کد خبر: ۲۹۵۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵
بورس تهران آب رفت؛
بورس تهران در کمتر از ۶ ماه بیش از ۵۰ میلیارد دلار از ارزش خود را از دست داده است.

مخاطب 24- بورس تهران به فاصله کمتر از ۶ ماه از ۱۶ اردیبهشت سال جاری، بیش از ۵۰ میلیارد دلار از ارزش خود را از دست داده است. واگرایی میان بازار ارز و شاخص‌های تالار شیشه‌ای باعث شده تا ارزش دلاری بازار سهام، در پایین‌ترین سطح سال جاری قرار گیرد.

 در حالی‌که بازار سهام فراز نشیب زیادی را از رالی صعودی یک ماه و نیم ابتدایی سال تا روند فرسایشی بازار پس از نیمه شهریورماه طی کرده، ارزش دلاری بازار سرمایه به نقطه‌ای رسیده است که آخرین بار ۱۶ اسفند سال ۱۴۰۱ در این سطح قرار گرفته بود.

ارزش دلاری بازار سهام از تقسیم ارزش بازار (مارکت کپ کل شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس)، به دلار آزاد به‌دست می‌آید. البته در نوع دیگری از محاسبه، کارشناسان ارزش دلاری بازار را از تقسیم ارزش بازار به دلار نیما نیز به‌دست می‌آورند.

بی‌تصمیمی اهالی بازار سرمایه در سایه ریسک‌های سیستماتیک

ریسک‌های ژئوپلتیک سایه‌افکنده بر سر بورس تهران باعث شده است چشم‌انداز صعودی بازار که در اوایل سال به واسطه جاماندگی بازار سهام نسبت به بازار‌های موازی و ارزندگی سهام تقویت شده بود، اکنون کمرنگ‌تر از گذشته شود. آغاز جنگ غزه در تاریخ ۷ اکتبر نیز به کلی سناریو‌های بازار سهام را تغییر داد.

با ادامه‌دار شدن روند اصلاحی آغاز شده در نیمه اردیبهشت‌ماه امسال، کارشناسان انتظار داشتند با از راه رسیدن پاییز، روند نماگر‌های بازار به نقطه چرخش خواهد رسید. با این حال، اما تغییر یکباره شرایط، سناریو‌های احتمالی بازار سهام را تغییر داد. در همین راستا حتی نماد‌هایی که در گزارش‌های ۶ ماهه خود عملکرد مثبتی بر جای گذاشتند، به قدر کافی مورد توجه اهالی بازار قرار نگرفتند.

در حالی که نماگر‌های تالار شیشه‌ای با کاهش ارتفاع شدیدی مواجه شدند، ارزش اسکناس آمریکایی به سطوح بالاتر از ۵۲ هزار تومان نفوذ کرده است. واگرایی میان شاخص‌های بورسی و دلار باعث شده است ارزش دلاری بازار تا سطح ۱۵۰ میلیارد دلاری کاهش یابد. شایان ذکر است پیک ارزش دلاری بازار در سال ۱۴۰۲، ارتفاع ۲۰۱ میلیارد دلاری را نشان می‌دهد.

فارغ از آشفتگی‌های ژئوپلتیکی که بر بازار سهام سایه افکنده است، نوع نگاه دولت به اقتصاد که در حال حاضر حول سیاست‌های انقباضی اتخاذ شده می‌چرخد، مفسر خوبی برای شرایط فعلی بازار است. سیاست‌های انقباضی اتخاذ شده از سوی دولت و بانک مرکزی باعث شده است جو رکودی بر بازار‌های دارایی حاکم شود. بازار سهام نیز از این جریان مستثنی نبوده و ارزش معاملات به ندرت سطوح بالاتر از پنج هزار میلیارد را به ثبت می‌رساند.

 

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
رژیم غذایی گیاهی برای افراد سیگاری مفید است؟ title
یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که سیگاری‌های فعلی و سابق اگر رژیم غذایی گیاهی بسیار مغذی داشته باشند، ممکن است خطر ابتلا به آمفیزم در آن‌ها کاهش یابد.
تاثیرات عمیق زندان بر تتلو شعر در وصف امام علی! title
خواننده بازداشت شده تصمیم دارد تا برای شعری که در مدح حضرت علی نوشته آهنگی بسازد.
بازگشت محکوم به مرگ از پای چوبه دار title
زندانی محکوم به مرگ که برای اجرای حکم پای چوبه دار رفته بود، توانست با دریافت مهلت از اولیای دم به زندان برگردد.
۵ صبحانه کم کالری برای لاغری title
بسیاری از کارشناسان تغذیه صبحانه را مهم‌ترین وعده غذایی روز می‌دانند. این بدان معنا نیست که صبحانه باید همانند ناهار سنگین و مملو از نشاسته و چربی‌ها باشد. در واقع، برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، انتخاب صبحانه‌ای کم کالری می‌تواند گزینه بهتری نسبت به صبحانه‌های پرکالری باشد.
استایل مجری جنجالی صدا و سیما در راه بازگشت از آمریکا! title
ژیلا صادقی مجری خبرساز صداوسیما که در ماه‌های اخیر در چند نوبت بابت پوشش متفاوتش روی آنتن تلویزیون به سوژه شبکه‌های مجازی تبدیل شده است؛
این میوه سبب کاهش وزن می‌شود title
افراد مسن، با گنجاندن انگور در رژیم غذایی خود، می‌توانند به طور بالقوه سلامت چشمشان را بهبود بخشند.
جزئیات جدید از ربودن "یسنا" title
فرمانده انتظامی گلستان گفت: با اشراف اطلاعاتی و عملیاتی پلیس دو نفر از عاملان ربایش که یکی از آن‌ها در شهرستانی دیگر متواری و مخفی شده بود، دستگیر شدند و پس از بازجویی‌های فنی پلیس به جرم خود اعتراف کردند.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.