کد خبر: ۲۹۳۷۹
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۱
جستجو برای یافتن بیگانگان هوشمند، در حال کشف کردن قلمرو‌های فرکانس رادیویی جدیدی است.

مخاطب 24- جستجوی جدید اروپا برای یافتن سیگنال‌ رادیویی فرازمینی در فرکانس‌های پایین و ناشناخته در حال انجام شدن است. پژوهشگران تاکنون به بیش از ۱.۶ میلیون منظومه ستاره‌ای گوش داده‌اند.

پروژه «جست‌وجوی هوش فرازمینی»(SETI) به طور سنتی بر فرکانس‌های رادیویی بالاتر از یک گیگاهرتز مانند فرکانس خط هیدروژن در ۱.۴۲ گیگاهرتز متمرکز شده است. ستاره‌شناسان این پروژه تمایل دارند از فرکانس‌های پایین‌تر دوری کنند زیرا جو زمین موجب می‌شود که مشاهدات پر سر و صدا باشند.

«آرایه فرکانس پایین اروپا»(LOFAR) به طور ویژه برای هدایت کردن ستاره‌شناسی رادیویی در همین فرکانس‌ها طراحی شده است. آرایه فرکانس پایین اروپا، آرایه‌ای از آنتن‌های رادیویی است که صدها کیلومتر در سراسر اروپا واقع شده‌اند. آنها در مرکز هلند قرار دارند اما ایستگاه‌های بیشتری نیز در فرانسه، آلمان، ایرلند، لتونی، لهستان، سوئد و بریتانیا وجود دارند. این ایستگاه‌ها دارای دو نوع آنتن هستند؛ آنتن‌های باند پایین که فرکانس‌های بین ۱۰ تا ۹۰ مگاهرتز را پوشش می‌دهند و آنتن‌های باند بالا که به فرکانس‌های بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ مگاهرتز گوش می‌دهند.

در ارتباط با پروژه «Breakthrough Listen SETI»، ایستگاه‌های LOFAR در ایرلند و سوئد همراه با یکدیگر در اولین بخش از اولین جستجوی فرکانس پایین استفاده شده‌اند.

در این جستجو از آنتن‌های باند بالا برای گوش دادن به سیگنال‌های رادیویی در فرکانس‌های بین ۱۱۰ تا ۱۹۰ مگاهرتز استفاده شد. هدف از جست‌وجو در درجه اول، فرستنده‌های پرقدرت مانند رادار سیاره‌ای یا ارتباطات با فضاپیماست. این جستجو شامل ۱,۶۳۱,۱۹۸ منظومه ستاره‌ای شناسایی‌شده توسط «ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران»(TESS) ناسا و کاوشگر اخترسنجی «گایا»(Gaia) آژانس فضایی اروپا بود.

ستاره‌شناسان با استفاده از چندین ایستگاه در ایرلند و سوئد توانستند اثرات تداخل فرکانس رادیویی را خنثی کنند و به سرعت هرگونه فرکانس مثبت کاذب را رد کنند. به عنوان مثال، اگر یک سیگنال غیرعادی تنها توسط یک ایستگاه و نه سایرین مشاهده شود، این یک تداخل محلی خواهد بود. بدین ترتیب، فقط سیگنالی که از فضا می‌آید، توسط همه ایستگاه‌ها قابل شناسایی است.

در این جست‌وجو، هیچ سیگنال رادیویی باند باریکی با فرکانس متمایز ناشی از حرکت مداری سیاره فراخورشیدی میزبان فرستنده شناسایی نشد. با وجود این، جستجوی فرکانس پایین تازه آغاز شده است و پیشرفت‌های سال‌های آینده، حساسیت آن را افزایش می‌دهد.

«اوون جانسون»(Owen Johnson) دانشجوی فارغ‌التحصیل «ترینیتی کالج دوبلین»(Trinity College Dublin) و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: LOFAR به زودی تحت یک مجموعه ارتقای مرحله‌ای در تمام ایستگاه‌های آرایه در سراسر اروپا قرار می‌گیرد که امکان عملکرد SETI را در محدوده ۱۵ تا ۲۴۰ مگاهرتز فراهم می‌کند.

