کد خبر: ۳۰۳۹۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۶
کسانی که تا الان سود سهام عدالت نگرفته‌اند چه کنند؟
امسال هم طبق روال، کسانی که سهام عدالت دارند در روز‌های پایانی آذرماه باید منتظر پیامک واریز سود باشند.

مخاطب 24- زمان زیادی تا زمان پرداخت اولین مرحله سود سهام عدالت سال ۱۴۰۱ باقی نمانده است. سال گذشته اواخر آذرماه سود سهام عدالت سال ۱۴۰۰ به سهامداران پرداخت شد و دومین مرحله آن نیز اسفند به حساب سهامداران واریز شد. امسال هم طبق روال، کسانی که سهام عدالت دارند در روزهای پایانی آذرماه باید منتظر پیامک واریز سود باشند. حتی اگر جزو کسانی باشید که در سال‌های گذشته سود سهام عدالت بدون دردسر برایتان واریز شده، باید حواستان به حساب بانکی و شماره شبایی که برای دریافت سود ثبت کرده‌اید باشد.

گاهی اوقات حساب بسته یا بلوکه می‌شود، در این صورت شماره شبا دیگر در سامانه کارایی ندارد و باید شماره شبای جدید ثبت کنید. در این میان کسانی هستند که سهام عدالت دارند ولی اصلا از این موضوع اطلاع نداشته‌اند. آمارها نشان می‌دهند واقعا چنین نوابغی در کشور وجود دارند. تعلل این افراد در ثبت‌نام سامانه سجام و معرفی شماره شبا باعث شده تا حالا سودی به حساب آنها واریز نشود. این افراد در یک ماه و نیم باقیمانده تا واریز سود می‌توانند تکلیف خودشان را روشن کنند و در زمره افرادی قرار بگیرند که سود سهام عدالت دریافت می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

بیشتر بخوانید

ورثه مالکان سهام عدالت که فوت کرده‌اند نیز امسال موفق می‌شوند با طی کردن مراحل انحصار وراثت، سهام عدالت را به‌ نام خود کنند. سود سهام عدالت امسال و سود انباشته سال‌های گذشته نیز به هر نفر بسته به میزان سهمی که دارد تقسیم خواهد شد. موضوع مهم این است که یک ماه و نیم تا پایان آذرماه وقت باقی مانده و همه افرادی که می‌خواهند امسال سود بگیرند باید دست بجنبانند، وگرنه سودشان نزد دولت می‌ماند و تا پاییز و زمستان سال آینده امکان دسترسی به آن را پیدا نمی‌کنند.

‌سهامداران امسال چقدر سود می‌گیرند؟

رئیس فراکسیون سهام عدالت مجلس اعلام کرده سهامداران تا پایان آذرماه سود سهامشان را دریافت می‌کنند. پارسال هم پایان آذرماه سود سهام عدالت به حساب سهامداران واریز شده. سال گذشته سود سهام عدالت مربوط به سال ۱۴۰۰دردو مرحله واریز شد، ۳۰ آذرماه و ۲۵ اسفندماه. در مرحله اول سهامدارانی که سهام ۴۵۲ هزار تومانی داشتند، ۵۱۰ هزار تومان سود گرفتند. به حساب کسانی که سهام ۴۹۲ هزار تومانی داشتند ۵۵۵ هزار تومان واریز شد و کسانی که سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی داشتند مبلغ ۶۰۰ هزار تومان سود گرفتند. بعضی از افراد هم سهام یک میلیون تومانی دارند که به حساب آنها در مرحله اول مبلغ یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان واریز شد.

در مرحله دوم مبلغ سود کمی بیشتر بود. کسانی که سهام ۴۵۲ هزار تومانی داشتند، ۶۱۳ هزار تومان و سهامدارانی که مبلغ سهامشان ۴۹۲ هزار تومان بود، سود ۶۶۷ هزار تومانی دریافت کردند. به حساب کسانی که سهام ۵۳۲ هزار تومانی داشتند نیز مبلغ ۷۲۱ هزار تومان سود واریز شد. همچنین افرادی که سهام یک میلیون تومانی در اختیار داشتند، مبلغ یک میلیون و ۳۵۶ هزار تومان سود گرفتند. مبلغ نهایی سود سهام عدالت هنوز قطعی نشده، چندی پیش وزیر اقتصاد و دارایی درباره چگونگی و زمان واریز سود سهام عدالت گفته بود، صورت‌های مالی سال ۱۴۰۱ شرکت‌های سهام عدالت به تازگی رسیده. اگر همزمان سودها پرداخت شود عدد آن بیشتر می‌شود. اما اگر مثل سال گذشته سود برخی شرکت‌ها را با تاخیر واریز کنند پرداخت سود سهام عدالت دو مرحله‌ای خواهد شد. با این اوصاف مبلغ آن هم مشخص نیست.

