کد خبر: ۲۹۳۰۸
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۶
چین، روسیه و آمریکا به دنبال چه هستند؟
بدیهی است که اگر آمریکا در خاورمیانه و خلیج فارس گرفتار شود رخدادی مطلوب برای چین قلمداد خواهد شد. با این وجود، اگر ایالات متحده به عرضه معماری امنیتی در خاورمیانه ادامه دهد چین مجبور نخواهد بود به تنهایی کار‌های سنگین را انجام دهد.

مخاطب 24- ایالات متحده، روسیه را به عنوان برهم زننده نظم بین‌المللی در شورای امنیت معرفی کرده است و «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده به آن نهاد جهانی وعده داده که واشنگتن از حق وتوی خود صرفا به میزانی اندک استفاده خواهد کرد. با این وجود، ایالات متحده اخیرا پیش‌روی کرد و هفته گذشته پیش‌نویس قطعنامه‌ای که به اندازه کافی از متحدش حمایت نکرده بود را وتو کرد. روسیه در اظهاراتی ایالات متحده را به تشدید درگیری از طریق تقویت قوای نظامی متهم کرده است در حالی که چین به وتوی آمریکا و اقدامات اسرائیل انتقاد کرده است.

بایدن از زمان روی کار آمدن با هدف تغییر تمرکز از پیچیدگی‌های خاورمیانه، چین را بزرگترین چالش بلند مدت برای ایالات متحده قلمداد کرده است. «لزلی وینجاموری» مدیر برنامه ایالات متحده و آمریکا در اندیشکده بریتانیایی چتم هاوس می‌گوید: «خاورمیانه منطقه‌ای نیست که ایالات متحده بخواهد ردپای سنگینی از خود در آن برجای گذارد و فعالانه درگیر شود. در عین حال، بایدن تعهدی عمیق نسبت به اسرائیل دارد. چین کاملا مایل است که ایالات متحده را به سمت منطقه‌ای بکشاند که نمی‌خواست جذب آن شود».

«یوجین رومر» مدیر برنامه روسیه و اوراسیا در بنیاد کارنگی درباره نقش روسیه در تحولات اخیر می‌گوید: «از سال ۲۰۲۲ میلادی به این سو تمام تمرکز روسیه بر روی اوکراین بوده است. بنابراین، وقتی فاجعه اخیر میان اسرائیل و حماس رخ داد این هدیه‌ای برای پوتین بود زیرا ناگهان توجهات جهانی به سوی رخداد تازه منحرف و معطوف شد».

بایدن تلاش کرد پوتین و حماس را به یکدیگر پیوند دهد و در سخنرانی هفته گذشته خود مدعی شد که روسیه و حماس هر دو «ظالم» هستند و به دنبال «نابودی کامل دموکراسی در کشورهای همسایه» شان می‌باشند. روسیه این اظهارات را محکوم کرد. «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در شورای امنیت ایالات متحده را به ناتوانی در پاسخگویی به درخواست‌های جهانی برای آتش بس کامل، متهم کرد.

چین و ایالات متحده هر دو به دنبال مزیت دیپلماتیک در این بحران بوده‌اند با روش‌هایی همچون تماس بلینکن و وانگ یی وزیر خارجه چین بوده اند.

ایالات متحده بارها چین را برای ایفای نقش بیش‌تر در بحران خاورمیانه متناسب با اهداف جهانی خود تحت فشار قرار داده و از آن کشور خواسته است که از نفوذ بر ایران که از حماس حمایت می‌کند استفاده نماید. پکن فرستاده‌ای به منطقه اعزام نموده که بر حمایت از آرمان فلسطین تاکید کرده است.

«جاناتان فولتون» کارشناس اندیشکده شورای آتلانتیک در مورد نقش چین در خاورمیانه می‌گوید: «چین بحران ایجاد شده در خاورمیانه را فرصتی برای امتیاز گرفتن از امریکا قلمداد می‌کند.»

