کد خبر: ۲۹۷۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸
شنیدن صدای سوت قطار، آرزوی دیرینه‌ای که سال‌هاست مردم استان کردستان، بویژه سنندجی‌ها در سر دارند، با همت و پیگیری‌های مسئولان دولت سیزدهم به حقیقت پیوست و سنندج به عنوان بیست و سومین مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل شد.

مخاطب 24 راه آهن سنندج- همدان، ابَرپروژه‌ای که حدود ۱۸ سال از عمر آن می گذرد و جزو پروژه‌های مصوب "مهر ماندگار" در سال ۱۳۸۳ است، همزمان با سفر رئیس جمهور به استان کردستان به بهره برداری رسید و امید به توسعه در حوزه‌های مختلف را در دل مردمان این دیار زنده کرد.

طول خط آهن تهران - همدان - سنندج حدود ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به‌ طول ۲۷۰ کیلومتر، به بهره‌برداری رسیده است، مسیر فاز دوم این خط ریلی از همدان به سنندج نیز ۱۵۱ کیلومتر طول دارد در سه قطعه تعریف شده که حدود ۶۴ کیلومتر آن در استان همدان و باقی‌مانده آن در استان کردستان واقع شده‌است.

ردیف بودجه ای پروژه راه‌آهن همدان – سنندج ۱۰ خرداد ۱۳۸۴، در مجلس هفتم مصوب شد و یک روز بعد( ۱۱ خرداد) تاییدیه شورای نگهبان را گرفت و کلنگ احداث آن سال ۱۳۸۵ به زمین زده شد و در تمام این سال‌ها بدلایل مختلفی این طرح به کندی پیش می رفت.

این پروژه تا قبل از دولت سیزدهم۶۰ درصد پیشرفت داشت و به دلیل مشکلات اعتباری کلا تعطیل شده بوداین پروژه تا قبل از دولت سیزدهم۶۰ درصد پیشرفت داشت و به دلیل مشکلات اعتباری کلا تعطیل شده بوداما سال گذشته و پس از سفر رئیس جمهور به کردستان به عنوان یکی از مهمترین مطالبات مردم این استان مورد توجه دولت مردمی قرار گرفت و اعتبارات لازم برای آن مصوب شد.

پس از این سفر و از مهرماه سال گذشته با یک حرکت جهادی و تزریق اعتبارات ویژه و بهره‌گیری از ۴۵۰ نفر نیروی ادامه کار از سر گرفته شد و امروز بعد از یک سال این پروژه عظیم به نتیجه رسید و دولت مردمی سیزدهم به یکی از آرزوها و مطالبات دیرینه مردم استان کردستان جامه عمل پوشاند.

برای این پروژه، ۲۴ هزار میلیارد ریال برای راه آهن همدان- سنندج هزینه شد و شامل سه قطعه و از سمت همدان به سنندج دارای هفت ایستگاه بهار، آق بلاغ، دوسر، قروه، آونگان، دهگلان و سنندج است.

راه‌آهن همدان -سنندج اتفاق ویژه‌ای در کردستان است

استاندار کردستان در رابطه با این پروژه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: پروژه راه آهن همدان -سنندج جزو پروژه های نیمه تمامی است که اوایل دهه ۸۰ عملیات اجرایی آن آغاز شده بود و در ابتدای این دولت بدلیل دیون و بدهی که به پیمانکاران داشت با پیشرفت ۶۳ درصدی متوقف شده بود.

اسماعیل زارعی کوشا افزود: در سفر دور اول رئیس جمهور این پروژه به عنوان یکی از مهمترین مطالبات مردم کردستان مطرح شددر سفر دور اول رئیس جمهور این پروژه به عنوان یکی از مهمترین مطالبات مردم کردستان مطرح شدو با تاکید رییس جمهور اعتبارات لازم تصویب شد و نزدیک ۲ ماه بعد از سفر نیز تخصیص این اعتبارات آغاز شد.

او ادامه داد: در یک سال گذشته مابقی کار که حدود ۳۶ درصد بود به اتمام رسید و خط ریلی تهران- همدان- سنندج ـآماده شدو ایستگاه سنندج به عنوان ایستگاه اصلی این پروژه و ایستگاه پایانی با حضور رییس جمهور بهره برداری شد.