حواس‌تان به شماره حساب و شماره شبا اعلامی باشد

سال گذشته حدود ۱۵۰ هزار سهامدار عدالت به دلیل مشکل شماره شبای معتبر بانکی، نتوانستند سود سهام عدالت مرحله دوم عملکرد ۱۴۰۰ را دریافت کنند. اگر می‌خواهید امسال جزو کسانی باشید که آخر آذرماه سود سهام عدالت دریافت می‌کنند از همین امروز باید به چند نکته مهم توجه کنید. مهمترین آن این است که حساب بانکی خود را چک کنید. اگر مسدود یا راکد باشد، سود سهام عدالت به حسابتان واریز نمی‌شود. شماره شبا ۲۶ کاراکتر دارد، دو حرف انگلیسی و ۲۴ رقم.

باید حواستان به اعداد و حروف این شماره باشد، اگر یکی از آنها را اشتباه وارد کنید، شبای شما نامعتبر حساب می‌شود و امسال سودی به حسابتان واریز نمی‌شود. یکی دیگر از مواردی که می‌تواند برای دریافت سود مشکل درست کند، حساب مشترک دو امضاست. بهتر است در سامانه سهام عدالت مربوط به شماره حساب، از شماره حساب بانکی استفاده کنید که فقط به نام خودتان باشد. در ضمن حواستان باشد شماره حساب ارزی و بلند مدت به درد این کار نمی‌خورد و در سامانه ثبت نمی‌شود و نامتان در گروه افرادی که سود دریافت می‌کنند، قرار نمی‌گیرد.

پس در این فرصت باقی مانده تا پایان آذرماه بهتر است یک دور دیگر اطلاعات شماره حساب و شماره شبایی که ثبت کرده‌اید را بررسی کنید. اگر شماره شبای بانکی شما مشکل دارد دو راه دارید. می‌توانید در سامانه جامع اطلاعات مشتریان به آدرسsejam.ir مراجعه کنید و شماره شبا جدید را ثبت کنید. در روش دوم می‌توانید شماره شبای معتبر خود را در سایت sahamedalat.ir ثبت و در فرایند دریافت سود سهام قرار بگیرید. اگر حساب بانکی شما بیشتر از شش ماه راکد بوده هم باید یک سری به بانک بزنید و آن را فعال کنید. اگر همه این کارها را انجام بدهید خیالتان راحت است و سود سهام عدالت به حسابتان واریز می‌شود.

‌کسانی که تاکنون سود سهام عدالت نگرفته‌اند چه کنند؟

بعضی‌ها هنوز نمی‌دانند مشمول سهام عدالت هستند یا نه. به همین دلیل سامانه‌ای طراحی شده است که سهام‌داران از طریق این سامانه می‌توانند مطمئن شوند که سهام عدالت به آنها تعلق گرفته یا کلا جزو بازماندگان هستند که هنوز برای آنها تصمیمی گرفته نشده است. مراحل استعلام سهام عدالت هم به این شکل است که باید در اولین مرحله وارد سامانه سهام عدالت به نشانی samanese.ir شوید.

بعد از انتخاب ورود به سامانه و گذراندن مراحل معمول اولیه، به صفحه‌ای می‌رسید که از شما کد ملی می‌خواهد. بعد از وارد کردن کد ملی و کد امنیتی باید روی ادامه کلیک کنید .اگر مشمول سهام عدالت نباشید یک صفحه نمایش داده می‌شود که درون یک باکس قرمز نوشته شده:«مراجعه کننده گرامی شماره ملی وارد شده در فهرست سهامداران ثبت نام شده سهام عدالت موجود نمی‌باشد، باتشکر لطفا از سامانه خارج شوید.» اما اگر مشمول سهام عدالت باشید به مرحله بعد منتقل می‌شوید. در مرحله بعدی باید اطلاعات هویتی خود (نام و نام‌خانوادگی، نام پدر، سال تولد و شماره شناسنامه) را از بین گزینه‌های نمایش داده شده انتخاب کنید و روی ادامه کلیک کنید.

وقتی هویت شما تایید شد، باید گزینه مشاهده صورت وضعیت دارایی سهام و مشاهده برگه سهام عدالت را انتخاب کنید. در مرحله آخر و در برگه سهام؛ ارزش اسمی سهام، وضعیت واریز سود، تعداد، زمان و مبلغ سودهای واریزی تا امروز را مشاهده می‌کنید. پس از استعلام سهام عدالت و مطمئن شدن از دارایی سهام عدالت، دو گزینه برای انتخاب دارید. اگر می‌خواهید خودتان به صورت مستقیم روی سهامتان کنترل داشته باشید، گزینه آزاد سازی را انتخاب کنید، وگرنه روی گزینه کنترل غیر مستقیم کلیک کنید.