او می‌افزاید: «چین احتمالا امیدوار است که به نوبه خود از حمایت جهان عرب و جهان اسلام برای اولویت‌هایش برخوردار شود؛ اولویت‌هایی همچون به حاشیه راندن تایوان و رد اتهامات مورد حمایت آمریکا مبنی بر آن که پکن در حال ارتکاب نسل کشی علیه مسلمانان اویغور است». با این وجود، فولتون اشاره می‌کند که مهم‌ترین منافع پکن در خاورمیانه کماکان اقتصادی است و دومین اقتصاد بزرگ جهان به شدت به نفت وارداتی وابسته است. چین با منابع محدود امنیتی و دیپلماتیک خود در خاورمیانه منافع دوجانبه‌ای در متمرکز نگهداشتن ایالات متحده بر بحران دارد.

فولتون می‌گوید: «بدیهی است که اگر امریکا در خاورمیانه و خلیج فارس گرفتار شود رخدادی مطلوب برای چین قلمداد خواهد شد. اگر ایالات متحده به عرضه معماری امنیتی در خاورمیانه ادامه دهد، چین مجبور نخواهد بود به تنهایی کارهای سنگین را انجام دهد».

 

منبع: فرارو

آخرین اخبار
پربازدید ها
تصاویر
اخبار داغ
بازیگر جومونگ بعد از ۱۸ سال چه شکلی شده است؟ title
کیم سونگ سو که سال ۲۰۰۶ نقش «تسو» را در سریال جومونگ بازی کرد، اکنون ۵۲ ساله است.
گاف عجیب مجری زن صداوسیما روی آنتن title
مجری زن شبکه سلامت صداوسیما در حالی اجرا می‌کرد که میکروفونش حین اجرا افتاده بود.
چرا بدن‌درد می‌گیریم؟ title
درد عضلانی که قسمت کوچکی از بدن شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد از آن ناحیه از بدن ایجاد می‌شود برای مثال درد بازو‌ها ناشی از بلند کردن جعبه‌ها در طول روز همچنین ممکن است یک آسیب جزئی باشد، مانند کبودی شانه پس از زمین خوردن.
سوپر گل شهاب زاهدی از فاصله ۶۵ متری! title
شهاب‌ زاهدی از میانه زمین خودی با یک شوت دیدنی به گامبا اوساکا گلزنی کرد.
فیلم آموزش الفبا توسط مرحوم سید حسن نیرزاده title
این قصه گوی پیر با لباس بلندی بر تن، کلاهی بر سر و عصایی در دست راوی نمایشی می شد که خودش، هم کارگردانی می کرد و هم به جای تک تک شخصیت های قصه به ایفای نقش ها می پرداخت
مرتب کردن خانه به روش ژاپنی‌ها title
مرتب کردن یا چیدمان خانه از آن چیزهایی است که همه ما دوست داریم بهترینش را در خانه اجرا کنیم. در این‌جا یکی از روش‌های مuروف ژاپنی به نام «کن‌ماری» را معرفی کرده‌ایم.
ترک خاک ایران برای همیشه؟ title
تصاویری از سارا صوفیانی و همسر و دخترش در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایران را برای همیشه ترک کردند
برگزیده
سازمان هواپیمایی کشوری: در ایران جت شخصی نداریم title
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به طور کلی ما در ایران جت شخصی نداریم. در زمینه نخریدن جت شخصی، تقریبا کسی را نداریم که خریده باشد.
پیام تبریک رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا title
رئیس جمهور در پیامی با تبریک قهرمانی تیم ملی فوتسال کشورمان در آسیا تصریح کرد: از یکایک اعضای تیم ملی، مربیان، کادر فنی و سایر تلاشگران حوزه ورزش کشور برای کسب این عنوان ارزشمند، قدردانی می­‌نمایم.
صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود title
رئیس‌جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.
تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است title
فرمانده ارتش پاکستان در حاشیه سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور به دیدار آیت الله رئیسی رفت.