کد خبر: ۲۹۵۳۶
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۷
خودرو‌هایی که برای واردات ثبت سفارش شده‌اند از نظر قیمت جهانی همه در کلاس اقتصادی قرار دارند، اما با قوانین داخلی ایران قیمت این خودرو‌های پلاک ملی در رده خودرو‌های لوکس گذرموقت قرار می‌گیرند و رقابتی با خودرو‌های داخلی نخواهند داشت.

مخاطب 24- گر چه طی هفته‌های اخیر واردات خودرو سرعت گرفته و چند محموله خودروی خارجی به خاک کشور رسیده است، اما بازار خودروی ایران تا این لحظه واکنشی به این اتفاق نداشته و بیشتر از نوسانات نرخ دلار تأثیر می‌پذیرد.

اگر چه از ابتدای سال گذشته دولت تصمیم گرفت برای بهبود وضعیت بازار خودروی ایران واردات خودرو را آغاز کند، اما اکنون پس از گذشت حدود ۲۰ ماه در عمل دولت در اجرای این قانون چندان موفق عمل نکرده است. تنها طی هفته‌های اخیر چند دستگاه خودروی چینی به بازار رسیده است و دولت فقط چهار ماه تا تحقق وعده واردات ۳۰۰ هزار خودرو زمان دارد.

به هر ترتیب گرچه بار‌ها دولتمردان بر این موضوع تأکید داشتند که با عملی شدن واردات خودرو تنش در این بازار کاهش می‌یابد، اما اکنون واردات هم به مرحله اجرا رسید و بازار واکنش مثبتی به آن نشان نداد. بازاری که طی ماه‌های گذشته به دلیل سیاست تثبیت دستوری نرخ ارز روز‌های آرامی را پشت سر گذاشت. اما با کوچک‌ترین تنشی در بازار ارز بازار، خودرو هم به‌سرعت به آن واکنش نشان دهد. نظیر آنچه امروز رخ داد و پس از ورود دلار به کانال ۵۲ هزار تومان، خودرویی مانند هایما S۸ یک‌شبه ۴۰ میلیون تومان گران شد.

قیمت خودرو‌های وارداتی رقابتی نیست

نکته دیگری که در جریان واردات مطرح است قیمت گذاری خودرو‌های وارداتی است. روند این قیمت‌گذاری به شکلی است که افراد ثروتمندی که به دنبال استفاده از خودرو‌های لوکس هستند به هدف خود می‌رسند و نه مردم عادی که به دنبال خودرو‌های اقتصادی هستند.

خودرو‌هایی که برای واردات ثبت سفارش شده‌اند از نظر قیمت جهانی همه در کلاس اقتصادی قرار دارند، اما با قوانین داخلی ایران قیمت این خودرو‌های پلاک ملی در رده خودرو‌های لوکس گذرموقت قرار می‌گیرند و رقابتی با خودرو‌های داخلی نخواهند داشت.

با این تفاسیر نمی‌توان از این واردات قطره‌ای انتظار معجزه‌ای در دریای بازار خودرو داشت. به این دلیل که نه تولید داخل و نه واردات نمی‌توانند مقدار تقاضای بازار و مشتریان را برآورده کنند.

یکی از فرضیات مطرح که پیش از آزادسازی واردات خودرو نیز مطرح بود فرضیه گفتار درمانی برای کاهش التهاب بازار خودرو بود. با توجه به عملکرد دولت تا این لحظه می‌توان گفت که شاید این فرضیه درست است؛ چرا که هر بار تب بازار خودرو افزایش می‌یابد اخباری از تسهیل فرایند واردات یا آماده تحویل شدن برخی از خودرو‌ها منتشر می‌شود.

در نهایت به نظر می‌رسد برای برون‌رفت از شرایط فعلی بهترین راه افزایش تیراژ تولیدات داخل و کاستن از موانع واردات است؛ چرا که در این شرایط تنها راه حل موجود بهره بردن از تمام منابع و روش‌های ممکن است.

 

منبع: تجارت نیوز

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
اگر اصولگرایی لقمه‌اش حرام است مجری سیما کارش خراب است! title
محمدرضا شهبازی مجری برنامه پاورقی، هفته پیش توئیت زشت و بی سابقه‌ای را در مقام مجری صداوسیما منتشر کرد.
تمام شهروندان این شهر در یک ساختمان زندگی می‌کنند! title
شهری در آلاسکا وجود دارد که ۲۱۷ نفر از ساکنان آن در یک مجتمع آپارتمانی چند طبقه زندگی می‌کنند.
آیا استفاده از فلزیاب غیرقانونی است؟! title
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی در مورد اینکه آیا خرید و استفاده از "فلزیاب" عملی مجرمانه و غیرقانونی است، توضیحاتی را بیان کرد.
چاقوکشی در بیمارستان! title
به‌دنبال حمله با سلاح سرد در بیمارستانی در چین، دست کم ۲ نفر کشته و ۲۱ تن زخمی شدند.
نخستین بانویی که گواهی‌نامه‌ی پایه یک گرفت کیست؟ title
خانم جوادتهرانی گفت: «در امتحانات اخیر متوجه شدم که دیگر سخت‌گیری و بهانه‌جویی بی‌جهت در امتحانات نمی‌شود و اگر کسی واقعا رانندگی بداند بدون اشکال خواهد توانست صاحب گواهی‌نامه رانندگی شود.»
جریمه شکار آهو چقدر است؟ title
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست از افزایش ۳.۹ برابری جریمه شکار غیرمجاز خبر داد.
قتل یکی از مدیران شهرداری به دست همسرش title
امیرآبادی استادیار مهندسی حمل و نقل در دانشگاه علم و صنعت در آذرماه سال ۱۴۰۰ با حکم علیرضا زاکانی شهردار تهران به عنوان مدیرکل دفتر پایش برنامه، کنترل پروژه و ارزیابی عملکرد شهرداری تهران منصوب شده بود. اعضای بدن محمد امیرآبادی نیز پس از مرگش به بیماران نیازمند اهدا شد و حالا مشخص شده قتل مدیر شهرداری تهران به دست همسرش صورت گرفته است.
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.