کد خبر: ۳۰۱۶۷
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۸
علت افزایش کرایه‌ها در ساعات اوج ترافیک؛

پشت پرده نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی

معاون حقوقی شرکت تپسی بیان کرد: یکی از عوامل اصلی در تعیین قیمت تاکسی‌های آنلاین، مدت زمانی است که راننده، برای رساندن مسافر به مقصد صرف می‌کند که این عامل، در ساعات پیک ترافیک به شکل معناداری افزایش پیدا می‌کند.
پشت پرده نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی

مخاطب 24- نرخ کرایه تاکسی به عوامل متعددی بستگی دارد. این عوامل شامل اقتصاد کلان، تقاضا و عرضه، هزینه‌های سوخت، هزینه‌های نگهداری و تعمیرات، قوانین و مقررات، رقابت در بازار و تعداد رانندگان تاکسی در منطقه مورد نظر می‌شوند. در شرایطی که اقتصاد کلان رونق دارد و تقاضا برای خدمات تاکسی بیشتر است، نرخ کرایه تاکسی افزایش می‌یابد. همچنین، افزایش هزینه‌های سوخت و نگهداری و تعمیرات خودروهای تاکسی می‌تواند باعث افزایش نرخ کرایه شود. قوانین و مقرراتی که تعیین‌کننده حداقل و حداکثر نرخ کرایه هستند نیز می‌توانند بر نرخ کرایه تاکسی تأثیرگذار باشند. همچنین، رقابت در بازار و تعداد رانندگان تاکسی در منطقه مورد نظر نیز می‌تواند بر نرخ کرایه تاکسی تأثیرگذار باشد.

هفته گذشته رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با ورود به موضوع کرایه تاکسی‌های اینترنتیگفته بود: نرخ کرایه این تاکسی‌ها در ساعت اوج عجیب است و آنها مجوزی از شهرداری ندارند. اظهارنظر سید جعفر تشکری هاشمی و تمایل شورای شهر به قانون‌گذاری، سؤالاتی را در رابطه با قوانین حاکم بر این کسب‌وکارها و نحوه نظارت بر آنها به وجود آورد.

بیشتر بخوانید:

بیشتر بخوانید

در همین رابطه معاون حقوقی شرکت تپسی گفت: «روال قانونی برای دریافت مجوز سال‌ها قبل طی شده و تاکسی‌های اینترنتی بر اساس قوانین موجود در حال فعالیت هستند. ما فرآیند کسب مجوزها را در سال ۱۳۹۸ طی کردیم که در نتیجه آن، آیین‌نامه نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی وزارت کشور و وزارت صمت صادر شد. بنابراین مطابق با این آیین‌نامه، تاکسی‌های اینترنتی با داشتن مجوز اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای اینترنتی، می‌توانند فعالیت داشته باشند و نیازی به اخذ مجوز از نهاد دیگری مانند شهرداری ندارند.»

انصاری در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع تعیین تعرفه و قیمت‌گذاری اشاره کرد و در جواب موضوعیت نداشتن تعیین تعرفه‌ها توسط شورای شهر گفت: «در همان دستورالعمل، گفته شده که قیمت‌گذاری تاکسی‌های اینترنتی پویا و تحت تأثیر تعداد مسافر و راننده است و تاکسی‌های اینترنتی موظف هستند چنانچه قیمت‌هایشان از قیمت مصوب شورای شهر بیشتر باشد، موضوع را به مسافر اطلاع بدهند که درحال‌حاضر این اطلاع‌رسانی از طریق اپلیکیشن اجرا می‌شود.»

او افزود: «در واقع در قیمت‌گذاری تاکسی‌های اینترنتی مدت زمان سفر، تعداد راننده آنلاین و تعداد مسافر متقاضی همگی بر تعیین قیمت مؤثر هستند. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، بهینه بودن قیمت‌ها برای هر دو طرف مسافر و راننده است. در الگوریتم قیمت‌گذاری تاکسی‌های اینترنتی، قیمتی تعیین می‌شود که برای هر دو طرف راننده و مسافر، منصفانه، به‌صرفه و قابل‌درک باشد. ما نمی‌توانیم تنها منافع یک طرف را در نظر بگیریم. در واقع اگر قیمت‌ها از یک حد تعادلی پایین‌تر بیاید، راننده‌ها رغبتی برای قبول سفرها نخواهند داشت و اگر بالا برود، کاربران مسافر از این خدمات استفاده نخواهند کرد.»