اگر سهام عدالت نداشته باشید که هیچ، دیگر نیاز نیست دنبال سودتان باشید ولی اگر تازه متوجه شده‌اید که سهام عدالت دارید اصلا نگران نباشید، چون سودتان نسوخته. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده، اگر فردی در دو سامانه سهام عدالت و سجام ثبت نام نکرده و سودی به حسابش واریز نشده، به محض ثبت نام و دریافت کد تایید سجامی، سود سهام عدالت به صورت یکجا به حسابش واریز خواهد شد. سود سال ۹۵ سهام عدالت که به ازای هر سهم یک میلیون تومانی، ۱۵۰ هزار تومان بود در سال ۹۶ به حساب مشمولان این سهام واریز شد.

سود پرداختی سال ۹۶ برای مشمولان سهام عدالت به مبلغ ۱۷۵ هزار تومان و سود مالی سال ۹۷ در سال بعد پرداخت شد. در سال ۹۸ دارندگان سهام۵۰۰ هزار تومانی، ۲۰۰هزار تومان و به دارندگان سهام یک میلیونی دو برابر سود سهام ۵۰۰ هزار تومانی پرداخت شد، یعنی ۴۰۰ هزار تومان. سود سال ۹۹ که در سال ۱۴۰۰ واریز شد برای مالکان سهام عدالت ۴۵۲ هزار تومانی، ۴۸۹ هزار تومان، دارندگان برگه سهام عدالت به ارزش ۴۹۲ هزار تومانی، سود ۵۳۲ هزار تومانی، سهام عدالتی‌های ۵۳۲ هزار تومانی۵۷۵ هزار تومان و سهام عدالتی‌های یک میلیون تومانی یک میلیون و ۸۱ هزار تومان سود دریافت کردند.

سال گذشته هم سهامداران سود سال ۱۴۰۰ را دریافت کردند. پارسال سهامداران در دو مرحله سود گرفتند. در مرحله اول آخر پاییز سهامدارانی که سهام عدالت ۴۵۲، ۴۹۲ و ۵۳۲ هزار تومانی داشتند به ترتیب ۵۱۰، ۵۵۵ و ۶۰۰ هزار تومان سود گرفتند. کسانی که پرتفوی یک میلیون تومانی داشتند، مبلغ یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان سود علی‌الحساب دریافت کردند. اما در مرحله دوم که اواخر اسفند سال گذشته انجام شد سهامداران که سهام ۴۵۲ هزار تومانی داشتند نفری ۶۱۳ هزار تومان دریافت کردند. کسانی که سهام ۴۹۲ هزار تومانی داشتند نفری ۶۶۷ هزار تومان به حسابشان واریز شد. سود سهام ۵۳۲ هزار تومانی نفری ۷۲۱ هزار تومان بود و کسانی که یک میلیون تومانی داشتند یک میلیون و ۳۶۱ هزار تومان دریافت کردند. با این حساب کسانی که تاکنون هیچ سودی نگرفته‌اند باید به دو سامانه سهام عدالت و سامانه سجام مراجعه کنند و با تکمیل کردن اطلاعات خود سود انباشته شده را دریافت کنند.

طلسم تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان شکسته می‌شود

تکلیف دو گروه از مردم شامل وراث متوفیانی که سهام عدالت داشتند و گروهی که از دریافت سهام عدالت جا مانده بودند، تا امسال مشخص نبود اما دو روز پیش اعلام شد وراث متوفیان می‌توانند با انجام فرایند انتقال سهام صاحب سهام عدالت شوند ولی فعلا تکلیف جاماندگان روشن نشده است. از سال ۸۵ تاکنون که به شش دهک اول جامعه سهام عدالت تعلق گرفت، حدود سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر فوت کرده‌اند. طبقه اطلاعات به دست آمده ۱۵ میلیون نفر به عنوان وراث این افراد مشمول دریافت سهام عدالت هستند.

این ۱۵ میلیون نفر برای دریافت سهام عدالت و همچین سود انباشت شده در این سال‌ها باید به سایت میراث مراجعه کنند و فرایند انتقال را به درستی انجام بدهند. البته لازم به یادآوری است که برای انتقال سهام به همه وراث نیاز نیست و یکی از وراث همه کارهای لازم را می‌تواند انجام بدهد. اما مهمترین کار قبل از انجام هر کاری دریافت گواهی حصر وراثت است. همه ورثه باید مدارک خود به‌ویژه گواهی حصر وراثت را دریافت کنند. بعد دریافت گواهی حصر وراثت یکی از وراث باید با مراجعه به سایت سجام ثبت نام و احراز هویت کند. بعد از دریافت کد سجام، برای ادامه مراحل باید به سایت ddn.csdiran.ir مراجعه کنید. بعد از وارد کردن اطلاعات درخواستی صفحه‌ای برای شما باز می‌شود که باید روی منوی «استعلام نوبت پرونده قهری» کلیک کنید.