در میان این ارتقای مرحله‌ای، دو ایستگاه جدید LOFAR در بلغارستان و ایتالیا تاسیس خواهند شد. نرم‌افزارهای محاسباتی و الگوریتم‌های هوش مصنوعی نیز تجزیه و تحلیل نتایج را سرعت می‌دهند.

جانسون گفت: ما میلیاردها منظومه ستاره‌ای را برای کاوش داریم و به برخی روش‌های یادگیری ماشینی برای بررسی کردن حجم عظیم داده‌ها تکیه خواهیم کرد. این به خودی خود جالب است که بشر با استفاده از هوش مصنوعی بتواند حیات بیگانه را کشف کند.

این پژوهش در «The Astronomical Journal» به چاپ رسید.

 

منبع: ایسنا

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
ارتباط استفاده از سیگار الکتریکی با صرف وقت در رسانه‌های اجتماعی title
تحقیقات جدید نشان می‌دهد کودکان و نوجوانانی که هفت ساعت یا بیشتر در روز از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، دو برابر با خطر بیشتر مصرف سیگار سنتی یا سیگار الکترونیکی یا هر دو مواجهند.
اجرام مرموز در فضا که از وجود حیات فرازمینی حکایت دارند title
ستاره شناسان اجرامی مرموز را در فضا رصد کرده اند که احتمال می‌دهند نشانه وجود حیات در آنجا باشد.
شهید«حسین امیرعبدالهیان» به روایت تصویر title
شهید حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سانحه هوایی روز گذشته همراه با شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی و دیگر همراهانش، شهد شهادت نوش کرد تا نخستین شهید وزیر امور خارجه انقلاب اسلامی لقب بگیرد.
کدام بیماران کاندید پیوند عضو می توانند باشند؟ title
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با بیان این که در حال حاضر بیش از ۲۵ هزار نفر در کشور نیازمند دریافت عضو پیوندی هستند، گفت: هر سال ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ عضو قابل پیوند به دلیل عدم رضایت خانواده‌های افراد دچار مرگ مغزی به خاک سپرده می‌شود.
محل های مورد جستجو پهپاد دید در شب آکینجی ترکیه title
بررسی سایت راداری فلایت ۲۴ حاکی از ورود پهپاد آکینجی (AKINCI۰۱) ترکیه که به تجهیزات دید در شب مجهز است به آسمان ایران دارد.
ویدئو| مهدی کوشکی برای بار چهارم ازدواج کرد title
مهدی کوشکی با انتشار ویدئویی از ازدواجش با محیا مهدی‌زاده بازیگر تئاتر خبر داد
عکس آسانسوری آقای مجری! title
سلفی آسانسوری ایرج طهماست با دخترش در شب تولدش
برگزیده
شهید«حسین امیرعبدالهیان» به روایت تصویر title
شهید حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سانحه هوایی روز گذشته همراه با شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی و دیگر همراهانش، شهد شهادت نوش کرد تا نخستین شهید وزیر امور خارجه انقلاب اسلامی لقب بگیرد.
بیانیه وزارت امور خارجه در خصوص سانحه بالگرد رئیس جمهور title
علیرغم شرایط نامساعد جوی و محیطی، تلاش‌ها برای رسیدن گروه‌های پُرتلاش امدادی به محل حادثه همچنان با جدیت و امیدوارانه ادامه دارد.
برگزاری جلسه فوق‌العاده دولت برای پیگیری وضعیت رئیس‌جمهور title
جلسه فوق العاده هیأت دولت به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور به منظور بسیج همه امکانات برای پیگیری وضعیت آیت‌الله رئیسی برگزار شد.
استوری عاشقانه داماد سینمای ایران title
سپند امیرسلیمانی در تازه‌ترین استوری خود، تصویری به همراه همسرش، مونا کرمی منتشر کرد.
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.