند؛ بطور مثال نظام پزشکی سمنان شامل سه شهرستان سمنان، مهدی شهر و سرخه است و با تصویب قانون جدید یک پزشک می‌تواند نوبت صبح در سمنان مطب تاسیس کند و برای بعدازظهر پروانه مطب برای شهر سرخه یا مهدی شهر دریافت کند در حالی که قبلا چنین امکانی میسر نبود.

وی ادامه داد: تصویب و ابلاغ این مهم منجر می‌شود تا منابع پزشکی ما توزیع عادلانه تری پیدا کرده است و پزشکان برای کار در مناطق محروم‌تر آن شهرستان نیاز به گرفتن مجوز موقت کار در موسسات و درمانگاه‌ها را نداشته و مستقل مطب تاسیس کنند.

مصوبه‌ای برای فعالیت بیشتر پزشکان جوان

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی اذعان کرد: با اجرایی شدن این امر، مردم حاشیه شهر‌های بزرگ از امکانات پزشکی بیشتر و بهتری برخوردار می‌شوند و برای پزشکان جوان‌تر نیز این فرصت بوجود می‌آید که با تاسیس مطب در حاشیه شهر‌های مرکزی بخت خود را برای ادامه کار مطب داری در این قسمت‌ها آزمایش کنند.

سالاریان در پایان یاد آور شد: صدور دو پروانه مطب در حوزه یک نظام پزشکی گامی سریع و موثر در پاسخگویی به مطالبه توزیع عادلانه و مناسب پزشک در کشور بوده و امیدواریم گام‌های بیشتری با همفکری جامعه پزشکی و فعالین صنفی در این جهت برداریم.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
آموزش گرفتن خروجی و بکاپ از انواع اطلاعات تلگرام title
در صورتی که نیاز به گرفتن خروجی و بکاپ از اطلاعات خود در تلگرام دارید، در ادامه می‌توانید آموزش استخراج داده‌های Telegram را مشاهده کنید.
آشنایی به شکل بلایند دیت یعنی چی؟ title
‌نمی‌توان بلایند دیت را پدیده‌ای بیگانه و مغایر با فرهنگ ایرانی دانست خصوصا که می‌تواند یکی از راه‌های آشنایی افراد برای روابط عاطفی و ازدواج در نظر گرفته شود. به تازگی هم برنامه‌ای که اصطلاحا نسخه اسلامی بلایند دیت است ساخته شده، هر چند ساخت ورژن اسلامی بلایند دیت انتقادات زیادی را بین کاربران برانگیخته است.
وکس صورت در دوران قاعدگی ضرر دارد؟ title
خدمات زیبایی مثل مانیکور، پدیکور، اپیلاسیون و… به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره‌ تبدیل شده‌اند.
تفاوت قاضی ایستاده و قاضی نشسته چیست؟ title
در یک تقسیم‌بندی کلی قضات به دو عنوان قاضی ایستاده و قاضی نشسته تقسیم می‌شود. قاضی ایستاده به دادیار، دادستان و بازپرس، گفته می‌شود و قاضی نشسته به قاضی صدور حکم گفته می‌شود.
پلمپ قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران بخاطر حجاب! title
پیتزا "داوود" قدیمی‌ترین پیتزا فروشی تهران به دلیل عدم رعایت حجاب پلمب شد
بعد از ۱۸ سال نمی‌دانم ناصر عبداللهی را کشته‌اند یا نه؟ title
«ناصر را زده بودند، اما این‌که چه کسی این‌کار را کرد من هیچ‌وقت نفهمیدم»؛ این‌ها گفته‌های فاطمه فهیمی، همسر ناصر عبداللهی است. پس از ۱۸ سال، او در مصاحبه خود روایتی جدید از مرگ پرابهام خواننده مشهور دارد. کسی که به گفته خودش در تمام این سال‌ها متهم به قتل همسرش بوده، اما قانون به او اجازه نداده تا او را پیگیری قضایی کند. این پرونده عبداللهی بدون پیگیری پدر و پسران عبداللهی مختومه اعلام شد و هرگز عاملان مرگش شناخته و مجازات نشدند.
سرعت اینترنت در ایران چطوره؟ title
با وجود گزارش جدید اسپیدتست در ماه مارس ۲۰۲۴ که حاکی از بهبود وضعیت سرعت اینترنت ایران است، جایگاه ایران در رده‌بندی کلی نسبت به دیگر کشور‌ها افت داشته است.
برگزیده
لیلاز: اسرائیل می‌خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند title
سعیدلیلاز، اقتصاددان: بدون شک، نتانیاهو (نه اسراییل) از رویارویی که با ایران خواهد داشت، منافعی برداشت می‌کند، اما منافع کلان ایران این است که وارد این دام و این بازی نشود، چراکه ایران به هر حال قدرت‌نمایی خود را انجام داده است. شاه‌کلید حرف من این است، ما در صحنه خاورمیانه برد ژئوپلیتیک داشته‌ایم، نباید این برد ژئوپلیتیک را با یک باخت تاکتیکی تعویض کنیم. این خواسته مهم اسراییل است که برد ژئوپلیتیک ایران را با یک باخت تاکتیکی عوض کند. ایران نباید تن به این اشتباه دهد و تن هم نخواهد داد
توصیه مهم رهبر انقلاب به ارتش جمهوری اسلامی ایران title
حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند: جا دارد که امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران را «حزب‌الله» بنامیم. هر چه می‌توانید، در این خطِّ حزب‌اللّهی جلو بروید.
رئیسی: وعده صادق هیمنه شکست‌ناپذیری اسرائیل را فرو ریخت title
رئیس‌جمهور گفت: بعد طوفان الاقصی، وعده صادق هیمنه اسرائیل را فرو ریخت و ثابت کرد قدرت آن‌ها تارعنکبوتی است.
رئیسی: ایستادگی یمن معادلات را به‌نفع غزه رقم خواهد زد title
رئیس‌جمهور با اشاره به ابتکارات دلاورانه مجاهدان یمنی در جهت توقف نسل‌کشی ملت فلسطین تصریح کرد: ایستادگی و مقاومت ملت قهرمان یمن کنار ملت فلسطین قطعاً در بازدارندگی جنایات رژیم صهیونیستی مؤثر است و معادلات را به‌نفع مردم مظلوم غزه رقم خواهد زد.
گزارش ارتش رژیم صهیونیستی از جزئیات حمله ایران title
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفت: ایران شب گذشته بیش از ۳۰۰ موشک بالستیک و پهپاد و موشک کروز شلیک کرد.
سقوط بازار‌های مالی جهان پس از پاسخ ایران به تجاوزات رژیم صهیونیستی title
پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی، بازار‌های مالی دیجیتال را دچار نوسان شدید کرده است.