در این مرحله باید کدملی، تاریخ تولد و تاریخ فوت متوفی ثبت شود. بعد از ثبت این اطلاعات زمان تشکیل پرونده مشخص می‌شود. در صورت تائید زمان تشکیل پرونده، متقاضی باید به یکی از دفاتر کارگزاری‌های منتخب مراجعه کند. شرکت‌های کارگزاری بانک ملی، بانک سامان، بانک صادرات، بانک ملت، بانک آینده، بانک کارآفرین، معاملات آرتان، توسعه فردا، آتیه، سهام پژوهان، دانایان پارس، آبتین استاک، توسعه اندیشه دانا، آرمان تدبیر نقش جهان، شاخص سهام، انصار، بانک خاورمیانه، سهم آشنا، ساوآفرین، سرمایه‌گذاری ملی، بانک سپه، آراد ایرانیان، فارابی، هامرز، آسمان، نماد شاهدان، آگاه، مبین سرمایه، مفید، نهایت‌نگر، پارسیان، پویان، هوشمند رابین، شهر، تدبیرگران فردا، کاریزما، اندیشه و بینش پیشرو، بازار سهام، ملل پویا، آرمون بورس، آپادانا، اقتصاد بیدار و کالای خاورمیانه» به عنوان کارگزاری‌های منتخب برای انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث انتخاب شده‌اند.

در کنار ۴۴ کارگزار منتخب برای انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث با سامانه «میراث»، دو بانک پارسیان و ملت نیز به این فرآیند اضافه شدند. بعد از مراجعه به کارگزاری منتخب، ورثه متوفیان باید مدارک فرد فوت شده یعنی تصویر کارت ملی و شناسنامه، اصل یا تصویر برابر با اصل کارت ملی و صفحه اول شناسنامه تمام وراث تعیینی در گواهی حصر وراثت، اصل یا تصویر برابر با اصل گواهی حصر وراثت متوفی و احیانا وصیت‌نامه شخص فوت شده را به کارگزاری تحویل بدهند. کارگزاری مدارک را بررسی می‌کند و بعد در سامانه میراث اطلاعات مورد نیاز را وارد می‌کند. وقتی همه مراحل انتقال به درستی انجام شد، از کد سهامداری متوفی به کد سهامداری وراث، پیامکی مبنی بر این موضوع به شماره همراه ورثه متقاضی ارسال می‌شود.

در ضمن برای دریافت سود انباشت شده وراث متوفیان هم تمهیداتی اندیشیده شده است. چون وراث متوفیانی که چند سال است فوت کرده‌اند،‌ از چندمرحله واریز سود عقب هستند. قرار است جمع همه این سودها پرداخت شود ولی امکان پرداخت آن در امسال وجود ندارد. به گفته دستیار ویژه رئیس سازمان بورس برای واریز سود انباشت شده، باید شماره حساب، شماره موبایل و سایر اطلاعات ورثه به بانک مرکزی انتقال داده شود و این مراحل راستی آزمایی حساب بانکی، زمانبر است. به‌همین دلیل ممکن است سود ورثه نیمه اول سال ۱۴۰۳ به حساب آنها واریز شود.

منبع: هفت صبح

 
برچسب ها: سود سهام عدالت
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
تصویر عاشقانه‌ای از پیمان معادی title
پیمان معادی درکنار همسرش فرانک قوانلو تصویری منتشر کرد.
سوزاندن جسد دختر بچه ۱۱ ساله توسط مادرش title
رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اصفهان از دستگیری مادری که فرزند ۱۱ ساله خود را به قتل رسانده بود، خبر داد.
اهدای خون از خانه ملت! title
اهدای‌خون جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی
درخواست اعدام برای عاملان تعرض به پسر نوجوان title
۲۰ شهریور سال گذشته پسر ۱۶ ساله‌ای به نام نوید به همراه پدرش با مراجعه به پلیس آگاهی پایتخت شکایتی را مبنی بر آزار و اذیت چهار متجاوز ثبت کرد.
حشاشین ممنوع شد title
طبق دستور شورای صدور مجوز ساترا انتشار سریال «حشاشین» در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران مورد تایید نمی‌باشد.
برگزیده
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.