کد خبر: ۳۰۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۲
تداوم افزایش ظرفیت تخصص پزشکی در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد، چراکه وزارت بهداشت در لایحه برنامه هفتم، بندی را گنجانده که مانع این امر می‌شود. این بند نسبتی از تعداد پزشکان متخصص، دستیاران تخصص و پزشکان عمومی را ملاکی برای تعیین ظرفیت قرار داده است.

مخاطب 24- این اولین بار است که تعداد دستیاران تخصص برای تعیین تعداد خودشان مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستیاران تخصص در واقع پزشکان عمومی هستند که پس از چهار سال تحصیل در رشته‌ مورد علاقه خود، مدرک تخصص پزشکی را دریافت می‌کنند. کمبود پزشک متخصص واقعیتی است که کارشناسان و حتی خود پزشکان بر آن صحه می‌گذارند. همچنان‌که چندی پیش رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: در سال‌های گذشته ورودی دوره تخصص پایین بوده در نتیجه امروز با کمبود پزشک متخصص روبه‌رو شده‌ایم.

بیشتر بخوانیم:

بیشتر بخوانید

دکتر امانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به کمبود پزشک متخصص به‌عنوان یک مشکل کشوری، افزود: با وجود این‌که در برخی رشته‌های تخصصی مثل بیهوشی، چشم، گوش و حلق و بینی، کودکان و طب اورژانس در کل کشور کمبود وجود دارد ولی ما در سال گذشته جذب بسیار خوبی داشتیم. وی سخنان خود را با ذکر یک مثال ادامه داد: ما تا سال قبل در شهرستان کمیجان فقط یک پزشک عمومی داشتیم اما در حال حاضر ۱۱پزشک متخصص به‌صورت دوره‌ای در این شهر خدمات درمانی ارائه می‌دهند. علاوه بر این در دیگر شهرها نیز ۱۲تا ۱۵پزشک متخصص به‌صورت دوره‌ای سر می‌زنند و به ویزیت بیماران می‌پردازند.

از کمبود ظرفیت تا کمبود پزشک

این متخصص جراحی ارتوپدی از تلاش این دانشگاه برای افزایش تعداد روزهای حضور پزشکان گفت و افزود: متاسفانه کمبود پزشک وجود دارد. ما منکر کمبود پزشک متخصص نیستیم. اما امیدواریم امسال با افزایش ورود این پزشکان به استان، تعداد روزهای حضور آنان در هر شهر را افزایش دهیم. دکتر امانی به علت این کمبودها پرداخت و خاطر نشان کرد: در سال‌های گذشته ورودی دوره تخصص پزشکی کم بوده. نتیجه این ظرفیت پایین امروز مشخص و باعث کمبود پزشک شده است.

او روند این کمبودها را افزایشی دانست و افزود: تا سال۱۴۰۵هرسالی که می‌گذرد، کمبود پزشک نیز بیشتر خواهد شد اما با توجه به این‌که ظرفیت از سال۱۴۰۱ افزایش پیدا کرده، پس از گذشت چهار سال افرادی که در حال تحصیل هستند، وارد چرخه خدمت خواهند شد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک نتیجه افزایش تعداد پزشکان را نیز این‌گونه ترسیم کرد: امیدواریم با توجه به تعداد پزشک بیشتری که در سال جاری جذب خواهیم کرد هم اتاق‌های عمل‌ فعال‌تری داشته باشیم و هم کمبود موجود در رشته‌های مختلف را بتوانیم جبران کنیم.

سرابی به نام «افزایش ظرفیت پزشک متخصص»

به گفته کارشناسان، دخیل کردن تعداد دستیار تخصص در این نسبت، پشتوانه علمی مشخصی ندارد، چراکه کشورهای پیشرو حوزه بهداشت و درمان برای سنجش وضعیت جوامع خود در زمینه دسترسی به پزشک، فقط از نسبت پزشکان متخصص به پزشکان عمومی استفاده می‌کنند. به علاوه مقالات مختلف نیز این نسبت را بدون در نظر گرفتن تعداد دستیار تخصص، محاسبه می‌کنند اما لایحه برنامه هفتم در یک اقدام غیرکارشناسی نسبتی را مطرح کرده که نه‌فقط باعث افزایش ظرفیت نمی‌شود، بلکه می‌تواند کاهش ظرفیت تخصص پزشکی را نیز به‌دنبال داشته باشد.شاید اگر نمایندگان مجلس در دوره‌های قبلی به این مسأله توجه بیشتری کرده بودند، امروز مشکلی به نام کمبود پزشک متخصص بسیار کم‌رنگ‌تر می‌بود.

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
۵ صبحانه کم کالری برای لاغری title
بسیاری از کارشناسان تغذیه صبحانه را مهم‌ترین وعده غذایی روز می‌دانند. این بدان معنا نیست که صبحانه باید همانند ناهار سنگین و مملو از نشاسته و چربی‌ها باشد. در واقع، برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، انتخاب صبحانه‌ای کم کالری می‌تواند گزینه بهتری نسبت به صبحانه‌های پرکالری باشد.
استایل مجری جنجالی صدا و سیما در راه بازگشت از آمریکا! title
ژیلا صادقی مجری خبرساز صداوسیما که در ماه‌های اخیر در چند نوبت بابت پوشش متفاوتش روی آنتن تلویزیون به سوژه شبکه‌های مجازی تبدیل شده است؛
این میوه سبب کاهش وزن می‌شود title
افراد مسن، با گنجاندن انگور در رژیم غذایی خود، می‌توانند به طور بالقوه سلامت چشمشان را بهبود بخشند.
جزئیات جدید از ربودن "یسنا" title
فرمانده انتظامی گلستان گفت: با اشراف اطلاعاتی و عملیاتی پلیس دو نفر از عاملان ربایش که یکی از آن‌ها در شهرستانی دیگر متواری و مخفی شده بود، دستگیر شدند و پس از بازجویی‌های فنی پلیس به جرم خود اعتراف کردند.
بازیگر جومونگ بعد از ۱۸ سال چه شکلی شده است؟ title
کیم سونگ سو که سال ۲۰۰۶ نقش «تسو» را در سریال جومونگ بازی کرد، اکنون ۵۲ ساله است.
گاف عجیب مجری زن صداوسیما روی آنتن title
مجری زن شبکه سلامت صداوسیما در حالی اجرا می‌کرد که میکروفونش حین اجرا افتاده بود.
چرا بدن‌درد می‌گیریم؟ title
درد عضلانی که قسمت کوچکی از بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از آن ناحیه از بدن ایجاد می‌شود برای مثال درد بازو‌ها ناشی از بلند کردن جعبه‌ها در طول روز همچنین ممکن است یک آسیب جزئی باشد، مانند کبودی شانه پس از زمین خوردن.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.