معاون حقوقی شرکت تپسی بیان کرد: «همانطور که اشاره شد، یکی از عوامل اصلی در تعیین قیمت تاکسی‌های آنلاین، مدت زمانی است که راننده، برای رساندن مسافر به مقصد صرف می‌کند که این عامل، در ساعات پیک ترافیک به شکل معناداری افزایش پیدا می‌کند. در این شرایط، قیمت باید به شکلی باشد که برای راننده با توجه به زمانی که برای انجام سفر می‌گذارد، معنادار باشد. همه ما تجربه داشته‌ایم که تاکسی‌های زرد در پیک ترافیک از تعرفه‌های شورای شهر تبعیت نمی‌کنند، سفرها را با نرخ بالاتری انجام می‌دهند یا با قیمت‌های چند برابری نسبت به تاکسی آنلاین، مسافر دربست جابه‌جا می‌کنند. عامل افزایش قیمت در ساعات پیک، ترافیک شدید است نه مدل قیمت‌گذاری تاکسی‌های آنلاین. بنابراین اگر شهرداری و شورای شهر، به سراغ حل کردن عامل این افزایش قیمت بروند، می‌توانند اطمینان داشته باشند که قیمت‌ها خود به خود متعادل خواهند شد.»

 

منبع: تیتر کوتاه

برچسب ها: کرایه تاکسی
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
صفحه خبر بالای تصاویر
اخبار داغ
قدرت پرنده‌های آهنین ایران، بررسی جنگنده‌های ایران و توانمندی‌هایشان قدرت پرنده‌های آهنین ایران، بررسی جنگنده‌های ایران و توانمندی‌هایشان
نیروی هوایی ایران با ناوگان متنوعی از جنگنده‌های بومی و خارجی، نقش کلیدی در دفاع از آسمان کشور دارد. این مقاله به بررسی مزایا و معایب جنگنده‌های ایران، از اف-14 تام‌کت تا کوثر بومی، می‌پردازد و نگاهی به توانمندی‌ها و چالش‌های جنگنده‌های ایران دارد.
زمان واریز اعتبار کالابرگ برای دهک‌های ۴ تا ۷ مشخص شد؟ زمان واریز اعتبار کالابرگ برای دهک‌های ۴ تا ۷ مشخص شد؟
به گفته مسئولان، منابع مالی کالابرگ برای دهک‌های ۴ تا ۷ تامین شده است.
چند جنگجو برای ایران به دنیا آمدند؟ چند جنگجو برای ایران به دنیا آمدند؟
حتی زیر آتش، زندگی راهی پیدا می‌کند... تنها در ۱۲ روز جنگ علیه ایران، ۳۰۳۰۸ نوزاد به دنیا آمدند.
چرا چاوشی را انتخاب کردند؟! چرا چاوشی را انتخاب کردند؟!
محسن چاوشی بعد از خواندن قطعه علاج و ایستادگی کنار مردم کشورش مورد تهاجم رسانه‌ها و هنرمندان ضد انقلاب قرار گرفته است.
نیرو‌های شرکت به گوش باشید! نیرو‌های شرکت به گوش باشید!
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته، از تلاش‌ها برای تعیین تکلیف و ساماندهی نیرو‌های شرکتی از سوی دولت چهاردهم خبر داد.
دیدار عراقچی و ویتکاف در اسلو نروژ واقعیت دارد؟ دیدار عراقچی و ویتکاف در اسلو نروژ واقعیت دارد؟
استیو ویتکاف نماینده ویژه دولت آمریکا قصد دارد هفته آینده در اسلو با عباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای دیدار کند.
تصاویر دیدار پزشکیان و الهام علی‌اف تصاویر دیدار پزشکیان و الهام علی‌اف
مسعود پزشکیان در سفر امروز به جمهوری آذربایجان، با الهام علی اف دیدار کرد.
برگزیده
دیدار عراقچی و ویتکاف در اسلو نروژ واقعیت دارد؟ دیدار عراقچی و ویتکاف در اسلو نروژ واقعیت دارد؟
استیو ویتکاف نماینده ویژه دولت آمریکا قصد دارد هفته آینده در اسلو با عباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای دیدار کند.
آذری جهرمی در خصوص حمله اسرائیل به میدان تجریش چه گفت؟ آذری جهرمی در خصوص حمله اسرائیل به میدان تجریش چه گفت؟
محمدجواد آذری جهرمی در واکنش به حمله اسرائیل به میدان تجریش توییتی در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد.
سفر محرمانه وزیر دفاع عربستان به آمریکا و رایزنی درباره ایران سفر محرمانه وزیر دفاع عربستان به آمریکا و رایزنی درباره ایران
وب‌سایت آکسیوس و شبکه فاکس‌نیوز آمریکا از سفر محرمانه «خالد بن سلمان» وزیر دفاع عربستان سعودی به آمریکا و رایزنی با مقامات این کشور درباره ایران و جنگ غزه خبر دادند.
صفحه خبر بالای تصاویر