کد خبر: ۳۰۲۲۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷
سازمان مالیاتی: برخی شهرداری‌ها آمار خانه های لوکس را نمی‌دهند؛
رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به امتناع برخی از شهرداری‌ها در ارائه اطلاعات خانه‌های لوکس، عدم اشراف اطلاعاتی را یکی از موانع مهم در کسری منابع حاصل از مالیات در بودجه دانست.

مخاطب 24- اخیرا رئیس سازمان امور مالیاتی از  امتناع برخی شهرداری‌ها برای دادن اطلاعات خانه‌های لوکس به سازمان امور مالیاتی خبر داد و گفت: بعضا گلوگاه‌هایی در مسیرها و فرآیندهای اداری دریافت مالیات وجود دارد،  به طور مثال شهرداری لواسان از ارائه اطلاعات خانه‌های لوکس به سازمان امور مالیاتی امتناع می‌کند. نظام مالیاتی بدون اشراف اطلاعاتی نمی‌تواند وظیفه‌اش را به خوبی انجام دهد که مطالبه گری رسانه‌ها می‌تواند هموار کننده این مسیر باشد.

این در حالی است که با توجه به آیین نامه اجرایی بند ع تبصره 6 قانون بودجه سال 1402 ( مصوب 4/ 4/ 1402 هیأت وزیران ) مطالبه مالیات از زمین های فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی، اداری و تجاری، خانه های مجلل ( لوکس ) ( اعم از مستغلات، آپارتمان و ویلا ) و باغ ویلاها به ارزش بیش از 20 میلیارد تومان مشخص شده است. همچنین طبق قانون مالیات سالیانه خانه‌های لوکس و باغ ویلاها نسبت به مازاد ارزش بیش از 20 میلیارد  تومان 2 در هزار می‌باشد.

لازم به ذکر است بر اساس تبصره 2 ماده 4 مصوبه هییت دولت شهرداری‌ها مکلف شدند ظرف 15 روز از تاریخ استعلام وضعیت مجاز یا غیرمجاز بودن باغ ویلاها را به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند. همچنین بر اساس ماده 5 این مصوبه  باغ ویلاهای غیرمجاز،  مشمول 2 برابر مالیات باغ ویلاهای مجاز می باشند.

در همین رابطه:

بیشتر بخوانید

عدم تحقق اهداف در  شناسایی و اخذ مالیات از خانه های لوکس در دو سال گذشته

گفتنی است آمار شناسایی و اخذ مالیات از خانه های لوکس در دو سال گذشته وضعیت مناسبی نداشته است. گفتنی است در سال 1400 معادل 12 هزار خانه خالی شناسایی شد. تکلیف بودجه 700 میلیارد تومان و میزان مالیات تعیین شده 392 میلیارد تومان بود. حدود 25 میلیارد تومان وصول شده است که برابر با 3.5 درصد تکلیف بودجه بوده است. در سال 1401 نیز حدود 45 هزار خانه لوکس شناسایی و مالیات تعیین شده بیش از دو همت بود. این در حالی است که تنها شش میلیارد تومان از خانه‌های لوکس اخذ شد (معادل  0.3 درصد مالیات برآورد شده در بودجه)

لازم به ذکر است در سال جاری، بیش از 50 درصد بودجه جاری کشور را درآمدهای مالیاتی در سال جاری تشکیل می‌دهد. بدیهی است در شرایطی که وصول مالیات‌ها به طور تمام و کمال محقق نشود، کسری بودجه ناگریز است. بنابراین با توجه به اینکه بخشی از درآمد‌های مالیاتی، مربوط به اخذ مالیات از خانه‌های خالی و خانه‌های لوکس است، بنابراین هرگونه اخلالی در اخذ مالیات از این خانه‌ها طبیعتا در نهایت منابع مالیاتی دولت را که در بودجه پیش‌بینی کرده با چالش روبرو می کند.

شهرداری ها همدست محتکران مسکن شده اند؟

اما نکته ی مهم‌تری که به نظر می‌رسد حتی می‌تواند پای نهادهای نظارتی را به این موضوع باز کند، عدم همکاری شهرداری‌ها با سازمان امور مالیاتی در ارائه اطلاعات خانه‌های لوکس است.

در واقع برداشت دیگری که از اظهارات رئیس سازمان مالیاتی می‌شود، این است که این احتمال وجود دارد که انتفاعی در عدم ارائه اطلاعات خانه های لوکس برای شهرداری ها وجود دارد و دلیل عدم همکاری آن ها با سازمان مالیاتی، دلالت بر همین امر دارد.

بنابراین انتظار می‌رود تا با ورود جدی نهادهای نظارتی به این موضوع، شبهات و نکاتی که در خصوص همکاری و هم دستی برخی شهرداری‌ها با محتکران مسکن در مناطق مختلف شهرها (خصوصا شهر تهران) باشیم تا امکان فرارهای مالیاتی به حداقل ممکن برسد.

 

منبع: تسنیم

 

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
۵ صبحانه کم کالری برای لاغری title
بسیاری از کارشناسان تغذیه صبحانه را مهم‌ترین وعده غذایی روز می‌دانند. این بدان معنا نیست که صبحانه باید همانند ناهار سنگین و مملو از نشاسته و چربی‌ها باشد. در واقع، برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، انتخاب صبحانه‌ای کم کالری می‌تواند گزینه بهتری نسبت به صبحانه‌های پرکالری باشد.
استایل مجری جنجالی صدا و سیما در راه بازگشت از آمریکا! title
ژیلا صادقی مجری خبرساز صداوسیما که در ماه‌های اخیر در چند نوبت بابت پوشش متفاوتش روی آنتن تلویزیون به سوژه شبکه‌های مجازی تبدیل شده است؛
این میوه سبب کاهش وزن می‌شود title
افراد مسن، با گنجاندن انگور در رژیم غذایی خود، می‌توانند به طور بالقوه سلامت چشمشان را بهبود بخشند.
جزئیات جدید از ربودن "یسنا" title
فرمانده انتظامی گلستان گفت: با اشراف اطلاعاتی و عملیاتی پلیس دو نفر از عاملان ربایش که یکی از آن‌ها در شهرستانی دیگر متواری و مخفی شده بود، دستگیر شدند و پس از بازجویی‌های فنی پلیس به جرم خود اعتراف کردند.
بازیگر جومونگ بعد از ۱۸ سال چه شکلی شده است؟ title
کیم سونگ سو که سال ۲۰۰۶ نقش «تسو» را در سریال جومونگ بازی کرد، اکنون ۵۲ ساله است.
گاف عجیب مجری زن صداوسیما روی آنتن title
مجری زن شبکه سلامت صداوسیما در حالی اجرا می‌کرد که میکروفونش حین اجرا افتاده بود.
چرا بدن‌درد می‌گیریم؟ title
درد عضلانی که قسمت کوچکی از بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از آن ناحیه از بدن ایجاد می‌شود برای مثال درد بازو‌ها ناشی از بلند کردن جعبه‌ها در طول روز همچنین ممکن است یک آسیب جزئی باشد، مانند کبودی شانه پس از زمین خوردن.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.