استاندار کردستان اضافه کرد: از بُعد حمل و نقل مسافری این خط ریلی می تواند سالانه ۳۰۰ هزار نفر را حمل و نقل کند و این در افق ۱۴۲۰ به ۸۰۰ هزار نفر می رسد که اتفاق ویژه ای بویژه در بعد گردشگری است که استان کردستان ظرفیت‌های فوق العاده ای دارد.

 
او افزود: در حوزه صنعت وحمل کالا، هم ما از ظرفیت مرز برخوردار هستیم و هم استان ما استانی معدنی است وامروز زنجیره فولاد در استان در حال اجرا است که باز هم ظرفیت حمل کالای این خط ریلی در حال حاضر ۸۰۰ هزار تن است اما در افق ۱۴۲۰ تا سه میلیون تن ارتقا پیدا می کند و می تواند یک عامل مهم و تحرک آفرین در اقتصاد استان کردستان باشد.

با بهره برداری از پروژه راه آهن سنندج- همدان شهر سنندج به عنوان بیست و سومین مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل شد و پیش‌بینی می‌شود با در نظر گرفتن مزیت ایمنی، این مسیر ریلی از لحاظ مدت زمان سفر نیز قابلیت رقابت با حمل و نقل جاده‌ای را داشته باشد.

با توجه ویژگی‌های خاص صنعت ریلی، بهره‌برداری از این پروژه ضمن ایجاد اشتغال مستقیم برای عوامل بهره‌برداری، باعث تسهیل جابه‌جایی مسافر و بار از غرب به مرکز کشور، کاهش هزینه حمل بار، رونق گردشگری و در نتیجه افزایش فرصت‌های شغلی در استان نیز خواهد شد.

هم اکنون اتصال این مسیر با پایانه‌های مرزی استان اجرا نشده است و در صورت اجرای طرح اتصال سنندج به مرز باشماق مریوان امکان بهره‌مندی از مزیت‌های ترانزیتی این محور نیز فراهم خواهد شد.

 

منیع: ایرنا

برچسب ها: راه آهن
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
۵ صبحانه کم کالری برای لاغری title
بسیاری از کارشناسان تغذیه صبحانه را مهم‌ترین وعده غذایی روز می‌دانند. این بدان معنا نیست که صبحانه باید همانند ناهار سنگین و مملو از نشاسته و چربی‌ها باشد. در واقع، برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، انتخاب صبحانه‌ای کم کالری می‌تواند گزینه بهتری نسبت به صبحانه‌های پرکالری باشد.
استایل مجری جنجالی صدا و سیما در راه بازگشت از آمریکا! title
ژیلا صادقی مجری خبرساز صداوسیما که در ماه‌های اخیر در چند نوبت بابت پوشش متفاوتش روی آنتن تلویزیون به سوژه شبکه‌های مجازی تبدیل شده است؛
این میوه سبب کاهش وزن می‌شود title
افراد مسن، با گنجاندن انگور در رژیم غذایی خود، می‌توانند به طور بالقوه سلامت چشمشان را بهبود بخشند.
جزئیات جدید از ربودن "یسنا" title
فرمانده انتظامی گلستان گفت: با اشراف اطلاعاتی و عملیاتی پلیس دو نفر از عاملان ربایش که یکی از آن‌ها در شهرستانی دیگر متواری و مخفی شده بود، دستگیر شدند و پس از بازجویی‌های فنی پلیس به جرم خود اعتراف کردند.
بازیگر جومونگ بعد از ۱۸ سال چه شکلی شده است؟ title
کیم سونگ سو که سال ۲۰۰۶ نقش «تسو» را در سریال جومونگ بازی کرد، اکنون ۵۲ ساله است.
گاف عجیب مجری زن صداوسیما روی آنتن title
مجری زن شبکه سلامت صداوسیما در حالی اجرا می‌کرد که میکروفونش حین اجرا افتاده بود.
چرا بدن‌درد می‌گیریم؟ title
درد عضلانی که قسمت کوچکی از بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از آن ناحیه از بدن ایجاد می‌شود برای مثال درد بازو‌ها ناشی از بلند کردن جعبه‌ها در طول روز همچنین ممکن است یک آسیب جزئی باشد، مانند کبودی شانه پس از زمین خوردن.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.