کد خبر: ۲۹۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۱
رئیس کمیته اینترنت و زیرساخت انجمن تجارت الکترونیک گفت: دولت باید بپذیرد که نمی‌توان از نظر فنی با فیلترشکن‌ها مقابله کرد، کسی پاسخگوی مشکلاتی که برای کیفیت شبکه رخ داده، نیست؛ مشکلاتی که منشأ آن باکس‌های فیلترینگ است.

مخاطب 24-«پویا پیرحسینلو» رئیس کمیته اینترنت و زیرساخت انجمن تجارت الکترونیک با اشاره به انتشار گزارش انجمن تجارت الکترونیک از وضعیت شبکه که چندی پیش منتشر شد، اعلام کرد: «ما انتقاداتی را که به گزارش اول انجمن تجارت الکترونیک شد، قبول نداریم، اما به‌هرحال واکنش‌های زیادی داشت. بیشترین پاسخگویی و همکاری را وزارت ارتباطات و مجلس داشتند؛ درحالی‌که کمیته تعیین مصادیق مجرمانه و نهادهای دادستانی هیچ‌گاه پاسخگو نبوده‌اند.»

به گفته پیرحسینلو، آن‌ها در گفت‌وگوهای‌شان با وزارت ارتباطات به راه‌حل‌هایی رسیدند، اما درنهایت نتیجه به بن‌بست رسید: «در صحبت‌ها به باکس‌های فیلترینگ اشاره کردیم که باور داریم بیشترین اختلال را ایجاد می‌کنند. وزارت ارتباطات هم باور دارد که درباره این مشکل باید با دادستانی صحبت کنیم.»

به باور پیرحسینلو، یک خیانت بزرگ در کشور از سوی برخی مدیران ارشد رخ می‌دهد.

او تأکید دارد این مدیران دو دروغ بزرگ را ترویج می‌دهند: یکی اینکه تجهیزات فیلترینگ در کیفیت اینترنت تأثیر نداشته است و دروغ دوم هم اینکه می‌توان با VPNها مقابله کرد: «از نظر فنی می‌توان به‌راحتی این دو دروغ را بررسی کرد. به عنوان مثال، کافی است گوگل را از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ بررسی کنیم. در سال ۲۰۱۸ مدت‌زمان لود صفحه گوگل ۲ ثانیه بود که الان درحال‌حاضر به ۶ ثانیه رسیده است. اگر وزارت ارتباطات مدعی است که پهنای باند درحال افزایش است و اپراتورها هم باور دارند که کیفیت بهتر را ارائه می‌دهند، چرا این عدد سه‌برابر شده است؟ ما براساس دیتا سؤال می‌کنیم و انتظار داریم با دیتا به ما پاسخ دهند.»

رئیس کمیته اینترنت و زیرساخت انجمن تجارت الکترونیک در همایش ایران دیجیتال اعلام کرد مجلس می‌تواند مشکلاتی نظیر انحصار اینترنت در دست شرکت ارتباطات زیرساخت و فیلترینگ را حل کند. او در این مورد گفت: «ما ده نهاد را مشخص کردیم که با آن‌ها صحبت کنیم ولی برخی جواب ما را نمی‌دهند و برخی حتی ما را تهدید می‌کنند. باور دارم مجلس باید به‌دنبال حل مشکلاتی مثل انحصار شرکت زیرساخت و فیلترینگ باشد.»

«پویا پیرحسینلو» با اشاره به موضوع فیلترینگ گفت: «هیچ‌کس فیلترینگ را گردن نمی‌گیرد و همه هم از آن ناراضی هستند. با هر مسئولی که در این مورد صحبت می‌کنیم، او نیز شکایت دارد و هیچ‌کس هم نمی‌داند مسئول آن کیست. مصوبات کمیته فیلترینگ هم منتشر نمی‌شود.»

رئیس کمیته اینترنت و زیرساخت انجمن تجارت الکترونیک باور دارد پهنای باند بین‌الملل در کشور فریز شده و ثابت مانده است: «دور کشور دیوار کشیدیم و افتخار می‌کنیم که این دیوار بلندتر شده است.» او باور دارد وزارت ارتباطات و نهادهای مرتبط باید درباره دستاوردهای فنی خود آمارهای دقیق با عدد و رقم منتشر کند تا بتوان درباره مشکلات صحبت کرد.

پیرحسینلو همچنین با انتقاد از عملکرد دولت در موضوع رقابت با بخش خصوصی گفت: «ارتباطات زیرساخت دیتاسنتر در بومهن تأسیس می‌کند و چندهزار سرور سفارش می‌دهد و رایگان در اختیار پیام‌رسان‌ها می‌گذارد؛ بخش خصوصی هر چقدر هم سرویس باکیفیت‌تر ارائه دهد، چطور می‌تواند با این عرضه رایگان رقابت کند؟» او ابراز امیدواری کرد که نهادهای نظارتی در این موارد ورود کنند و جلوی رشد این اتفاقات را بگیرند.

او در خاتمه صحبت‌های خود خواستار رفع فیلتر سایت‌هایی که حساس نیستند، شد؛ ازجمله برخی سایت‌های تخصصی مسدودشده، سایت‌هایی که کمتر حساس هستند (مثل یوتوب) و سایت‌های دارای حساسیت بالا همچون اینستاگرام.

 

منبع: دیجیاتو

برچسب ها: اینترنت
آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
مشتی که به مرگ انجامید! title
روز یکشنبه دو پسر دانش‌آموز در بیرون از مدرسه در منطقه ابوذر غفاری شوش با هم درگیر شدند که یکی از آن‌ها با مشت به سر همکلاسی‌اش زد.
در این قبرستان جسد مردگان پوسیده نمی‌شود؟ title
قبرستان سفید چاه که به «قبرستان سپید» نیز شهرت دارد، از جا‌های دیدنی بهشهر به شمار می‌آید.
استخراج الماس از گل صدتومانی! title
دانشمندان چینی با استفاده از کربن استخراج‌شده از گل‌های صدتومانی قرمز، الماس ۳ قیراطی تولید کردند.
اولین نسخه از تانک جنگی چلنجر ۳ به میدان آمد؛ مرگبار و مدرن title
ارتش انگلیس به‌تازگی از تانک جنگی چلنجر ۳ به‌عنوان مرگبارترین سلاح خود رونمایی کرده است. درباره تانک مدرن Challenger ۳ بیشتر بدانید.
آیا نفرین باز کردن تابوت فرعون حقیقت دارد؟ title
مقبره‌های مصری همیشه زمینه‌ساز شایعه‌های زیادی بوده‌اند. پژوهش‌ها به شایعه نفرین باز کردن تابوت فرعون و احتمال مرگ انسان پاسخ می‌دهند.
آخرین نطق رشیدی کوچی در مجلس: مورد غضب مافیای خودرو هستم title
یک نماینده مجلس در جریان بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه یک فورتی پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقا امنیت آنان در برابر سوء رفتار گفت: متأسفانه آنچه ما می‌بینیم این است که پشت پرده این قانون سند ۲۰۳۰ است، علیرغم درخواست مکرر ما برای رفع نواقص اما این نواقص رفع نشده است.
بازیگر قدیمی به کما رفت title
علی‌اکبر طوفان‌پناه بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون به کما رفت.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.