کد خبر: ۳۰۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۷
مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه مخیر کردن فرهنگیان به انتخاب بین صندوق ذخیره و صندوق پس انداز کارکنان دولت خطرپذیری دارد، گفت: این تصمیم از منظر کارکنان آموزش‎وپرورش درست است، اما از بعد صندوق می‌تواند خطرپذیری تلقی شود.

مخاطب 24- «حمیدرضا نجف پورکردی» مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان در مورد قانون توسعه هفتم و مخیر شدن اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان به انتخاب بین این صندوق و صندوق پس‌انداز کارکنان دولت و انتقال عضویت با حافظ کامل دارایی‌ها بیان کرد: ما در حوزه تقویت جایگاه صندوق در حوزه قانون‌گذاری تعاملات بسیار قوی انجام دادیم تا در برنامه هفتم توسعه نام صندوق بیاید چرا که قبلا اینطور نبود، همچنین خواستیم مطالبات، تعیین تکلیف رژیم پرداخت‌ها و… بیاید که آمده است.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان در ادامه گفت: حوزه اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان نیز مباحثی وجود داشته که روی آن کار می‌شود.

بیشتر بخوانید:

بیشتر بخوانید

برخی از بندهای صندوق به دلیل این است که مطالبات فرهنگیان متنوع است؛ وزارت آموزش‌وپرورش در برنامه هفتم توسعه در آموزش و پرورش موضوع را اینگونه دنبال کرد که برخی از فرهنگیان به بخاطر اتفاقاتی که در گذشته در صندوق رخ داد، چندان راغب نیستند در این صندوق سرمایه‌گذاری کنند. گروه دیگری هم هستند که می‌خواهند شبیه صندوق پس‌انداز کارکنان دولت باشیم و پول آن‌ها در حسابی برود و کاری با کسی نداشته باشند. 

نجف پورکردی اضافه کرد: جمع‌بندی آموزش و پرورش و مجلس در این بود که فرهنگیان را در این مسیر مخیر کنند؛ این تصمیم از منظر کارکنان آموزش و پرورش درست است، اما از بعد صندوق می‌تواند خطرپذیری تلقی شود. چگونه؟ درصورتی که دامنه این کار موثق شود یعنی بگویند کسانی که در صندوق ذخیره فرهنگیان عضو هستند، دارایی‌های خود را به صندوق پس‌انداز دولت ببرند. اما ما جلوی این اقدام را گرفته‌ایم و در مذاکره‌ با مجلس و دولت گفتیم که چنین کاری خطرپذیری و بهم ریختگی مالی ایجاد می‌کند. 

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان افزود: نکته خطرآفرین دیگر این است که ممکن است برخی معلمان در آینده دیگر صندوق ذخیره فرهنگیان را قبول نکنند و صندوق پس‌انداز دولت را انتخاب کنند. البته همین حالا نیز برخی فرهنگیان ما را قبول ندارند و از این رو همه فرهنگیان عضو صندوق ذخیره نیستند.

او تاکید کرد: تلاش کردیم سطح نفوذ خود را بین فرهنگیان بالا ببریم. به این صورت که با برنامه‌ریزی و شفافیت، رهاوردهای مالی و سود… فرهنگیان نسبت به صندوق ذخیره ترغیب می‌شوند و بین صندوق پس‌انداز کارکنان دولت و صندوق ذخیره فرهنگیان، ما را انتخاب کنند.

بنابراین با تدارکاتی که دیده‌ایم در برنامه هفتم توسعه ریسکی نداریم البته طبیعتا دلمان می‌خواهد بیشتر به صندوق ذخیره فرهنگیان پرداخته شود.

نجف پورکردی در پاسخ به این سوال که وقتی دولت به موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان کمک مالی می‌کند، این موسسه می‌تواند مجموعه‌ای خصوصی باشد یا با این شرایط خصولتی محسوب می‌شود؟ گفت: صندوق ذخیره فرهنگیان به اعتبار اساسنامه آن موسسه‌ای خصوصی محسوب می‌شود.

فرمایشات گوناگونی در این رابطه وجود دارد؛ برخی می‌گویند موسسه یک نهاد عمومی غیردولتی است، اما قانون می‌گوید ما خصوصی هستیم. 

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان افزود: نکته خطرآفرین دیگر این است که ممکن است برخی معلمان در آینده دیگر صندوق ذخیره فرهنگیان را قبول نکنند و صندوق پس‌انداز دولت را انتخاب کنند. البته همین حالا نیز برخی فرهنگیان ما را قبول ندارند و از این رو همه فرهنگیان عضو صندوق ذخیره نیستند.  

