به گزارش مخاطب ۲۴ به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران:دکتر نجارزاده در این نشست که اعضای هیات مدیره، هیات عامل و معاونان بانک ملی ایران و مدیران ارشد شرکتهای تابعه و تابعه بانک نیز حضور داشتند، با بیان این که برآیند اقدامات و عملکرد بانک باید موجب خلق بنگاه شود، افزود: پرداختن به بانکداری به جای بنگاه داری به عنوان یک استراتژی، اقدامی است که بانک ملی ایران آن را سرلوحه فعالیتهای خود قرار داده است و همه شرکتهای بانک در راستای عملیات بانکداری و منطبق بر رویه و چارچوبهای بانک هستند و باید از این سیاست تمکین کنند.
دکتر نجارزاده در ادامه این نشست در بخش دیگری از سخنانش به وجود ۵۳ میلیون مشتری بانک ملی ایران اشاره کرد و گفت: بانک ملی ایران با یک عملکرد درست و مطلوب و کسب موفقیتهای جدید باید پاسخگوی دولت و آحاد جامعه به عنوان اصلیترین سهامداران بانک باشد.
وی با تاکید بر این نکته که مدل ارزشیابی شرکتهای تابعه باید بهبود و تقویت شود، گفت: باید ارزیابی عملکرد شرکتهای تابعه بانک طی یک دوره با شرایط و چارچوبی خاص برگزار شود.
دکتر نجارزاده به انتصابات در شرکتهای تابعه بانک براساس ارزیابی وظایف و کارنامه عملکردی آنها اشاره کرد و در ادامه افزود: ما بانکداریم نه بنگاهدار، هر مدیری که دربدنه بانک ملی ایران و شرکتهای تابعه در برابر واگذاری مقاومت کند برکنار خواهد شد؛ وقتی به ما مسئولیتی میدهند انتظار است که بر طبق قواعد و وظایفی که تکلیف کرده اند، قدم برداریم.
وی با بیان این مطلب که انضباط مالی در تمامی بخشهای بانک با اهمیت است و این سیاست باید سرلوحه تمام امور شرکتهای تابعه باشد، افزود: با توجه به تدوین راهبردها و سیاستهای بانک، انضباط مالی در تمامی شرکتهای بانک یک رکن اصلی است و تمرکز حسابهای شرکتهای تابعه در بانک ملی ایران یک ضرورت است.
وی در بخش دیگری از این همایش با تاکید بر این که خروج از بنگاه داری براساس سیاستهای دولت و اهداف بانک صورت میگیرد، خاطرنشان کرد: با یک ریل گذاری جدید در بانک باید در مسیر خلق بنگاه حرکت کنیم.
دکتر نجارزاده یادآور شد: بنگاه داری وظیفه بانک نیست، بلکه بانک باید بنگاه خلق کند و سپس آن را در اختیار مدیران بنگاههای اقتصادی متخصص قرار دهد تا زمینه رشد اقتصادی، رونق تولید و اشتغالزایی در کشور فراهم شود.
مدیرعامل بانک ملی ایران با اشاره به روند واگذاری بنگاهها در سال جاری، اعلام کرد: با اصلاح روشها و فرآیندها، این روند شتاب خواهد گرفت.
وی در ادامه تعامل و افزایش سطح همکاریهای مشترک بین شرکتها را یک ظرفیت خوب و موثر در بانک دانست و افزود: با توجه به تولید محصولات مختلف در شرکتهای بانک با راه اندازی یک سامانه فروش محصول و قیمت گذاری منصفانه و نظارتهای دقیق میتوان نیاز همکاران را تامین کرد.
وی از همه مدیران شرکتهای تابعه بانک خواست تا با کار گروهی، خردجمعی و هم افزایی به تکمیل زنجیره ارزش در بانک و تحقق اهداف کمک کنند.
در این همایش شاخصهای ارزیابی عملکرد شرکتهای تابعه بانک توسط بیژن نصرتی رئیس اداره کل سرمایه گذاری و امور شرکتها مورد بررسی قرار گرفت و گزارش عملکرد آنها ارایه شد و در ادامه موضوعات اساسی و مهم شرکتها به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.
در این کارگروه به روند وضعیت واگذاری ها، انتصابات، کنترل فرآیندهای داخلی، برگزاری مجمع شرکت ها، گزارشهای حسابرسی، کنترل سرمایه گذاری ها، وضعیت وصول مطالبات، استراتژی شرکت ها، تمرکز حساب ها، ایجاد سامانه ارزیابی و رتبه بندی اشاره شد.
لازم به ذکر است، در این همایش کارگروه گروه توسعه ملی، شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا، شرکت آینده پویا، شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران و شرکت داده ورزی سداد به همراه شرکتهای تابعه برگزار شد که در این کارگروه مدیران ارشد هریک از شرکتها به بیان مسائل و بررسی موضوعات مربوطه پیرامون امور شرکتها پرداختند و در ادامه راهکارهای لازم را ارائه دادند.
گفتنی است، در این همایش مدیران عامل شرکتهای صرافی و شرکت کارگزاری بانک ملی با ارائه گزارشی از عملکرد واحدهای خود، به بیان نظرات و طرح دیدگاههای خود درباره تقویت امور شرکتهای تابعه پرداختند.