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان در مورد حق ورود مجلس به فعالیت‌های یک موسسه خصوصی مانند صندوق ذخیره فرهنگیان اظهار کرد: چند دیدگاه وجود دارد؛ یک دیدگاه از دیوان محاسبات، مجلس، دیوان محاسبات کشور و… وجود دارد و می‌گویند وجوهی را به معلمان عضو این صندوق پرداخت می‌کنیم که سهم دولت محسوب می‌شود.

پس به اعتبار برخی مفاد قانونی می‌توانیم نظارت و ورود داشته باشیم. یک دیدگاه دیگر می‌گوید صندوق ذخیره فرهنگیان جزو اعانه‌هاست و از جنس کمک به معلم محسوب می‌شود و از جنس ورود وجوه دولتی در یک صندوق تلقی نمی‌شود پس صندوق ذخیره فرهنگیان خصوصی است. 

نجف پورکردی در ادامه اظهار کرد: بر اساس این دو دیدگاه مسائلی مطرح می‌شود، اما در مجلس شورای اسلامی چرا در این خصوص مباحثی مطرح شده است؟ به اعتبار دیدگاه اولی که پیرامون خصوصی یا دولتی بودن صندوق بیان کردم، گفتیم مطالبات معلمان را به ما بدهید. تا سال قبل صندوق ذخیره فرهنگیان حدود ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از دولت طلب دارد و در خواست کردیم این سهم پرداخت شود.

او ادامه داد: مجلس می‌خواهد مصوبه بدهد تا پول را از بودجه دولتی به صندوق برساند. حالا این سوال مطرح می‌شود صندوق چه جایگاهی دارد؛ دولتی یا غیردولتی؟ پس نقطه نظرات اختلافی در مجلس مبنی بر اینکه اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان تعیین تکلیف شده است یا خیر؟ کمیسیون مربوطه در این خصوص چه کرده است؟ دولت چه نگاهی به موضوع دارد؟ و... به همین خاطر شکل گرفته است و به همین دلیل قرار شد بار دیگر مداقه صورت بگیرد و به صحن مجلس برگردد. 

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان بیان کرد: ما امیدواریم صندوق به عنوان مجموعه‌ای خصوصی تقویت شد و به وعده‌ای که از ابتدا به معلمان داده شد، عمل کنیم.

از ابتدا هم قرار بود معلمان از حقوق خود در صندوق سهمی واریز می‌کنند و دولت نیز به همان میزان سهمش را بپردازد. ما نیاز داریم که مجلس و دولت کمک کنند و در راستای اعتلای وضعیت فرهنگیان در چهارچوبی که همیشه داشتیم صندوق را تقویت کنیم.

 
منبع: اقتصاد صد
 
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
حشاشین ممنوع شد title
طبق دستور شورای صدور مجوز ساترا انتشار سریال «حشاشین» در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران مورد تایید نمی‌باشد.
بیمارستان محب مهر به علت کشف حجاب پلمپ شد؟! title
مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد: پلمب بیمارستان محب مهر به دلیل کشف حجاب تکذیب می‌شود.
حراج ساعت طلایی ثروتمندترین مسافر تایتانیک title
یک ساعت جیبی طلایی که از جیب‌های جسد جان جیکوب آستور، یکی از ثروتمندترین مسافران کشتی تایتانیک پیدا شده بود، روز شنبه به حراج گذاشته می‌شود.
قاتل مجنون چرا باید آزد باشد؟ title
سوابق مرد معتادی که بعد از ارتکاب به قتل، از سوی کارشناسان پزشکی قانونی مجنون تشخیص داده شد، نشان می‌دهد وی سه سال قبل نیز پدرش را کشته بود.
حمید رسایی لیست درخواست هایش را از مجلس مطرح کرد! title
حمید رسایی، منتخب مجلس دوازدهم گفت: هیات رییسه، هر کس که باشد، موظف است امکانات ابتدایی برای منتخبان که از شهرستان‌ها به تهران می‌آیند را فراهم کند.
ساخت الماس در کمتر از ۳ ساعت شدند title
دانشمندان کشور کره جنوبی در عرض ۱۵۰ دقیقه موفق به ساخت الماس با استفاده از مخلوط فلزات مایع تحت فشار یک اتمسفر شدند.
ماجرای مسلمان شدن مورایس چیست؟ title
خبر گرویدن ژوزه مورایس به دین اسلام و ازدواج قریب الوقوع او با یک دختر ایرانی، یکی از پر سر و صداترین اخبار فوتبال ایران در ۲۴ ساعت گذشته بود.
برگزیده
رهبر انقلاب: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد title
رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور بیان کردند: ملت ایران ایستاده و محکم است و این استحکام را در عمل باید نشان بدهیم؛ اگر این شد آن وقت سختی‌ها و گرفتاری‌ها هم در دل خود گشایش به ما ارائه خواهند داد.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.